هنگامی که سونی در اواخر سال 2020 خط ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی خود را به روز کرد. این خبر توسط پرچمدار پیشرفته VPL-GTZ380 این شرکت که برای اولین بار برای بخش تجاری عرضه شد عنوان شد، لامپ VPL-VW715ES و ویدئو پروژکتورهای لیزری VPL-VW915ES بهروزرسانی نسبتاً متوسطی نسبت به نسخههای قبلی خود بودند. آنها پردازش ویدیوی پیشرفته تر و عملکرد کلی بهتری را معرفی کردند، اما به طرز شگفت انگیزی گران باقی ماندند، این واقعیت در اواخر سال 2021 آشکار شد، زمانی که رقیب LCoS JVC ویدئو پروژکتورهای لیزری جدیدی را با قیمت قابل توجهی پایین تر معرفی کرد. و VPL-VW325ES، ویدئو پروژکتور سطح پایه 5500 دلاری که سرانجام در ماه می 2021 جایگزین VW295ES قدیمی شد، تقریباً همان داستان بود: بهروزرسانی گرانتر برای یک ویدئو پروژکتور لامپ ضعیف که همان درجه روشنایی ناچیز 1500 انسی لومن را ارائه میکرد. منظورم این است که سونی به چه چیزی فکر می کرد؟
معلوم شد که آنها به این فکر می کردند که چگونه ویدئو پروژکتورهای نسل بعدی را که در آزمایشگاه تولید می شوند، نگه دارند. اعلام سه مدل لیزری جدید سری XW در آوریل آنها خط را به طور جدی مدرن کرد و ارزش پیشنهادی تهاجمی تری ایجاد کرد. در حالی که VPL-GTZ380 روشنایی 10000 لومن و VPL-VW5000ES روشنایی 5000 لومن کنار میروند (همچنین برای تجدید یا جایگزینی به تاخیر افتاده است) به ترتیب 80000 دلار و 60000 دلار قیمت دارند، VPL-XW70009W2000X9 (6 دلار) (11999 دلار) و VPL-XW5000ES (5999 دلار) جایگزین چهار مدل موجود در خانواده قبلی شدند و لامپ ها را کاملاً حذف کردند (با کشتن همزمان VPL-HW65، آخرین ویدئو پروژکتور سینمای خانگی 1080p SXRD سونی).
Sony VPL-XW5000ES
جوانب مثبت
موتور لیزر 2000 انسی لومن
پردازش ویدئویی پیشرفته
تصاویر بومی UHD 4K SXRD
قیمت جذاب
جوانب منفی
لنز دستی کمتر
بدون پخش سه بعدی
بدون سازگاری HDR10+
برداشت ما
ویدئو پروژکتور جدید پایه 4K SXRD سونی چند گوشه را کاهش می دهد، اما تصویری فوق العاده با لیزر را با مقرون به صرفه ترین قیمت این شرکت ارائه می دهد.
تاکنون هیجان انگیزترین معرفی برای علاقه مندان به بودجه، XW5000ES است که در اینجا بررسی می کنیم. این سونی جدید، لیزر و 4K LCoS SXRD بومی را به قیمتی که قبلاً دیده نشده بود، به ارمغان میآورد و به طور موثر با دو معرفی اخیر دیگر که جهان علاقهمندان را به هیجان آوردهاند، رقابت میکند. ویدئو پروژکتور لیزری 3LCD جدید اپسون LS12000 ارزش فوقالعادهای را با 4999 دلار نشان میدهد، اما وضوح کامل UHD خود را با استفاده از تغییر پیکسلهای چهار فاز، رویکردی مشابه با آنچه در اکثر ویدئو پروژکتورهای 4K DLP وجود دارد، به دست میآورد. بنابراین در حالی که مزایایی را ارائه می دهد که در سونی یافت نمی شود، نمی تواند ادعا کند که 4K واقعی است یا از سیاهی عمیق بومی که از تصاویر LCoS دریافت می کنید لذت می برد. در همین حال، جدیدترین مدل پایه و پایه 4K LCoS JVC، DLA-NP5/RS1100 است، یک ویدئو پروژکتور 6999 دلاری مبتنی بر لامپ که بهروزرسانی گرانتری از DLA-NX5/RS1000 قدیمی است. همچنین دارای مزایایی است که در سونی یافت نمیشود، از جمله لنز پیشرفتهتر و نقشهبرداری تون دینامیک Frame Adapt JVC برای HDR... اما خریداران آن واحد با تعویض دورهای لامپ ۶۰۰ دلاری مواجه خواهند شد.
ویژگی ها
VPL-XW5000ES برای روشنایی 2000 انسی لومن رتبه بندی شده است، که با توجه به تمرکز امروزی بر HDR و مشاهده روشن، یک ارتقاء 500 لومنی بسیار مورد نیاز از VW325ES است. ویدئو پروژکتور از همان طراحی موتور نور لیزر آبی و فسفر که در XW6000ES و XW7000ES استپآپ (اما روشنتر) استفاده میشود. در این مورد، پرتو آبی از یک چرخ فسفر عبور داده میشود تا نور سفید ایجاد شود، که سپس با اپتیک به پرتوهای قرمز، سبز و آبی تقسیم میشود که آن رنگهای اصلی را به دستگاههای تصویربرداری فردی میخورند.
سونی اپتیکهای محدوده دینامیکی گستردهای را معرفی میکند که گفته میشود به حداکثر 95٪ مشخصات پوشش DCI-P3 برای XW5000 کمک میکند، اگرچه سونی میگوید این فقط یک مقدار تئوری است. با تنظیم ویدئو پروژکتور روی حالت تصویر Reference HDR و فضای رنگی Rec.2020، من فقط 80.9٪ DCI-P3 (120.7٪ Rec.709 و 54.7٪ Rec.2020) را با استفاده از گردش کار Color Volume از نرم افزار Calman در Portrait Display اندازه گرفتم. با تنظیمات پیشنهادی سونی برای وسیعترین وسعت ممکن، حالت Bright TV SDR یا Bright TV HDR با گزینه Color Space 2، حداکثر 84.3% DCI-P3 (125.7% Rec.709، 56.9% Rec.2020) را دریافت کرد. این اعداد کمتر از آن چیزی است که ما برای JVC DLA-NP5 (88.5٪ DCI-P3) یا Epson LS12000 (93.1٪ DCI-P3) اندازه گیری کردیم.
منبع نور برای 20000 ساعت مشخص شده است، که امروزه برای اکثر ویدئو پروژکتورهای لیزری معمول است، و همراه با حذف جایگزینی لامپ، شما نسبتاً سریع راه اندازی و خاموش می شوید. با ورودی HDMI زنده 55 ثانیه از شروع سرد تا تصویر روی صفحه نمایش زمان بندی کردم. به محض فعال کردن حالت Standby، تصویر تاریک میشود و فن برای خاموش شدن کامل در حدود 15 ثانیه از چرخش میایستد.
در مورد صدای فن: این یک ویدئو پروژکتور بسیار کم صدا است که توسط سونی تنها 24 dBA توسط تست های معمول صنعت در یک محفظه عایق صدا مشخص شده است. هوا از جلو وارد میشود و از عقب خارج میشود، و در اندازهگیریهای معمولی من در دنیای واقعی، XW5000ES از موقعیتی که یک پایه سقفی را شبیهسازی میکند، 28.7 dBA و حداکثر 32.3 dBA را اندازهگیری کرده است. از چند فوتی جلو و پایین ویدئو پروژکتور. خوشبختانه، همراه با صدای کم فن، هیچ اشاره ای به صدای ناله سیم پیچ آزاردهنده ای که در برخی از ویدئو پروژکتورهای لیزری دیگر شنیده می شود، وجود نداشت.
معماری سه تراشه مزایای رنگ برابر و روشنایی سفید و مصونیت در برابر مصنوعات رنگین کمانی را که گاهی اوقات در ویدئو پروژکتورهای تک تراشه DLP با آن مواجه می شوند، به همراه دارد. تراشههای SXRD در هر سه مدل جدید از یک نظر کلیدی با سونیهای 4K قبلی متفاوت هستند: آنها دارای رزولوشن اصلی UHD (3840x2160) هستند تا مشخصات کامل DCI-4K (4096x2160). فرمول و طراحی یکسان است. آنها فقط کوتاه شده اند. واقعیت واضح این است که تعداد کمی از کاربران به مشخصات کامل DCI نیاز داشتند و تراشه کوچکتر 0.61 اینچی به کاهش اندازه بدنه در مقایسه با مدل های قبلی کمک می کند.
