JVC NZ500 مدل پایه JVC را با طراحی به روز و منبع نور لیزری ارتقا می بخشد و به عملکرد خوب که بسیاری علاقه مند شده اند ادامه می دهد. NZ500 با ارائه بستهای که از نظر عملکرد به سختی میتوان آن را شکست داد و مانند مدل قبلی خود به منبع نور مبتنی بر لامپ متکی نیست مطمئناً توجه خریداران بالقوه و همچنین رقبا را به خود جلب میکند.
JVC NZ500
جوانب مثبت
منبع نور لیزر حالت جامد با ماندگاری طولانی
بهترین در کلاس نگاشت تون پویا و پشتیبانی از HDR10+
کنتراست خوب
پوشش گستره خوب
عملکرد بی صدا
نرم افزار رایگان کالیبراسیون خودکار
منفی
بدون حالت تاخیر کم برای بازی
بدون پشتیبانی سه بعدی
بدون کنترل فیزیکی روی واحد
منو می تواند کمی از اصلاح بیشتر استفاده کند
جدیدترین محصولات اضافه شده JVC به مجموعه ویدئو پروژکتورهای D-ILA خود در سپتامبر 2024 اعلام شد و NZ500/RS1200 (5999 دلار) و NZ700/RS2200 (8999 دلار) را معرفی کرد. این مدلها نسل فعلی را تکمیل میکنند، دقیقاً زیر NZ800/RS3200 (15999 دلار) و پرچمدار NZ900/RS4200 (25999 دلار) که ProjectorCentral در ماه مه 2024 بررسی کرد. امروز، ما ورودی NZ500/RS1200 را بررسی میکنیم. مدل در سری NZ/RS، برنامه ریزی شده است برای انتشار در این ماه مدل Step-up NZ700 در درجه اول در تعداد لومن کمی بالاتر (2300 در مقابل 2000 لومن)، دوبرابر شدن نسبت کنتراست اصلی از 40000:1 به 80000:1 و گنجاندن فیلتر سینما برای دستیابی به وسعت رنگ گستردهتر متفاوت است).
NZ500 ارزش بسیار خوبی را ارائه می دهد و برخی از بهترین عملکرد صنعت را در کنتراست، سطوح مشکی و نگاشت تون پویا (DTM) ارائه می دهد. کیفیت فوقالعاده را با قیمت مناسب با اصلاحات اضافی در عملکرد کلی حفظ میکند.
NZ500 (مدل مصرف کننده) و RS1200 (مدل سری Pro با نصب سفارشی) از نظر عملکرد یکسان هستند. تنها تفاوت حلقه طلایی در سری Pro است. بنابراین، این بررسی به طور یکسان برای هر دو مدل اعمال می شود.
ویژگی ها
JVC NZ500 که در سپتامبر 2024 معرفی شد، با قیمت مدل قبلی خود DLA-NP5 مطابقت دارد. برخلاف NP5 که یک ویدئو پروژکتور مبتنی بر لامپ بود، NZ500 جدید یک ویدئو پروژکتور لیزری دارای منبع نور دیود لیزری BLU-Escent JVC است. اگرچه از نسل سوم دیود لیزر BLU-Escent موجود در مدلهای NZ800 و NZ900 استفاده نمیکند، اما همچنان عملکرد عالی را ارائه میکند.
گفته می شود که NZ500 و NZ700 جدید کوچکترین ویدئو پروژکتور 4K هستند که در زمان نگارش این مقاله وجود دارد. NZ500 از چیپست 4K (4096x2160) 0.69 اینچی Gen 2 D-ILA (تقویت نور تصویر مستقیم درایو مستقیم) JVC استفاده میکند، در حالی که NZ700، NZ800 و NZ900 پیشرفته همگی از تراشه نسل سوم این شرکت استفاده میکنند. به عنوان یک ویدئو پروژکتور سه تراشه، NZ500 از یک تراشه برای هر رنگ اصلی (قرمز، سبز، آبی) استفاده میکند که مزایای معمول روشنایی برابر رنگ سفید و رنگ و مصونیت از مصنوعات رنگین کمان را به ارمغان میآورد. در حین بازرسی، متوجه شدم که پانل ها بسیار تیز هستند و تنها به مقدار کمی تنظیم همگرایی نیاز است. هنگامی که در جهت رومیزی نصب می شد، پانل قرمز در سمت راست به یک جابجایی جزئی نیاز داشت، که به یک تراز منطقه نیاز داشت زیرا تنظیم کل پانل قرمز را در سمت چپ نادرست می کرد. قابل توجه است که این ناهماهنگی جزئی از فاصله صندلی معمولی قابل مشاهده نبود، اما فقط در هنگام ایستادن مستقیم در مقابل صفحه نمایش قابل مشاهده بود.
NZ500 از یک بلوک نوری با کنتراست بالا استفاده می کند. JVC یک بلوک کنتراست بالا اصلاح شده را در ویدئو پروژکتورهای نسل قبلی NZ8 و NZ9 معرفی کرد. با این حال، در NP5 در دسترس نبود. NZ500 نسبت کنتراست اصلی 40000:1 را به کاربران ارائه می دهد که بر اساس اندازه گیری های ما دقیق است. در یک حالت تصویر دقیق بدون کاهش نور لیزر، که در حداکثر پرتاب با دیافراگم کاملا بسته اندازهگیری شد، نسبت کنتراست 39812:1 و با دیافراگم کاملاً باز 26798:1 ثبت کردم. بسته به فاصله پرتاب، دیافراگم کاملاً باز می تواند حدود 22000:1 تولید کند، با پتانسیل افزایش کنتراست با بستن دیافراگم و تنظیم فاصله پرتاب. مهم است که توجه داشته باشید که این یک پیشرفت نسبت به NP5 نیست، که همچنین دارای نسبت کنتراست اصلی 40000:1 بود.
