ویدئو پروژکتور سونی براویا 9، که با نام VPL-XW8100ES نیز شناخته میشود، مجموعه ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی این شرکت را با ویژگیهایی که طرفداران دیرینه صبورانه منتظر آن بودند، بهبود میبخشد، در حالی که همچنان DNA و عملکردی را که از ویدئو پروژکتورهای سونی دوست داشتهاند حفظ میکند.

ویدئو پروژکتور Sony VPL-XW8100ES
جدیدترین ویدئو پروژکتور SXRD سونی، Sony VPL-XW8100ES که در اینجا بررسی شد، به درستی به عنوان ویدئو پروژکتور براویا 9 برچسب گذاری شده است تا با قراردادهای نامگذاری صفحه نمایش مصرف کننده سونی، که شامل همه چیز از نوارهای صوتی براویا تا تلویزیون های دید مستقیم مانند تلویزیون مینی ال ای دی براویا 9 می شود، هماهنگی بیشتری داشته باشد. این لنز با قیمت 31999 دلار، جانشین VPL-XW7000ES محبوب سونی و پایین آمدن به پرچمدار VPL-GTZ380 است که قبل از لنز با قیمت 80،000 دلار به فروش می رسد. مجموعه جدید ویدئو پروژکتورها همچنین شامل Bravia Projector 8 است که با نام VPL-XW6100ES نیز شناخته می شود که جایگزین VPL-XW6000ES می شود و قیمت آن 15999 دلار است.
در حالی که ویدئو پروژکتورهای براویا 9 و 8 بسیاری از ویژگیهای پیشینیان خود را به اشتراک میگذارند، چندین پیشرفت کلیدی که برای افزایش کیفیت تصویر و افزودن ویژگیهایی که طرفداران قدیمی سونی درخواست میکردند، انجام شده است.
نکات مثبت
منبع نور لیزر حالت جامد با ماندگاری طولانی
پشتیبانی از پهنای باند کامل HDMI 2.1
پوشش گستره خوب
تاخیر ورودی کم و پشتیبانی از ALLM
پشتیبانی از 4K/120Hz و 48Hz
عملکرد بی صدا
نگاشت تن دقیق تر در مقایسه با مدل قبلی
نکات منفی
بدون پشتیبانی سه بعدی
بدون پشتیبانی از HDR10+
برخی اوقات پوسترسازی تصاویر
کاهش کنتراست تک پیکسلی
ویژگی ها
ویدئو پروژکتور براویا 9 برای کسانی که با XW7000ES آشنا هستند ظاهر و احساسی آشنا به نظر می رسد، زیرا طراحی و بدنه مشابهی دارد، با ابعاد 18.13x8.28x20.34 اینچ (WHD) و وزن تقریباً 30 پوند. ویدئو پروژکتور براویا 9 و همچنین 8، همچنان از موتور نور لیزری Z-Phosphor شرکت، پنل های تصویربرداری SXRD مبتنی بر LCoS و لنز موتوری پیشرفته Crisp Focus که با مدل قبلی معرفی شده بود، استفاده می کند. خروجی نور برای براویا 9 در مقابل XW7000ES با 200 لومن متوسط به 3400 انسی ارتقا یافته است. مورد منحصر به فرد براویا 9، تقویت کننده رنگ زنده است، که از XW7000ES منتقل شده است. لنز ACF با فوکوس دقیق تصویر بسیار واضح و دقیقی را ارائه می دهد. یکنواختی که در یک صفحه تمام سفید مشاهده می شود، مطابق با آنچه من با ویدئو پروژکتورهای قبلی سونی که کالیبره کرده ام و در این زمینه دیده ام، تجربه کرده ام. قابل ذکر است که ویدئو پروژکتور براویا 9 لکههای جزئی را در رنگهای آبی و سفید که در XW7000ES قابل مشاهده بود، نشان نداد، که یک پیشرفت بسیار خوشایند است.