تراشههای جدید 0.61 اینچی SXRD در XW5000ES با وضوح UHD (3840x2160) به جای DCI-4K (4096x2160) که در سالهای گذشته یافت میشد، نمایش میدهند.
چیزی که باعث کاهش بیشتر اندازه XW5000ES و همچنین وزن آن شده است، یک لنز دستی جدید جایگزین لنز موتوری VW325 است. اینها و بلوک نوری جدید با هم به یک پکیج 18.1x 7.1x19.6 اینچی و 28 پوندی کمک میکنند که سونی میگوید حدود 30 درصد حجم کمتر و 35 درصد سبکتر از VPL-VW915ES قدیمی است. حدود 8 درصد کوچکتر و 10 درصد سبکتر از VW325ES است که جایگزین شده است). مانند VW325ES، XW5000ES نیز در چهارچوب سنتی مشکی یا سفید موجود است تا با دکوراسیون شما مطابقت داشته باشد.
کوچکتر و سبکتر ممکن است در برخی موقعیتها یک امتیاز مثبت باشد، اگرچه افرادی که با 325ES آشنا هستند ممکن است تناسب، ظاهر و احساس XW5000ES را یک قدم پایینتر بدانند. می توان استدلال کرد که سونی هرگز با ارائه یک لنز موتوری در 325 کمکی نکرد و در عین حال حافظه لنز را نیز حذف کرد تا امکان زوم با ارتفاع ثابت تصویر (CIH) را با 'Scope-screens فراهم کند. بنابراین مشکل بازاریابی حل شده است. (آنها هنوز حالت های تصویر را برای یک لنز آنامورفیک 1.32x یا 1.24x ارائه می کنند.)
اما قطر لنز جدید نسبت به لنز 325ES کمتر است و زوم کوتاهتری دارد که ممکن است فضاهای کمتری را در خود جای دهد (1.6x با پرتاب 1.38:1 تا 2.21:1 در مقابل 2.06x در 325ES با 1.38:1 تا 2.83. : 1 پرتاب). حداکثر اندازه تصویر مشخص شده را از 300 به 200 اینچ و حداکثر پرتاب را از 30 به 20 فوت کاهش می دهد. و بدون کنترل های موتوری، برای نصب یک پایه سقفی به کار بیشتری روی نردبان نیاز دارد. این لنز از دو حلقه مکانیکی در اطراف شفت برای بزرگنمایی و فوکوس و یک جفت چرخ شست پنهان شده در محفظه ای در بالا برای جابجایی لنز (± 71% عمودی، ± 25% افقی) استفاده می کند. نمی توانم بگویم که دوست داشتم از آن استفاده کنم. حلقههای زوم و فوکوس اطراف بدنه حس مطمئنی دارند و به خوبی کار میکنند، اما چرخهای شست تغییر لنز از آن دستههایی هستند که قبل از گرفتن کمی شل میشوند و به اندازه کافی دانهبندی نیستند که به راحتی تصویر را در جایی که میخواهید قرار دهید. این چیزی است که من به ندرت با آن مواجه می شوم، حتی در ویدئو پروژکتورهای ارزان قیمت، و برای یک ویدئو پروژکتور لیزری درجه یک 5999 دلاری مناسب نیست.
Sony VPL-XW5000 در دو رنگ سیاه و سفید موجود است.
نصبکنندهها در حالت ایدهآل میخواهند یک کمکی که در کنار صفحه نمایش ایستاده باشد تا کمک کند. شاید انتقادیتر از آن، حتی زمانی که کاملاً فوکوس میکردم، در غیاب استفاده از پردازش جزئیات سونی که بهطور پیشفرض در هر حالت تصویری روشن است، لنز نمونه پیشتولید خود را کمتر از وضوح دیدم. این چیزی بود که به راحتی هنگام روشن و خاموش کردن Reality Creation با الگوهای تست محتوا و فوکوس آشکار شد. خوشبختانه، پردازش کار را نجات داد، اما یک لنز واضح تر راه حل بهتری خواهد بود.
صحبت از پردازش تصویر و تنظیم خارج از جعبه:
من به سختی می توانم از هر دو شکایت کنم. به روز رسانی قبلی سونی، پردازنده ویدئویی پروژکتور X1 خود را به اکثر مدل ها معرفی کرد. پرچمدار GTZ380 تنها پردازنده X1 Ultimate for Projector را دریافت کرد که از قدرت پردازشی اضافی برای ارائه تنظیمات دقیق تر و مبتنی بر شی تصویر برای مواردی مانند نگاشت تون HDR، کاهش نویز، بهبود جزئیات و مقیاس بندی کمتر استفاده می کند. محتوای بیش از 4K من در بررسی خود از GTZ380 به طور گسترده درباره کاری که این پردازنده انجام میدهد نوشتهام و در یک مرور فنی با حمایت سونی که در اواخر سال 2020 در ProjectorCentral اجرا کردیم، در مورد آن گزارش دادیم. توصیه میکنم برای درک کاملتر از همه موارد، به هر دو نگاه کنید. ویژگی های اینجا اما نکته کلیدی این است که پردازنده رده بالاتر X1 Ultimate اکنون به این مدلهای جدید منتقل شده است، و این یک مزیت بزرگ نسبت به 325ES قدیمی و افزودهای خوب در این قیمت است.
تراشه سونی X1 Ultimate for Projector که در ابتدا در پرچمدار GTZ380 عرضه شد، پردازنده ای است که در XW5000ES یافت می شود.
پردازش HDR سونی در اینجا ارزش یک بحث کوچک را دارد. اولا، برخلاف رقبای اصلی این ویدئو پروژکتور، به ویژه Epson LS12000 و JVC DLA-NP5، پردازش HDR10+ در XW5000ES ارائه نشده است. با محتوای سازگار، HDR10+ HDR پویا مبتنی بر ابرداده را فراهم میکند، و اگرچه در حال حاضر برنامهنویسی HDR10+ زیاد نیست، اما کمی رایجتر میشود. برخی ممکن است این را گمشده بدانند.
دوم، همیشه کمی بحث و سردرگمی در مورد اینکه آیا فناوری تقویت کننده پویای HDR سونی که در آخرین بهروزرسانی معرفی شده است، واقعاً نقشهبرداری تن پویای فریم به فریم یا صحنه به صحنه را که در ویدئو پروژکتورهای JVC یافت میشود، تشکیل میدهد یا خیر، وجود دارد. آن مدلهای قبلی ظاهراً به ابردادههای برنامه HDR برای ایجاد یک نقشه رنگ پایه قبل از انجام تحلیل فریم به فریم و تنظیم تصویر با استفاده از ترکیبی از مدولاسیون لیزری، پردازش سطح پیکسل و در برخی مدلها یک عنبیه پویا متکی بودند. اما سونی میگوید ویدئو پروژکتورهایش که از پردازنده X1 Ultimate for Projector استفاده میکنند، از جمله XW5000ES جدید و برادران بالاترش XW6000ES و XW7000ES، از فرادادههای برنامه اجتناب میکنند و فقط نگاشت تون پویا HDR را فریم به فریم انجام میدهند. علاوه بر این، طبق گفته سونی، هیچ یک از ویدئو پروژکتورهای سری جدید XW دارای عنبیه پویا نیستند، بنابراین تمام کار توسط لیزر و پردازش پیکسل انجام می شود.
اکنون با تجربه هر دو نگاشت تنی JVC Frame Adapt در مقابل سونی در بیش از یک نمونه از هر کدام، متوجه شدم که هر دو سیستم گهگاه از برخی تنظیمات کاربر بهره مند می شوند - سونی بیشتر از JVC، که تمایل دارد به طور بهینه یک کار را انجام دهد. طیف وسیع تری از محتوای تسلط یافته در محدوده های مختلف روشنایی بدون مداخله. در رویکرد سونی ممکن است دکمه تقویت کنتراست کنترل از راه دور را فشار دهید تا برنامههای مختلف را کمی تنظیم کنید، اما زمانی که به جایی که میخواهید رسید، نتایج بسیار عالی هستند و برای اکثر افراد این یک امر تنظیم و فراموش کردن خواهد بود.
