با قیمت خرده فروشی 25999.95 دلار، JVC DLA-RS4200 و برادر دوقلوی آن، DLA-NZ900، در سطح بالایی از خط تولید ویدئو پروژکتورهای JVC قرار دارند و عملکرد پیشرفته و ویژگی های پیشرفته را ارائه می دهند. این جایگزینی برای DLA-NZ9/RS4100 برنده جایزه است که در سال 2022 بررسی کردیم. برای این بررسی، JVC نمونه محصول DLA-RS4200 را به من ارائه کرد، اما ویژگی ها و عملکرد DLA-NZ900 یکسان است.
JVC DLA-RS4200
JVC DLA-RS4200 به پنل های D-ILA نسل سوم JVC مجهز شده است که نسبت کنتراست اصلی آن 1.5 برابر مدل قدیمی تر است. نسبت کنتراست اصلی RS4200 150000:1 بالاترین در صنعت است. منبع نور لیزر BLU-Escent این ویدئو پروژکتور می تواند 3300 لومن، 300 لومن روشن تر از مدل قبلی تولید کند.
DLA-RS4200 یک ویدئو پروژکتور بومی 4K است. این واحد شامل فناوری 8K/e-shiftX JVC است که می تواند هر تصویر را در چهار جهت (بالا، پایین، چپ و راست) تغییر دهد تا بیش از 35.3 میلیون پیکسل آدرس پذیر تولید کند که برای نمایش وضوح 8K روی صفحه کافی است. و به ورودی های 48 گیگابیت بر ثانیه 8K/60p مجهز شده است.
برای اطمینان از رسیدن حداکثر وضوح به صفحه، DLA-RS4200 دارای بهترین مجموعه لنز JVC است. این لنز 100 میلی متری تمام شیشه ای شامل 18 عنصر در 16 گروه است که از فوکوس لبه به لبه تیز، روی صفحه نمایش بالاتر و حداقل آثار بصری اطمینان حاصل می کند. DLA-RS4200 بر پایهی مستحکم مدلهای پرچمدار قبلی با روشنایی بالاتر و کنتراست اصلی ساخته شده است، که باید حتی باهوشترین علاقهمندان به سینمای خانگی را راضی کند.
مشخصات JVC DLA-RS4200 / DLA-NZ900
قیمت 25999.95 دلار
فناوری 4K DILA x 3
وضوح اصلی 4096x2160
رزولوشن نمایش داده شده 8192x4320 (تغییر پیکسل 8K)
روشنایی (ادعای سازنده) 3300 انسی لومن
منبع نور دیود لیزری BLU-Escent
کنتراست 150000:1 (∞:1 پویا)
نسبت لنز زوم 2.0:1
تغییر لنز عمودی +/-100٪ / افقی +/- 43٪
عمر منبع نور 20000 ساعت
وزن 55.7 پوند
گارانتی سه (3) سال
نمای کلی
در طول دهه گذشته، JVC خود را به عنوان یک تولید کننده ویدئو پروژکتور سینمای خانگی ممتاز تثبیت کرده است. مجموعه ویدئو پروژکتورهای 4K DILA آنها انبوهی از جوایز را از نشریات مختلف از جمله Projector Reviews جمع آوری کرده است. DLA-RS4200 (DLA-NZ900) به عنوان بهترین ویدئو پروژکتور سینمای خانگی که JVC تا کنون تولید کرده است، طراحی شده است. با قیمت خرده فروشی 26000 دلار، گران است، اما عملکرد استثنایی آن قیمت آن را توجیه می کند.
منبع نور لیزر BLU-Escent DLA-RS4200 می تواند 3300 لومن روشنایی ارائه دهد که 300 لومن روشن تر از 3000 لومن NZ9/RS4100 قبلی است. افزایش روشنایی هنگام مشاهده HDR در صفحههای بزرگتر و هنگام مشاهده محتوا در اتاقهایی با مقداری نور محیط مفید است.
DILA JVC همیشه کنتراست بومی و سطوح مشکی پیشرو در کلاس خود را ارائه کرده است. هیچ یک از پروژکتورهای موجود در بازار نمی توانند با سطوح مشکی و کنتراست اصلی پرچمدار قبلی DLA-RS4100 (DLA-NZ9) مطابقت داشته باشند، اما JVC همچنان به تلاش خود ادامه می دهد. DLA-4200 جدید (DLA-NZ900) مجهز به دستگاه های نسل سوم 0.69 اینچی 4K D-ILA بومی JVC است که کنترل تراز کریستال های مایع را بهبود می بخشد. این امر صافی پیکسل های تصویر را افزایش می دهد تا نسبت کنتراست اصلی را 1.5 برابر در مقایسه با دستگاه Gen2 ارائه دهد.
با توجه به این پنلهای جدید D-ILA، نسبت کنتراست اصلی DLA-RS4200 به 150000:1 افزایش یافته است، و این ویدئو پروژکتور را به گزینهای عالی برای کسانی که خواهان بالاترین سطح کیفیت تصویر هستند، تبدیل میکند، بهویژه در محیطهای تاریک که سطح مشکی بسیار مهم است.
نسل سوم پانل های بومی 4K D-ILA 1.5 برابر کنتراست اصلی را ارائه می دهند
مانند ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی پرچمدار قبلی JVC DILA، DLA-RS4200 دارای یک لنز 100 میلی متری تمام شیشه است. این لنز با 18 عنصر در 16 گروه طراحی شده است که فوکوس واضح تر، روشنایی بیشتر و کاهش انحراف رنگی را تضمین می کند. اندازه بزرگتر لنز اجازه می دهد تا نور بیشتری از آن عبور کند و به سطح روشنایی و کنتراست بالاتر RS4200 کمک می کند و آن را برای صفحه نمایش های بزرگتر یا اتاق هایی با نور محیط مناسب تر می کند. لنز ارتقا یافته همچنین به به حداقل رساندن انحرافات رنگی و اعوجاج لبهها کمک میکند و تضمین میکند که هر قسمت از تصویر واضح و بدون حاشیههای رنگی است.
لنز تمام شیشه ای 100 میلی متری
DLA-RS4200 / DLA-NZ900 ویدئو پروژکتورهای 8K بومی نیستند، اما به ویژگی اختصاصی 8K e-shift JVC مجهز هستند که می تواند هر پیکسل را 0.5 پیکسل به صورت مورب جابجا کند تا رزولوشن پیش بینی شده را افزایش دهد. RS4200 شامل همان فناوری 8K e-shiftX است که در RS4100 (NZ9) قبلی وجود داشت اما با عملکرد بالاتر.
این امکان جابهجایی پیکسلها در چهار جهت (بالا، پایین، چپ، راست) را فراهم میکند تا بیش از 35.3 میلیون پیکسل آدرسپذیر تولید شود که برای نمایش دقیق وضوح 8K کافی است. RS4200 با قدرت پردازش پیشرفته و دستگاه درایو D-ILA بهبودیافته، میتواند صحنههای حرکت سریع را تا 240 هرتز مدیریت کند که آن را برای بازی و ورزشهای اکشن سریع ایدهآل میکند.
DLA-RS4200 از نسل دوم 8K-eshiftX JVC برای ارائه وضوح نمایشی بسیار فراتر از 4K استفاده می کند.
مانند همه ویدئو پروژکتورهای JVC DILA، RS4200 دارای فناوریهای اختصاصی Frame Adapt HDR و Theater Optimizer JVC است که به صورت پویا نگاشت تن HDR را بر اساس صحنه به صحنه یا فریم به فریم تنظیم میکند. در حالی که نقشهبرداری تن JVC کیفیت تصویر HDR پیشرو در کلاس خود را ارائه میدهد، آنها همچنان به بهبود قابلیتهای ویدئو پروژکتور خود ادامه میدهند.
در حالی که RS4200 می تواند محتوای HDR را به صورت پویا اندازه گیری کند، اکنون می تواند از ابرداده های DML (Max Display Mastering Luminance) موجود در برخی از مواد HDR نیز استفاده کند. DML محدودیت های فنی تجهیزات مسترینگ را توصیف می کند، در حالی که MaxCLL (حداکثر سطح نور محتوا) و MaxFALL (حداکثر سطح نور متوسط فریم) ویژگی های محتوای نمایش داده شده را توصیف می کنند.