این ویدئو پروژکتور 4K دارای چندین پیشرفت است که بسیاری از کاربران مشتاقانه منتظر آن بودند. اولین و مهمترین مورد، جایگزینی پردازنده نسبتا قدیمی X1 Ultimate است که در مدلهای قبلی یافت میشد با نسخهای از XR Processor که قبلاً با نام Cognitive Processor XR شناخته میشد، که مدتی است در نمایشگرهای مستقیم سونی مانند A95L و تلویزیونهای Mini-LED Bravia 9 در دسترس بوده است. پردازنده XR برای ویدئو پروژکتورها دارای ویژگی هایی مانند XR Dynamic Tone Mapping، XR Deep Black، XR Triluminos Pro، XR Clear Image و Enhanced Brightness است. هر یک از این ویژگیها جنبههای مختلفی از عملکرد و کیفیت تصویر را مورد توجه قرار میدهند و به چیزی که سونی Pro Cinematic HDR نامیده است، ختم میشود. هدف نهایی پردازنده XR تجزیه و تحلیل رنگ، وضوح، نقطه کانونی، کنتراست و حرکت است تا تصویری برای لذت بردن بیننده ایجاد کند. از قدرت پردازش اضافی خود برای انجام این کار به طور همزمان استفاده می کند، در مقابل تجزیه و تحلیل متوالی این عناصر به کار رفته در پردازنده قبلی خود.
نگاشت تون پویا برای ویدئو پروژکتورها به دلیل خروجی نور محدود و ناتوانی در پیروی کامل از منحنی PQ مورد استفاده برای HDR در نمایشگرهای پنل چالش برانگیز است. XR Dynamic Tone Mapping این نقص را با تنظیم ردیابی برای همسویی بیشتر با منحنی PQ برطرف می کند. در طول مدتی که با ویدئو پروژکتور Bravia 9 کار کردم، تنظیمات مختلفی را آزمایش کردم، از جمله حالت جدید HDR Tone Mapping که در منوی Cinema Black Pro هنگام مشاهده محتوای HDR10 در دسترس است. اگر کاربر در منوی تنظیمات تخصصی در زیر منوی HDR با انتخاب Auto > Reference HDR یا انتخاب مستقیم مرجع HDR، نوع HDR "Reference" را در منوی تنظیمات تخصصی انتخاب کند، حالت HDR Tone Mapping در دسترس نیست.

گزینه های HDR Tone Mapping Mode 1، Mode 2 و Mode 3 هستند. این حالت ها با تنظیم نحوه ردیابی PQ از جایی که فشرده سازی یا رول کردن سیگنال شروع می شود، تغییر می کنند. آزمایش نشان داد که حالت 1 PQ را با رول آف دیرتر ردیابی میکند، که منجر به کمترین فشردهسازی میشود، اما در ردههای میانی بیشتر ردیابی میشود. حالت 2 فشرده سازی بیشتری اعمال می کند و همچنان PQ را بیش از حد دنبال می کند، اما فاقد برآمدگی میان منطقه ای است که حالت 1 دارد. حالت 3 بیشترین فشردهسازی را دارد، در حالی که PQ را با دقت بیشتری تا حدود 45 درصد محرک دنبال میکند. استفاده از این تنظیم جدید در ترکیب با Dynamic HDR Enhancer به ویدئو پروژکتور Bravia 9 این امکان را می دهد تا PQ را از نزدیک تا زمانی که توسط حالت HDR Tone Mapping تعیین می شود، ردیابی کند. از آنجایی که Dynamic HDR Enhancer بر ردیابی PQ تأثیر میگذارد تن های کم نسبتاً نزدیک، وسط کمی پایینتر از تن های میانی و پایینتر از تن های High بیشتر از تن های میانی-HDR Tone Mapping میتواند عملکرد آنها را جبران کند. این ویژگی ها را می توان در صورت تمایل با هم یا جداگانه استفاده کرد.