نکته آخری که باید در مورد نگاشت تون HDR سونی به آن اشاره کرد این است که همچنان تنظیمات Reference HDR را در این ویدئو پروژکتورهای جدید پیدا میکنید، که میتواند به عنوان یک پردازش پیشفرض در مقابل پردازش معمولی HDR10 انتخاب شود. همانطور که در بررسیهای قبلی سونی نوشتهام، فلسفه نقشه این شرکت این است که سعی کند از تصاویری که بینندگان ممکن است در یکی از مانیتورهای مسترینگ استودیویی رده بالای 1000 نیتی سونی ببینند، تقلید کند که از نظر آنها بهترین رندر را دارد.این به این معنی است که در اصل، آنها به تقویت بیش از حد هایلایت های روشن برای ایجاد یک جلوه احشایی و منقبض تر به قیمت از دست دادن جزئیات در آن نواحی به دلیل بریده شدن اعتقاد ندارند. در تجربه قبلی ما با حالت Reference HDR در 325ES و 715ES مبتنی بر لامپ، به طور محسوسی حداکثر روشنایی کلی هر صحنه را کاهش میدهد تا اطمینان حاصل شود که روشنترین هایلایتها در محدوده قابلیتهای ویدئو پروژکتور باقی میمانند. اگر شما فردی هستید که به هایلایت های HDR متواضعانه و متحیر کننده علاقه دارید ، این رویکرد می تواند HDR را تیره تر و رام تر از آنچه شما عادت کرده اید، کند.
اما XW5000ES مبتنی بر لیزر، که توسط پردازنده X1 Ultimate for Projector تقویت شده است، تجربه بسیار پیشرفتهتر و بهتری را با حالت Reference HDR ارائه میدهد که در زیر توضیح خواهم داد. در هر صورت، در منوی ویدئو پروژکتور این گزینه را دارید که به طور پیشفرض آن را روی HDR10 معمولی یا Reference HDR قرار دهید، و در هر حالت، کنترل تقویت کننده HDR به شما گزینههای خاموش، کم، متوسط یا زیاد را میدهد تا برجستگیها را به سلیقه یا مطابقت تنظیم کنید. تغییرات در مسترینگ محتوا یا نور اتاق.
جک پک معمولی XW5000ES در سمت چپ ویدئو پروژکتور در حالی که رو به لنز هستید قرار دارد. دو پورت HDMI وجود دارد، هر دو HDMI 2.0b به جای پورت HDMI 2.1 با پهنای باند گسترده که، برای مثال، JVC و Epson هر دو در مدل های رقابتی خود که قبلا ذکر شد، گنجانده اند. پیش از حملات غیرقابل اجتناب به سونی، به خوانندگان یادآوری میکنم که امروزه واقعاً تنها دو دلیل اصلی وجود دارد که ممکن است بخواهید HDMI 2.1 با پهنای باند گسترده داشته باشید. اولین مورد این است که بازی از جدیدترین کنسول ها یا رایانه ای با وضوح 4K با نرخ فریم 120 هرتز را در خود جای دهد.
اما فرض بر این است که این پورت با دستگاههای الکترونیکی و تصویربرداری جفت شده است که میتوانند به طور همزمان تاخیر ورودی پایینی را که گیمرها آرزوی آن را دارند فراهم کنند، و این یک چالش تا به امروز بوده است، بهویژه با ویدئو پروژکتورهای 4K DLP با تغییر پیکسل. با ویدئو پروژکتور LCD اپسون LS12000، ما 4K/60 هرتز را در 19.5 میلی ثانیه نسبتاً پایین اندازهگیری کردیم. ما نمیتوانستیم 4K/120 را با متر خود اندازهگیری کنیم، اما 1080p/120 با سرعت 28.9 میلیثانیه رسید که هنوز برای یک ویدئو پروژکتور بسیار خوب است (اگرچه بسیار کمتر از 8 میلیثانیه یا کمتر از سریعترین ویدئو پروژکتورهای بازی). جدیدترین مدلهای JVC بسته به نوع سیگنال، بین 36 تا 45 میلیثانیه آزمایش کردهاند و 1080p/120 کمترین آن در حدود 36 میلیثانیه است.
این سونیهای جدید همگی تنظیمات کاهش تاخیر ورودی را از مدلهای قبلی انجام دادهاند، که در این مورد تاخیر را به 21 میلیثانیه یا کمتر در 4K/60p کاهش میدهد. ما در واقع 19.6 ms در 4K/60 و 27.7 ms در 1080p/60 اندازه گیری کردیم. سونی همچنین توانایی پذیرش سیگنال های 1080p/120 را برای تاخیر ادعایی 13 میلی ثانیه اضافه کرده است. در اینجا ما 11.9 میلیثانیه را اندازهگیری کردیم. بنابراین نکته سونی این است که آنها واقعاً تجربه بازی قانعکنندهای را با استانداردهای امروزی ویدئو پروژکتور ارائه میدهند، حتی بدون قابلیتهای 4K/120.
دومین دلیلی که برای داشتن پورت های HDMI 2.1، حداقل توسط JVC در جدیدترین ویدئو پروژکتورهای لیزری خود، تبلیغ می شود، توانایی پذیرش محتوای 8K/60 هرتز است. به خاطر داشته باشید که برخلاف JVCها، این سونی ها هیچ تغییر پیکسلی 8K برای افزایش وضوح فراتر از 4K بومی ندارند و بنابراین نمی توانند از چنین قابلیت هایی به طور کامل استفاده کنند. برداشت سونی، و این یک استدلال منصفانه است، این است که در حال حاضر محتوای 8K زیادی برای صحبت وجود ندارد و سازندگان محتوا و ارائه دهندگان استریم هنوز به شدت بر ارائه 4K HDR متمرکز هستند. پورتهای HDMI 2.1 اپسون در LS12000 حتی سیگنالهای 8K را هم نمیپذیرند، و من تعجب میکنم که ناسازگاری با 8K را به عنوان یک عامل بازدارنده جدی برای هر کسی در این برهه از زمان بیابم.
در کنار پورت های HDMI، ترکیب کانکتورهای معمول سونی نیز وجود دارد. برای کنترل، یک پورت LAN RJ45، RS232C، ورودی IR و ماشه 12 ولت وجود دارد، و یک USB وجود دارد که کاملاً برای به روز رسانی سیستم عامل است. (این ویدئو پروژکتور با سیستم های کنترل Control4، AMX، Savant و Crestron و با نظارت از راه دور OVRC و Domotz سازگار است). چیزی که در XW5000ES گم شده است اما در XW6000 و XW7000 استپ یافت می شود خروجی یک امیتر RF 3D است. برخلاف مدل قبلی VPL-VW325ES، هیچ یک از سه ویدئو پروژکتور جدید سونی دارای امیتر داخلی برای 3D نیستند و در میان آنها، فقط XW5000ES توانایی اضافه کردن یکی را ندارد. همراه با تصمیم اپسون برای حذف 3D به عنوان یکی از ویژگی های مدل های لیزری LS12000 و LS11000، این یکی دیگر از چشمان دوستداران سه بعدی است که به دنبال یک ,ویدئو پروژکتور ممتاز هستند. در این محدوده قیمت، فقط JVC DLA-NP5 هنوز سه بعدی را ارائه می دهد.
کنترل از راه دور سونی همان مدل تمام اندازه آزمایش شده و واقعی است که این شرکت سال ها ارائه کرده است. چرا آن را تغییر دهید؟ این امکان دسترسی مستقیم به مهمترین تنظیمات تصویر در ویدئو پروژکتور را فراهم می کند و دارای یک طرح بصری و صفحه کلید به راحتی قابل یادگیری و همچنین نور پس زمینه است.
