هرچه بزرگتر بهتر! استفاده از ویدئو پروژکتور برای بازی به جای مانیتور کامپیوتر یا تلویزیون، همیشه یک ایده جذاب بوده است. در حالی که استفاده برای بازی می تواند بزرگترین و مهمترین مزیت ویدئو پروژکتورها را نشان میدهد، نادیده گرفته می شود. خوشبختانه، در چند سال گذشته، شرکتهای ویدئو پروژکتور تمرکز بیشتری روی بازی گذاشتهاند و اکنون، بیش از هر زمان دیگری، یک ویدئو پروژکتور گیمینگ میتواند با نمایشگرها و مانیتور ها رقابت کند. ویدئو پروژکتورهای بازی که یکی از پیشرفته ترین دستگاهی صوتی و تصویری هستند و ویژگی های نسبتا متفاوتی از ویدئو پروژکتورهای تجاری دارند.
چرا بازی با ویدئو پروژکتور؟
همانطور که گفته شد، بزرگترین مزیت داشتن یک ویدئو پروژکتور به عنوان نمایشگر بازی شما، اندازه صفحه نمایش است. تصویر بزرگتر، احساس غوطهوری بیشتری در فضای بازی ایجاد میکند، چیزی که بهویژه در مورد بازیهای مسابقهای مانند Forza Horizon 4 صادق است، چون اندازه داخلی خودرو با واقعیت مطابقت دارد. گیمر ها با و جود ویدئو پروژکتور گیمینگ دیگر نگرانیی در مورد سرعت، کیفیت و ابعاد صفحه نمایش ندارند. و می توانند تجربه ای تکرار نشدنی را از بازی کردن با ویدئو پروژکتور تجربه کنند.
اندازهی تلویزیون معمولاً تا 85 اینچ فراتر نمی رود. در حالی که بسیاری از ویدئو پروژکتورها از تصاویر تا 300 اینچ پشتیبانی میکنند (اگرچه، در واقعیت، به دلیل اندازه دیوارها و خروجی نور یک ویدئو پروژکتور معمولی، همه ما احتمالاً چیزی در حدود یک تصویر مورب 100 تا 120 اینچی تماشا میکنیم. ). تلویزیون های 85 اینچی نیز سنگین هستند و اکثر آنها حدود 45 کیلوگرم وزن دارند، که نصب روی دیوار آن به سختی انجام می شود. اما ویدئو پروژکتور بسته به مدل می توانید روی میز تلویزیون یا به راحتی به سقف نصب کنید.
در حالی که قیمت تلویزیون های بزرگ 4K در چند سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است، هزینه فناوری پروژکتور نیز کاهش یافته است. قیمت ویدئو پروژکتورهای 4K رو به کاهش است. و تقریبا هم قیمت تلویزیون های 4K است. درست است که تلویزیونهای عالی را میتوان با همین قیمت تهیه کرد، اما احتمالاً به دنبال یک مدل 65 اینچی برای تلویزیون مناسب در آن رنج قیمت هستید. هر بازیکن در یک بازی چهار نفره Mario Kart 8 یک ربع مورب 32 اینچی درتلویزیون 65 اینچی دریافت می کند، در حالی که یک تصویر 120 اینچی از یک ویدئوپروژکتور گیمینگ به 65 اینچ برای هر بازیکن می رسد. این برای وارد شدن به عمل چگونه است؟
مانیتورهای کامپیوتر چطور؟
به دلیل فاصله ای که از آنها می نشینیم، مقدار زیادی از دید ما را پر می کنند و بنابراین می توانید در بازی غرق شوید. اما این فاصله همچنین به این معنی است که احتمال ما پیکسل های تصویر را نیز بیشتر می بینیم، به ویژه در صفحه نمایش هایی با وضوح پایین تر که در اکثر مانیتورهای بازی این مساله وجود دارد. به عنوان مثال. 1080p (1920x1080) و 1440p (2560x1440). این مانیتورها با در نظر گرفتن گیمر ساخته شدهاند و معمولاً شامل مواردی مانند تاخیر ورودی بسیار کم، پشتیبانی از نرخ فریم بالا و پشتیبانی از نرخ تجدید متغیر میشوند. بازیهای رایانهای نیز تجربه حضوری انفرادیتری دارند. بله، همه ما در حین بازی از طریق چت آنلاین به هم متصل می شویم، اما قابلیت بسیار کمتری برای بازی در یک اتاق روی یک صفحه نمایش وجود دارد .