همانطور که قبلاً گفته شد، NZ500 از دیود لیزری BLU-Escent (به اضافه چرخ فسفر زرد) استفاده می کند که اولین نمونه برای مدل LCoS سطح ورودی JVC است. در حالت استاندارد قادر است تا 20000 ساعت عمر تا نیمی از روشنایی را ارائه دهد. NZ500 افزایش جزئی در مشخصات انسی لومن امتیازی خود در مقایسه با مدل قبلی خود دریافت کرد و از 1900 انسی لومن در NP5 به 2000 انسی لومن در NZ500 رسید. در طول آزمایش NZ500، 1938 انسی لومن را در حالت روشنایی بالا اندازهگیری کردم که 3.1 درصد کمتر از 2000 انسی لومن مشخص شده است. در حالت های تصویر دقیق تر، انسی لومن بسته به حالت خاص بین 1647 تا 1748 اندازه گیری می شود.
NZ500 از کنترل LD Power 101 مرحلهای JVC استفاده میکند، همانطور که در مدلهای برادرش دیده میشود، مقیاسی از 0 تا 100 را ارائه میدهد. با این حال، منحنیهای فن متفاوت است، حتی در مقایسه با NZ800 و NZ900، که در بررسی اولیه به آن پرداختیم. NZ900 منحنیهای فن برای NZ500 سرعت فن و نویز قابل شنیدن را در چهار محدوده تنظیم میکنند: 0-10، 11-46، 47-74، و 74-100. در حالی که سرعت فن در حدود 95 کمی افزایش می یابد، به سرعت به سطح صدای کمتر قابل شنیدن تثبیت می شود. سطح توان لیزر 74 نیز جایی است که حالت های تصویر HDR برای Frame Adapt به طور پیش فرض تنظیم شده است.
NZ500 مانند نسل قبلی خود از 4K با فرکانس 120 هرتز پشتیبانی نمی کند، بنابراین درگاه های HDMI آن پهنای باند کامل 48 گیگابیت بر ثانیه را ندارند. در عوض، پورتهای HDMI در NZ500 با سرعت 32 گیگابیت بر ثانیه با لینک نرخ ثابت (FRL) 8 گیگابیت بر ثانیه در چهار خط کار میکنند. در طول آزمایش، من با هیچ مشکلی در ارتباط با HDMI یا اتصال مواجه نشدم. با این حال، در صورت نیاز، سیگنال دهی HDMI را می توان از تنظیمات استاندارد (HDMI 2.1) به گزینه 1 (HDMI 2.0) یا گزینه 2 (HDMI 1.4) تنظیم کرد. این قراردادهای نامگذاری جایگزین برچسب های قبلی EDID A، B و C می شوند که ممکن است بسیاری از کاربران با آن آشنا باشند.
NZ500 همچنین از بهروزرسانیهای نگاشت تون Frame Adapt HDR با Gen2 Frame Adapt HDR که در CEDIA 2023 معرفی شد و در بهروزرسانی سیستمافزار 3.0 برای سری NZ در نوامبر 2023 در دسترس قرار گرفت، پشتیبانی میکند. علاوه بر این، NZ500 اکنون میتواند از DML (Display Mastering Luminance) استفاده کند. به Frame Adapt HDR اجازه می دهد تا نقشه تون را بر اساس محتوای خاص بهبود بخشد
NZ500 همچنین عملکرد جدید Deep Black را دریافت کرد که قبلاً در مدل های NZ800 و NZ900 معرفی شده بود. این ویژگی به طور انحصاری با Frame Adapt HDR برای نگاشت تن کار می کند و می تواند روی روشن یا خاموش تنظیم شود. همانطور که در بررسی NZ900 اشاره شد، به طور کلی هیچ دلیلی برای خاموش کردن آن وجود ندارد. Deep Black از الگوریتمی برای تقویت رنگها در نواحی تاریک تصاویر استفاده میکند، و عمق را به صحنهها بدون از بین بردن جزئیات سایه اضافه میکند و به طور موثر ردیابی EOTF را در انتهای پایینتر امکانپذیر میکند. این پیشرفتها در نهایت یک تجربه HDR ثابت و چشمگیر را برای بینندگانی که ترجیح میدهند از نگاشت تون خارجی استفاده نکنند، ارائه میکنند.
NZ500 همچنین حالت تصویر SDR جدید Vivid را دریافت می کند که در NZ800 و NZ900 معرفی شده است. Vivid بیشتر برای انیمیشنها، CGI، بازیها و غیره طراحی شده است. از دمای رنگ سردتر و منحنی گامای خود استفاده میکند تا تصاویر پر جنب و جوشتری را ارائه دهد و برای کسانی که آن را میخواهند نمایش دهد. NZ500 همچنین از HDR10+ و Filmmaker Mode نیز پشتیبانی می کند که در نسخه قبلی خود نیز وجود داشت.
تغییر عمده ای که کاربران با NZ500 از NP5 یا هر مدل قبلی NZ متوجه خواهند شد، طراحی بدنه آن است. حجم NZ500 در مقایسه با مدل قبلی خود تقریباً 35 درصد کاهش یافته است. وزن آن از 42 پوند NP5 به حدود 32 پوند کاهش یافته است. علاوه بر این، اندازه کلی کاهش یافته است، که کار و نصب آن را برای یک نفر بسیار ساده تر می کند. ابعاد جدید 17.72x7.16x18.88 اینچ (WHD) است. اگرچه این ممکن است قابل توجه به نظر نرسد، اما با توجه به بسیاری از مدلهای JVC در طول سالها، از ردپای کوچکتر و وزن سبکتر قدردانی میکنم. این بدنه همچنین دارای سیستم ورودی و اگزوز به روز شده برای خنک کننده است. ورودی در حال حاضر در جلو، با اگزوز در عقب است، انعطاف پذیری بیشتری را برای نصب فراهم می کند و از هر گونه پتانسیل اگزوز گرم که بر تصویر تأثیر می گذارد جلوگیری می کند.