با این حال، با این جدیدترین ویدئو پروژکتورها، من برای ایجاد فضایی برای دسترسی مستقیم به کنترل خروجی لیزر و کنترل دینامیک همراه آن (که به جای عنبیه مکانیکی در XW5000ES عمل می کند تا رنگ سیاه را عمیق تر کند، برخی از دکمه های کمتر مورد استفاده را جایگزین کنید. با محتوای تاریک). همچنین یک دکمه دسترسی مستقیم به حالت تصویر عالی Imax Enhanced، که در حال حاضر برای انتخاب به پیمایش منو نیاز دارد، مفید خواهد بود. و خوب است که بتوانید بین حالتهای پردازش HDR Reference و HDR10 بدون جستجوی عمیق در منو جابهجا شوید. خوشبختانه، دکمه Contrast Enhancer هنوز هم دسترسی آسان به منوی Dynamic HDR Enhancer را ارائه می دهد، که (به طرز گیج کننده ای) برای محتوای SDR تحت همان برچسب منو روی نمونه من نیز کار می کرد.
عملکرد
حالت های تصویر VPL-XW5000ES از ساختار منوی آشنای سونی و ترکیب گسترده ای از پیش تنظیم های تصویر مانند مدل های قبلی برخوردار است. در مجموع 10 مورد وجود دارد که هیچ کدام قابل تماشا نیستند. آنها در درجه اول در روشنایی لیزر پیش فرض و دمای رنگ متفاوت هستند.
طبق معمول سونی، حالت مرجع خارج از جعبه بهترین حالتی است که با استاندارد رنگ Rec.709/D65 که اکثر مسترینگ SDR با آن انجام می شود، استفاده می شود، این حالت را نشان می دهد. من دائماً از دقت رضایتبخش حالت مرجع تقریباً در تمام ویدئو پروژکتورهای سونی که آزمایش کردهام تحت تأثیر قرار میگیرم. تماشای گاه به گاه آشناترین کلیپ های تست من باعث شد سرم را به نشانه تایید تکان دهم و اندازه گیری ها آن را ثابت کردند. اگرچه کامل نبود، اما به اندازه کافی نزدیک بود که بینندگان معمولی بتوانند با تنظیمات کارخانه با خوشحالی کنار بیایند.
با استفاده از یک طیف رادیومتر X-rite i1 Pro2، رنگ سنج Klein K10A، ژنراتور Murideo Six-G و نرم افزار Portrait Displays Calman، تصویر را برای یک هدف گاما Rec.709/D65/BT.1886 بررسی کردم. اندازهگیریهای 21 نقطهای در مقیاس خاکستری میانگین 2.4 deltaE را نشان دادند که بدترین خطاها 3.4 dE در 100٪ سفید و 3.1 dE در 35٪ بود. خطای 100% سفید، مقداری بیش از حد قرمز و کمبود آبی را در آن روشنایی منعکس میکرد، که در رنگ صورتی ظریفی که من روی صفحه در اشیاء سفید خالص دیدم، قابل مشاهده بود. 6129K اندازه گیری شد. نقاط رنگی عمدتاً کمتر از 1.0 deltaE بودند و نقطه پرت در dE 1.4 فیروزهای بود. (DeltaE معیاری است که خطای رنگ قابل مشاهده را توصیف می کند. هر چیزی بیش از dE از 3 به طور بالقوه قابل مشاهده در نظر گرفته می شود، هر چیزی بین 3 و 2.3 برای چشمان آموزش دیده تفاوت قابل توجهی است و هر چیزی کمتر از 2.3 احتمالا قابل تشخیص نخواهد بود.)
در صفحه نمایش سفید مات 100 اینچی من، اوج درخشندگی سفید برای حالت مرجع خارج از جعبه، لامبرتس روشن 67.0 فوتی را اندازه گیری کرد، اما حداقل برای یک ویدئو پروژکتور LCoS مشکی را به وضوح نشان داد. کاهش کنترل خروجی لیزر از 80 پیشفرض (در مقیاس 100-1) به حدود 35 کنتراست درک شده را بسیار بهبود بخشید، اگرچه در نهایت با تنظیم خروجی لیزر روی 50 کالیبره کردم. L (108 نیت) اوج سفید در صفحه وسط. گاما 2.29 اندازه گیری شد. مقیاس خاکستری Post-cal میانگین dE 1.0 و حداکثر dE 1.9 و دمای رنگ نهایی برای سفید 6484K را نشان داد. نقاط رنگی به طور متوسط dE 0.5 و حداکثر dE 0.9 اندازه گیری شد. می توانید تنظیمات نهایی من را در پیوست پیدا کنید.
همانطور که اشاره شد، کنترل پویا برای عملکردی شبیه به یک عنبیه مکانیکی در نظر گرفته شده است و هیچ تاثیری جز روی صحنه هایی با سطح تصویر متوسط پایین ندارد. گزینه های شما در این کنترل کامل، محدود یا خاموش هستند. همانند کنترلهای مشابهی که در سایر ویدئو پروژکتورهای لیزری دیدهایم، همزمان با کاهش رنگ سیاه، روشنترین قسمتهای تصویر را تاریک میکند. در از بین بردن آخرین ذره سیاهی از صحنه های تاریک موثر بود، اما فقط تا یک نقطه. تنظیمات Limited یک سازش خوب بین عمیقتر شدن سیاهی و هایلایتهای کاهشدهنده ارائه میدهد، با این حال، تنظیم کامل منجر به خاموش شدن کامل لیزر در هر تغییر محو صحنهای که بیش از یک لحظه کوتاه طول میکشد، خاموش میشود و دوچرخهسواری خستهکننده بود و ویژگی را ایجاد میکرد. غیر قابل استفاده ما قبلاً این را دیدهایم که یک سازنده میخواهد اعلام کند که یک ویدئو پروژکتور کنتراست "بی نهایت" را اندازه میگیرد و ویدئو پروژکتور را طوری برنامهریزی میکند که فقط لیزر را با یک سیگنال سیاه خاموش کند. من از هیچ ارزشی برای خاموش کردن کامل منبع نور در استفاده در دنیای واقعی آگاه نیستم. سونی در اینجا به خوبی عمل می کند که آستانه تنظیم کامل Dynamic Control را روی حداقل روشنایی بیکار تنظیم کند که باعث نمی شود ویدئو پروژکتور هر زمان که با یک توالی آهسته از تیترهای سفید در پس زمینه سیاه روبرو می شود چشمک بزند.
روشنایی اضافی XW5000ES در مقایسه با 325ES قدیمی، آن را برای تماشای اتاق های روشن بسیار مناسب تر می کند. برای این مورد، حالت Bright Cinema را صفر کردم که به طور پیشفرض از قدرت لیزر کامل و دمای رنگ D75 (7500K) کمی آبیتر استفاده میکند که بهتر از نور اتاق معمولی میماند. استودیوی خانگی من دارای یک چراغ LED است که از سه فوت جلوتر از صفحه نمایش پایین میآید، و من از اینکه تصویر با وجود از دست دادن آشکار کنتراست چقدر قوی است شگفت زده شدم. نورپردازی متوسطتر اتاق که مستقیماً روی تصویر نمیشد، به تصویر بسیار رضایتبخشی منجر میشد، اگرچه هیچ چیز شبیه تماشای یک اتاق تاریک نیست. تصور می کنم جفت شدن XW5000 با یک صفحه نمایش خوب ALR نتیجه ای عالی در نور متوسط به همراه خواهد داشت.
برای مشاهده HDR، سونی از هر حالت تصویری که اتفاقاً در آن هستید، به یک نسخه HDR نقشهبرداری شده میرود. متأسفانه، اگر بین SDR و HDR بپیچید، ویدئو پروژکتور فقط به نسخه HDR از هر حالت SDR قبلی میرود. بنابراین، برای مثال، اگر میخواهید از Reference برای SDR و Cinema Film 1 برای HDR استفاده کنید، باید هنگام تغییر نوع برنامه، حالتها را به صورت دستی تغییر دهید. من همچنین متوجه شدم که در حالی که میتوانید تنظیمات جداگانهای را برای حالتهای HDR ذخیره کنید، کالیبراسیون انجام شده در هر تنظیم دمای رنگ فردی به همه حالتهای تصویر منتقل میشود. بنابراین تنظیم SDR من برای D65 نمیتواند برای هیچ یک از حالتهای مشاهده HDR بدون تأثیر بر تنظیم اصلی من تغییر یابد.