به عنوان مثال، فیلمی که بر روی نمایشگری با DML 1000 نیت تسلط پیدا میکند، میتواند MaxCLL 800 نیت (اگر روشنترین پیکسل آن به 800 نیت برسد) و MaxFALL 500 نیت (اگر روشنترین فریم به طور متوسط 500 نیت در تمام پیکسلها باشد) داشته باشد.
فراداده DML معمولاً در قالبهای HDR مانند HDR10، HDR10+ و Dolby Vision گنجانده میشود. از آنجایی که فراداده DML اطلاعات مربوط به نمایشگر مسترینگ است، همیشه ثابت است. برخی از فرمتهای HDR، مانند Dolby Vision HDR10+، دارای ابردادههای پویا هستند که میتوانند تصویر را صحنه به صحنه یا فریم به فریم بهینه کنند. RS4200 می تواند از ابرداده های DML و MaxCLL (حداکثر سطح نور محتوا) استفاده کند. این نگاشت تون HDR ویدئو پروژکتور را بیشتر بهبود می بخشد.
یک ویژگی جدید Deep Black Tone Control به Frame Adapt HDR اضافه شده است تا جزئیات سایه در صحنه های تاریک HDR بیشتر قابل مشاهده باشد. این الگوریتم جدید برای به حداکثر رساندن محدوده دینامیکی پنل های نسل جدید 4K D-ILA RS4200 طراحی شده است. این تضمین می کند که جزئیات بیشتر نه تنها در صحنه های تاریک بلکه در محتوای روشن نیز قابل مشاهده است. علاوه بر این، RS4200 از HDR10+ پشتیبانی میکند و امکان نگاشت تن دقیقتر بر اساس فراداده صحنه تعبیهشده در محتوا را فراهم میکند.
بسیاری از مشتریان هنوز حجم زیادی از محتوای SDR را تماشا می کنند. از آنجایی که محتوای SDR دارای رنگهای خاموشتر و محدوده دینامیکی باریکتری نسبت به مواد HDR است، RS4200 دارای یک حالت از پیش تنظیم تصویر جدید VIVID است. در حالی که این حالت نسبت به سایر حالتهای تصویر دقت کمتری دارد، اما برای مشاهده محتوای SDR متحرک، بازیهای ویدیویی یا تماشای ورزش در نور محیطی بالاتر خوب است.
JVC DLA-RS4200 دارای دو ورودی HDMI 2.1 با پهنای باند 48 گیگابیت بر ثانیه است که به آن امکان می دهد هم از 8K در 60 فریم بر ثانیه و هم 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی کند. این ویژگی برای بازی و محافظت از سیستم شما در آینده بسیار مهم است و از سازگاری با جدیدترین کنسولهای بازی و محتوای با نرخ فریم بالا اطمینان میدهد. در حالی که محتوای فعلی 8K محدود است، توانایی RS4200 برای ارتقاء محتوای 4K به 8K به این معنی است که کاربران همچنان می توانند از وضوح افزایش یافته، به خصوص در صفحه نمایش های بزرگتر بهره مند شوند.
علاوه بر DLA-4200، امسال، JVC مجموعه ویدئو پروژکتورهای 4K DILA خود را به طور کامل اصلاح کرده است. در حال حاضر، همه مدل ها دارای منابع نور لیزر Blu-Escent هستند. حرکت به سمت بالا، 8K/shiftX، روشنایی بیشتر، کنتراست بالاتر و اپتیک بهتر را اضافه می کند. نمودار زیر تفاوت های اساسی بین مدل های JVC را فهرست می کند.
مجموعه ویدئو پروژکتورهای JVC RS (سری مرجع) 4K D-ILA
مقایسه مدل JVC 4K DILA |
NZ900 / RS4200 |
NZ800 / RS3200 |
NZ700/ RS2200 |
NZ500 / RS1200 |
مدل |
25999.95 دلار |
15999.95 دلار |
10999.95 دلار |
5999.95 دلار |
قیمت |
8K e-shiftX |
8K e-shiftX |
Native 4K |
Native 4K |
رزولوشن |
لیزر BLU-Escent |
لیزر BLU-Escent |
لیزر BLU-Escent |
لیزر BLU-Escent |
منبع نور |
3300 انسی لومن |
2700 انسی لومن |
2300 انسی لومن |
2000 انسی لومن |
روشنایی |
150,000:1 |
100,000:1 |
80,000:1 |
40,000:1 |
کنتراست بومی |
65mm All Glass |
65mm All Glass |
80mm |
80mm |
مونتاژ لنز |
2.0:1 (±100% V,±43%,H) |
2.0:1 (±80% V,±34%,H) |
1.6:1 (±70% V,±28%,H) |
1.6:1 (±70% V,±28%,H) |
بزرگنمایی (تغییر لنز) |
دارد |
دارد |
دارد |
ندارد |
فیلتر سینما |
دارد |
دارد |
ندارد |
ندارد |
سه بعدی |
Two (48Gbps/HDCP2.3) |
Two (48Gbps/HDCP2.3) |
Two (32Gbps/HDCP2.3) |
Two (32Gbps/HDCP2.3) |
ورودی های HDMI |
همچنین DLA-RS3200 (DLA-NZ800) در خط تولید قرار دارد که می تواند 2700 لومن ارائه دهد و نسبت کنتراست اصلی 100000;1 دارد. RS3200 بر روی همان بدنه RS4200 ساخته شده است، اما از یک لنز کوچکتر با قطر 65 میلی متر استفاده می کند. این واحد همچنین مجهز به فناوری 8K/e-shiftX JVC است که شامل دو ورودی HDMI با سرعت 48 گیگابیت بر ثانیه است و از سه بعدی پشتیبانی می کند.
ویدئو پروژکتورهای DLA-RS2200 (DLA-NZ700) و DLA-RS1200 (DLA-NZ500) با کاهش 35 درصدی اندازه در مقایسه با RS4200 و RS3200، از کوچکترین ویدئو پروژکتورهای 4K بومی جهان هستند. آنها همچنین به طور قابل توجهی سبک تر هستند و امکان ادغام آسان تر در محیط های سینمای خانگی را فراهم می کنند. DLA-RS2200 دارای روشنایی امتیازی 2300 لومن و نسبت کنتراست اصلی 80000:1 است.
در مقایسه، DLA-RS1200 روشنایی 2000 لومن و نسبت کنتراست اصلی 40000:1 را ارائه می دهد که کیفیت تصویر قابل توجهی را برای محیط های مختلف مشاهده ارائه می دهد. DLA-RS2200 و DLA-RS1200 به یک لنز جدید طراحی شده و کاملاً موتوردار با قطر 80 میلی متر مجهز شده اند که شامل 15 عنصر در 11 گروه است که از فوکوس دقیق و شفافیت در کل صفحه اطمینان حاصل می کند.
JVC همچنان به تعیین استاندارد برای ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی ممتاز با DLA-RS4200 ادامه میدهد و بر اساس کنتراست استثنایی، سطوح مشکی و وضوح فوقالعاده آن است. JVC دو سری از ویدئو پروژکتورهای 4K D-ILA را ارائه می دهد که عملکرد یکسانی دارند اما از نظر ظاهری متفاوت هستند و از طریق کانال های مختلف فروخته می شوند.
به عنوان مثال، ویدئو پروژکتورهای سری NZ (Procision) از طریق خرده فروشی هایی مانند BestBuy و Crutchfield فروخته می شوند، در حالی که مدل های سری RS (مرجع) از طریق شبکه نمایندگی نصب سفارشی در دسترس هستند. DLA RS4200 بخشی از سری References است که برای کانال نصب سفارشی طراحی شده است، در حالی که مدل معادل سری Procision DLA-NZ900 نامیده می شود.
از آنجایی که ویژگیها و عملکرد مدلهای سری Reference و سری Procision یکسان است، تقریباً هر آنچه در مورد DLA-RS4200 میگوییم که در این مقاله ارزیابی کردیم، در مورد DLA-NZ900 نیز صدق میکند.
امسال، JVC مجموعه ویدئو پروژکتورهای 4K DILA خود را به طور کامل اصلاح کرده است. در حال حاضر، همه مدل ها دارای منابع نور لیزر Blu-Escent هستند. حرکت به سمت بالا، 8K/shiftX، روشنایی بیشتر، کنتراست بالاتر و اپتیک بهتر را اضافه می کند. نمودار زیر تفاوت های اساسی بین مدل های JVC را فهرست می کند.
