ورود | ثبت نام
021-68221
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 280
  • 76 مرتبه
بررسی ویدئو پروژکتور لیزری Formovie X5 4K UHD

بررسی ویدئو پروژکتور لیزری Formovie X5 4K UHD

1403/08/19

Formovie X5، یک مدل جدید برای سال 2023 که برای اولین بار در نمایشگاه CES ژانویه معرفی شد، در چین با نام تجاری Fengmi X5 عرضه شده است، در حالی که در سطح بین المللی، با نام Formovie به فروش می رسد. Formovie یک سرمایه گذاری مشترک است که شرکای آن شامل Fengmi و Appotronics، سازندگان موتورهای نور لیزری ALPD موجود در چندین پروژکتور مصرفی و تجاری است. 

Formovie X5 4K

 

ویدئو پروژکتور Formovie X5

از سوی دیگر، X5 یک ویدئو پروژکتور 4K قابل حمل است که دارای منبع نوری تک لیزری + فسفر ALPD است که به معنای عدم جایگزینی لامپ برای طول عمر ویدئو پروژکتور است. دارای سیستم صوتی داخلی Denon، طراحی صنعتی سبک وزن، جذاب و قیمت 1499 دلار (1599 دلار MSRP)است. با توجه به این ویژگی ها، X5 انتخاب قانع کننده ای برای خریداران بالقوه است. 

 

ویژگی های Formovie X5

Formovie X5 از چیپست اصلی 0.47 اینچی تگزاس اینسترومنتز با رزولوشن 1080p DLP، همراه با تغییر سریع پیکسل چهار فاز XPR، برای تولید تصویری با وضوح 3840x2160 UHD بر روی صفحه نمایش استفاده می کند. این کار را کاملاً مؤثر انجام می دهد و تصویری واضح ارائه می دهد. این با موتور نور لیزری ALPD تکمیل شده است که می تواند 20000 ساعت با قدرت کامل دوام بیاورد. گفته می‌شود این طراحی لیزری لکه‌های لیزری را از بین می‌برد، و من خوشحالم که گزارش می‌دهم که در طول مدتی که با X5 کار کردم، هیچ موردی از لکه‌های لیزری را درک نکردم. من هیچ گونه مصنوعات رنگین کمانی را ندیدم، که یک اتفاق رایج در میان بسیاری از ویدئو پروژکتورهای DLP است.

برخی از دستگاه‌های قابل حمل اخیر (و گران‌تر) طرح‌های لیزری سه‌گانه را تبلیغ می‌کنند که نوید وسعت رنگی بیش از 100 درصد از فضای رنگی DCI-P3 را می‌دهد که برای تسلط بر بیشتر محتوای HDR امروزی استفاده می‌شود و حتی پوششی بیش از BT فوق‌العاده را ارائه می‌دهد. گستره .2020. X5 هیچ ادعایی در بازاریابی یا مشخصات خود برای رسیدن به هر یک از این دو معیار ندارد و پوشش اندازه گیری شده آن مطابق با آنچه در اکثر ویدئو پروژکتورهای تک لیزری می بینیم است. برای BT.2020 57.6% u.v و 52.12% x.y اندازه‌گیری شد، در حالی که DCI-P3 76.55% u.v و 72.2% x.y اندازه‌گیری شد.

نکات مثبت

منبع نور لیزر حالت جامد
فوکوس خودکار
سیستم بلندگوی Denon عالی
بدون لکه لیزری
طراحی صنعتی فشرده و جذاب

نکات منفی

پلتفرم استریم چینی (اگرچه با یک دانگل کار عرضه می شود)
رنگ تا حدودی نادرست و کنترل های کالیبراسیون محدود
نمی توان تنظیمات تصویر جداگانه را برای SDR و HDR نگه داشت
بدون پشتیبانی سه بعدی
دکمه ورودی روی ریموت وجود ندارد