XR Deep Black یکی دیگر از ویژگی های جدید سونی است. این ویژگی همیشه هنگام استفاده از کاهش نور لیزر فعال است و نمی توان آن را به صورت دستی فعال یا غیرفعال کرد. اگرچه تعیین عملکرد این ویژگی به دلیل اینکه ویدئو پروژکتور براویا 9 چقدر از PQ در سطوح محرک/روشنایی پایینتر پیروی میکند دشوار بود (جایی که ویدئو پروژکتورها معمولاً مشکل کمتری در ردیابی منحنی PQ تجویز شده دارند)، جزئیات سایه بهطور قابل توجهی بهتر از مدلهای قبلی سونی بود.
XR Triluminos Pro برای افزایش پوشش گاموت استفاده می شود که سونی آن را 95% DCI-P3 بیان می کند. اندازه گیری های ما نشان داد که ویدئو پروژکتور براویا 9 به 93 درصد پوشش UV و 90 درصد پوشش xy رسیده است. در حالی که این نتایج چشمگیر هستند و بدون استفاده از فیلتری در مسیر نور به دست می آیند که خروجی نور را کاهش می دهد، من مایلم در ویدئو پروژکتورهای آینده پوشش 100٪ P3 و دستاوردهای معنی داری را در پوشش BT.2020 ببینم. با این حال، نتیجه در اینجا این است که کاربران با حفظ نور خروجی خود، که آزمایش هم شده است، پوشش خوبی را دریافت خواهند کرد. همانطور که گفته شد، سونی ویدئو پروژکتور Bravia 9 را با 3400 انسی لومن فهرست کرده است و اندازهگیریهای ما بسیار نزدیک است، در 3372 انسی لومن کمتر از 1٪ کمتر از مشخصات منتشر شده سونی. ویدئو پروژکتور Bravia 9 همچنین دارای نسبت کنتراست FOFO اندازه گیری شده تقریباً 15000:1 بود.
آخرین مولفه مجموعه ویژگی های پردازنده XR، تصویر واضح XR است که هدف آن افزایش وضوح و کاهش نویز تصادفی در محتوای با نرخ بیت کم است. این به ویژه برای محتوای با کیفیت پایین که در سرویس های پخش مختلف یافت می شود مفید است. سونی به طور مداوم در ارتقاء و پخش محتوای با کیفیت پایین برتری داشته است و کیفیت تصویر و حرکت را بهبود می بخشد.
ویژگی بعدی اضافه شده به ویدئو پروژکتور براویا 9 و جایی که من معتقدم واقعاً می درخشد، عملکرد بازی آن است. با اضافه شدن پشتیبانی از HDMI 2.1، ارائه 12 گیگابیت بر ثانیه@4L برای پهنای باند کامل 48 گیگابیت در ثانیه - هرچند بدون DSC (فشرده سازی جریان نمایشگر) - جدیدترین ویدئو پروژکتورهای سونی می توانند به طور کامل از کنسول های نسل فعلی و رایانه های شخصی بازی پیشرفته استفاده کنند. از 4K در 120 هرتز پشتیبانی میکند و شامل ALLM (حالت تأخیر خودکار کم) است که بهطور خودکار کاهش تأخیر ورودی را بدون نیاز به تعامل کاربر با کنترل از راه دور فعال میکند، مگر اینکه به حالت تصویر مناسب تغییر کند. ویدئو پروژکتور Bravia 9 عملکرد فوقالعادهای در بازی داشت و خود را به عنوان ویدئو پروژکتور بازی سینمای خانگی در میان ویدئو پروژکتورهای سطح بالا قرار میدهد، زیرا سونی پلیاستیشن 5 را نیز تولید میکند. در زمان نوشتن، نمی توانم به ویدئو پروژکتور دیگری در این کلاس فکر کنم که بتواند چنین عملکردی را داشته باشد. ALLM نیز بی عیب و نقص کار کرد. هنگامی که یک بازی شناسایی شد، گزینه منوی Input Latency Reduction ناپدید شد، با این حال پاسخگویی کنترل ها روشن می کرد که این ویژگی فعال است. علاوه بر این، سایر بهبودها شامل پشتیبانی از 4K/48Hz است که هنگام جفت کردن ویدئو پروژکتور Bravia 9 با یک دستگاه منبع یا پردازنده ویدیویی که قادر به ارسال 48 هرتز به صفحه نمایش است، مفید است.