NZ500 مجهز به لنز 80 میلی متری 15 عنصری و 11 گروهی جدید با تغییر، زوم و فوکوس کاملاً موتوری است. به ویژه تیز و موثر است. این لنز بزرگتر از لنز 65 میلی متری مورد استفاده در NP5 قبلی و همچنین NZ8 است، اما به روز رسانی با کاهش دامنه زوم نسبت به نسل قبلی خود از 2.0 برابر به 1.6 برابر و در حال حاضر در تغییر عمودی و افقی لنز ارائه شده است. ارائه 70٪ محدوده عمودی و 28٪ افقی فاکتورهای مهمی که برای برنامه ریزی نصب باید در نظر گرفته شوند. اندازه تصویر به 200 اینچ مورب می رسد. نسبت پرتاب NZ500 1.34 به 2.14 برای 16:9 و 1.26 به 2.01 برای 17:9 (1.9:1) است. NZ500 از کیستون عمودی پشتیبانی می کند، هرچند، مانند همیشه، توصیه می شود از استفاده از چنین ویژگی هایی برای حفظ یکپارچگی کیفیت تصویر خودداری کنید. برای تعیین فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایش دلخواه خود می توانید از ماشین حساب پروجکشن ProjectorCentral JVC NZ500 استفاده کنید. توجه داشته باشید که ماشین حساب باید به درستی روی 16:9 یا 1.9:1 تنظیم شود تا نتایج دقیقی برای نسبت صفحه نمایش شما ارائه دهد.
تغییر عمده بعدی سیستم منوی جدید است. من معتقدم که رابط کاربری و تجربه برای یک محصول بسیار مهم است، و بهروزرسانیها و تازهسازیها میتوانند قابلیت استفاده را بهبود بخشند و چیزها را تازه نگه دارند تا زمانی که منطقی باشند. با این حال، من احساس می کنم یک اشتباه کوچک در اینجا وجود دارد. در حالی که من موافقم که منو می تواند از یک به روز رسانی استفاده کند، ساختار خود می تواند از اصلاحات اضافی بهره مند شود.
در NZ800 و NZ900، و همچنین در مدلهای قبلی JVC، منو از پنج زبانه اصلی تشکیل شده بود (شش زبانه اگر برگه Info را هم در نظر بگیرید). در هر برگه، گروههایی از گزینههای منو وجود داشت که برخی از آنها دارای منوهای فرعی بودند که با یک فلش کوچک به سمت راست نشان داده میشدند. انتخاب یک گزینه با فلش منو یا لیستی از گزینه ها را باز می کند. به عنوان مثال، انتخاب "Colour Temp" منوی دمای رنگ را باز می کند، جایی که کاربران می توانند از لیستی از دمای رنگ های مختلف انتخاب کنند.
با این حال، در NZ500، این گزینه ها اکنون برگه های جداگانه خود را در منوی اصلی انتخاب شده دارند. به عنوان مثال، اگر "تنظیمات تصویر" منوی پیش فرض انتخاب شده باشد، اکنون تب های جداگانه ای برای تنظیمات حالت، تنظیم تصویر، رنگ، دمای رنگ و گاما وجود دارد. من از این رویکرد قدردانی میکنم، اگرچه متوجه شدم که هنگام بازنشانی تنظیمات، همیشه همه چیز را همانطور که انتظار میرود بازنشانی نمیکند بیشتر مختص صفحهای است که در آن هستید.
به طور کلی، من این طرح را دوست دارم. با این حال، من علاقه کمتری به افزودن برگه "Setting Menu Select" دارم، جایی که شما منوی پیش فرض را که هنگام فشار دادن "Menu" روی کنترل از راه دور ظاهر می شود، تعریف می کنید. در این قسمت، میتوانید تنظیمات تصویر، تنظیمات HDMI یا تنظیمات نصب را انتخاب کنید تا به دکمه منوی کنترل از راه دور متصل شوید. برای مثال، اگر کاربری بخواهد به تنظیمات HDMI دسترسی سریع داشته باشد تا گزینههایی مانند انتخاب حالت تصویر خودکار یا نوع محتوا (اکنون در اینجا قرار دارد) را تنظیم کند، باید منوی ترجیحی را به تنظیمات HDMI تغییر دهد.
علاوه بر این، برخی از مواردی که قبلاً در منوهای واحد ادغام شده بودند، اکنون به برگههای جداگانه تقسیم میشوند. به عنوان مثال، "Eco" اکنون تب مخصوص به خود را دارد، در حالی که قبلا بخشی از تنظیمات سیستم بود. همچنین، اگر «تنظیمات تصویر» بهعنوان منوی ترجیحی تنظیم شود و دکمه کنترل لنز را روی کنترل از راه دور فشار دهید، منوی ترجیحی را به تنظیمات نصب تغییر میدهد زیرا کنترل لنز فقط از آنجا قابل دسترسی است. این منجر به نیاز به تنظیم مجدد منوی ترجیحی می شود. به طور کلی، سیستم بد نیست، اما فکر میکنم میتواند در زمینههایی مانند نمایش تمام اطلاعات در برگه اطلاعات، از اصلاحات استفاده کند. با فضای زیادی که در دسترس است، به جای اینکه کاربران مجبور شوند برای مشاهده اطلاعات منبع نور در صفحه دوم، فشار وارد کنند، ممکن است یک صفحه وجود داشته باشد. گفته میشود، پس از راهاندازی دستگاه، اکثر کاربران دائماً وارد و خارج از منوها نمیشوند، بنابراین ممکن است این مشکل برای اکثر افراد نباشد.