پس از مدتی آزمایش، من به استفاده از حالت مرجع (HDR) یا Bright Cinema (HDR) برای مشاهده HDR بدون کالیبره خارج از جعبه تصمیم گرفتم، و در نهایت از Bright Cinema به عنوان نقطه شروع برای کالیبراسیون HDR استفاده کردم. حالت مرجع (HDR) کمی تیره تر از همتای SDR کاملاً عالی خود بود و همچنین قرمزتر متمایل شد. برای فیلمهای تاریک مانند The Revenant و Harry Potter and the Deathly Hallows: Pt به خوبی کار کرد. 2، جایی که جزئیات سایه بیشتری را در صحنههای تاریک حفظ میکرد، اما Bright Cinema (HDR) عملکرد بیشتری را برای HDR و دمای رنگ پیشفرض D75 ارائه میکرد که سفید واضحتری را که ترجیح میدادم ارائه میکرد. من متوجه شدم که تمام حالتهای تصویر در نسخههای HDR خود بسیار اشباع شده به نظر میرسند، Bright Cinema حتی برای تنظیم پیشفرض آن 55 در کنترل اشباع رنگ (بیشتر حالتها به طور پیشفرض 50 هستند). کاهش چشمگیر آن به حدود 35، رئالیسم را به رنگهای گوشتی و بیشتر چیزهای دیگر بازگرداند، هرچند که در عمیقترین رنگهای قرمز و آبی فداکاری میکند. من در نهایت با تنظیم Color روی 45 کالیبره کردم.
کالیبراسیون HDR به این معنی است که اجزای قرمز، سبز و آبی در مقیاس خاکستری با یکدیگر همسو می شوند و نقاط رنگی را برای نقاط رنگی Rec.2020 اشباع 50 درصد تنظیم می کند. من روی نقطه سفید D75 کالیبره کردم و از تنظیم پیشفرض خروجی لیزر Max در حالت Bright Cinema برای بهینهسازی روشنایی استفاده کردم. ثابت شد که قسمت اصلی سبز ویدئو پروژکتور مشکل ساز در میان نقاط رنگی است، زیرا نمی تواند به اندازه کافی برای رسیدن به هدف 50 درصد گسترش یابد و کمی به سمت زرد متمایل شده است. این فقط به سادگی ویدئو پروژکتور و موتور لیزری است که در برابر محدودیت های محدوده خود برخورد می کند. برای حفظ روشنایی بالاتر که بهتر با روشنایی هدف برای رنگ سبز مطابقت داشت، خطای رنگ را پذیرفتم و ادامه دادم. میانگین نقطه رنگی پس از کالری dE 1.0 با حداکثر dE 5.0 برای سبز بود، در حالی که مقیاس خاکستری میانگین dE 1.5 و حداکثر dE 5.8 را نشان داد، به ویژه در روشنایی 60٪ که معمولاً خطای بزرگی در روشنایی مشاهده می کنیم. از منحنی EOTF پیک سفید پس از کال، 72.8 فوت-لیتر/249 نیت فوقالعاده زیاد بود که باز هم افزایش صفحه نمایش 1.3 را منعکس میکرد. اینها به 50.9 فوت-لیتر یا 174 نیت در صفحه نمایش افزایش واحد ترجمه می شوند.
در نهایت، هنگام بحث در مورد حالتهای رنگی، شایان ذکر است که هر سه مدل جدید سونی دارای حالتهای تصویری Imax Enhanced (HDR) هستند. برای بررسی این ویژگی، چند دیسک فیلم Blu-ray UHD پیشرفته Imax را انتخاب کردم که در زیر در مورد آنها توضیح خواهم داد.
مشاهده SDR. من واقعاً نمی توانم به اندازه کافی در مورد اینکه تماشای محتوای فیلم SDR خوب در حالت تصویر مرجع سونی چقدر رضایت بخش بود، بگویم. من از نزدیک با کام رنگ اشباع La La Land و برخی از نماهای چالش برانگیز که بسیاری از پروژکتورها اشتباه می کنند آشنا شده ام. من به ندرت دیده ام که این عنوان بهتر از این سونی باشد. تن های گوشتی که در طول فیلم کمی گرم میشوند، به آنچه در انتقال وجود دارد کاملاً مشخص بود. آسمان در شماره رقص افتتاحیه در بزرگراه لس آنجلس به اندازه کافی بیرحم بود و آنطور که در برخی از ویدئو پروژکتورها دیده میشد آبی نبود، و رنگهای آبی، قرمز، سبز و زرد اشباع شده در کمد لباس رقصندگان درست بود. در یکی از نماهای بعدی، قهرمان داستان میا، با بازی اما استون، در یک مهمانی در استخر با لباسی زرد روشن ظاهر می شود. من به ندرت می بینم که زرد مناسب به نظر برسد - بسیاری از ویدئو پروژکتورها آن را به رنگ زرد-نارنجی فشار می دهند - اما اینجا کاملاً عالی بود.
بازسازی Blu-ray از لورنس کلاسیک عربستان نیز خیره کننده بود. اولین نما که در آن لارنس و شریف علی (با بازی پیتر اوتول و عمر شریف) برای اولین بار در صحرا در چاه علی با یکدیگر روبرو می شوند، شن و ماسه کم رنگ زیبا و رنگ طبیعی و زیبا در آسمان و همچنین یونیفرم های بازیگر - خاکی نظامی را نشان می دهد. ماسه سنگ برای لارنس و لباس سیاه عربی برای علی. پروژکتور جزئیات سایه در ردای علی را به خوبی نشان می داد و زرق و برق نوار طلایی دور روسری او به خوبی ظاهر می شد. پوست قرمز روشن O'Toole و لحن مدیترانه ای Shariff کاملاً رندر شده اند، و در نمای نزدیک، چشمان آبی نافذ O'Toole تقریباً از روی صفحه می پرند.
Sony VPL-XW5000 شن کم رنگ، آسمان طبیعی و جزئیات سایه را در لباس مشکی علی به زیبایی به نمایش می گذاشت. (اعتبار عکس: Columbia Pictures)
صخره های گرانیتی، علفزارها و جنگلی که لانه کوه پنهان شخصیت اصلی جک را در Oblivion احاطه کرده اند نیز طبیعی و جذاب به نظر می رسیدند. مقیاس بندی و جزئیات Blu-ray 1080p در بسیاری از کلوزآپ های چهره بازیگران و در شات تنگ یک گیاه کوچک گلدانی که جک هنگام خوردن ناهار آب می دهد، فوق العاده بود. هنگامی که عملکرد Reality Creation از کار افتاده بود، به وضوح میتوانستم نرم شدن نامطلوب تصویر را ببینم، اما تنظیمات پیشفرض به اندازه کافی کنتراست و جزئیات را افزایش میدادند، بدون اینکه مصنوعات واضحی داشته باشند، تا لبهای واضح به تیغههای سبز چمنزده گیاه و گلبرگهای گل سرخابی منقبض کنند.
پس از کالیبراسیون من و برخی تغییرات جزئی در کنترل روشنایی و خروجی لیزر برای بهینه سازی سطح سیاهی، صحنه های تاریک چالش برانگیز کنتراست و جزئیات سایه باورنکردنی را به نمایش گذاشتند. طبیعتاً، من تست شکنجه هری پاتر را از فصل 12 یادگاران مرگ: Pt. 2 که در آن مرگ خواران در شب روی صخره ای مهتابی جمع می شوند و XW5000ES نه تنها عمق صخره ها و دره های اطراف صخره را همراه با مشت خوبی بر نقاط برجسته سر و صورت ارائه می دهد، بلکه عمق زیبایی را نیز به نمایش می گذارد. سیاه و بدون تیرگی قابل توجه در صحنه تاریک برای جلب توجه از موضوع. این فقدان مه معمولاً نشانه یک ویدئو پروژکتور با رنگ سیاه بومی واقعا عمیق است.