Formovie X5 Life style

یکی دیگر از مزایای پیش بینی شده زمان روشن شدن سریع بود که در بین ویدئو پروژکتورهای منبع نور حالت جامد رایج است. X5 به سرعت روشن شد، اما زمان لازم برای قرار دادن یک تصویر روی صفحه نمایش متناقض بود. گاهی اوقات حدود 20 ثانیه طول می کشید، در حالی که در موارد دیگر بیش از 2 دقیقه طول می کشید تا از صفحه بوت FengOS عبور کنید و یک تصویر ارائه دهید. خوشبختانه، این سیستم‌عامل احتمالاً در آینده با رابط Android TV برای بازار جهانی جایگزین خواهد شد (اطلاعات بیشتر در این مورد در زیر)، اگرچه Formovie می‌گوید که واحدهایی که امروز فروخته می‌شوند به احتمال زیاد قابل ارتقا به سیستم‌عامل جدید نیستند.

اگر X5 را به صورت آنلاین جستجو کنید، ممکن است نسخه Fengmi را در برخی از وب‌سایت‌های فروشگاه الکترونیکی و در برخی بررسی‌ها با درجه روشنایی 4500 انسی لومن مشاهده کنید، رقمی که Formovie می‌گوید بر اساس مشخصات اولیه منتشر شده قبل از رسمی شدن محصول انتخاب شده است. آزاد کردن با این حال، همراه با برخی دیگر از تولیدکنندگان چینی، این شرکت اکنون به استفاده از مشخصات لومن جدید CVIA که توسط انجمن ویدئو الکترونیک چین توسعه یافته است، رفته است. Formovie به 2450 لومن CVIA اشاره می کند. CVIA معادل دقیق ANSI نیست و ما نمی‌توانیم آن را تأیید کنیم، اما آزمایش ما حداکثر 2244انسی  لومن را نشان داد که با توجه به اندازه جمع و جور X5 بسیار روشن است.

 وزن آن 8.77 پوند است و ابعاد 8.27x8.5x6.67 اینچ (WHD) را ارائه می دهد. طراحی جعبه‌ای و مدرن آن متعلق به خانه طراحی کوادرات دانمارک است و دارای روکش پارچه‌ای روی آن است. با انعطاف پذیری ویدئو پروژکتور برای نصب در جلو یا عقب، سقف یا روی میز، می توان آن را تقریباً در هر مکانی قرار داد و به دلیل روشنایی در اکثر محیط های مشاهده کار خواهد کرد. باید در نظر داشت که ویدئو پروژکتور با یک لنز ثابت مجهز شده است، که تنها زوم دیجیتالی را ارائه می دهد که قبلاً در نمونه ما به حداکثر 100 رسیده بود و توانایی بزرگنمایی تصویر را نداشت. مانند اکثر دستگاه های قابل حمل. ، قرار دادن از روی صفحه نمایش در نهایت اندازه تصویر پیش بینی شده را تعیین می کند. من یک تصویر مورب 100 اینچی با فاصله پرتاب 9 فوت و 8 اینچ دریافت کردم. X5 همچنین دارای پایه‌های تسطیح واقعی نیست، اگرچه می‌توان پایه‌های پایینی را باز کرد تا در صورت نیاز کمی شیب ایجاد شود. مثل همیشه، توصیه می‌کنیم از ویژگی‌های کیستون برای حفظ یکپارچگی تصویر استفاده نکنید، اگرچه این احتمالاً برای نصب دائمی مهم‌تر است. اما در این مورد، قرار دادن مناسب حیاتی تر می شود. ProjectorCentral Formovie X5 Projection Throw Calculator می تواند به برنامه ریزی کمک کند.

Formovie X5

علاوه بر این، X5 فوکوس دستی و خودکار را علاوه بر ویژگی‌های 4 نقطه‌ای دستی و همه‌جهت کیستون خودکار و اجتناب از اشیا ارائه می‌کند. این ویژگی‌ها عمدتاً خیلی خوب کار می‌کردند، اگرچه من متوجه شدم که هنگام استفاده از فوکوس خودکار، قسمت پایین سمت چپ تصویر فقط یک لمس نرم‌تر از بقیه به نظر می‌رسد، و به کمی تنظیم دقیق نیاز داشت تا تصویر کمی بیشتر شود. کمتر قابل توجه است این می تواند واریانس واحد به واحد ساده باشد. در هر صورت خیلی هم بد نبود

X5 بر روی پلتفرم هوشمند FengOS کار می کند که در انواع چینی با برند Fengmi استفاده می شود. از تاریخ بررسی، FengOS تنها سیستم‌عامل موجود برای X5 است و برای مصرف‌کنندگان آمریکایی مفید نیست، زیرا کل پلتفرم هوشمند، از جمله منوها و توضیحات روی صفحه محتوای جریان، به زبان چینی است و محتوا به صورت منطقه‌ای محدود شده است.