جلسات بازی اغلب می توانند رویدادهای ماراتن باشند و میانگین استفاده ما از دستگاه های دارای صفحه نمایش را افزایش دهند. یکی از خطرات زمان زیاد صفحه نمایش، قرار گرفتن ما در معرض نور آبی است. مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض مستقیم طولانی مدت با نور آبی در محدوده 380 تا 455 نانومتر باعث خستگی چشم می شود.
مانیتورهایی وجود دارند که حتی دارای حالت نور آبی هستند که نوار نور مضر تر را فیلتر می کند، که انتظار می رود بر کیفیت بصری تصویر نیز تأثیر منفی بگذارد. اما وقتی از ویدیو پروژکتور استفاده می کنید، هیچ نور آبی مستقیمی به چشمان شما نمی رسد. از روی صفحه نمایش منعکس می شود و بسیاری از آن پرتوهای نور مضر جذب می شوند. این بدان معنا نیست که استفاده از پروژکتور به جای تلویزیون یا مانیتور 100٪ ایمن است، اما تحقیقات نشان می دهد که مطمئناً گزینه ایمن تری برای سلامت طولانی مدت چشم است.
مشکلات بازی با ویدئو پروژکتور
بنابراین، یک ویدئو پروژکتور اندازه صفحه نمایش بزرگتر را با هزینه مشابه یا کمتر از تلویزیون یا مانیتور به شما می دهد. خوب، یک ثانیه صبر کنید. همه چیز گل و بلبل نیست. در حالی که نسبت اندازه صفحه نمایش ویدئو پروژکتورها به هزینه تلویزیون ها ارجحیت دارد ، هنوز مواردی وجود دارد که ویدئو پروژکتورها نمی توانند با مانیتور ها رقابت کنند. در مقایسه با تلویزیونها و مانیتورهای جدید، ویدیو پروژکتورها خروجی نور لازم برای نمایش HDR را ندارند، همان چیزی که به راحتی در صفحه نمایش های تحت مشاهده می شود. و با توجه به گسترش فناوری در چند سال گذشته، بازیهای بیشتری وجود خواهند داشت که از HDR پشتیبانی میکنند و مهمتر از آن، از ابتدا برای استفاده از آن طراحی شدهاند.
یکی از مشکلات اصلی HDR در ویدئو پروژکتورها این است که نمیتوانند با تلویزیون رقابت کنند، بنابراین محدوده دینامیکی کلی به ویدئو پروژکتور به اندازه کافی گسترده نیست. برای گیمرهای Xbox، هیچ ویدئو پروژکتوری در حال حاضر موجود نیست که از Dolby Vision پشتیبانی کند.