سکانس اعتباری آغازین از تریلر ترسناک استیون کینگ از برخی جهات حتی از یادگاران مرگ چالش برانگیزتر است، با مجموعه نماهایش که پسر جوانی را در حال گشت و گذار در زیرزمین تاریک نشان می دهد. حتی یک عکس وجود دارد که در آن دو کره چشم درخشان ظاهراً خیره شده به پسر تنها چیزی است که کادر را روشن می کند. حتی در این سکانس، XW5000ES سطح بسیار خوبی از جزئیات را از قسمتهای سایهدار زیرزمین بدون خرد کردن آنها به رنگ سیاه ترسیم میکند، و اگر به دنبال آن میگشتم، تنها کوچکترین لمسی از مه آشکار میشد - بسیار کمتر از آنچه معمولاً در سایر ویدئو پروژکتورها قابل مشاهده است.
جزئیات بسیار خوبی در نواحی تاریک صحنه زیرزمین در It وجود داشت، بدون اینکه سیاهی ها خرد شوند. (اعتبار عکس: تصاویر برادران وارنر)
سه کنترل منو بر اساس محتوا نیاز به کمی مدیریت داشت. حالت مرجع به طور پیشفرض روی تنظیمات True Motion برای درونیابی فریم جریان حرکت است. این نرمافزار حداقلی را ارائه میکند، اما هیچ مصنوع ویدیویی با جلوههای صابونی با محتوای فیلم ۲۴ فریم در ثانیه ارائه نمیکند. من آن را همیشه روشن گذاشتم. برای محتوای ویدیویی 60 هرتزی که از جعبه کابل خارج میشود، بهویژه ورزشهای با حرکت سریع، میتوانید تنظیمات Motion Flow را برای حرکت نرمتر تنظیم کنید، اگرچه هر تنظیم بالاتر به اندازه کافی SOE را با فیلمها معرفی میکند تا ارزش اجتناب از آن را داشته باشد.
ویژگی Reality Creation به شما امکان میدهد با استفاده از تنظیمات Resolution، مقیاسبندی و بهبود جزئیات را تنظیم کنید. اکثر انتقالهای خوب فیلم با تنظیم پیشفرض رزولوشن 20 که در حالت تصویر مرجع یافت میشود، خوب به نظر میرسند، اما برای برخی از فیلمهایی که در ابتدا روی فیلم فیلمبرداری شدهاند، حتی این باعث میشود که دانهبندی فیلم یا نویز ویدیو تا حد قابلتوجهی اغراقآمیز شود. افزایش تنظیمات Noise Filtering ممکن است کمک کند، اما در برخی موارد، من دریافتم که بهتر است تنظیمات Resolution را به حداقل برسانم یا Reality Creation را به طور کامل خاموش کنم و یک لمس وضوح را قربانی کنم تا اینکه اثر دانه رقصی را که در نسخه اصلی وجود نداشت تحمل کنم.
بیشتر بازدید شده دکمه تقویت کنتراست کنترل از راه دور بود که مواردی را که به عنوان تنظیمات منوی تقویت کننده HDR برچسب گذاری شده است، حتی با محتوای SDR نشان می دهد. با فیلمهای SDR، بالا بردن آن از تنظیمات خاموش تا کم، متوسط و زیاد، سیاهها را در صحنههای با نور خوب کمی بالا میبرد، اما ضربههای قابلتوجهی در هایلایتها و ابعاد کلی بهتر ارائه میدهد. در کل صحنههای تاریک، تأثیر یکسانی روی برجستهسازیها و عمق کلی داشت، اما گاهی اوقات میتوانست جزئیات سایهها را به سیاهی تبدیل کند.
مشاهده HDR. تماشای HDR در حالت سینمای روشن (HDR) کالیبره شده من تقریباً از همه جهات با تقریباً همه محتوا لذت بخش بود. همان عکسهای Oblivion که قبلاً تماشا کرده بودم ابعاد و عمق بیشتری به خود گرفتند، در حالی که رنگها اساساً دقیق بودند. هایلایت های روشن، مانند غروب خورشید نارنجی در پشت کشتی حبابی جک در حالی که برای فرود در محل زندگی برج آسمانی خود وارد می شود، به خوبی از روی صفحه نمایش ظاهر می شوند، اما به خوبی مدیریت می شوند تا با نگاشت صدای پروژکتور از ضربه شدید جلوگیری شود.
من به طور گسترده تنظیمات تقویت کننده HDR را با حالت معمول نقشه برداری HDR10 و تنظیم مرجع HDR که برای تقلید به بهترین شکل از مانیتور مسترینگ سونی طراحی شده بود، آزمایش کردم. من خوشحال شدم که متوجه شدم نسخه دوم در عملکرد خود بسیار دقیق تر از نسخه قبلی است که در بررسی های VW325ES و VW715ES ما دیده بودیم. درگیر کردن مرجع HDR در آن ویدئو پروژکتورها به طور قابل توجهی روشنایی کلی اکثر عکسهایی را که دارای برجستهسازی روشن در هر نقطه از صفحه بودند، کاهش داد، زیرا ویدئو پروژکتور سعی کرد برجستهسازی را در آستانه برش قرار دهد. اما XW5000ES قادر بود فقط بخشهای روشن تصویر را ماساژ دهد و کنتراست و ابعاد عالی را در بقیه صحنهها دست نخورده باقی بگذارد. من عموماً این را برای اکثر صحنههای دارای HDR Enhancer در وسط یا بالا ترجیح میدهم، اما به طور کلی جابهجایی بین HDR Reference و Tone-mapping HDR10 تنها تأثیر ظریفی بر بیشتر صحنهها داشت. با کمال تعجب، مرجع HDR در واقع منجر به اوج روشنایی کمی روشنتر برای غروب خورشید در Oblivion شد، اما جزئیات بهتر در محیط اطراف حفظ شد، و همچنین جزئیات بهتر در ابرهای تیره دودی در پیشزمینه عکس.
متوجه شدم که با صحنههای تاریک چالشبرانگیز، مانند دنبالهای در داخل کتابخانه عمومی نیویورک کمنور و متروکه در Oblivion یا صحنه صخره هری پاتر، نقشهبرداری تن تمایلی به پنهان کردن جزئیات سایه داشت، بدون اینکه برخی از تنظیمات در تقویت کننده HDR انجام شود. به عنوان مثال، عکس دیگری در اوایل Oblivion جک را نشان میدهد که در اتاقش مقابل ایستگاه اسلحهاش ایستاده است. شات عمدتاً توسط پرتوی از نور خورشید که از پنجره وارد میشود روشن میشود، که باعث میشود نقاط برجسته به بهای پوشاندن تا حدی آچارهای آویزان شده روی قفسهای در سایههای کنار او ظاهر شوند. تنظیم تقویتکننده HDR روی کم یا خاموش، جزئیات سایه را تا حدودی بازیابی میکند، هر چند به قیمت کاهش کلی و ابعادی. در نهایت من هرگز این صحنهها را در HDR با جزئیات سایهای به اندازه نسخههای SDR ندیدم، اما هرگز آنها را به اندازه HDR ابعادی و جذاب ندیدم.
رنگها در HDR به همان اندازه که در حالت تصویر Reference SDR دیدهام، با وجود رنگهای سفید D75 کمی یخیتر حالت تصویر Bright Cinema (HDR) جذاب بودند. به طور خاص، کلوزآپ های تنگ صورت آندره آ رایزبورو زیبا و خوش اندام که نقش شریک جک، ویکا را بازی می کند، تقریباً نفسم را بند آورد. من صدها بار این عکسها را دیدهام، اما یادم نمیآید که پوست لکهدار او تا این حد طبیعی به نظر میرسد، یا استفاده از رنگ سرخ روشن روی گونههایش و رژ لب سرخابی اینقدر عمق داشته باشد. جزئیات در مژه های او خیره کننده بود، همانطور که بافت ظریف پشتی صندلی بافته شده ای که به آن تکیه داده بود، خیره کننده بود.