تفاوتهای باقیمانده در NZ500 نسبت به NP5 شامل چند استثنا و کاهش در گزینههای حافظه، مانند حالتهای نصب و حافظههای لنز است، که در آن NZ500 حداکثر پنج مورد را برای هر کدام مجاز میسازد. علاوه بر این، در حالی که NZ500 از ویژگی بهینه ساز سینما پشتیبانی نمی کند، دارای تنظیم صفحه است که به شما امکان می دهد جزئیات مربوط به مارک و مواد صفحه نمایش خود را وارد کنید تا میزان افست صفحه نمایش لازم را در نظر بگیرید. تغییری در ویژگی Clear Motion Drive مشاهده شد که از درج قاب سیاه استفاده میکند و تنها با محتوای 60 هرتز به جای 60 هرتز و 24 هرتز قابل انتخاب است.
همچنین تغییراتی نسبت به NP5 قدیمی در ورودی/خروجی با حذف جک ماشه 3.5 میلی متری 12 ولت و همچنین پورت RS232C وجود دارد. برای برخی از خریداران بالقوه مهم تر، حذف خروجی 3D Sync است زیرا این ویژگی پشتیبانی نمی شود. اکنون برای پخش سه بعدی باید به NZ800 یا NZ900 بروید. علاوه بر این، هیچ دکمه فیزیکی روی خود دستگاه برای کنترل وجود ندارد. کنترل از راه دور ارائه شده همان کنترل استاندارد و جمع و جور است که با چند نسل اخیر ویدئو پروژکتورهای JVC عرضه شده است.
اگر به ویدئو پروژکتورهای JVC علاقه مند هستید مقاله " بررسی ویدئو پروژکتور لیزری JVC DLA-RS4200 / DLA-NZ900 4K D-ILA "را مطالعه کنید.
عملکرد
حالت های رنگی NZ500 به اندازه برادران بزرگتر خود حالت های تصویری ارائه نمی دهد، اگرچه هنوز گزینه های بیش از اندازه کافی برای اکثر کاربران فراهم می کند. این شامل شش حالت تصویر اختصاصی برای SDR است: Natural، Cinema، Vivid، Filmmaker و دو حالت سفارشی SDR 1 و SDR 2 که جایگزین حالتهای معمول تصویر کاربر میشوند. برای HDR پنج حالت شامل Frame Adapt HDR 1 و HDR 2، Filmmaker Mode و دو حالت سفارشی HDR (HDR 1 و HDR 2) وجود دارد که جای حالت های کاربری قبلی را نیز می گیرند. HDR10+ و HLG هر کدام یک حالت تصویر دارند.
همانطور که در بررسی NZ900 اشاره کردیم، برخی از حالتهای تصویر امکان سفارشیسازی بسیار محدودی را فراهم میکنند. به عنوان مثال، در حالت Filmmaker، تنظیماتی مانند دمای گاما و رنگ ثابت هستند و چندین ویژگی قابل تنظیم نیستند. HDR10+ نیز به همین ترتیب محدود شده است و در حالت Vivid، کاربران نمی توانند دمای رنگ را تغییر دهند مگر اینکه در یکی از دو اسلات سفارشی موجود تنظیم شود.
ویدئو پروژکتورهای JVC گزینه های کالیبراسیون گسترده ای از جمله کنترل های استاندارد جهانی برای کنتراست، روشنایی و رنگ ارائه می دهند. آنها همچنین کنترلهای تعادل سفید دو نقطهای RGB را برای Gain و Offset و همچنین یک سیستم مدیریت رنگ کامل (CMS) ارائه میکنند که امکان تنظیم رنگ، اشباع و روشنایی را فراهم میکند. بهعلاوه، تنظیمات Picture Tone به تنظیم دقیق کالیبراسیون گاما کمک میکند، و تنظیمات سطوح سفید، قرمز، سبز و آبی را در سراسر تن تصویر یا بهطور خاص سطوح روشن یا تاریک را هدف قرار میدهد.
من این فرصت را داشتم تا نرم افزار جدید JVC Autocal را تست کنم که به صورت رایگان از سایت JVC.com در دسترس است و از مدل های NZ500 و NZ700 پشتیبانی می کند و یک ویژگی جدید هیجان انگیز را معرفی می کند. عملکرد اصلی Autocal با پشتیبانی از Spyder X و X2 متر یکسان باقی میماند و حالتهای کالیبراسیون مختلف را امکانپذیر میکند: Gamma و Color، Gamma Only، یا Color Only، در سطوح مختلف کیفیت. نکته قابل توجه این است که میتوان دادههای اندازهگیری مرجع را از یک طیفسنج مرجع به مترهای Spyder اضافه کرد، و از آن به عنوان یک افست برای افزایش دقت کلی کالیبراسیون استفاده کرد.
برای استفاده از این قابلیت جدید باید یک متر Spyder به نرم افزار Autocal وصل شود و ویدئو پروژکتور نیز باید به نرم افزار متصل باشد. پس از ایجاد این اتصالات، کاربر می تواند یک نماد جدید شبیه به Spyder را انتخاب کند. این نماد کاربر را به گزینه فعال کردن شبیه سازی Reference Meter هدایت می کند.
پس از فعال کردن شبیهسازی، کاربر "Measure" را انتخاب میکند، که از نمایشگر JVC میخواهد الگوهای تست داخلی خود را نشان دهد. این داده ها ثبت شده و در صفحه نمایش داده می شوند. پس از تکمیل، کاربر الگوهای آزمایشی سفید، قرمز، سبز و آبی را در پایین صفحه برای نمایش انتخاب میکند. در این مرحله، کاربر از طیفسنج مرجع خود برای اندازهگیری هر الگوی آزمایشی و وارد کردن دادههای xyY برای هر کدام استفاده میکند.