لنز ACF منتقل شده از XW7000ES یک لنز زوم 2.1X با پرتاب 1.35:1 تا 2.84:1 است. این یک لنز 13 عنصری بسیار ظریف با یک عنصر لنز کروی 70 میلی متری در جلو است و از شیشه با پراکندگی بسیار پایین در سراسر آن استفاده می کند. وضوح گوشه به گوشه را با اعوجاج کم یا بدون اعوجاج ارائه می دهد که بخشی از آن به دلیل یک سیستم فوکوس شناور با دو گروه لنز متحرک است که با زوم تنظیم می شود تا اعوجاج را به حداقل برساند. تصویری که ویدئو پروژکتور براویا 9 تولید کرد بسیار واضح بود. فاصله پرتاب امتیازی ویدئو پروژکتور از 8.3 تا 19.7 فوت، با اندازه تصویر تا 200 اینچ مورب است. تغییر لنز در ± 85% عمودی و ± 36% افقی پشتیبانی می شود. سونی همچنین موقعیتهای حافظه تصویر را نسبت به سه مورد قبلی به پنج افزایش داده است، که برای کسانی که از حافظه لنز استفاده میکنند بسیار عالی است تا تعداد بیشتری از نسبتهای تصویر موجود در محتوای امروزی را در خود جای دهند. مقدار خالی نیز با تمرکز بر نسبت تصویر 2.35:1 و 2.40:1 افزایش یافته است. برای تعیین فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایش دلخواه خود، می توانید از ماشین حساب ویدئو پروژکتوری ProjectorCentral Sony VPL-XW8100 استفاده کنید.
در نهایت، سونی در پاسخ به نظرسنجی خود از نصبکنندگان که گفتند 90 درصد از نصبهای آنها کالیبره نشده و از تنظیمات خارج از جعبه استفاده میکنند، گفت که دقت تصویر خارج از جعبه ویدئو پروژکتور براویا 9 را افزایش داده است. با این حال، با واحد پیش تولیدی که آزمایش کردم، تفاوتی در دقت خارج از جعبه در مقایسه با مدلهای قبلی سونی که روی آنها کار کردهام، متوجه نشدم. خوشبختانه، گزینه های گسترده ای برای کسانی که می خواهند تصویر را سفارشی و کالیبره کنند، باقی مانده است. به عنوان یک کالیبراتور، من همیشه از چنین ویژگی هایی قدردانی می کنم. ابزارهای کالیبراسیون مانند قبل با یک تفاوت اصلی هستند: تصحیح گاما اکنون یک گزینه قابل انتخاب در حالت های تصویر HDR است که بسته به رویکرد فرد می تواند مفید باشد، مانند هنگام آپلود یک جدول گامای سفارشی.
از آنجایی که ویدئو پروژکتور براویا 9 از همان بدنه XW7000ES استفاده می کند، ورودی/خروجی اکثراً یکسان به نظر می رسد. کاربران به دو ورودی HDMI به روز شده در اینجا به نسخه 2.1 (48 گیگابیت بر ثانیه، HDCP 2.3)، یک اتصال کنترلی RS232، یک پورت USB برای سرویس (سیستمافزار)، یک مینی جک 3.5 میلیمتری برای ماشه 12 ولت DC، یک پورت IR 3.5 میلیمتری و یک پورت RJ45 برای اتصال LAN دسترسی خواهند داشت. با این حال، سونی ورودی 3D Sync موجود در XW7000ES و XW6000ES را حذف کرد، زیرا این دو ویدئو پروژکتور جدید حتی با یک امیتر اختیاری از 3D پشتیبانی نمی کنند.