برای تنظیمات منوی رایج مانند Image، Keystone، Sound و سایر کنترل‌های تصویر، می‌توان زبان را به انگلیسی تغییر داد، اما یک دستگاه پخش خارجی مانند Amazon Fire Stick، Apple TV یا Roku ضروری است. از زمان انتشار این بررسی، ProjectorScreen.com، واردکننده X5، ارسال تمام واحدهای فروخته شده در ایالات متحده را با یک دانگل استریم آمازون Firestick 4K (که شامل یک برنامه Netflix فعال است) آغاز کرده است. ProjectorScreen می گوید عملکرد CEC امکان کنترل هر دو دستگاه را با یک کنترل از راه دور فراهم می کند، اگرچه ما قادر به آزمایش آن نبودیم. این روش ارسال یک استریم استیک جداگانه تا زمانی که Formovie نسخه جهانی X5 را با رابط Google TV/Android منتشر کند که در اوایل سال 2024 انتظار می‌رود، ادامه خواهد یافت. با این حال، این شرکت می‌گوید شانس خوبی وجود دارد که واحدهایی که در حال حاضر در این زمینه وجود دارند، وجود نداشته باشند. قابل ارتقا به سیستم عامل جدید، بنابراین خریداران باید محدودیت های فعلی را در نظر بگیرند. در هر صورت، توجه داشته باشید که کنترل‌های تصویر X5 به هیچ وجه برای پلتفرم هوشمند فعلی کار نمی‌کنند و فقط روی ورودی‌های HDMI کار می‌کنند.

از نظر بازی، Formovie X5 تاخیر ورودی کمی بالاتر از بهترین ویدئو پروژکتورهای گیمینگ را نشان می‌دهد که آن را برای بازی‌های معمولی مناسب می‌کند اما برای گیم‌پلی رقابتی ایده‌آل نیست. با تأخیر ورودی اندازه‌گیری شده 39 میلی‌ثانیه برای 4K/60 هرتز و 51 میلی‌ثانیه برای 1080p/60 هرتز در حالت بازی، برای بازی‌های با سرعت کندتر قابل استفاده است، اما برای بازی‌های سریع‌تر مانند Street Fighter 6 توصیه نمی‌شود.

نکته مثبت این است که سیستم صوتی داخلی X5 که با همکاری سازنده معتبر صوتی Denon توسعه یافته است، کیفیت صدای چشمگیری را ارائه می دهد. X5 دارای یک محفظه آکوستیک 540 سی سی و سه بلندگو - دو عدد 12 وات و یک 6 وات - صدای قوی ارائه می کند. با پشتیبانی از Dolby Audio، از جمله Dolby Atmos، و DTS-HD Master Audio، یک راه حل صوتی رضایت بخش است که از کیفیت اکثر سیستم های بلندگوی داخلی پیشی می گیرد. اگرچه جایگزین کاملی برای یک سیستم صوتی اختصاصی نیست، اما برای تنظیمات موقتی که این ویدئو پروژکتور برای آنها استفاده خواهد شد بسیار کافی است.