برای به دست آوردن این دادهها، کاربر باید از نرمافزار کالیبراسیون یا نرمافزار/نمایشگر روی صفحه در صورت وجود استفاده کند، زیرا در حال حاضر هیچ راهی برای اتصال مستقیم یک متر مرجع سطح بالا به نرمافزار کالیبراسیون وجود ندارد.
هنگامی که این کار کامل شد و کاربر فرآیند کالیبراسیون را آغاز کرد، میتواند دادههای متر مرجع را فعال یا غیرفعال کند. این ویژگی به خوبی کار می کند، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که حتی با استفاده از داده های مرجع روی متر، کاربران همچنان به دلیل قابلیت خواندن در نور کم Spyder meter محدود هستند. در نتیجه، آنها باید این محدودیت را در نظر بگیرند و از تکنیکهای مختلف استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که اندازهگیریهای اولیه دادهها را با دقت جمعآوری میکنند، زیرا این قرائتها محرک بسیار کمی هستند.
این را می توان از راه های مختلفی به دست آورد، مانند خواندن از روی لنز، بزرگنمایی تصویر برای کوچک و روشن بودن، و موارد دیگر. در نهایت، من میخواهم پشتیبانی بومی برای مترهای پیشرفته و گزینه استفاده از پنجرههای کالیبراسیون کوچکتر (به عنوان مثال، 10٪، 25٪) به جای فیلدهای تمام صفحه را ببینم. با این حال، این ویژگی قطعا گامی در مسیر درست است.
در خارج از جعبه، NZ500 عملکرد خوبی داشت و 6500K در واقع نزدیکترین دمای رنگ به دقیق بودن بود یک پیشرفت، زیرا 7500K اغلب به استاندارد D65 در ویدئو پروژکتورهای قبلی JVC نزدیکتر بود. اکثر کاربران احتمالاً از استفاده از NZ500 در حالت «طبیعی» یا «فیلم ساز» با تنظیم گاما 2.4 راضی خواهند بود، که به آنها امکان می دهد بدون دردسر یا تغییر تصویر زیاد از ویدئو پروژکتور جدید خود لذت ببرند. اگرچه 6500K کمی از جعبه گرم بود، اما می توان آن را به راحتی با چند ترفند ساده در کنترل Gain تنظیم کرد.
پس از آزمایش محتوای مختلف با استفاده از حالتهای تصویر خارج از جعبه، متوجه شدم که کیفیت تصویر بسیار خوب است. با این حال، میتوانستم ببینم NZ500 از کالیبراسیون بهره میبرد، زیرا تصویر کمی گرم به نظر میرسید و قرمزها کمی اشباع نشده بودند. اگر کاربر تصمیم گرفت کالیبره نشود، توصیه می کنم با تنظیم دمای رنگ 6500K شروع کنید و گامای 2.4 را انتخاب کنید. برای HDR، پیشنهاد میکنم از Frame Adapt HDR با حالت فریم به فریم، عریض خودکار و روشن عمیق سیاه در پردازش HDR استفاده کنید. علاوه بر این، از تنظیم کنترل دینامیکی بالا (CTRL) برای هر دو SDR و HDR استفاده کنید. اگر تصویر خیلی گرم به نظر می رسد، از دمای رنگ 7500K استفاده کنید.
کسانی که کالیبره NZ500 را انتخاب می کنند چندین گزینه در دسترس دارند. برای یک رویکرد DIY، آنها می توانند از نرم افزار Auto Calibration استفاده کنند. اگر آنها یک متر مرجع نیز دارند، می توانند افست های شبیه سازی متر مرجع را اعمال کنند، جداول گامای سفارشی را آپلود کنند، یا به سادگی سودها را تنظیم کنند و از تنظیمات Picture Tone استفاده کنند. در هر صورت، NZ500 به طور موثر کالیبره می شود.
من NZ500 را با نرمافزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیفسنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry Research CR-100 و یک ژنراتور Murideo 8K Seven کالیبره کردم. NZ500 به اندازه صفحه نمایش 100 اینچی مورب و اندازه صفحه نمایش قطری 135 اینچی در صفحه نمایش ویدئو پروژکتوری Stewart Filmscreen StudioTek 130 G4 کالیبره شد. اندازهگیریهای عادی خود را برای تأیید آنچه در مشاهده OOTB قبل از کالیبراسیون دیدم، انجام دادم.
اندازهگیریهای قبل از کالیبراسیون برای NZ500 خطاهای نسبتاً متوسطی را نشان میدهد، با DeltaE به طور متوسط بین 1.2 و 2.9 و حداکثر خطاها تا 4.6 dE میرسد. مقیاس خاکستری، هنگام استفاده از دمای رنگ 6500K، میانگین خطای 2.9 dE و حداکثر خطای 4.4 dE داشت. بیشتر اندازهگیریهای دیگر به طور متوسط کمتر از 2 dE بودند، اگرچه حداکثر خطاها معمولاً در محدوده 4 dE بودند و به حداکثر 4.6 dE میرسیدند. (DeltaE معیاری است که برای تعیین خطای مرئی استفاده میشود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE از 3 قابل مشاهده است، هر چیزی بیش از 2.3 برای چشمهای آموزشدیده تفاوت محسوسی دارد و هر چیزی کمتر از 2.3 در حالت ایدهآل نباید برای چشم دیده شود. )
برای معیارهای خاص، حداکثر خطای dE برای طیف رنگ/نقاط رنگی 4.5 dE، 10% جاروهای اشباع به طور متوسط 4.5 dE، و جاروهای روشنایی 10% دارای میانگین 4.6 dE بودند. 150+ Patch Color Checker که دقت را برای طیف وسیعی از نمونههای رنگی که آسمان آبی، رنگهای پوست مختلف و غیره را نشان میدهند، آزمایش میکند، میانگین dE 4.5 را نشان داد.