کنترل از راه دور ارائه شده همان واحد با اندازه کامل و دارای نور پس زمینه است که مدت زیادی از آن استفاده شده است. فضای کافی برای دکمههایی فراهم میکند که به اکثر عملکردها و تنظیمات مورد نیاز دسترسی مستقیم دارند. دسترسی مستقیم به حالتهای تصویر از پیش تنظیم شده کالیبره شده به استثنای حالت IMAX Enhanced در دسترس است. دکمههای اضافی شامل دسترسی مستقیم به ویژگیهایی مانند Motionflow، Aspect، Color Temp، Reality Creation و موارد دیگر است. علاوه بر این، دکمه های اختصاصی برای روشنایی، کنتراست و وضوح نیز وجود دارد. اینها مفید هستند، اگرچه من فکر می کنم دکمه شارپنس برای کنترل بهتر قدرت خروجی لیزر خدمت می کند. چند دکمه روی کنترل از راه دور، آنهایی که برای عنبیه پیشرفته و سه بعدی هستند، ابزارهایی هستند که دیگر هیچ عملکردی ندارند زیرا ویدئو پروژکتور براویا 9 از این ویژگی ها پشتیبانی نمی کند. اینها نیز احتمالاً میتوانند برای پشتیبانی از ویژگیهای دیگر، مانند کنترل مستقیم برای Smooth Gradation، HDR Tone Mapping یا Live Color تغییر کاربری دهند. اما در نهایت، این یک کنترل از راه دور عالی است که تمام کارهایی که یک کاربر جدی روزانه به آن نیاز دارد را انجام می دهد.
همراه با چند تغییر کوچک در کنترل از راه دور، پس از قرار دادن ویدئو پروژکتور براویا 9 در سرعت خود متوجه شدم که تغییرات دیگری وجود دارد که دوست داشتم ببینم. قابل ذکر است، هنوز برای برخی از مشکلات کیفیت تصویر که در مدلهای نسل قبلی سونی ظاهر شدهاند، بهبودهایی لازم است، اما در برخی از ویدئو پروژکتورهای رقبای کلیدی نگرانی وجود ندارد. یکی درجهای از posterization است که در شیبها با برخی از انواع محتوا ظاهر میشود، حتی با فعال کردن Smooth Gradation. مورد دیگر افت کنتراست تک پیکسلی ویدئو پروژکتور است که در بین تمامی مدل های SXRD سونی (به جز GTZ380 پرچمدار) مشکل شناخته شده ای بوده است. هنگامی که حتی یک پیکسل از آرایه پیکسل کامل UHD 3840x2160 روی یک صفحه سیاه روشن می شود، کنتراست قابل توجهی کاهش می یابد. اگر محتوا از یک صفحه سیاه کامل به محتوایی که فقط یک یا چند پیکسل روشن دارد، مانند یک صحنه فضای تاریک با یک یا چند ستاره به عنوان برجسته، می تواند در مشاهده قابل توجه باشد. در نهایت نسبت کنتراست FOFO (تمام روشن و خاموش) و نسبت کنتراست تک پیکسلی باید یکسان باشند و یک پیکسل فعال منفرد نباید بر توانایی نمایشگر برای دستیابی به حداکثر پتانسیل کنتراست تأثیر بگذارد. اما این چیزی است که دارندگان ویدئو پروژکتور سونی مدتی است با آن زندگی می کنند، بنابراین واضح است که برای اکثر افراد معامله شکنی نیست.
مقاله پیشنهادی: بررسی ویدئو پروژکتور لیزری بارکو Barco G50-W8
عملکرد
Color Modes
این ویدئو پروژکتور خانگی طیف گسترده ای از حالت های تصویر از پیش تعیین شده کالیبراسیون را با مجموع 20 گزینه ارائه می دهد: 10 برای SDR و 10 برای HDR. این حالت ها عبارتند از Cinema Film 1، Cinema Film 2، Reference، TV، Photo، Game، Bright Cinema، Bright TV، User و IMAX Enhanced. در حالی که نام ها بین هر دو محدوده پویا به اشتراک گذاشته می شوند، هر حالت می تواند تنظیمات مستقلی بر اساس SDR یا HDR داشته باشد.