نکات برجسته
تصویرگرهای نسل سوم 4K D-ILA (4096 x 2160)
نسبت کنتراست اصلی 150000:1 (بی نهایت: 1 پویا)
نسل دوم 8K e-shiftX وضوح پیش بینی شده را فراتر از 4K افزایش می دهد
با کیفیت بالا 100mm 18 المنت، 16 گروه لنز تمام شیشه ای
زوم 2 برابری موتوری و تغییر لنز (± 100% ولتاژ، ± 43 H) با حافظه های موقعیت لنز
منبع نور لیزر BLU-Escent 3300 انسی لومن را ارائه می دهد
دو ورودی 48 گیگابیت بر ثانیه HDMI 2.1 (HDCP 2.3) از 8K/60P و 4K/120P پشتیبانی می کنند
نگاشت تون دینامیک HDR دقیق
پشتیبانی از HDR10+ و HLG
سازگار با لنزهای آنامورفیک
Full HD 3D
حالت تاخیر کم تاخیر بازی را کاهش می دهد
تا 10 تنظیمات برگزیده تصویر قابل تنظیم
3 سال گارانتی تعویض پیشرفته
سخت افزار
بدنه
بدنه RS4200 شیک و مدرن است و به رنگ مشکی با تن های طلایی تکمیل شده است. JVC DLA-RS4200 تقریباً شبیه به RS4100 قدیمی است، اما با پیشرفت هایی در سخت افزار داخلی. با توجه به کیفیت ساخت، RS4200 بزرگتر و سنگین تر از بسیاری از رقبا است. این دستگاه حدود 20 اینچ عرض x9 ¼ ارتفاع x 21 اینچ عمق دارد و تقریباً 58 پوند وزن دارد. نصب ویدئو پروژکتور به سقف قطعا یک کار دو نفره است.
لنز زوم موتوردار 2.0:1 در جلو و وسط قرار دارد. از آنجایی که تمام تنظیمات لنز موتوری هستند (با حافظه لنز)، هیچ کنترل/ دکمه فیزیکی برای زوم، فوکوس، یا تغییر لنز وجود ندارد. به غیر از دریچه های خروجی اگزوز در دو طرف لنز، تنها چیز دیگری که در جلوی ویدئو پروژکتور قرار دارد، سنسور IR و سه چراغ نشانگر LED (هشدار، نور، آماده به کار) است. علاوه بر ارائه وضعیت Power در صورت وجود مشکل، فهرستی از کدهای هشدار در دفترچه راهنما وجود دارد.
در قسمت پشتی ویدئو پروژکتور کنترل پنل و همچنین ورودی ها و کانکتورها قرار دارد. کنترل پنل DLA-NZ9 بسیار ساده است، اما بیشتر افراد فقط برای راه اندازی اولیه از کنترل پنل استفاده می کنند، سپس برای این نوع عملکردها به کنترل از راه دور یا سیستم اتوماسیون خانگی تکیه می کنند. در دو طرف در قسمت پایینی قسمت پشتی ورودی های هوا وجود دارد که توسط فیلترهای قابل تعویض/تمیز پوشیده شده است. در بین دو ورودی، ترمینال برق قرار دارد.
کنترل از راه دور RS4200 دارای نور پسزمینه است که امکان استفاده آسان در اتاقهای تاریک را فراهم میکند و دارای دکمههایی با فاصله مناسب برای دسترسی سریع به عملکردهای کلیدی است. من دوست دارم دکمههای اختصاصی برای دسترسی مستقیم به تنظیمات تصویر ویدئو پروژکتور و همچنین تنظیماتی مانند نمایههای رنگی و منوهای تنظیمات گاما وجود داشته باشد.
ورودی ها و اتصالات
ورودی ها در پشت بدنه دستگاه قرار دارند و شامل یک جفت ورودی HDMI 2.1 (HDCP 2.3) هستند که از محتوای 8K/60fps و 4K/120fps پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، یک ترمینال 3D SYNCHRO برای اتصال یک امیتر سه بعدی اختیاری، و همچنین یک پورت USB برای به روز رسانی سیستم عامل و یک جک استاندارد RJ-45 اترنت برای شبکه وجود دارد. RS4200 همچنین دارای یک ماشه 12 ولتی برای کنترل صفحه نمایش های موتوردار یا سایر لوازم جانبی است و یک پورت سریال سنتی RS-232C برای سیستم های کنترل قدیمی گنجانده شده است.
مونتاژ لنز
اپتیک خوب تاثیر زیادی بر کیفیت تصویر دارد. مونتاژ لنز بهتر یکی از دلایل اصلی قیمت DLA-RS4200 نسبت به اکثر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی است. RS4200 به بهترین مجموعه لنز JVC مجهز شده است. این لنز زوم تمام شیشهای با قطر 100 میلیمتری 18 عنصری، 16 گروهی، وضوح تصویر لبه به لبه را به حداکثر میرساند و انحرافات رنگی را کاهش میدهد.
این لنز محدوده زوم 2.0:1 و تعداد زیادی جابجایی لنز عمودی و افقی را برای انعطافپذیری بیشتر در هنگام نصب در سقف، قفسه پشتی یا نصب روی میز ویدئو پروژکتور ارائه میدهد.
تغییر لنز: 100% عمودی و 43% افقی
به یاد داشته باشید، مانند بسیاری از ویدئو پروژکتورها، هرچه از جابجایی افقی بیشتری استفاده کنید، تنظیم عمودی کمتری در دسترس خواهید داشت.
فاصله پرتاب برای صفحه نمایش 16:9 |
239 اینچ (6070 میلی متر) |
117.2 اینچ (2980 میلی متر) |
100 اینچ |
263.3 اینچ (6690 میلی متر) |
129.3 اینچ (3280 میلی متر) |
110 اینچ |
287.5 اینچ (7300 میلی متر) |
141.3 اینچ (3590 میلی متر) |
120 اینچ |
311.7 اینچ (7920 میلی متر) |
153.4 اینچ (3900 میلی متر) |
130 اینچ |
335.9 اینچ (8530 میلی متر) |
165.4 اینچ (4200 میلی متر) |
140 اینچ |
360.1 اینچ (9150 میلی متر) |
177.5 اینچ (4510 میلی متر) |
150 اینچ |
432.8 اینچ (10990 میلیمتر) |
213.6 اینچ (5430 میلی متر) |
180 اینچ |
پرتاب فاصله برای صفحه نمایش 2.35:1 |
252.5 اینچ (6410 میلی متر) |
123.9 اینچ (3150 میلی متر) |
100 اینچ |
278.1 اینچ (7060 میلی متر) |
136.7 اینچ (3470 میلی متر) |
110 اینچ |
303 اینچ (7710 میلی متر) |
149.4 اینچ (3790 میلی متر) |
120 اینچ |
329.2 اینچ (8360 میلی متر) |
162.1 اینچ (4120 میلی متر) |
130 اینچ |
354.8 اینچ (9010 میلی متر) |
174.8 اینچ (4440 میلی متر) |
140 اینچ |
380.3 اینچ (9660 میلی متر) |
187.5 اینچ (4760 میلی متر) |
150 اینچ |
457 اینچ (11610 میلی متر) |
225.7 اینچ (5730 میلی متر) |
180 اینچ |
در نهایت، برای انعطافپذیری بیشتر، به لطف عملکرد حافظه لنز (قابل دسترسی از منوها یا دکمه موقعیت روی کنترل از راه دور) میتوانید چندین پیکربندی را ذخیره کنید. در حالی که برندهای دیگری مانند سونی و اپسون این ویژگی را ارائه میدهند، من متوجه شدهام که ویدئو پروژکتورهای JVC دقیقتر هستند.
سیستم لنز موتوری با حافظه لنز یک ویژگی مفید در صورتی است که صفحه نمایش طرح خود پوشاننده دارید. همچنین میتوانید از حافظه لنز برای بزرگنمایی و تغییر موقعیت ویدیوی نمایشدادهشده در نسبتهای مختلف (2.35:1 و 16.9) استفاده کنید تا بهترین تناسب با یک صفحه نمایش با نسبت تصویر ثابت داشته باشید.