همچنین وقتی صحبت از ویدئو پروژکتورها می شود، نرخ رفرش متغیر وجود ندارد. کاری که نرخ نوسازی متغیر (VRR) انجام میدهد این است که نرخ به روزرسانی نمایشگر را با نرخ به روزرسانی سیگنال مرتبط میکند تا پارگی صفحه را از بین ببرد، این بیشتر در طول بازیهایی با حرکت سریع، مانند FPS یا بازیهای مسابقهای اتفاق میافتد، و به نظر من هنگام بازی با رایانهای که دارای یک کارت گرافیک پرقدرت است که نرخ فریم بالا دائماً در نوسان است، بیشتر آشکار میشود. نسخه های مختلفی از VRR وجود دارد، دو نسخه اصلی FreeSync از AMD و G-Sync از Nvidia. مشخصات HDMI 2.1 امکان پشتیبانی از HDMI VRR را فراهم می کند (ویژگی که در تعداد انگشت شماری از تلویزیون های HDMI 2.0 نیز دیده می شود). اما ما همچنان منتظر VRR هستیم تا به پروژکتورها راه پیدا کند
برای خرید ویدئو پروژکتور گیمینگ به چه نکاتی توجه کنیم؟
با فرض اینکه تصویر بزرگ و جذاب از یک ویدئو پروژکتور بیشتر از هر یک از این هشدارها باشد، در پروژکتور بازی بعدی خود به دنبال چه چیزی باشید؟ در اینجا چند ویژگی کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید
تاخیر ورودی
تاخیر ورودی احتمالاً مهمترین ویژگی که در یک ویدئو پروژکتور بازی باید به دنبال آن بود، که تاخیر ورودی کم باشد. تاخیر ورودی اندازهگیری میکند که چقدر طول میکشد سیگنالی که وارد ورودی ویدئو پروژکتور خانگی میشود تا به صفحه نمایش برسد. از نظر بازی، این مدت زمانی است که فشار یک دکمه روی صفحه نمایش داده می شود. بیایید بگوییم کال در Star Wars Jedi: Fallen Order در حال لغزش به پایین در مسیر پوشیده از یخ است و باید از یک دره بپرد تا از افتادن و مرگ خود جلوگیری کند. اگر تأخیر ورودی خیلی کند باشد، سیگنالی که از شما با فشار دادن دکمه پرش به صفحه میرسد، خیلی دیر اعمال می شود.
یکی از نقطه ضعف های بسیاری از ویدئو پروژکتورها تاخیر ورودی واقعاً بالا، است. من نمی توانم تعداد پروژکتورهایی را که با تاخیر ورودی بیشتر از 100 میلی ثانیه اندازه گیری کرده ام، بشمارم. اگر در حال تماشای فیلم هستید، چه کسی اهمیت می دهد تاخیر ورودی چقد باشد، درست است؟ اما، با اجرای یک بازی با سرعت 60 فریم در ثانیه، این تاخیر حدود 6 فریم است که بازی را غیرقابل پخش میکند.
امروزه ویدئو پروژکتورهای بازی با تاخیر ورودی کم طراحی می شوند. هر دستگاهی که تاخیر کمتر از 30 میلیثانیه داشته باشد واقعاً خوب است،در حال حاضر پروژکتورهایی را میبینیم که دارای تاخیر ورودی بسیار کم و با نرخ به روزرسانی بالا تولید شده اند که رقیبی برای تلویزیون و مانیتور هستند. با این سرعت، هر تاخیری قابل چشم پوشی است و هر کسی جز یک درصد گیمرهای رقابتی برتر آن را احساس نمی کند. (و به هر حال این افراد برای تیم ورزش های الکترونیکی خود روی یک مانیتور 1080P در یک عرصه رقابت می کنند).
نرخ به روز رسانی بالا هنگام تماشای فیلم و تلویزیون، بیشتر نگران پخش 24 و 60 هرتز هستیم. تماشای با نرخ به روزرسانی بالاتر (120 یا 240 هرتز) میتواند حرکت را صاف کند و باعث شود فیلم کمتر شبیه به فیلم به نظر برسد (این که آیا برای شما طبیعی به نظر میرسد یا دوست دارید، بحث دیگری است). در بازیها، هموارسازی حرکت کمتر مزاحم است و در واقع بسیار مطلوب است، زیرا محتوا تماماً توسط رایانه تولید میشود و ذاتاً مانند فیلمها غیرطبیعی به نظر نمیرسد.
مزیت مهم دیگر داشتن یک ویدئو پروژکتور بازی با نرخ به روزرسانی بالا به موضوع ذکر شده در بالا مرتبط است ، تاخیر ورودی. هنگامی که یک پروژکتور قادر به نمایش در 120 هرتز باشد، تاخیر ورودی اساساً به نصف کاهش می یابد. به طوری که پروژکتور 1080p با تاخیر ورودی 16.8 میلیثانیه تنها 8.4 میلیثانیه تاخیر ورودی در فرکانس 120 هرتز خواهد داشت. آن را تا 240 هرتز افزایش دهید و اکنون به حدود 4.2 میلیثانیه تاخیر ورودی کاهش یافتهاید که با اعداد بسیار پایینی که از مانیتورهای بازی بهتر میبینیم رقابت میکنید.