عکس دیگری در Oblivion برای آزمایش وضوح لنز سونی و تأثیر تنظیمات Reality Creation عالی بود. در ساعت 22:29 فیلم، نمای نزدیک از یک پاراگراف از یک صفحه شعر چاپ شده روی پوست زرد قدیمی وجود دارد. مکث روی آن عکس به من اجازه داد تا لنز دستی را صفر کنم و ببینم با و بدون Reality Creation چه کاری می تواند انجام دهد.
یک نمای نزدیک از یک صفحه نوشته شده در Oblivion نشان داد که بدون Reality Creation، لنز XW5000ES کمی نرم است. (اعتبار عکس: Universal Pictures)
من نمی توانم بگویم که این لنز جدید چگونه مستقیماً با آنچه در 325ES بود یا با لنزهای بسیار پیشرفته تر در XW6000ES و XW7000ES مقایسه می شود، که تکرار جدیدی از لنزهای معتبر ARC-F سونی است که قبلاً فقط در مدل های برتر آن اما میتوانم بگویم که لنز XW5000ES، در غیاب بهبود جزئیات ارائهشده توسط پردازش Reality Creation - به ویژه عملکردهای Resolution و Digital Focus Optimizer - تا حدودی نرم به نظر میرسد. تنظیم پیشفرض رزولوشن در منوی ایجاد واقعیت برای حالت سینمای روشن (HDR) 50 است، اگرچه با انتقال فوقالعاده تمیز و واضح مانند Oblivion و با روشن بودن بهینهساز فوکوس دیجیتال، حروف را با موفقیت دریافت کرد. از تاری تار تا تیغ تیز و مطابق با آنچه که برای یک ویدئو پروژکتور 4K بومی انتظار دارم بدون افزودن هیچ گونه مصنوعات لبه ناخوشایندی یا سر و صدای اغراق آمیز یا دانه. بررسی دقیق یک الگوی تست فوکوس/رزولوشن نشان داد که میزان کمی از افزایش لبه و سایه در برابر خطوط سفید و اعداد کوچک ایجاد شده است، اگرچه روشن کردن فیلتر نویز Reality Creation با موفقیت بسیاری از آن را بدون نرم کردن تصویر حذف کرد.
من همچنین متوجه مقدار کمی انحراف رنگی با این لنز شدم. برای مثال، تنظیم تراز پانل برای یک نتیجه عالی در مرکز صفحه، منجر به پخش شدن قرمز به صورت عمودی خارج از تراز به سمت بالای صفحه شد. اما این کمتر از چیزی بود که من در بسیاری از ویدئو پروژکتورهای سه تراشه دیده بودم و هرگز در حین مشاهده مشکلی ایجاد نکرد. در پایان، لنز و پردازش ترکیبی همیشه تصویری واضح و رضایتبخش ارائه میدهند، و این چیزی است که واقعاً اهمیت دارد.
مشاهده پیشرفته ایمکس مدتی را صرف تماشای چند مستند Imax Enhanced UHD Blu-ray، بهویژه ایستگاه فضایی و A Beautiful Planet، و همچنین نمونهبرداری از عناوین Imax-Enhanced Marvel در Disney+ کردم. برای کسانی که آشنا نیستند، فیلمهای Imax Enhanced برای نمایشگرهای 16:9 تغییر داده شدهاند تا نسبت ابعادی کمی بلندتر از نمایشهای سنتی 2.4:1 ارائه دهند، بنابراین نوارهای صندوق پست کوچکتر میشوند، و در میان موارد دیگر توسط Imax برای کاهش دانهبندی و نویز تسلط پیدا کردهاند. محتوایی که در ابتدا روی فیلم گرفته شده است. آنها معمولاً، حداقل بر روی دیسک، توسط Imax Signature Sound، نسخهای از صدای فراگیر DTS:X که برای تقلید از آنچه در سینماهای Imax وجود دارد، همراهی میشوند.
محتوای Imax Enhanced به طور ایدهآل باید حالت تصویر پیشرفته Imax را در نمایشگرهای سازگار فعال کند، اما این اتفاق در XW5000ES با دیسکها یا محتوای پخششده (حداقل در نمونه پیشتولید من) رخ نداد. اما من هر لحظه توانستم به صورت دستی به این حالت بروم. با تماشای محتوای منظم و بدون Imax Enhanced، ظاهر آن به حالت مرجع با SDR یا HDR نزدیک بود، که میتوان گفت بسیار خوب است.
این حالت به طور پیشفرض روی دمای رنگ خاکستری خنثی استاندارد صنعتی D65 برای سفیدپوستان است، اوج سفید روشنتری را نسبت به Reference ارائه میکند، و رنگها به طور کلی اشباعتر بودند تا تأثیر بیشتری ایجاد کنند. اما نه به این ترتیب که از قلمرو دقت اساسی خارج شدند. و طعم خوب من به طور خاص با یک عکس خاص از شفق قطبی که از فضا بر فراز افق زمین نشان داده شده بود، با رقص سبز نئونی آن بر روی زمینی پوشیده از یخ و یک صفحه خورشیدی قهوه ای براق از نمای بیرونی ایستگاه فضایی در پیش زمینه، تحت تأثیر قرار گرفتم. در نهایت، من حالت کالیبره شده Bright Cinema (HDR) خود را فقط به دلیل رنگ سفید کمی واضح تر D75 و هایلایت های روشن تر آن ترجیح دادم، اما می توانم ببینم که چگونه کاربران ممکن است حالت Imax Enhanced خارج از جعبه را به عنوان یک سازش بین بین انتخاب کنند.
نتیجه گیری
با این معرفی جدید خط XW، فکر می کنم می توان گفت سونی وارد عصر جدیدی از نمایش سینمای خانگی شده است. این ویدئو پروژکتورهای جدید بیش از بهروزرسانیهای مدلهای قبلی، شرکت را به حوزه متفاوت و رقابتیتری از پروژکشن لیزری سوق میدهند و XW5000ES 5999 دلاری اکنون به کمهزینهترین و واقعیترین ویدئو پروژکتور لیزری 4K در بازار تبدیل میشود. با این قیمت، به خصوص با لنزهای غیر موتوری و کمتر از ستارهای که به سختی میتوان آن را جز یک گوشه برش جدی در این ویدئو پروژکتور ممتاز دید، با آن قیمت، هیچ مشکلی ندارد. فقدان پردازش HDR10+، در حالی که امروزه به ندرت یک معامله شکن محسوب می شود، آن را در مقابل رقبای اصلی خود در نقطه ضعف رقابتی قرار می دهد، مانند فقدان درگاه های HDMI 2.1. و حذف خروجی برای یک امیتر سه بعدی، در حالی که آن را در مدلهای استپآپ گنجانده است، تلاش کوتهبینانه دیگری برای تراشیدن چند مثقال و رسیدن به یک نقطه قیمت به نظر میرسد. بیایید به یاد داشته باشیم که اگرچه 6 هزار دلار ممکن است در واقع کم هزینه ترین ویدئو پروژکتور لیزری 4K بومی امروزی را تشکیل دهد، اما بیش از اندکی پول است. من فکر می کنم برخی از خریداران در این محدوده خوشحال می شدند که 500 تا 1000 دلار بیشتر برای یک لنز بهتر و شاید قابلیت سه بعدی برای کسانی که عمیقاً به آن اهمیت می دهند پرداخت کنند.
تمام آنچه گفته شد، پردازش تصویر پیشرفته سونی، که توسط پردازنده X1 Ultimate for Projector اجرا شده و از طریق خط جدید پرچمدار GTZ380 به اینجا منتقل شده است، چیزی است که واقعاً باعث می شود این ویدئو پروژکتور تصاویری کاملاً تماشایی ارائه دهد. نمیتوانم بگویم که در ساعتهای زیاد تماشا، لحظهای وجود داشته است که احساس کنم عکس فوقالعاده نیست، یا نمیتوانم درازمدت با آن خوشبخت باشم، یا با تکیه بر تنظیم فوقالعاده آن. یا پس از استفاده از بسیاری از تغییرات تصویر موجود آن.