به عنوان مثال، هنگام مشاهده مواد 16:9 در صفحه نمایش با ابعاد 2.35:1، تصویر را می توان بزرگنمایی کرد تا در بالا و پایین صفحه نمایش قرار گیرد، اما "نوارهای سیاه" را در سمت چپ و راست خواهید دید. RS4200 همچنین با لنزهای آنامورفیک موجود در بازار و صفحه نمایش های فرمت فوق عریض برای تجربه یک سینمای همهجانبه سازگار است.
DLA-RS4200 همچنین به یک "حالت نصب" جدید مجهز شده است که حداکثر 10 ترکیب مختلف از تنظیمات، از جمله کنترل لنز، تنظیم پیکسل، ماسک، روشن یا خاموش کردن آنامورفیک، تنظیم صفحه، سبک نصب، کیستون، را ذخیره و به یاد می آورد. تنظیمات لنز، نسبت های مختلف، از پیش تنظیم لنز، همگرایی، و موقعیت های پوشش صفحه.
منوها
سیستم منو شبیه به چیزی است که JVC برای چندین سال روی ویدئو پروژکتورهای خود استفاده کرده است. برخی تنظیمات جدید برای پشتیبانی از ویژگی های معرفی شده جدید وجود دارد. به عنوان مثال، یک کنترل جدید Deep Black Tone به Frame Adapt HDR اضافه شده است تا توانایی ویدئو پروژکتور برای نمایش جزئیات سایه در مناطق تاریک روی صفحه نمایش را بیشتر کند.
منوهای مدلهای رده بالاتر نیز دارای تنظیمات تصویری هستند که در مدلهای پایینتر در دسترس نیستند. به عنوان مثال، منوهای NZ8 و NZ9 شامل تنظیماتی برای فیلتر سینما هستند که در NZ7 یافت نمی شوند.
سیستم منوی بصری تنظیمات زیادی را برای سفارشی کردن کیفیت تصویر ارائه می دهد. این شامل نمایه های رنگ، تنظیمات گاما و گزینه های کالیبراسیون گسترده برای کاربران پیشرفته تر است. RS4200 از نرمافزار AutoCal JVC پشتیبانی میکند و به کالیبراسیون در سطح حرفهای اجازه میدهد تا از عملکرد بهینه تصویر بر اساس تنظیمات اتاق و صفحه نمایش خاص شما اطمینان حاصل کند.
به طور کلی، منو به خوبی سازماندهی شده و به راحتی قابل پیمایش است، که احتمالاً به دلیل چندین سال تنظیم دقیق است. در حالی که اندازه تایپ در منو کمی کوچک است، اما همچنان در فاصله "عادی" قابل خواندن است. موقعیت منو نیز قابل جابجایی است.
کنترل از راه دور RS4200 دارای نور پسزمینه است که امکان استفاده آسان در اتاقهای تاریک را فراهم میکند و دارای دکمههایی با فاصله مناسب برای دسترسی سریع به عملکردهای کلیدی است. من دوست دارم که دکمه های اختصاصی برای دسترسی مستقیم به تنظیمات تصویر ویدئو پروژکتور و همچنین تنظیماتی مانند پروفایل های رنگی و منوهای تنظیمات گاما وجود داشته باشد.
عملکرد
همانطور که انتظار می رفت، کیفیت تصویر خارج از جعبه JVC DLA-RS4200 فوق العاده است. پانل های بومی 4K D-ILA و لنز 100 میلی متری تمام شیشه ای ارتقا یافته تصویری کاملاً تیغی بر روی صفحه نمایش من از لبه تا لبه ارائه می دهند.
در حالی که محتوای 8K نادر است، JVC RS4200 می تواند مواد 4K را به وضوح 8K ارتقا دهد و از فناوری پیشرفته 8K e-shiftX خود حداکثر استفاده را ببرد. هنگام جابجایی بین 4K و 8K ارتقا یافته، تفاوت قابل توجهی را در صفحه نمایش 120 اینچی خود در فاصله 14 فوتی مشاهده نکردم. با این حال، وضوح اضافی روی صفحهنمایش که سیستم 8K e-shiftX ارائه میکند، میتواند منجر به تصاویر واضحتر و بافتهای واقعیتر هنگام مشاهده در یک صفحه نمایش بزرگ شود.
در حالی که توانایی نمایش رزولوشن 8K بر روی صفحه نمایش یک ترفند خوب است، دلیل واقعی اینکه چرا باید RS4200 را در نظر بگیرید، کنتراست فوق العاده بالا و سطوح سیاه عمیق آن است که آن را برای تماشای فیلم در محیط های سینمای خانگی ایده آل می کند.
در حالی که چندین سال پیش 3D از اکثر تلویزیون های صفحه تخت حذف شد، تولید کنندگان ویدئو پروژکتور مانند JVC هنوز ویدئو پروژکتورهایی را ارائه می دهند که برای سه بعدی آماده هستند. RS4200 از سه بعدی پشتیبانی می کند، بنابراین می توانید همچنان از مزایای کتابخانه محتوای سه بعدی خود استفاده کنید. این ویدئو پروژکتور از چندین فرمت سه بعدی، از جمله بسته بندی فریم، کنار هم و از بالا و پایین پشتیبانی می کند.
شما باید امیتر اختیاری JVC 3D Synchro (PK-EM2) یا یک جفت عینک سه بعدی PK-AG3 را خریداری کنید. همچنین، پخش سه بعدی به روشنایی بیشتری نسبت به مواد دو بعدی نیاز دارد، اما RS4200 دارای 3300 انسی است، بنابراین عملکرد سه بعدی باید خوب باشد.
بازتولید رنگ
در اصل، DLA-RS4200 تقریباً 88٪ از فضای رنگی DCI-P3 را بازتولید می کند. برای به حداکثر رساندن عملکرد رنگ، JVC RS4200 دارای "فیلتر سینما" است. فیلتر رنگی BT2020 Wide و Off Wide Color Profiles درگیر است. وقتی از فیلتر سینما استفاده میشود، RS4200 میتواند حدود 98 درصد از DCI-P3 (70 درصد BT2020) را بازتولید کند و پالت رنگی گستردهتر و دقیقتری ارائه دهد. همچنین توجه داشته باشید که وقتی از فیلتر رنگی DLA-RS4200 استفاده می شود، افت روشنایی محسوسی مشاهده می شود.
چندین حالت تصویر از پیش تعیین شده برای SDR وجود دارد، از جمله NATURAL، CINEMA FILMAKER، و VIVID، همراه با سه حالت USER که می توان از آنها برای ذخیره تنظیمات تصویر پس از کالیبره استفاده کرد، مانند حالت "SDR Night" یا "SDR Day". جالب توجه است، در حالی که کنتراست حالت VIVID بیش از حد افزایش یافته بود، دمای رنگ و تعادل RGB آن دقیق ترین بود.
من چندین ویدئو پروژکتور JVC را در چند سال گذشته بررسی کرده ام، و آنها همیشه بازتولید رنگ عالی را ارائه می دهند، بنابراین انتظارات زیادی از RS4200 داشتم. چه من محتوای SDR یا HDR را مشاهده می کردم، بازتولید رنگ RS4200 کمی گرمتر از حد مطلوب بود اما همچنان خوب بود. همه حالتها، به جز VIVID، دمای رنگی در حدود 5500K داشتند، گرمتر از هدف من 6500K. همه حالت های تصویر از پیش تعیین شده به دلیل تعصب بیش از حد قرمز، بیش از حد گرم بودند.
خبر خوب این است که عملکرد رنگ دستگاه را می توان به سرعت و به راحتی با استفاده از تنظیمات تصویر گسترده ویدئو پروژکتور تنظیم کرد. JVC همچنین نرمافزار خودکار کالیبراسیون رایگان را ارائه میدهد که وقتی با یک حسگر نوری شخص ثالث استفاده میشود، مواردی مانند تعادل رنگ، ویژگیهای گاما، فضای رنگ و ردیابی رنگ را بهینه میکند. در حالی که نرم افزار اختصاصی رایگان است و می توان آن را از صفحه پشتیبانی JVC دانلود کرد، باید چند صد دلار برای خرید یک حسگر نوری مانند Datacolor SpyderX2 Elite یا SpyderX Pro هزینه کنید. من از ویژگی JVC auto-cal در گذشته استفاده کردهام، و در حالی که فرآیند پیچیده است، من تحت تأثیر نتایج قرار گرفتم.