ردیابی HDR کاملاً دقیق بود، و در حالی که نقشه برداری Rec.709 در BT.2020 و P3 در BT.2020 کامل نبود، اما همچنان بسیار خوب بود. خطاهای بالاتر به دلیل درخشندگی ظاهر شد که در ویدئو پروژکتورها رایج است. با این حال، زمانی که خطاهای درخشندگی حذف شدند، ردیابی بسیار خوب بود.
اگرچه NZ500 تنها 100% از فضای رنگی Rec.709 را وعده می دهد، اما پوشش چشمگیری را ارائه می دهد که اکثر کاربران آن را بسیار رضایت بخش می دانند. در حالت رنگی BT.2020، NZ500 88.2% xy و 93.8% uv را از فضای رنگی P3، همراه با پوشش 99.8% Rec709 اندازه گیری کرد. پوشش BT.2020 آن 64.59% xy و 69.31% uv اندازه گیری می شود. همانطور که گفته شد، NZ500 از فیلتر سینمای JVC استفاده نمی کند، به این معنی که خروجی نور قوی را بدون از بین بردن پوشش رنگ حفظ می کند. این رویکرد مشابه عملکرد نسل قبلی مدل NZ7 است.
من NZ500 را چندین بار کالیبره کردم تا تنظیمات مختلف را آزمایش کنم، اما برای کالیبراسیون اصلی، یک جدول گامای 1 بعدی LUT سفارشی را در واحد آپلود کردم و چند تنظیمات جزئی در CMS برای SDR انجام دادم. برای HDR، من یک کالیبراسیون خودکار را اجرا کردم که فقط بر روی گاما متمرکز شده بود تا یک عدم تعادل RGB خفیف را که متوجه محرکهای بین 35 تا 50 درصد بودم، برطرف کنم، جایی که رنگ آبی کمی بیش از حد نشان داده شده بود. اگرچه این عدم تعادل با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نبود، قابل اندازه گیری بود و من می خواستم آن را اصلاح کنم. من نقطه سفید خاکستری خنثی استاندارد صنعتی D65 را با استفاده از کنترل های Gain هدف قرار دادم. این همه مسائل مشاهده شده در اندازه گیری های قبل از کالیبراسیون را حل کرد و به طور کلی به نتایج عالی رسید.
خطاهای DeltaE پس از کالیبراسیون به طور قابل توجهی برای SDR و HDR بهبود یافتند. در SDR، میانگین مقیاس خاکستری 0.7 dE، با حداکثر 1.2 dE بود. وسعت رنگ دارای میانگین DeltaE 0.5 و حداکثر 0.9 dE بود. بررسیکننده رنگ بزرگ 150+ به طور متوسط 0.6 dE با حداکثر 1.8 dE اندازهگیری کرد. جاروهای اشباع در 5 درصد به طور متوسط 0.4 dE و حداکثر 1.3 dE را نشان دادند، در حالی که جاروهای روشنایی در 10 درصد به طور متوسط 0.5 dE با حداکثر dE 1.7 بود. نتایج HDR پس از کالیبراسیون میانگین dE 2.3 با حداکثر dE 6.6، عمدتاً به دلیل درخشندگی، و میانگین فضای رنگی 2.5 dE با حداکثر dE 6.5 به دلیل پوشش ناقص فضای رنگی P3 را نشان داد.
دستگاه هایی که برای بررسی کالیبراسیون پست محتوا استفاده کردم، پخش کننده رسانه R_Volution Player One 8K، سرور فیلم Kaleidescape Terra Prime و Apple TV 4K بود.
مشاهده 1080p/SDR.
تصمیم گرفتم فصل 4، قسمت 6 Castlevania را در Apple TV 4K تماشا کنم و نمایش فوق العاده به نظر می رسید. تصاویر واضح بودند، با رنگ هایی که واقعاً ظاهر می شدند. از قرمزهای تیره در صحنه های مبارزه کارمیلا گرفته تا بلوزهای پر جنب و جوش در طلسمی که هکتور برای زندانی کردن لنور استفاده کرد، همه جزئیات خیره کننده بود. کل نمایش فوق العاده غنی، با رنگ های پر جنب و جوش و به زیبایی اشباع شده به نظر می رسید. این کیفیت در سایر انیمیشنهایی که من در هر دو حالت SDR و HDR تماشا کردم، ثابت بود.
مشاهده 4K/HDR10+.
من Fallout، Episode 1 را در HDR10+ در Apple TV 4K تماشا کردم. در صحنه افتتاحیه جشن تولد با کوپر و جین، رنگ پوست دقیق به نظر می رسید و رنگ سبز حیاط خلوت و رنگ های پاستلی لباس ها زنده بود. وقتی بمب ها شروع به انفجار کردند، نقاط برجسته به زیبایی از کروم ماشین ها منعکس شد. هنگامی که انفجارها شروع شد، رنگ ها غنی و کاملاً مشخص بودند. در برخی از ویدئو پروژکتورها، این صحنه می تواند بیش از حد سفید، فاقد رنگ، یا نشان دادن مسائلی مانند نواربندی و پوسترسازی به نظر برسد. با این حال، NZ500 هیچ یک از این مشکلات را نشان نداد و نمایش در کل فوق العاده به نظر می رسید.
مشاهده 4K/HDR10.
من Black Panther را در 4K HDR در پخش کننده رسانه R_Volution Player One 8K تماشا کردم. من روی صحنه ابتدایی که تچالا به کاروان حمله می کند تمرکز کردم. این صحنه بسیار تاریک است و بسته به ویدئو پروژکتور، می تواند تقریباً کاملاً سیاه به نظر برسد یا ظاهری شیری به نظر برسد. NZ500 عملکرد فوقالعادهای داشت، بهویژه با ویژگی Frame-by-Frame در Frame Adapt HDR و نگاشت تون عریض خودکار. صحنه به وضوح قابل مشاهده بود بدون اینکه چیزی خیلی تاریک یا مبهم به نظر برسد. رنگهای مشکی و کنتراست عالی بودند، بدون هیچ اثر برجسته، شسته شده یا شیری روی تصویر.