از نظر اتصال، Formovie X5 دارای دو ورودی HDMI 2.1 است، اگرچه بسیاری از ویژگی های استاندارد HDMI 2.1 مانند VRR و ALLM را ندارند. از نظر فنی از سیگنال دهی FRL (پیوند با نرخ ثابت) یا پهنای باند وسیع 48 گیگابیت بر ثانیه مورد نیاز برای سیگنال های بالاتر از 4K/60 هرتز پشتیبانی نمی کند، در عوض با سرعت 18 گیگابیت بر ثانیه تکمیل می شود. این ویدئو پروژکتور از eARC در HDMI 1 پشتیبانی می کند و ویدئو پروژکتور هر دو خروجی S/PDIF (اپتیکال) و خروجی آنالوگ استریو 3.5 میلی متری را نیز ارائه می دهد. یک ورودی USB 2.0 نوع A برای پخش رسانه و تحویل برق و یک پورت LAN وجود دارد. Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0 نیز در دسترس هستند که Airplay، پخش بی سیم صفحه نمایش، و اتصال لوازم جانبی بی سیم، از جمله کنترل از راه دور بلوتوث را فعال می کنند. با این حال، کنترل از راه دور فاقد یک دکمه ضروری برای تغییر مستقیم ورودی‌ها است، که کاربران را ملزم می‌کند تا به صفحه اصلی و منوی رایج برای جابه‌جایی بین HDMI 1 و HDMI 2 حرکت کنند.

Formovie X5

عملکرد

حالت های رنگی Formovie X5 در مجموع هفت حالت تصویر را ارائه می دهد: Sports، Standard، Movie، Showy، Display، Game و Custom. این حالت‌ها به طور کلی برای محتوای SDR و HDR اعمال می‌شوند، و در این مورد نمی‌توان تنظیمات جداگانه‌ای را برای SDR و HDR نگه داشت تا کالیبراسیون مستقل برای هرکدام را حتی در حالت سفارشی فراهم کند. علاوه بر این، در بین حالت‌ها، فقط حالت سفارشی اجازه تنظیم روشنایی، کنتراست، اشباع، وضوح، تن، رنگ سفارشی و کنتراست پویا را می‌دهد. حالت های دیگر از دمای رنگ از پیش تعریف شده و تنظیمات اولیه استفاده می کنند که قابل تغییر نیستند. نکته قابل توجه، دمای رنگ در حالت تصویر سفارشی امکان انتخاب استاندارد، گرم، سرد یا سفارشی را فراهم می‌کند که آخرین آنها کنترل‌های Gain را برای کانال‌های قرمز، سبز و آبی فراهم می‌کند. با این حال، ویدئو پروژکتور فاقد کنترل‌های Bias است که می‌توانند تنظیمات کامل تعادل سفیدی 2 نقطه‌ای یا دسترسی به CMS یا کنترل‌های گاما را فراهم کنند.

حالت‌های روشنایی لیزری موجود روز، مشاهده، شب و بی‌صدا هستند. بسته به حالت روشنایی انتخاب شده، دمای رنگ برای حالت‌های مختلف تصویر تغییر می‌کند که معمولاً اجازه تغییر در تنظیمات دمای رنگ را نمی‌دهند. این تغییر به وضوح با چشم قابل مشاهده است و همچنین در اندازه گیری ها منعکس می شود. حالت روز منجر به اندازه‌گیری‌های ثابت در تمام حالت‌های تصویر می‌شود، همه با استفاده از دمای رنگ استاندارد و ارائه خروجی‌های لومن مشابه، با تغییرات جزئی 2 تا 3 درصد بین آنها. این در نهایت درخشان ترین گزینه X5 بود.

The Formovie X5

انتخاب حالت View Brightness منجر به کاهش جزئی 1.3 درصدی روشنایی از روز بسته به حالت تصویر شد و برای حالت‌های خاص تصویر، دمای رنگ پیش‌فرض به گرم تغییر یافت. حالت تصویر فیلم کاهش 21.2 درصدی در روشنایی را شاهد بود، در حالی که حالت های نمایش و تصویر بازی کاهش 8.1 درصدی را نشان دادند که با کاهش مشاهده شده در Sports و Standard هنگام حرکت از Day به View مطابقت داشت. حالت Showy کاهش 5.6 درصدی را نشان داد. این در نهایت به بهبود دقت حالت تصویر کمک کرد و در عین حال یک تصویر روشن را ارائه داد. تنظیمات Night و Silent Brightness رفتار مشابهی را با حالت‌های تصویر مشابه مشاهده کردند، با Night دقیق‌ترین تصویر را ارائه می‌دهد و برای مشاهده اتاق تاریک مناسب‌ترین است.