با این حال، من انتظار دارم که هر کسی که یک ویدئو پروژکتور ممتاز با قیمت 26000 دلار میخرد، این پول را برای کالیبراسیون حرفهای دستگاه خرج کند. با این حال، ای کاش بازتولید رنگ خارج از جعبه بهتر بود. RS4200 همچنین دارای یک حالت اختصاصی ISF C3 (Certified Calibration Controls) برای ذخیره ایمن تنظیمات کالیبره شده است.
حداقل، باید تنظیمات روشنایی، کنتراست و وضوح را برای بهینه سازی ویدئو پروژکتور خود برای اتاق خود انجام دهید، چندین الگوی تست رایگان در وب سایت و کانال YouTube Murideo موجود است. ویدیوی یوتیوب ما را در مورد استفاده از چندین الگوی آزمایشی به نام بهینه سازی تصویر ویدئو پروژکتور یا تلویزیون با استفاده از الگوهای تست رایگان Murideo بررسی کنید. Murideo همچنین دستورالعملهای مکتوب در زیر بخش منابع وبسایت خود دارد.
من برای اندازه گیری و کالیبره کردن RS4200 برای فضای خود وقت گذاشتم. از آنجایی که مواد اتاق و صفحه نمایش شما به طور قابل توجهی بر تصویر کلی تأثیر می گذارد، استفاده از تنظیمات کالیبراسیون شخص دیگری را توصیه نمی کنم. اگر اتاق شما روشنتر/تاریکتر است یا رنگ دیوارهایتان متفاوت است، کپی کردن نتایج دیگران میتواند به جای بهبود کیفیت، به کیفیت تصویر آسیب برساند.
به عنوان مثال، من نتایج کالیبراسیون قبل و بعد را برای اتاق و تنظیمات خاص خود درج می کنم. برای آزمایش دقت رنگ ویدئو پروژکتور، از نرمافزار کالیبراسیون رنگی Portrait Displays Calman، Murideo Seven Generator 8K و رنگسنج Klein K10-A استفاده کردم.
ردیابی رنگ قبل از کالیبراسیون و مقیاس خاکستری
اکثر حالتهای تصویر SDR کمتر از 5800K اندازهگیری میشوند، بنابراین به دلیل تعصب بیش از حد قرمز، خیلی گرم بودند. حالت VIVID ویدئو پروژکتور به دمای رنگ من یعنی 6500K نزدیکتر بود.
من حالت USER1 را برای مشاهده SDR در اتاق رسانه خود کالیبره کردم. میانگین دمای رنگ این حالت 5638 بود که گرمتر از هدف من 6500K است. گامای آن در حدود دو اندازه گیری شد که کمی روشن تر از هدف 2.2 من است، و در نتیجه سیاهی ها کمی بالاتر بودند.
قبل از کالیبراسیون، ویدئو پروژکتور 184 cd/m2 روشنایی را روی صفحه نمایش سفید مات 120 اینچی من ارائه داد.
حالت تصویر: کاربر 1
دمای رنگ: 5638K
گاما: 2.0
میانگین مقیاس خاکستری dE: 5
میانگین ردیابی رنگ dE: 1.29
ردیابی رنگ پس از کالیبراسیون و مقیاس خاکستری
ما COLOR TEMP را روی Custom با مقدار تصحیح 6500K تنظیم کردیم. برای تولید مقیاس خاکستری خوب (تعادل RGB)، RED GAIN و RED OFFSET را کاهش دادم. این منجر به دمای رنگ بسیار نزدیکتر به هدف من 6500K شد.
اصلاح تعادل RGB و مقیاس خاکستری نیز ردیابی رنگ RS4200 را بهبود بخشید. میانگین دوره دلتا فقط 1.29 بود، بنابراین نیازی به تنظیمات بیشتر نیست. با این حال، می توانید با استفاده از تنظیمات CMS ویدئو پروژکتور، ردیابی رنگ را بیشتر تنظیم کنید. پس از کالیبراسیون، ویدئو پروژکتور تقریباً همان روشنایی قبل از تنظیم را ارائه می دهد.
حالت تصویر: کاربر 1
دمای رنگ: 6495K
گاما: 2.19
میانگین مقیاس خاکستری dE: 0.7
میانگین ردیابی رنگ dE: 1.06
دلتا E به عنوان معیاری از مقیاس خاکستری/ دقت رنگ 3 و کمتر، "Excellent" و توسط چشم انسان نامحسوس در نظر گرفته می شود. تصویر اکثر ویدئو پروژکتورهایی که از منبع نور لیزر آبی فسفر استفاده می کنند معمولاً خیلی سرد از جعبه است، اما RS4200 خیلی گرم بود. قبل از کالیبراسیون، RS4200 دارای میانگین مقیاس خاکستری dE در حدود 4.6 بود که خوب است، اما پس از کالیبراسیون، میانگین مقیاس خاکستری dE پویدئو روژکتور فقط 0.54 بود که فوق العاده است. هنگامی که تعادل RGB تنظیم شد، ردیابی رنگ با میانگین dE فقط 0.61 عالی بود، بنابراین نیازی به انجام تنظیمات CMS نداشتیم.
RS4200 شامل چندین پیش تنظیم تصویر HDR است. سه پیشتنظیم FRAME ADAPT HDR وجود دارد که یکسان هستند، اما به شما امکان میدهند آنها را برای محیطهای مختلف مشاهده، مانند روشن یا تاریک تنظیم کنید. این ویدئو پروژکتور همچنین دارای HDR 10، حالت فیلمساز و سه حالت کاربری اضافی است. در نهایت، حالت های تصویر اختصاصی برای HLG و HDR10+ نیز وجود دارد.
تنظیم نمایه رنگ روی BT2020 Wide فیلتر سینما را درگیر می کند که وسعت رنگ نمایش داده شده در ویدئو پروژکتور را گسترش می دهد اما خروجی نور واحد را کاهش می دهد.
هنگام مشاهده محتوای HDR مانند SDR، رنگ ها کمی بیش از حد گرم بودند. با این حال، استفاده از تنظیم مقیاس خاکستری 2 نقطه برای کاهش افزایش و افست قرمز، تعادل RGB خوبی (مقیاس خاکستری) ایجاد کرد. هنگامی که مقیاس خاکستری تنظیم شد، RS4200 به خوبی رنگ ها را ردیابی کرد، زمانی که فیلتر سینما درگیر بود.
در حالی که بعد از کالیبره کردن مقداری بهبود در تصویر وجود داشت، تفاوت چشمگیر نبود. بر خلاف بسیاری از سینماهای خانگی مجهز به لیزر، بلافاصله که دستگاه را روشن کردم، رنگ ها و رنگ پوست خوب به نظر می رسید. همانطور که قبلاً اشاره کردم، چه کالیبره شده باشد یا نه، من از کیفیت تصویر SDR و HDR RS4200 راضی خواهم بود.
روشنایی
تولیدکنندگان ویدئو پروژکتور ممتاز مانند JVC هنگام ارزیابی روشنایی محافظه کارتر هستند. صاحبان JVC بیشتر به سطح مشکی عالی و بازتولید رنگ دقیق علاقه دارند تا روشنایی مطلق.
DLA-RS4200 با توجه به منبع نور لیزر BLU-Escent جدید خود دارای درجه روشنایی 3300 انسی لومن است که 300 لومن روشن تر از RS4100/NZ9 است که جایگزین آن شده است. در حالی که این میزان روشنایی برای تماشای محتوای SDR در یک صفحه 120 اینچی در یک اتاق تاریک مورد نیاز نیست، روشنایی اضافی هنگام مشاهده محتوای HDR مفید است.
برای رسیدن به حداکثر روشنایی، من مجموعه خروجی لیزر LD POWER را روی High و تنظیم دمای رنگ را روی High Bright قرار دادم. در زوم گسترده، JVC DLA-RS4200 3285 لومن در حالت USER تولید کرد. این بسیار نزدیک به روشنایی امتیازی 3300 لومن ویدئو پروژکتور است.