همه حالت های تصویر امکان کالیبراسیون کامل و تنظیم دمای رنگ، فضای رنگ و امکان انتخاب گامای مورد نظر را فراهم می کنند. این تضمین میکند که همه حالتهای تصویر میتوانند به طور مداوم تنظیم شوند و عملکرد یکسانی را ارائه دهند. کاربران به کنترلهای کنتراست، روشنایی، رنگ و وضوح دسترسی دارند. ویژگیهای اضافی مانند Reality Creation، Cinema Black Pro، Live Color و Smooth Gradation نیز در دسترس هستند. با این حال، در دسترس بودن ویژگی HDR Tone Mapping به نوع HDR مورد استفاده بستگی دارد.
ویدئو پروژکتور Bravia 9 شامل کنترلهای Gain و Bias 2 نقطهای برای تنظیم نقطه سفید و همچنین یک CMS کامل (سیستم مدیریت رنگ) برای تنظیم Hue، Saturation و Brightness است. توجه به این نکته مهم است که تنظیمات دمای رنگ در تمام حالتهای تصویر و محدودههای دینامیکی جهانی هستند. این بدان معناست که اگر دمای رنگ D65 برای SDR تنظیم شود، در صورت استفاده از همان دمای رنگ، همان مقادیر برای HDR اعمال می شود. کاربران ممکن است نیاز به استفاده از دمای سفارشی 1-5 رنگ برای محیط های مختلف مشاهده داشته باشند. چندین گزینه گاما نیز در دسترس هستند، از 1.8 تا 2.6، همراه با چهار گزینه اضافی با برچسب Gamma 7 تا Gamma 10. با این حال، تنظیمات گاما با برچسب 1.8 تا 2.6 به اندازه مورد انتظار به تعداد آنها نزدیک نبودند، که می تواند به دلیل این باشد که این واحد یک مدل پیش تولید است که سیستم عامل نهایی تولید را اجرا نمی کند. بهعلاوه، تصحیح گاما اکنون در حالتهای تصویر HDR در دسترس است و همان طیف گزینهها را ارائه میدهد.
خارج از جعبه (OOTB)، ویدئو پروژکتور براویا 9 مشابه مدل های قبلی سونی مانند XW7000 بود که من در گذشته روی آن کار کرده ام. به این ترتیب، آبی بیش از حد در تصویر داشت که در الگوهای تست روشنایی کمتر قابل مشاهده بود و در نهایت منجر به یک سوگیری آبی شد. با توجه به نقطه سفید استفاده شده برای نمایشگرهای سونی، این غیر معمول نیست. استفاده از حالت تصویر مانند فیلم سینمایی، مرجع یا کاربر نقطه شروع خوبی را ارائه می دهد، با این فرض که تنظیمات مناسب برای گزینه های دیگر مانند گاما و فضای رنگی انجام شده است. با این حال، نقطه سفید در نهایت نیاز به اصلاح دارد، معمولاً با کاهش رنگ آبی در کنترلهای Gain.
در حالت ایدهآل، کسی که ویدئو پروژکتوری با این کالیبر دارد، آن را توسط یک متخصص آشنا با ویدئو پروژکتورهای سونی کالیبره میکند و واقعاً میداند که چگونه میتواند بیشترین استفاده را از دستگاه داشته باشد. من همچنان استفاده از تجهیزات سطح مرجع، به ویژه یک طیف سنج با دقت حداقل 4.5 نانومتر یا کمتر را برای دستیابی به بهترین نتایج به دلیل منبع نور لیزر مورد استفاده در ویدئو پروژکتور براویا 9 توصیه می کنم.