عملکرد اولیه خارج از جعبه بر اساس حالت تصویر و حالت روشنایی متفاوت بود. حالت روشنایی روز تصویری با رنگ سرد به نمایش می‌گذارد، در حالی که تنظیمات روشنایی View، Night و Silent باعث می‌شوند حالت‌های انتخابی تصویر گرم‌تر به نظر برسند. مشاهده اولیه خارج از جعبه، تصویری روشن با برخی خطاهای رنگی آشکار را نشان می‌دهد، مگر اینکه از حالت تصویر فیلم با یکی از آن سه تنظیمات روشنایی آخر استفاده شود. دقیق ترین تنظیمات عکس خارج از جعبه، حالت تصویر فیلم با حالت روشنایی شب بود. این تقریباً به خوبی X5 با سیستم عامل فعلی و کنترل‌های موجود است، بنابراین پیشنهاد من برای تماشای محتوا در این ویدئو پروژکتور است. جالب اینجاست که حالت فیلم از لحاظ اشباع و تراز رنگ دقیق‌تر از حالت سفارشی بود. مشکل حالت سفارشی این است که در حالی که به شما امکان می دهد با رنگ سفید دقیق شماره گیری کنید، بدون CMS برای تنظیم دقیق رنگ، تنها با کنترل Tone (به عنوان مثال، رنگ) رنگ های اصلی یا برخی از رنگ های ثانویه باقی می ماند که منجر به کاهش دقت در برخی از موارد می شود.

من کالیبراسیون Formovie X5 را با استفاده از نرم افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیف سنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry Research و یک ژنراتور Murideo 8K Seven شروع کردم. Formovie X5 بر روی صفحه نمایش Stewart Filmscreen StudioTek 130 G4 به قطر 100 اینچ کالیبره شد. همانطور که معمولاً انجام می‌دهم، قبل از شروع کالیبراسیون، اندازه‌گیری‌های مختلفی را برای تأیید آنچه در مشاهده OOTB دیدم، و همچنین اندازه‌گیری پوشش گستره انجام دادم. همانطور که قبلاً در بررسی گفته شد، پوشش گاموت با پوشش 57.6 درصد u.v و 52.12 درصد پوشش x.y برای BT2020 رسید، در حالی که P3 76.55 درصد u.v و 72.2 درصد x.y اندازه‌گیری شد و Rec.709 با 103 درصد رسید. من تأیید کردم که X5 گامای 2.1 بومی را دنبال می کند و نسبتاً صاف است. نسبت کنتراست تقریباً 800:1 بومی اندازه گیری شد.

برای محتوای SDR، اندازه‌گیری‌های قبل از کالیبراسیون خطاهای dE (DeltaE) قابل‌توجهی را نشان دادند. (DeltaE یک متریک است که خطای قابل مشاهده را نشان می دهد؛ مقادیر بالای 3 قابل توجه است، بیش از 2.3 فقط برای چشمان تمرین دیده قابل توجه است، و کمتر از 2.3 در حالت ایده آل نامحسوس است.) اندازه گیری های پیش کالیبراسیون در مقیاس خاکستری برای حالت سفارشی، خطاهای dE بالای 3 را نشان می دهد که از 9.4dE متغیر است. به 12.9dE، که به وضوح قابل توجه بود. به طور مشابه، نقاط رنگی وسعت رنگ در فضای رنگی Rec.709 خطاهای dE بالایی را نشان می‌دهند، که عمدتاً به دلیل خطاهای رنگ و مقداری اشباع بیش از حد است. یک جستجوگر رنگ بزرگ قبل از کالیبراسیون، به طور متوسط ​​7.2dE در همه رنگ ها، با حداکثر 13.3dE تولید می کند.

من از کنترل‌های RGB 1 نقطه‌ای درجه حرارت رنگ ارائه شده برای هدف قرار دادن نقطه سفید خاکستری خنثی استاندارد صنعتی D65 استفاده کردم. پس از کالیبراسیون برای SDR، حالت تصویر سفارشی به حداکثر درخشندگی 34.1 فوت-L/116.9 نیت رسید. در HDR، روشنایی پس از کالیبراسیون به 53.8 فوت-L/184.2 نیت رسید. از آنجایی که حالت های تصویر برای هر دو SDR و HDR اعمال می شود، کالیبره کردن یک حالت بر هدف حداکثر روشنایی دیگری تأثیر می گذارد. بنابراین، من اوج روشنایی بالاتر را برای HDR با حالت‌های Night یا Silent مناسب برای حفظ دقت هدف قرار دادم.