نرخ به روز رسانی 240 هرتز فقط در صورتی در دسترس است که از رایانه ای با کارت گرافیک به اندازه کافی خوب بازی می کنید. پس از اتصال ویدئو پروژکتور از طریق HDMI، این گزینه باید در تنظیمات نمایش کارت گرافیک شما روشن شود. البته نرخ رفرش بالا (هر دو 120 و 240 هرتز) در حال حاضر در اکثر پروژکتورهای منتشر شده به رزولوشن 1080p (1920x1080) محدود شده است زیرا آنها فاقد ویژگی کلیدی بعدی هستند.
درگاه HDMI 2.1.
درگاه HDMI 2.1 پخش محتوای 4K با فرکانس 120 هرتز به پهنای باند قابل توجهی نیاز دارد. پهنای باندی که با اتصالات HDMI 2.0 هنوز در اکثر ویدئو پروژکتورها یافت نمی شود.
اما نرخ به روز رسانی بالا در 4K تنها یکی از مزایای احتمالی HDMI 2.1 است. افزایش پهنای باند همچنین به معنای امکان سیگنال HDR ده بیتی با نمونه برداری رنگی بهتر است (احتمالاً یکی از اساسی ترین مزایای HDR در یک پروژکتور). برخی از ویژگیهای HDMI 2.1 قبلاً در HDMI 2.0 مانند eARC نشان داده شدهاند، اما با رایجتر شدن پورتهای 2.1 شاهد این ویژگیها به وفور خواهیم بود.
فاصله پرتاب
محدوده فاصله از صفحه نمایش که ویدئو پروژکتور برای ارسال یک تصویر با اندازه خاص نیاز دارد، همیشه یکی از دغدغه های ویدیو پروژکتورها است. اما در مورد پروژکتورهای بازی حتی این موضوع جدی تر است . در هر صورت، اگر ویدئو پروژکتور حالت بازی داشته باشد، چه به عنوان یک حالت تصویر اختصاصی یا به عنوان یک گزینه جابجایی، احتمالاً پردازش اضافی از جمله موقعیتیابی تصویر دیجیتال را متوقف میکند. بنابراین بهتر است مطمئن شوید که از همان ابتدا یک تصویر مستقیم و مربعی دارید.
در حال حاضر گزینههای اصلی در میان ویدئو پروژکتورهای بازی، همه مدلهای پرتاب کوتاه یا پرتاب استاندارد هستند، و بسیاری از آنها قابلیتهای زوم اپتیکال محدودی دارند در حال حاضر، بسیاری از ویدئو پروژکتور شورت ترو موجود دارای تاخیر ورودی هستند که برای بازیهای رقابتی مناسب نیستند.
شدت روشنایی ویدئو پروژکتور بازی
برای ویدئو پروژکتور مخصوص بازی شدت روشنایی برای نمایش جزئیات بازی بدون کاهش کیفیت تصویر بسیار مهم است. برای اتاق تاریک می توانید به خرید ویدئو پروژکتور با شدت روشنایی 2000 تا 3000 انسی لومن دست بزنید. اما اگر محیط شما روشن و پرنور هست توصیه می کنم ویدئو پروژکتوری با روشنایی 4000 تا 5000 انسی لومن تهیه کنید.
آینده ویدئو پروژکتور گیمینگ
در سال گذشته شاهد تحولات واقعاً جالبی در زمینه بازی بودیم. و در حالی که بازی ها ابتدا وارد بازار تلویزیون شده اند، ما شاهد ورود بیشتر و بیشتر آنها به بازار ویدئو پروژکتور خواهیم بود. درگاه HDMI 2.1 به طور مداوم سازگاری گسترده تری با 4K/120 هرتز ایجاد می کند، و ویدئو پروژکتورهای بیشتری از نرخ به روزرسانی بالا پشتیبانی می کنند. اما حتی با وجود آنچه در آینده ما پیش رو داریم، وضعیت فعلی بازی با پروژکتور ثابت است. این فناوری فقط بهتر و مقرون به صرفه تر از آنچه هست می شود.