من ویدئو پروژکتور براویا 9 را با نرم افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از نمایشگرهای پرتره، یک طیف سنج رادیومتر Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry Research CR-100 و یک ژنراتور Murideo 8K Seven کالیبره کردم. در طول زمان آزمایش ویدئو پروژکتور براویا 9، واحد را در فواصل پرتاب مختلف کالیبره و آزمایش کردم که شامل 10 فوت 1 اینچ، 18 فوت و 20 فوت و 5 اینچ بود. پروژکتور براویا 9 به اندازه صفحه نمایش 100 اینچی مورب و اندازه صفحه نمایش "Scope" مورب 135 اینچی در یک صفحه نمایش ویدئو پروژکتوری Stewart Filmscreen StudioTek 130 G4 کالیبره شد. اندازهگیریهای عادی خود را برای تأیید آنچه در مشاهده OOTB قبل از کالیبراسیون دیدم، انجام دادم.
اندازهگیریهای پیش کالیبراسیون ویدئو پروژکتور براویا 9 به دلیل نقطه سفید OOTB که بر رنگ تأثیر میگذارد، خطاهای بالایی داشت و همه چیز را از محور نقطه سفید هدف تغییر میدهد. در حالت مرجع SDR، مقیاس خاکستری هنگام استفاده از دمای رنگ 6500K دارای میانگین 4.6dE و حداکثر 7.2dE بود. تنها چیز دیگری که برجسته بود، اشباع بیش از حد قرمز بود که غیر معمول نیست و من انتظار داشتم نقاط اشباع 90 تا 100 درصد را ببینم. میانگینهای کلی بسیار خوب بودند، اما با وسعت رنگ/نقاط رنگ در میانگین 2.4dE همراه شدند. یک جستجوگر رنگ بزرگ 150+ پچ میانگین 4.2dE بود. فرایند اشباع 5 درصد به طور متوسط 3.4dE بود، در حالی که 10 درصد فرآیند روشنایی میانگین 3.2dE را نشان دادند. HDR به خوبی ردیابی میکرد و ویدئو پروژکتور Rec.709 و P3 را نیز در یک پاکت BT.2020 به خوبی ترسیم کرد. در نهایت اگر نقطه سفید OOTB D65 یا نزدیکتر به آن بود، نقشه برداری سونی با خطاهای کم درست بود. پوشش گاموت 93% UV و 90% xy برای P3 اندازهگیری شد که در نهایت کمی از مشخصات منتشر شده آنها فاصله داشت، اما دور از انتظار نیست. [DeltaE (dE) معیاری است که برای تعیین خطاهای قابل مشاهده استفاده می شود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE از 3 قابل مشاهده است، هر چیزی بیش از 2.3 برای چشم های تمرین شده تفاوت قابل توجهی دارد و هر چیزی کمتر از 2.3 در حالت ایده آل نباید برای چشم دیده شود.]
من تصمیم گرفتم Reference و Cinema Film 1 را برای SDR و HDR کالیبره کنم تا بتوانم به سرعت تنظیمات و ویژگی های مختلف را با هم مقایسه کنم. من نقطه سفید خاکستری خنثی استاندارد D65 صنعت تولید را هدف قرار دادم و کنترلهای Gain را تنظیم کردم. این مشکل اصلی را اصلاح کرد و سپس از کنترلهای CMS برای تأیید درستی عملکرد آنها استفاده کردم که این کار را انجام داد و به من این امکان را داد که دقت بیشتری کسب کنم. همین رویکرد در HDR نیز مورد استفاده قرار گرفت.