پس از کالیبراسیون، خطاها بهبود یافتند اما نه چندان. اجرای جستجوگر رنگ بزرگ با بیش از 150 نمونه منجر به میانگین dE 4.7 و حداکثر 14.3dE شد. تصویر پیش‌فرض با حالت فیلم و تنظیم روشنایی شب نتیجه مشابهی داشت، به طور متوسط ​​3.7dE و حداکثر 14.4dE. در حالت فیلم، مقداری نادرستی رنگ سبز و قرمزهای اشباع بالاتر، و برخی مشکلات با اشباع زرد و آبی وجود داشت. فیروزه ای و سرخابی نیز می توانند بهتر باشند اما بهتر از بقیه هستند. حالت تصویر سفارشی کالیبره شده دقت بهتری را برای رنگ سبز نشان می دهد (به جز در 100٪ اشباع)، در حالی که آبی تا 60٪ اشباع خوب بود، و زرد نیز بیش از حد اشباع بود. قرمز کمتر از حد اشباع بود، اما تراز رنگ بهتری داشت، در حالی که فیروزه ای و سرخابی هم برای رنگ و هم برای اشباع، خاموش بودند.

بنابراین، هیچ یک از گزینه ها عالی نیست، یا واقعاً بسیار بهتر از دیگری است. با توجه به اینکه کاربر تقریباً از فیلم یا سفارشی تجربه مشابهی خواهد داشت، به همین دلیل است که من استفاده از ترکیب فیلم/شب را به عنوان تنظیمات تصویر توصیه می‌کنم، مگر اینکه توانایی تنظیم کنتراست و روشنایی واقعاً برای محیط تماشا مورد نیاز باشد. ، در این صورت باید از Custom استفاده کنید.

مشاهده 1080p/SDR. برای مشاهده SDR تصمیم گرفتم Vikings، فصل 5 Ep.6 را از طریق Fire TV 4K تماشا کنم. X5 با این منبع استریم 1080p کار بسیار خوبی برای تولید تصویری واضح انجام داد. ارتقاء مقیاس و ارائه محتوای کم بیت ریت بسیار خوب انجام شد. در صحنه‌های کم نور نمایش، مانند زمانی که آتلرد مسموم شد، کف سیاه برآمده قابل توجه بود – اگرچه به اندازه محتوای بعدی و سخت‌گیرانه‌ای که من تماشا کردم، برجسته نبود. رنگ پوست و رنگ لباس بیشتر درست بود، اما از اشباع کمی رنج می برد.

بعد، من Interstellar را روی بلوری 4K از طریق پخش کننده دیسک Oppo 203 تماشا کردم. من واقعاً روی کنتراست ویدئو پروژکتور و توانایی آن در رندر کردن ستاره ها در صحنه کرم چاله تمرکز کردم. X5 به طور کلی این صحنه را به خوبی مدیریت کرد، اگرچه ویدئو پروژکتور تا حدودی با کنتراست مشکل داشت، که در یک طبقه مشکی به میزان قابل توجهی بلند شده و ناتوانی در ارائه واقعی فضای بیرونی با یک سیاهی عمیق آشکار بود. این بیشتر در عکس واید زمانی که کشتی از کرم چاله بیرون آمد، درست قبل از تغییر صحنه برای خدمه داخل کشتی، مشهود بود. رها کردن کنترل روشنایی در حالت تصویر سفارشی در تنظیم پیش‌فرض 50 منجر به افزایش رنگ مشکی می‌شود، در حالی که کم کردن آن تا حد زیادی منجر به سیاهی عمیق‌تر اما با جزئیات سایه خرد شده می‌شود. تنظیم روشنایی در 47 بهترین حد وسط بود. در همین حال، ویدئو پروژکتور در توانایی خود در ارائه تمام ستارگان منفرد که می توان روی یک صفحه نمایش OLED مدرج یا سایر نمایشگرهای تابشی مشاهده کرد، محدود بود، اگرچه در این زمینه نسبتاً خوب عمل کرد. در واقع مجبور شدم این صحنه را روی یک OLED مقایسه کنم تا ببینم کدام ستاره ها گم شده اند.

