تاریخچه شرکت
شرکت بنکیو (BenQ) که زمانی بازوی تولید قراردادی شرکت رایانهای تایوانی اِیسر (Acer) بود، اکنون خود به یک پیشرو در جهان بهعنوان تولیدکننده لوازم جانبی رایانه، تجهیزات رسانه دیجیتال و تلفن همراه و دیگر لوازم شبکه و ارتباطات تبدیلشده است. بنکیو نمایشگرهای LCD و CRT، تلویزیونهای LCD، پروژکتورهای دیجیتال و دیگر سامانههای نمایشی؛ درایوهای CD-ROM، CD-RW، DVD-ROM و DVD-RW، چاپگر رنگی لیزری، دوربین دیجیتال و اسکنر؛ تلفن همراه و تجهیزات بیسیم شبکه و ارتباطات تولید میکند. تولید قراردادی همچنان بیش از دوسوم سود بنکیو را به خود اختصاص داده است. بااینوجود از زمان جدایی از اِیسر در سال 2001، بنکیو حرکتی را برای تأسیس نام تجاری خود—که از شعار آوردن لذت و کیفیت به زندگی» گرفتهشده است—به عنوان یک نام تجاری پیشرو در جهان درزمینهٔ لوازم جانبی شروع کرده است. به نظر میرسد تلاشها نتیجهبخش بوده است. ظرف مدت فقط چند سال، فروش شرکت بیش از دو برابر شده و به 3.75 میلیارد دلار در سال 2003 رسید. بنکیو امکانات تولیدیاش را در تایوان، چین، مالزی و مکزیک اداره میکند. عملیات شرکت همچنین شامل شبکهای از شرکتهای وابسته، شامل AU Optronics؛ Daxon Technology؛ Darfon Electronics؛ Airoha Technology؛ Copax Photonics؛ Darly Venture و شرکت نرم افزاری بنکیو Guru میشود. بنکیو توسط Kuen-Yao (K.Y.) Lee رهبری میشود و در فهرست بورس تایوان جای گرفته است. اِیسر با 14 درصد از سهام شرکت، همچنان بهعنوان یک سهامدار عمده باقیمانده است.
بااینحال، هدف Lee بالاتر از این بود. در سال 2002 شرکت تصمیم به معرفی یک شرکت و نام تجاری جدید گرفت: بنکیو که مخفف شعار جدید شرکت؛ آوردن لذت و کیفیت به زندگی» بود. موفقیت نام تجاری جدید سریع بود: فروش شرکت شروع به اوج گرفتن کرد و از 1.7 میلیارد دلار در سال 2000 به بیش از 3 میلیارد دلار تا پایان سال 2002—و به نزدیک 4 میلیارد دلار تا پایان سال 2003—رسید.
تا آن زمان بنکیو درزمینهٔ لوازم خاصی مانند نمایشگرهای LCD، درایوهای نوری و محصولات دیگر، یکی از نامهای تجاری پیشرو در جهان در صنعت لوازم جانبی رایانه بود. ظرفیت تولیدی و فناوری گروه با یک سرمایهگذاری مشترک با غول لوازم خانگی هلندی فیلیپس (Philips) برای تولید محصولات فروشگاه دیجیتال، شامل درایوهای CD-ROM، CD-RW، DVD-ROM و DVD+RW که در آن زمان تحت عنوان فیلیپس، بنکیو و یا بهعنوان تولیدات تولیدکننده تجهیزات اصلی برای سایر نامهای تجاری به بازار عرضه میشدند.
همچنین فروش نمایشگرها و تلویزیونهای بنکیو در اوایل دهه 2000 اوج گرفت و تا سال 2004 شرکت بهعنوان دومین نام تجاری فروشنده نمایشگر LCD ظاهر شد، درحالیکه فقط سامسونگ کره جنوبی را جلوتر از خود میدید. شرکت همچنین در شناسایی فرصتها در پدیدههای جدید، مانند آنچه همگرایی رایانه و سامانههای سرگرمی خانگی خوانده میشود، سریع عمل میکرد. در سال 2002، شرکت اولین محصول خودJoybook 8000 مرکز چندرسانهای» را برای مواجهه با این مقوله جدیدِ بهسرعت در حال رشد راهاندازی کرد. این محصول همچنین بهمنزله ورود گروه به بازار بهشدت رقابتی نوتبوک بود.
تا سال 2004، بنکیو به پرفروشترین نام تجاری لوازم الکترونیکی مصرفی تایوان تبدیل شد. بنکیو همچنین یک نام تجاری مطرح در بازارهایی همچون ژاپن (جایی که فروشنده پیشرو نمایشگر 17 اینچی بود)، چین و هند بود. شرکت همچنین درحرکت خود برای وارد شدن به بازارهای آمریکای شمالی و اروپایی پیشرفتهای زیادی کرد. به توجه به تعداد نسبتاً محدود نامهای تجاری محلی در اروپا، این قاره بهعنوان پتانسیل بالا برای شرکت در نظر گرفته شد. تحت رهبری K.Y. Lee، بنکیو وعده تحقق اهدافش برای تبدیلشدن به یک نام تجاری پیشرو جهانی در قرن جدید را داده است.
شرکتهای زیرمجموعه: Airoha Technology Corporation; AU Optronics Corporation; بنکیو Guru Software Company, Ltd. Copax Photonics Corporation; Darfon Electronics Corporation; Darly Venture Incorporated; Daxon Technology, Inc.
شرکتهای رقیب: Sony Corporation; IBM Corporation; Fujitsu Corporation; Toshiba Corporation; Samsung Corporation.