حالت های تصویر JVC DLA-RS4200 SDR |
دمای رنگ |
روشنایی اندازهگیری شده (انسی لومن) |
حالت تصویر |
5486K |
2525 |
Natural |
5744K |
1802 |
Cinema |
5601K |
2625 |
Filmmaker Mode |
6351K |
2723 |
Vivid |
6867K |
2643 |
USER 1-3 |
حالت های تصویر JVC DLA-RS4200 HDR |
دمای رنگ |
روشنایی اندازهگیری شده (انسی لومن) |
حالت تصویر |
6651K |
2615 |
Frame Adapt HDR 1-3 |
6866K |
2646 |
HDR10 |
6553K |
2532 |
Filmmaker Mode |
6978K |
2523 |
USER 4-6 |
در حالی که RS4200 می تواند روشنایی درجه بندی شده خود را هنگامی که دمای رنگ روی روشنایی زیاد تنظیم شده است ارائه دهد، شما دقت رنگ را قربانی می کنید. باید توجه داشته باشم که پس از کالیبراسیون، DLA-RS4200، حالت تصویر از پیش تعیین شده USER، همچنان بیشترین میزان روشنایی امتیازی خود را حتی پس از کالیبراسیون ارائه می دهد. اگر رنگ های دقیق مورد نظر باشد، RS4200 حدود 2600 لومن را ارائه می دهد که هنوز خوب است. در حالی که بسیاری از ویدئو پروژکتورها می توانند حداکثر روشنایی بالاتری تولید کنند، معمولاً به قیمت رنگ های دقیق تمام می شود.
RS4200 دارای فیلتر رنگی برای افزایش پوشش رنگ ویدئو پروژکتور است. در نتیجه، ویدئو پروژکتور می تواند 98 درصد از فضای رنگی DCI-P3 را هنگامی که فیلتر سینما درگیر است، بازتولید کند. با این حال، روشنایی دستگاه حدود 25٪ تا 30٪ کاهش می یابد. هنگام مشاهده HDR، مزایای روشنایی بالاتر بیشتر از مزایای بازتولید طیف رنگ گسترده تر است.
به طور کلی، سطوح مشکی برجسته، روشنایی بالا و بازتولید رنگ RS4200 منجر به کیفیت تصویر SDR و HDR می شود که تعداد کمی از ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی می توانند با آن مطابقت داشته باشند.
سطح سیاه و جزئیات سایه
علاقه مندان به سینمای خانگی به ویدئو پروژکتورهای JVC DILA مانند RS4200 بدلیل تضاد بومی پیشرو در کلاس، مشتاق هستند. RS4200 از نسل سوم دستگاه 0.69 اینچی 4K D-ILA بومی JVC استفاده می کند که کنترل تراز کریستال های مایع را برای ارائه 1.5 برابر نسبت کنتراست اصلی در مقایسه با دستگاه Gen2 مورد استفاده در RS4100/NZ9 بهبود می بخشد.
نسبت کنتراست اصلی ویدئو پروژکتور 150000:1 سیاهی عمیق و جزئیات سایه عالی را ارائه می دهد و تضمین می کند که حتی تاریک ترین صحنه ها نیز ظرافت و وضوح را حفظ می کنند. علاوه بر این، کنترل پویا لیزری RS4200 می تواند به طور خودکار خروجی نور (100 مرحله) را بر اساس صحنه به صحنه تنظیم کند. سه سطح مختلف از سطوح کنترل پویا موجود است که عبارتند از خاموش، پایین، بالا و متعادل.
وقتی «کنترل دینامیک» فعال است، وقتی در تنظیم پیشفرض «تعادل» قرار گرفتم، متوجه پمپاژ نور مرئی نشدم. با این حال، به دلیل کنتراست طبیعی فوق العاده بالای RS4200، مدولاسیون نور پویا تهاجمی کمتری برای بازتولید جزئیات سیاه و سایه عالی مورد نیاز است.
چندین سال پیش، به یاد دارم که سعی کردم یک قسمت بسیار تاریک از بازی تاج و تخت را در یک تلویزیون کم کنتراست در اتاق هتلم در فلوریدا تماشا کنم و نتوانستم حتی یک جزئیات را تشخیص دهم. من مجبور شدم به خانه بروم و اپیزود را در تلویزیون صفحه تخت محلی که کم نور میکردم دوباره تماشا کنم. همچنین مواقعی وجود داشته است که مجبور شدم تماشای یک فیلم تیره را با یکویدئو پروژکتور DLP ارزان قیمتی که در حال بررسی آن بودم متوقف کنم و به تلویزیون صفحه تخت خود روی بیاورم زیرا نمی توانستم ببینم چه اتفاقی دارد می افتد.
سیاهی عمیق و کنتراست بومی بالا به طور قابل توجهی تجربه مشاهده را افزایش می دهد، به خصوص هنگام مشاهده محتوای تاریک. این تضمین می کند که جزئیات ظریف در تاریک ترین مناطق تصویر قابل مشاهده است و عمق و بافت بیشتری را به صحنه می دهد. این ویژگیها بهویژه برای تماشای ژانرهایی مانند هیجانانگیز، ترسناک یا علمی تخیلی مهم هستند، جایی که صحنههای تاریک نقش مهمی در داستان و فضا دارند. کنتراست بهتر همچنین باعث می شود رنگ ها زنده تر و واقعی تر به نظر برسند و به وفاداری کلی محتوا می افزایند.
کیفیت تصویر 8K
وضوح اصلی RS4200 4K (4096x2160) است اما به فناوری 8K/e-shiftX مجهز شده است. احتمالاً مدتی طول می کشد تا محتوای 8K به طور گسترده در دسترس باشد. نکته خوب این است که اگر محتوای 8K در چند سال آینده در دسترس قرار گیرد، دارندگان RS4200 آماده استفاده از وضوح افزایش یافته خواهند بود. در همین حال، RS4200 همچنین دارای آخرین نسخه موتور مقیاسبندی 8K JVC است که برای بهبود وضوح و جزئیات ویدئو پروژکتور در طیف گستردهای از محتوا، از جمله منابع 8K (8192 x 4320) طراحی شده است.
هنگام مشاهده محتوای 8K ارتقا یافته روی صفحه نمایش 120 اینچی خود از فاصله 14 فوتی، تفاوت زیادی در مقایسه با 4K بومی مشاهده نکردم. با این حال، مزایای وضوح 8K روی صفحه نمایش ممکن است در یک صفحه نمایش بسیار بزرگتر قابل توجه باشد. نکته خوب این است که اگر محتوای 8K در چند سال آینده در دسترس قرار گیرد، دارندگان RS4200 آماده استفاده از وضوح افزایش یافته خواهند بود.
محدوده دینامیک بالا
DLA-NZ7 بهترین کیفیت تصویر HDR را ارائه می دهد
به جز ویدئو پروژکتورهای درجه یک مانند RS4200، من تماشای فیلم با SDR را به جای HDR10 ترجیح میدهم زیرا نگاشت تون HDR در بسیاری از ویدئو پروژکتورها خیلی خوب نیست. هنگام مشاهده محتوای HDR10 در RS4200، ویژگی نگاشت تن HDR تطبیق پذیر فریم همراه با بهینه ساز سینما کار بسیار خوبی را انجام داد تا نیاز به ارائه روشنایی خوب تمام صفحه و در عین حال نمایش جزئیات برجسته روشن را متعادل کند.
برای بهبود بیشتر جزئیات سایه و سطوح مشکی برجسته در هنگام استفاده از نگاشت تن HDR تطبیقی فریم، RS4200 دارای یک ویژگی سیاه عمیق جدید است. این ویژگی در ارتباط با چندین فناوری، از جمله Frame Adapt HDR، بهینهساز سینما، و نور پویا لیزری کار میکند تا رنگهای سیاه عمیقتری را بدون خرد کردن جزئیات سایه ارائه دهد.
در چند ماه گذشته، من طیف گسترده ای از محتوای HDR را آزمایش کرده ام. چه در حال تماشای صحنههای تاریک در فیلمهایی مانند بتمن یا صفحههای پرنور در مگ بودم، ویدئو پروژکتور به خوبی با چیزی که نمایش داده میشد سازگار شد. من به ندرت نیاز به تنظیم تنظیمات را احساس می کردم.
در حالی که تصویر HDR خارج از جعبه عالی است، تنظیمات زیادی در دسترس است. به عنوان مثال، تنظیمات دستی Tone Mapping برای کسانی که میخواهند منحنی کنتراست HDR را متناسب با سلیقه شخصی خود تغییر دهند، وجود دارد.