آخرین انتخاب HDR من The Witcher: Blood Origin، فصل 1 Ep.1، در Apple TV 4K بود. جالب اینجاست که من متوجه شدم که درست کردن این برنامه از نظر رنگ پوست و سطح کلی روشنایی/تصویر صحنه های مورد نیاز با استفاده از حالت Movie Picture و تنظیمات روشنایی مشاهده. حالت تصویر سفارشی رنگ‌های پوستی بسیار قرمز را ارائه می‌دهد. تغییر وضعیت به حالت تصویر فیلم، رنگ پوست را تصحیح کرد، اما با تنظیم روشنایی لیزر شب ترجیحی، تصویر بسیار کم رنگ بود. افزایش روشنایی لیزر به View، APL را به سطح مناسبی افزایش داد. با این حال، کمی مه‌مانند بر روی تصویر اضافه شد که نتیجه سیاهی کمی بالا بود، و هیچ کنترل روشنایی برای اصلاح آن در حالت فیلم، فقط در حالت تصویر سفارشی، در دسترس نیست. خوشبختانه، رنگ مشکی برافراشته خیلی سنگین یا حواس‌پرتی نبود، اما از آنجایی که من اخیراً آن را در یک صفحه نمایش دیگر تماشا کرده بودم، قابل توجه بود. تنها چیز دیگری که در طول صحنه‌های مختلف متمایز می‌شد، بریده شدن HDR در آسمان و ابرها بود، که منجر به سفیدتر ظاهر شدن آسمان و نداشتن جزئیاتی شد که می‌دانم وجود دارد.

نتیجه گیری

با وجود محدودیت‌های فعلی، Formovie X5 یک ویدئو پروژکتور بسیار خوب است، اگرچه بسته به دیدگاه شما ممکن است محدودیت‌های جدی باشد. از نظر من بزرگترین مشکلات آن اولاً یک تصویر خارج از جعبه کافی اما تا حدی نادرست و فقدان کنترل‌های تصویری مناسب‌تر برای تصحیح آن است و دوم، رابط پلتفرم هوشمند چینی آن. Formovie برنامه‌هایی برای حل این مشکل با پلتفرم Android TV برای ایالات متحده و سایر بازارهای جهانی در آینده دارد، اما ما نمی‌توانیم X5 را در مورد آنچه ممکن است روزی باشد بررسی کنیم و باید به آن نگاه کنیم که امروز چه می‌کند. در حال حاضر به نظر نمی رسد که از یک به روز رسانی ساده سیستم عامل برای نصب یک سیستم عامل جدید برای واحدهایی که قبلاً در این زمینه هستند استفاده شود. مسلماً، هر X5 خریداری شده امروز با یک دانگل 4K همراه با قابلیت Netflix ارائه می شود، اما اگر به دنبال یک ویدئو پروژکتور همه کاره هستید که نیازی به دستگاه پخش بیرونی ندارد، در حال حاضر آن X5 نیست. X5 همچنین یک ویدئو پروژکتور گیمینگ برجسته نیست، اگرچه به عنوان یک ویدئو پروژکتور بازی تبلیغ نمی شود و تاخیر آن برای بازی های معمولی قابل احترام است.

با این حال، با کنار گذاشتن این موارد و حتی با در نظر گرفتن عدم دقت کامل، وقتی نسبت قیمت به عملکرد آن را در نظر بگیرید، X5 گزینه مناسبی برای کسانی است که به دنبال راه حل قابل حمل خوب هستند. تصویری روشن با دقت قابل قبول و بدون لکه لیزری یا رنگین کمان DLP ارائه می دهد. به اندازه‌ای کوچک است که تقریباً در هر مکانی قرار می‌گیرد، و اندازه جمع و جور آن، همراه با سیستم بلندگوی قوی Denon، به این معنی است که می‌توان از آن در مکان‌های زیادی از اتاق بازی کودکان گرفته تا حیاط خلوت برای یک شب فیلم تابستانی استفاده کرد. 