فیلم بعدی که تماشا کردم لوسی با کیفیت 4K HDR در Kaleidescape بود. رنگ پوست طبیعی به نظر می رسید و رنگ سفید بسیار تمیز بود. صحنه ای که من تمایل دارم روی آن تمرکز کنم زمانی است که لوسی به 99٪ تا 100٪ ظرفیت مغز خود می رسد و باعث می شود اتاق با شروع ساخت ابر رایانه سفید شود. جزئیات سایه خوب بود و رنگ قرمز ظریف در پیچک های جلوه های ویژه که در اتاق و در حین ساخت گلدسته می رسد به وضوح قابل مشاهده بود. همانطور که او در دورههای زمانی مختلف زمین حرکت میکرد، صحنه دره آسمانی تمیز و بدون نوار یا پوستر را نشان میداد. صحنه میدان تایمز نیز واضح و دقیق بود. در کل فیلم خیلی خوب ارائه شد.
رنگ پوست در Lucy در JVC DLA-NZ500 طبیعی به نظر می رسید. (اعتبار عکس: Universal Pictures)
نتیجه گیری
JVC NZ500/RS1200 یک ویدئو پروژکتور برجسته است که عملکرد و کیفیت تصویر چشمگیری ارائه می دهد که استاندارد بالایی را در کلاس خود ایجاد می کند. در زمان این بررسی، هیچ ویدئو پروژکتور دیگری با این قیمت کاملاً با سطح عملکرد آن مطابقت ندارد. JVC یکی از محبوبترین مدلهای خود را با چند معاوضه بهروزرسانی کرده است که نتیجه آن یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی فشرده و در عین حال قدرتمند است.
NZ500/RS1200 در حال حاضر تقریباً 35٪ کوچکتر از مدل قبلی خود است، یک تغییر خوشایند برای هر کسی که بدنه سنگین قبلی را مدیریت کرده است. این کاهش اندازه امکان نصب آسانتر را فراهم میکند که اغلب توسط یک فرد قابل مدیریت است.
هنگام بررسی مجموعه ویژگیهای NZ500/RS1200 - مانند وضوح واقعی 4K (4096x2160)، پشتیبانی از HDR10+، نقشهبرداری پویا استثنایی، کنتراست پیشرو در کلاس، پوشش رنگ 94٪ P3 و اکنون یکی از کوچکترین ردپاها در رده خود. ارزش قیمت به عملکرد مشخص می شود. JVC توانسته است همان قیمت 5999 دلاری مدل قبلی را حفظ کند و جذابیت بیشتری را به این ویدئو پروژکتور اضافه کرده است.
با این حال، شایان ذکر است که این مدل نیز در مقایسه با مدل قبلی خود، NP5، برخی از عملکردها را از دست داده است. ویژگی های گمشده عبارتند از: پشتیبانی از 4K/120Hz، پشتیبانی از 3D، Clear Motion Drive که با محتوای 24Hz و 60Hz سازگار است (و فقط در 60Hz با درج قاب سیاه در NZ500 کار می کند)، اسلات های پروفایل اضافی برای حالت های نصب، حالت های تصویر اضافی کاربر، حذف برخی از گزینههای کنترل ورودی/خروجی، و کمی کاهش دامنه تغییر لنز افقی و عمودی. این حذفیات نگرانی های معتبری هستند، به ویژه با توجه به اینکه NP5 از نظر کنتراست و روشنایی کاملاً نزدیک بود. با این وجود، NZ500 از نگاشت تون HDR بهبودیافته، بهرهگیری از درخشندگی Mastering Display، یک عملکرد سیاه عمیق، عملکرد آرامتر به دلیل بهینهسازی منحنیهای فن، و البته منبع نور لیزری با طول عمر بالا بهره میبرد.
من معتقدم که برخی از این ویژگیهای حذف شده، با توجه به موتور لیزری و طراحی فشرده و بیصدا، یک معامله قابل قبول هستند. با این حال، من خوشحال میشوم که برخی از این ویژگیها را در این سطح قیمت حفظ میکردم. برای کاربرانی که به این ویژگیها نیاز دارند، مدلهای رده بالاتر - مانند NZ800/RS3200 و NZ900/RS4200- آنها را ارائه میدهند.
NZ500/RS1200 شبیه یک تازه سازی یا تکامل ساده نیست، بلکه یک مدل کاملاً جدید است. تنها شکایت من از ساختار منوی جدید است: در حالی که برخی تغییرات منطقی هستند، برخی دیگر را بی جهت دست و پا گیر می دانم. با این حال، پس از راهاندازی دستگاه، نیازی به دسترسی مکرر به منو نیست، بنابراین ممکن است این مشکل برای اکثر کاربران مهم نباشد، و به خوبی میتواند یک مشکل «من» باشد زیرا زمان زیادی را صرف میکنم. در منوها برای تست خارج از آن، تنها مشکل بالقوه واقعی که میتوانم برای برخی از خریداران ببینم، نداشتن حالت تأخیر کم برای بازی و احتمالاً فقدان سه بعدی است که هنوز در مدلهای بالاتر موجود است.
NZ500/RS1200 که به عنوان واحدی که از نظر قیمت به عملکرد برتر است، نشان دهنده رقابتی بزرگ در محدوده قیمتی خود است. JVC با سه مدل دیگر با کارایی بالا در دسترس، گزینههای محکمی را در سراسر خط تولید خود ارائه میدهد که این احتمال را ایجاد میکند که اگر NZ500 تمام نیازهای شما را برآورده نمیکند، یکی از مدلهای دیگر پاسخگوی نیازهای شما باشد.