علاوه بر این، یک تنظیم HDR Quantizer روشنایی کلی صفحه را در طول نگاشت تون HDR تنظیم می کند. چندین گزینه را می توان به صورت دستی انتخاب کرد: Auto Normal، Auto Wide، و پنج مرحله. گزینه Auto Wide تصویر روشن تری ارائه می دهد، اما ممکن است بسته به محتوا، کمی جزئیات برجسته و سطح سیاه را قربانی کنید.
RS4200 همچنین با HDR10+ و HLG سازگار است. در حالی که HDR10+ مبتنی بر HDR10 است، اطلاعات درخشندگی هر صحنه را شامل میشود. این به عنوان ابرداده پویا در محتوا تعبیه شده است تا بتوان نگاشت تن را با توجه به صحنه خاص انجام داد.
در حالی که HDR10 و Dolby Vision روش اصلی توزیع محتوای HDR هستند، Amazon Prime Video پشتیبانی از HDR10+ را اعلام کرده است. تعداد محدودی از دیسکهای بلوری 4K UHD و تعدادی پخشکننده بلوری UHD از این فرمت پشتیبانی میکنند. HLG (Hybrid Log-Gamma) برای پخش زنده توسعه داده شده است، بنابراین می توانید با شروع پخش شبکه ها از برنامه های ورزشی و جوایز لذت ببرید.
JVC DLA-RS4200 با روشنایی درجه بندی شده 3300 لومن، هنگام مشاهده مواد HDR10 و HDR10+ مفید است. روشنایی بیشتر نیاز به رنگ آمیزی تهاجمی نقشه صحنه های نیازمند HDR را کاهش می دهد و در نتیجه روشنایی کلی بالاتر و رنگ های غنی تر می شود. در حالی که RS4200 را می توان در صفحه نمایش های بسیار بزرگ استفاده کرد، من احساس کردم که HDR در صفحه نمایش های کمتر از 130 اینچ به بهترین شکل به نظر می رسد.
بازی
RS4200 شامل دو ورودی HDMI 2.1 با سرعت 48 گیگابیت بر ثانیه برای پذیرش محتوای 8K/60 و 4K SDR یا HDR با سرعت 120 فریم در ثانیه است. من این ورودی ها را روی ویدئو پروژکتورهای قبلی JVC 8K e-shiftX مانند DLA-NZ9 آزمایش کردم که بی عیب و نقص کار می کرد. در حالی که محتوای ویدیویی 8K زیادی وجود ندارد، آخرین کنسولهای بازی و کارتهای گرافیک میتوانند کیفیت 4K را با حداکثر سرعت 120 فریم بر ثانیه تولید کنند. در حالی که یک علاقهمند به فیلم با چنین نرخ فریم بالایی مخالفت میکند، تجربه بازی را افزایش میدهد. بازی در 120p منجر به حرکت روان و واضح می شود.
هنگامی که به Xbox Series X یا PlayStation 5 متصل میشوید، RS4200 نباید مشکلی در نمایش ویدیوها یا بازیهای رندر شده با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه داشته باشد. هنگامی که تنظیم LOW LATENCY در زیر منوی MOTION CONTROL درگیر می شود، با استفاده از Muriedo SEVEN G، الگوی آزمایشی ایجاد شده، ما تاخیر ورودی DLA-RS4200 را در هنگام نمایش 4K@120fps حدود 36 میلی ثانیه اندازه گیری کردیم. در حالی که من این زمان پاسخ را به عنوان تاخیر بسیار کم طبقه بندی نمی کنم، برای اکثر گیمرهای معمولی به اندازه کافی سریع است.
نویز قابل شنیدن
بیشتر علاقه مندان به سینمای خانگی به همان اندازه به کیفیت صدا و تصویر اهمیت می دهند. مشتریانی که علاقه مند به ویدئو پروژکتوری با این قیمت هستند، یک سیستم صوتی با عملکرد بالا نیز خریداری خواهند کرد، بنابراین افزودن بلندگوهای داخلی به RS4200 باعث اتلاف فضا و هزینه خواهد شد.
یک ویدئو پروژکتور پر سر و صدا می تواند بر تجربه صوتی تأثیر منفی بگذارد. ما نویز قابل شنیدن را اندازهگیری نمیکنیم، اما JVC نویز آن را ۲۴ دسیبل در حالت کم توان LD، که زمزمهای بیصدا است، رتبهبندی میکند. حتی با قدرت کامل، نسبت به اکثر ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی که بررسی کرده ایم، به طور قابل توجهی ساکت تر است. بدنه بزرگ فضایی را برای فنهای بزرگتر و آهستهتر فراهم میکند، که دلیل بزرگی برای بیصدا بودن دستگاه است. سونی BRAVIA Projector 9 تنها رقیب مستقیمی است که آزمایش کردیم و به همان اندازه بی صدا بود.
خلاصه
DLA-RS4200 و برادر دوقلوی آن، DLA-NZ900 با قیمت 25999 دلار به فروش می رسد، اما قیمت ممتاز به دلیل قابلیت های عملکرد پیشرفته آن، از جمله افزایش روشنایی، کنتراست، و دقت نوری آن است. RS4200 برای کسانی طراحی شده است که بهترین کیفیت تصویر را دارند، به ویژه برای نصب های بزرگتر با مزایای آشکارتر روشنایی بیشتر و مجموعه لنز برتر. DLA-RS4200 روشنایی 3300 لومن را ارائه می دهد و دستگاه های Gen3 0.69 اینچی 4K D-ILA آن نسبت کنتراست اصلی 150000:1 در صنعت را ارائه می دهند.
ما سالانه دهها ویدئو پروژکتور سینمای خانگی را بررسی میکنیم، و من هنوز یک ویدئو پروژکتور تک تراشه مصرفی 4K DLP پیدا نکردهام که با کنتراست اصلی و سطوح سیاه جوهری یک ویدئو پروژکتور JVC LCoS مطابقت داشته باشد. اگر بودجه لازم برای ارتقا از یک ویدئو پروژکتور 4K DLP به یک ویدئو پروژکتور 4K JVC D-ILA را دارید، باید این کار را انجام دهید. کنتراست بومی رتبهبندی شده RS4200 بسیار برتر از هر ویدئو پروژکتور سینمای خانگی دیگری در بازار است.
یکی از دلایلی که RS4200 قیمتی عالی دارد، لنز تمام شیشه ای 100 میلی متری آن است که وضوح عالی و فوکوس واضح تری را در کل صفحه ارائه می دهد و اعوجاج و انحراف رنگی را به حداقل می رساند. اپتیک بسیار باکیفیت در RS4200 آن را به ویژه برای صفحه نمایش های بزرگتر که دقت تصویر در آنها بسیار مهم است، مناسب می کند.
ترکیبی از رزولوشن اصلی 4K، فناوری 8K e-shiftX، و لنز 100 میلیمتری تمام شیشهای ممتاز، کیفیت تصویری را ارائه میکند که حتی در میان دیگر ویدئو پروژکتورهای سطح بالا، تطبیق آن با آن سخت است. افزایش روشنایی 3300 لومن، آن را برای تنظیمات صفحهنمایش بزرگ و محیطهایی با مقداری نور محیطی ایدهآل میکند، در حالی که عملکرد دینامیک HDR و دقت رنگ آن یک تجربه تماشای استثنایی را تضمین میکند.
برای چندین سال، ویدئو پروژکتورهای JVC، به دلیل پردازش ویدیوی فوق العاده، کیفیت تصویر HDR را ارائه می کردند. به عنوان مثال، مدلهای قبلی سینمای خانگی JVC در مسابقه ویدئو پرژکتوری Value Electronics 2023 برنده همه دستهها شدند. JVC همچنان در تلاش است تا عملکرد HDR ویدئو پروژکتور خود را بهبود بخشد.
نگاشت تون HDR نسل دوم Frame Adapt همراه با Theater Optimizer به صورت پویا میزان روشنایی محتوای HDR10 را اندازه گیری می کند. به طور خودکار تنظیمات DLA-RS4200 را برای ارائه بهترین تصویر HDR تنظیم می کند. RS4200 شامل بهبودهای جدید Frame Adapt HDR میشود و از منحنیهای نگاشت تون دینامیک HDR بهخوبی تنظیم شده برای بهبود بیشتر کیفیت تصویر HDR استفاده میکند.