من به خصوص کنجکاو هستم که ببینم VPL-XW6000ES با قیمت 10999 دلار چگونه است. در کنار خروجی 2500 لومن به میزان قابل توجهی، من مطمئن هستم که پول اضافی را می توان در لنز جدید Advanced Crisp Focus که از لنزهای ARC-F سونی مدل شده است، پیدا کرد. اما VPL-XW5000ES، همان طور که هست کنار گذاشته شده است، با قیمت پیشنهادی خود بسیار مقرون به صرفه است و ویدئو پروژکتور بیشتر از آن چیزی است که بسیاری از مردم و بسیاری از علاقه مندان می توانند امیدوار باشند داشته باشند.
اندازه گیری ها
روشنایی.
نمونه پیش تولید VPL-XW5000ES ما حداکثر روشنایی 2,146 انسی لومن را در حالت سینمای روشن خود با انتخاب دمای سفارشی 5 رنگ یا کمی بالاتر از امتیاز 2,000 لومن اندازهگیری کرد. تنظیم دمای سفارشی 5 رنگ، رنگ سبز فاحشی به تصویر می دهد و همانطور که در بسیاری از ویدئو پروژکتورها دیده می شود، فقط برای کمک به ویدئو پروژکتور در دستیابی به مشخصات روشنایی هدف وجود دارد. با تنظیمات خارج از جعبه Bright Cinema و دمای رنگ پیشفرض D75 (7500K)، همان حالت 1602 انسی لومن را اندازهگیری کرد.
تنظیم خروجی لیزر، که لیزر را روشن یا تیره می کند، دارای مقیاس 0 تا 100 از حداقل تا حداکثر است، اگرچه تنها با کاهش کنترل، میزان روشنایی نسبتاً کمی را کاهش می دهد. در تنظیم خروجی لیزر 80، پروژکتور 95.8 درصد از روشنایی کامل خود را ارائه می دهد. در 50 تا 85.5 درصد روشنایی کامل، در 20 تا 76.2درصد و در تنظیم Min/0 تا 70.0 درصد روشنایی کامل را ارائه می دهد.
در زیر لومن های اندازه گیری شده انسی برای روشن ترین حالت و تنظیمات پیش فرض برای هر حالت تصویر آمده است. نتایج اسماً برای هر دو نسخه SDR و HDR هر حالت یکسان بود.
Sony VPL-XW5000ES ANSI Lumens
Lumens |
Mode (SDR or HDR) |
2146 |
Bright Cinema (Custom 5 CT) |
1602 |
Bright Cinema (Default D75 CT) |
1659 |
Cinema Film 1 |
1576 |
Cinema Film 2 |
1591 |
Reference |
1454 |
TV |
1465 |
Photo |
1583 |
Game |
1550 |
Bright TV |
1598 |
User |
1674 |
Imax Enhanced |
کاهش نور لنز زوم. انتقال زوم اپتیکال VPL-XW5000ES از حالت باز به طولانی ترین موقعیت تله فوتو منجر به کاهش 14.1 درصدی روشنایی شد.
یکنواختی روشنایی در وسیعترین موقعیت زوم، یکنواختی روشنایی 86.7 درصد اندازهگیری شد که بخش مرکزی روشنترین و گوشه پایین سمت راست کمترین روشنایی را داشت. در طولانی ترین موقعیت زوم، یکنواختی روشنایی 75.5٪ اندازه گیری شد. این در هیچ زمانی در الگوهای آزمایشی یا محتوا قابل مشاهده نبود.
تاخیر ورودی تنظیمات کاهش تأخیر ورودی XW5000ES در همه حالتهای تصویر موجود است و برای کاهش تاخیر به 27 میلیثانیه در 4K/60p یا 16 میلیثانیه در 1080p/120p تعیین شده است. با استفاده از لگ سنج Leo Bodnar 4K، در حالت بازی (که به طور پیشفرض Input Lag Reduction را روشن کرده است) بهتر از مشخصات اندازهگیری شد: 4K/60 با 19.6 میلیثانیه، 1080p/60 با اندازهگیری 27.7 میلیثانیه، و 1080p/120 با اندازهگیری 11 میلیثانیه. با خاموش کردن Input Lag Reduction، نتایج 4K/60 در 71.9 ms، 1080p/60 در 99.0 ms و 1080p/120 در 36.9 ms بودند.
صدای فن VPL-XW5000ES یک ویدئو پروژکتور بی صدا است. سونی با استفاده از تکنیک اندازهگیری استاندارد صنعتی که یک محفظه عایق صدا است، آن را برای 24 دسیبل نسبتاً کم رتبهبندی میکند که نویز چند طرف ویدئو پروژکتور را بهطور متوسط محاسبه میکند. در اندازهگیری در دنیای واقعی که حدود 5 فوت در جلو و 3 فوت زیر ویدئو پروژکتور برای شبیهسازی نشستن در زیر پایه سقفی انجام دادیم، در اتاقی با کف نویز 27.6 dBA، با خروجی لیزر ویدئو پروژکتور که روی آن تنظیم شده است، مقدار کم 27.6 دسیبل را اندازهگیری کردم. حداقل با تنظیم خروجی لیزر روی 80 پیش فرض، 31.4 dBA اندازه گیری شد و در Laser Output Maximum، 32.3 dBA اندازه گیری شد. با خروجی لیزر در حداکثر، درگیر شدن سطح 1 حالت ارتفاع بالا نویز را به 34.2 dBA افزایش داد و سطح 2 HA حداکثر 36.4 dBA را اندازهگیری کرد. صدای فن به اندازهای کم بود که به راحتی توسط موسیقی متن در همه حالتها به جز حالت ارتفاع بالا پوشانده شود، اگرچه حتی این احتمالاً در بسیاری از محیطها نیاز به ملاحظات خاصی برای عایقسازی صدا ندارد، و صدای نالهای از سیمپیچ الکترونیکی که گاهی اوقات در محیطهای دیگر شنیده میشود وجود نداشت.
اتصالات
HDMI 2.0b (x2)
RJ45 LAN
RS232C
IR in
12V trigger
USB (for firmware updates)
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. ویدئو پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
تنظیمات نهایی SDR
PICTURE MENU
Calib. Preset: Reference
Reality Creation: On
Resolution: 20
Noise Filtering: 10
D. Focus Optimzer: On
Cinema Black Pro
Laser Light Setting
Dynamic Control: Off (or Limited)
Output: 50 (vs 80 default)
Dynamic HDR Enhancer: Off or to taste
MotionFlow: True Cinema
Contrast: 75
Brightness: 50
Color: 50
Hue: 50
Color Temp: D65
B |
G |
R |
|
5 |
0 |
0 |
Gain |
1 |
0 |
1- |
Bias |
Sharpness: 50
Expert Setting
NR: Off
Smooth Gradation: Off
Gamma Correction: 2.4
Color Correction: On
Brightness |
Saturation |
Hue |
|
2 |
11 |
3- |
Red |
1- |
15 |
6 |
Green |
0 |
13 |
0 |
Blue |
HDR: Auto, HDR10/HLG (vs HDR Reference/HLG Default)
Color Space: BT.709
Input Lag Reduction: Off
FUNCTION MENU
Dynamic Range: Auto
HDMI Signal Format: Enhanced (or Standard as needed)
تنظیمات نهایی HDR
PICTURE MENU
Calib. Preset: Bright Cinema (HDR)
Reality Creation: On
Resolution: 20 (vs default 50)
Noise Filtering: 10
D. Focus Optimzer: On
Cinema Black Pro
Laser Light Setting
Dynamic Control: Off (or Limited)
Output: Max (default)
Dynamic HDR Enhancer: High or to taste (set to High for calibration)
MotionFlow: True Cinema
Contrast: 80
Brightness: 50
Color: 45 (vs default 55, not reflected in measured result)
Hue: 50
Color Temp: D75
B |
G |
R |
|
2- |
11- |
15 |
Gain |
2- |
0 |
0 |
Bias |
Sharpness: 50
Expert Setting
NR: Off
Smooth Gradation: Low (default)
Color Correction: On
Brightness |
Saturation |
Hue |
|
2 |
1 |
1 |
Red |
0 |
0 |
0 |
Green |
5- |
8- |
0 |
Blue |
HDR: Auto, HDR10/HLG (vs HDR Reference/HLG)
Color Space: BT.2020
Input Lag Reduction: Off
FUNCTION MENU
Dynamic Range: Auto
HDMI Signal Format: Enhanced