اندازه گیری ها
روشنایی.
JVC NZ500 دارای 2000 لومن انسی است. روشنترین حالت تصویر موجود را میتوان با استفاده از High Bright Profile Off به دست آورد. با استفاده از این تنظیمات، NZ500 1938 انسی لومن اندازه گیری کرد که حدود 3.1 درصد کمتر از مشخصات ذکر شده JVC است. هنگام استفاده از Clear Motion Drive در تنظیمات کم، کاهش روشنایی 25٪ رخ می دهد، در حالی که استفاده از تنظیم High فقط باعث کاهش کمی بیشتر، 28.8٪ در روشنایی می شود. (با این حال توجه داشته باشید که JVC می گوید تنظیمات High را برای 50٪ درج فریم سیاه مهندسی کرده است.)
JVC NZ500 ANSI Lumens
LD Power 100 |
SDR MODE |
1,938 |
SDR 1 High Bright |
1,686 |
Natural |
1,748 |
Cinema |
1,667 |
Vivid |
1,647 |
Filmmaker (SDR) |
1,705 |
SDR 1-2 |
HDR MODES |
1,687 |
Frame Adapt HDR 1-2 |
1,686 |
Filmmaker (HDR) |
1,705 |
HDR 1-2 |
1,647 |
HLG |
کاهش نور لنز زوم.
از دست دادن نور NZ500 هنگام جابجایی از موقعیت بزرگنمایی گسترده به طولانی ترین موقعیت تله فوتو 15.41٪ بود.
یکنواختی روشنایی JVC NZ500 که یک تصویر مورب 100 اینچی را نشان میدهد منجر به یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده 85 درصد در هر دو زوم زاویه باز یا زوم تله فوتو شد. روشنترین بخش صفحهنمایش مرکز وسط با کمنورترین قسمت بالا سمت چپ بود. تفاوت روشنایی در یک صفحه تمام سفید قابل توجه نبود.
صدای فن JVC صدای فن را برای همه مدلها، از جمله NZ500 تا، 24 دسیبل با حداقل توان LD، با استفاده از اندازهگیری میانگین چند نقطهای استاندارد صنعتی که در اتاق عایق صدا انجام میشود، ارزیابی میکند. با استفاده از نرم افزار Room EQ Wizard و میکروفون Umik-1، سطح نویز محیط سالن تئاتر من 33.3 dBA است. اندازهگیریهای ما در دنیای واقعی، که همیشه بالاتر از مشخصات کارخانه هستند، در تنظیمات مختلف توان لیزر LD در فاصله 3 فوتی گرفته شده و به شرح زیر است:
LD Power 0
Front: 35.9
Rear: 35.6
Left: 34.8
Right: 35.1
Top: 35.8
LD Power 46
Front: 36.1
Rear: 36.2
Left: 35.4
Right: 35.3
Top: 36
LD Power 100
Front: 38.2
Rear: 38.1
Left: 37.1
Right: 41.3
Top: 38.9
تاخیر ورودی
اندازهگیری تاخیر ورودی با استفاده از حالت تصویر SDR1 با Laser Dimming Off، با استفاده از ژنراتور سیگنال Murideo Generator Seven-8K و حسگر نوری انجام شد. حالت تاخیر کم در دسترس نیست. اندازه گیری 1080p/60Hz 34 میلی ثانیه بود. اندازه گیری برای 4K/60Hz 51ms بود و در حالت های مختلف تصویر یکسان بود. JVC در بررسی واقعی ما نشان داد که هر دو 1080p/60 و 4K/60 باید حدود 34 میلیثانیه داشته باشند. آنها در حال بررسی هستند که چه چیزی ممکن است باعث این اختلاف شود.
اتصالات
HDMI 2.1 (x2؛ HDCP 2.3؛ 32Gbps FRL: 8G@4L)
RJ45 LAN 100Base-TX
USB 2.0 Type A (service/firmware updates - no media playback)
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. ویدئو پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید
SDR
Content Type: Auto
Picture Mode (SDR): Natural
Picture Adjust
LD Power: 46
Dynamic CTRL: High
Aperture: -5
Contrast: 0
Brightness: 0
Color: 0
Tint: 0
Color Profile: AUTO / BT.709
Color Management: On
Brightness |
Saturation |
Hue |
Color |
0 |
0 |
0 |
قرمز |
0 |
0 |
0 |
زرد |
0 |
1 |
1 |
سبز |
0 |
0 |
1- |
فیروزه ای |
0 |
0 |
0 |
آبی |
0 |
1- |
1 |
سرخابی |
Color Temp: 6500K
Gain Red: -18
Gain Green: -16
Gain Blue: 0
Offset Red: 0
Offset Green: 0
Offset Blue: 0
Gamma: Custom 1
Correction Value: Import
MPC/e-shift
Graphic Mode: Low
Enhance: 2
Smoothing: 0
Clear Motion Drive: Off
HDR
Content Type: Auto
Picture Mode (HDR10): Frame Adapt HDR 1
Picture Adjust
LD Power: 74
Dynamic CTRL: High
Aperture: -9
Contrast: 0
Brightness: 0
Color: 0
Tint: 0
Color Profile: AUTO / BT2020
Color Management: On
Brightness |
Saturation |
Hue |
Color |
0 |
1 |
0 |
قرمز |
0 |
0 |
1 |
زرد |
0 |
0 |
0 |
سبز |
0 |
1- |
1- |
فیروزه ای |
0 |
1 |
4 |
آبی |
0 |
0 |
2 |
سرخابی |
Color Temp: HDR10
Correction Value: 6500K
Gain Red: -8
Gain Green: -7
Gain Blue: 0
Offset Red: 0
Offset Green: 0
Offset Blue: 0
MPC/e-shift
Graphic Mode: Low
Enhance: 2
Smoothing: 0
Clear Motion Drive: Off