به عنوان مثال، RS4200 اکنون میتواند در هنگام تصمیمگیری برای نقشهبرداری HDR، ابردادههای DML (Max Display Mastering Luminance) را در نظر بگیرد. همچنین، برای به حداکثر رساندن محدوده دینامیکی دستگاههای نسل جدید 4K D-ILA، ویژگی Deep Black Tone Control به Frame Adapt HDR اضافه شده است که سطح سیاهی و جزئیات سایه را بهبود میبخشد.
علاوه بر فرمت HDR10 مورد استفاده در UHD Blu-ray و استریم، همراه با فرمت HLG (Hybrid Log Gamma) مورد استفاده در پخش، RS4200 از HDR10+ نیز پشتیبانی می کند. فرمت HDR10+ بر اساس HDR10 است، اما اطلاعات درخشندگی برای هر صحنه به عنوان ابرداده پویا در محتوا جاسازی شده است، بنابراین نقشهبرداری تن را میتوان با توجه به صحنه خاص انجام داد. این به ویدئو پروژکتور کمک میکند تا تصاویر HDR را همانطور که سازندگان در نظر گرفتهاند به طور صادقانه بازتولید کند.
مقایسه با ویدئو پروژکتور سونی براویا 9
سونی و اپسون ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی ممتاز را ارائه میکنند که تقریباً با قیمتی مشابه RS4200 به فروش میرسد. ویدئو پروژکتور سونی براویا 9 (VPL-XW8100ES) 31999 دلار قیمت دارد که حدود 5000 دلار بیشتر است. ویدئو پروژکتور سونی با روشنایی 3400 لومن در مقایسه با 3300 لومن JVC یک مزیت جزئی ارائه می دهد. JVC DLA-RS4200 دارای نسبت کنتراست بومی 150000:1 است، در حالی که سونی کنتراست اصلی سونی براویا پروژکتور 9 را مشخص نکرده است. من کنتراست هر دو ویدئو پروژکتور را در آزمایشگاهم اندازهگیری کردم و سونی در یک محیط واقعی کمتر اندازهگیری شد.
هر دو ویدئو پروژکتور می توانند حداقل وضوح 4K UHD را ارائه دهند. JVC از پنل های 0.69 اینچی D-ILA (4096 x2160) استفاده می کند، در حالی که سونی از یک پنل 0.61 اینچی SXRD با وضوح 4K اصلی 3840x2160 پیکسل استفاده می کند. با این حال، RS4200 دارای فناوری 8K e-shiftX JVC برای دستیابی به وضوح صفحه نمایش 8192 در 4320 پیکسل است. JVC RS4200 به لنز 100 میلی متری با کیفیت بالاتر نیز مجهز شده است.
ویدئو پروژکتور سونی براویا و JVC RS4200 دارای نقشه پویا تون HDR هستند. با این حال، واحدها از منحنیهای کنتراست متفاوتی استفاده میکنند، بنابراین اینکه کدام واحد تصویر HDR بهتری ارائه میدهد به ترجیح شخصی بستگی دارد. بنابراین، در مقایسه با ویدئو پروژکتور BRAVIA 9 (29999 دلار SRP)، JVC RS4200 به اپتیک با کیفیت بالا و کنتراست طبیعی بسیار بالاتر با پنج هزار دلار کمتر مجهز شده است. برای رقابتی تر شدن با RS4200، من انتظار دارم که سونی در آینده قیمت ویدئو پروژکتور BRAVIA را کاهش دهد، اما در حال حاضر JVC RS4200 ارزش بهتری دارد.
مقایسه با اپسون QL7000
اپسون QL7000 جدید با قیمت 29999 دلار (منهای لنز) و دارای منبع نور لیزری است که تا 10000 لومن رنگ و روشنایی سفید تولید می کند که بیش از سه برابر روشنایی RS4200 است. این باعث می شود QL7000 برای یک محیط با نور خوب یا صفحه نمایش های عظیم در اتاق هایی با نور محیطی متوسط مناسب باشد.
Epson QL7000 از Full HD 3LCD همراه با فناوری 4K PRO UHD pixel shifting برای ارائه وضوح 4K (3840x2160) روی صفحه استفاده می کند. این ویدئو پروژکتور دارای نسبت کنتراست پویا 5,000,000:1 است، اما نمی تواند با کنتراست اصلی و سیاه عمیق ارائه شده توسط JVC RS4200 مطابقت داشته باشد.
RS4200 با لنز زوم 100 میلی متری با کیفیت فوق العاده همراه است، در حالی که اپسون QL7000 با طیف گسترده ای از لنزهای اپسون برای حداکثر انعطاف پذیری نصب سازگار است. Epson QL7000 مانند RS4200 به نگاشت تون HDR پویا مجهز است. به دلیل روشنایی بالاتر، QL7000 می تواند روشنایی تمام صفحه (APL) بسیار بالاتری ارائه دهد، در حالی که RS4200 می تواند سیاهی عمیق تری ارائه دهد. من RS4200 را در یک سینمای خانگی خاموش انتخاب می کنم.
JVC DLA-RS4200 برای علاقه مندان به سینمای خانگی که کنتراست بومی بالا و سطوح مشکی برتر را در اولویت قرار می دهند، ایده آل است، که برای تجربه های سینمایی در محیط های نوری کنترل شده بسیار مهم است. قابلیت های رزولوشن پیشرفته آن را برای کسانی که به دنبال بالاترین سطح جزئیات در محتوای خود هستند مناسب می کند. با این حال، هنگام مشاهده HDR بر روی صفحه نمایش بزرگتر از 180 اینچ در اتاقی با نور محیط، روشنایی بالاتر QL7000 اپسون را به یک گزینه جذاب تبدیل می کند.
برداشت های نهایی
بر اساس تجربه قبلی من با ویدئو پروژکتورهای شاخص JVC، انتظارات زیادی از RS4200 داشتم. در حالی که تغییرات RS4200 در مقایسه با RS4100 قبلی (NZ9) تکاملی است و انقلابی نیست، روشنایی و ظرافت اضافی در نقشه تون HDR پیشرو در کلاس آن قابل توجه است.
در حالی که DLA-RS4200 دارای لنز بهتری است که 500 لومن روشنایی بیشتری نسبت به DLA-RS3200 ارائه می دهد، ممکن است برای بسیاری از مشتریان توجیه هزینه 10000 دلار اضافی دشوار باشد. با قیمت خرده فروشی 25999.95 دلار گران است، اما اگر شما بهترین را می خواهید، DLA-RS4200 (DLA-NZ900) بهترین ویدئو پروژکتوری است که JVC تا کنون تولید کرده است.
به طور کلی، من بسیار تحت تاثیر عملکرد DLA-RS4200 قرار گرفتم، این ویدئو پروژکتور یکی از بهترین ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی امروزی در بازار است. طراحی یک سیستم نمایش سینمای خانگی نهایی در یک فضای تاریک، JVC DLA-RS4200 یک پله بالاتر از اکثر رقبا است.
مزایا
اپتیک فوق العاده با کیفیت
3300 لومن
کنتراست بومی عالی
دستگاههای Native 4K (4096 x 2160) D-ILA x 3
8K e-shiftX
کنتراست بومی عالی و سطوح مشکی
نگاشت دقیق دینامیک HDR Tone، مشاهده HDR10 را بهینه می کند
پشتیبانی از HDR10+ و HLG
رنگ بسیار خوب خارج از جعبه (کنترل های کالیبراسیون کامل موجود است)
دو ورودی HDMI 2.1 (48 گیگابیت بر ثانیه) از 4K@120p و 8K@60p پشتیبانی می کند.
آماده سه بعدی
امیتر بی سیم اختیاری (PK-EM2) و عینک (PK-AG3)
حالت نصب (9 حافظه) برای تنظیمات غیر تصویری مانند پوشش دیجیتال، حافظه های لنز، حالت های کشش آنامورفیک
3 سال ضمانت قطعات / کار (1 سال تعویض پیشرفته)
منفی
Premium Price ممکن است دور از دسترس بسیاری از مشتریان باشد
حالت پرتوان لیزری میتواند ساکتتر باشد
بدنه بزرگ و سنگین