اندازه گیری ها

روشنایی

Formovie X5 برای 2450 لومن CVIA با استفاده از یک استاندارد اندازه گیری جدید که اخیراً توسط چندین سازنده چینی پذیرفته شده است رتبه بندی شده است که در سطح بین المللی توسط صنعت ویدئو پروژکتور به رسمیت شناخته نشده است و ما در حال حاضر نمی توانیم آن را تأیید کنیم. روشن‌ترین حالت تصویری که بر حسب انسی لومن  برای SDR/HDR اندازه‌گیری شد، حالت ورزش هنگام استفاده از تنظیم لیزر روشنایی روز بود. این حالت تصویر 2244 انسی لومن اندازه گیری می کند.

تنظیمات لیزر حالت روشنایی روز، نمایش، شب و خاموش بود. روز روشن ترین حالت موجود است و پس از آن View که منجر به کاهش 1.34 درصدی در خروجی نور نسبت به روز می شود. شب نسبت به روز 38.26 درصد و سایلنت 53.67 درصد کاهش داشته است.

 

Formovie X5 ANSI Lumens

سایلنت شب ویو روز SDR/HDR Mode
1039 1385 2194 2244 Sports
1028 1371 2190 2220 Standard
1032 1376 2199 2229 Movie
1031 1374 2196 2226 Showy
1036 1382 2208 2238 Display
1037 1382 2209 2239 Game
1031 1374 2196 2226 Custom

 

یکنواختی روشنایی Formovie X5 که یک تصویر مورب 100 اینچی را نشان می‌دهد منجر به یکنواختی روشنایی عالی 86 درصدی می‌شود. روشن ترین قسمت صفحه نمایش بخش پایین وسط و کم نورترین قسمت بالای سمت راست بود. تفاوت روشنایی در یک صفحه تمام سفید قابل توجه نبود و در هنگام مشاهده محتوا قابل توجه نبود.

صدای فن Formovie X5 را برای 35.2 دسی بل نویز رتبه بندی می کند. با استفاده از نرم افزار Room EQ Wizard و میکروفون Umik-1، سطح نویز محیط سالن تئاتر من 33.3 dBA است. Formovie X5 در dB زیر برای SDR و HDR در روشن ترین حالت تصویر و همچنین در حالت تصویر در شب اندازه گیری می شود. دو فاصله اندازه گیری شد زیرا از فاصله تقریباً 2.5 فوتی هیچ صدای قابل اندازه گیری دریافت نمی شد. فاصله باید در 6 اینچ باشد تا اندازه گیری شود. اندازه گیری ها از سمت چپ و راست و همچنین از جلو، عقب و بالا انجام شد. بالاتر: 34.7 dBA; جلو: 34.2 dBA; عقب: 35.2; سمت چپ: 35.6 dBA; سمت راست: 35.5 dBA.

تاخیر ورودی نرخ‌های Formovie برای سیگنال‌های 2160p/60 هرتز در کمترین حد 42.5 میلی‌ثانیه تأخیر دارد. اندازه گیری تاخیر ورودی هنگام استفاده از حالت بازی به شرح زیر ثبت شد: 1080p/60 هرتز = 51 میلی ثانیه. 2160p/60 هرتز = 39 میلی‌ثانیه

اتصالات

 connections Formovie

HDMI 2.1 (x2؛ HDMI 1 eARC؛ HDCP 2.2)
USB 2.0 نوع A (پشتیبانی از پخش رسانه، تحویل برق)
خروجی صدا 3.5 میلی متر
S/PDIF (خروجی نوری)
پورت LAN RJ-45

تنظیمات کالیبره شده

تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. ویدئو پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.

تنظیمات SDR/HDR
حالت تصویر: سفارشی

روشنایی: 45
کنتراست: 54
اشباع: 46
رنگ: 0
وضوح: 20
لحن: 49

رنگ سفارشی
Red Gain: 1024
Green Gain: 984
Blue Gain: 876

حالت روشنایی: شب یا نمایش. نمایش برای HDR پیشنهاد شده است

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.