خطاهای DeltaE پس از کالیبراسیون برای SDR بهبود یافت و میانگین مقیاس خاکستری را به 2.2dE با حداکثر 3.1dE رساند، که دومی به دلیل ردیابی دقیق گاما نیست و همچنان در ناحیه محرک 30% تا 50% کمی افزایش مییابد. وسعت رنگ به دلیل اشباع بیش از حد قرمز در اشباع 100 درصد، میانگین 2.0dE با حداکثر 4.0dE قرار گرفت. تمام اندازه گیری های دیگر به طور متوسط بین 2.4 تا 1.1 بوده است. پس از آن کالیبراسیون برای HDR به طور مشابه انجام شد زیرا نقطه سفید مشکل اصلی بود. هنگامی که این اصلاح شد، نقشه برداری به طور کلی درست بود، تنها با خطاهای معمولی بزرگ ناشی از درخشندگی که به دلیل نداشتن روشنایی کافی ویدئو پروژکتورها برای ردیابی مناسب منحنی PQ طراحی شده با تلویزیون ها مورد انتظار است.
دستگاههایی که برای بازبینی پس از کالیبراسیون محتوا استفاده کردم، پخشکننده رسانه R_Volution Player One 8K، پخشکننده بلوری UHD Oppo UDP-203، Apple TV 4K، سرور فیلم Kaleidescape Terra Prime و کنسولهای بازی Sony PlayStation 5 و Xbox Series X بودند.
4K/HDR10 Viewing.
اولین محتوایی که تماشا کردم Moana در 4K HDR از طریق R_Volution Player One 8K بود. تصویر تولید شده توسط ویدئو پروژکتور براویا 9 بسیار واضح و دقیق بود، حتی بدون استفاده از Reality Creation. رنگها در طول فصل «تا کجا خواهم رفت» روشن و زنده بودند، جایی که موانا برای اولین بار سعی میکند جزیره را ترک کند. هایلایت هایی که از آب از خورشید بیرون می زدند، روشن و با جزئیات بودند، و من به دلیل نمایشگر احساس نمی کردم چیزی را در محتوا از دست داده ام. همانطور که فیلم پیشرفت می کرد و موانا کشتی های پنهان را پیدا می کرد، کنتراست و جزئیات سایه در غار خوب بود، با رنگ های سیاه خوب و هایلایت های خوب در هنگام روشن شدن مشعل ها. در انتقال صحنه که او مسیر اجداد خود را می بیند، ویدئو پروژکتور براویا 9 بدون نقص به صحنه های روشن و پر جنب و جوش بازگشت.

فیلم بعدی که انتخاب کردم با کیفیت 4K/HDR10 تماشا کنم، سال 1917 با کیفیت 4K HDR از طریق Kaleidescape بود. صحنهای که من همیشه برای ارزیابی بررسی میکنم زمانی است که شوفیلد در پایین پلهها از خواب بیدار میشود، زیرا این صحنه به طور قابل توجهی در نمایشگرهای مختلف تغییر میکند.
ویدئو پروژکتور Bravia 9 عملکرد خوبی داشت و صحنه را بهتر از بسیاری از ویدئو پروژکتورها حل می کرد، اگرچه کمی خاموش بود. برخی از مناطق بسیار مبهم بودند و فقط سیاه به نظر می رسیدند، در حالی که قسمت های دیگر صحنه را همانطور که انتظار داشتم با جزئیات سایه قابل قبول نشان می دادند. کانونیترین بخشهای صحنه، مانند صورت، قسمتهایی از ژاکت و مقداری از خون روی زمین، برطرف شد. استفاده از کنترلهای مختلف برای Dynamic HDR Enhancer یا صحنه را بالا میبرد یا تا حدودی آن را تاریک میکرد، اما هیچیک از آنها کاملاً درست عمل نکردند. من ترجیح دادم که Dynamic HDR Enhancer را در حالت میانی و HDR Tone Mapping را در حالت 3 نگه دارم زیرا به EOTF نزدیکتر است.
مهم است که تأکید کنیم که صحنه در نهایت کاملاً قابل مشاهده بود، که مهم ترین جنبه است، و ویدئو پروژکتور براویا 9 در چنین صحنه چالش برانگیزی عملکرد بسیار خوبی داشت. هنگامی که صحنه پیشرفت کرد، به طور معمول با هایلایت های خوب و پس زمینه ها و محیط های واضح و دقیق پخش می شد.
بعد تصمیم گرفتم صحنه تاریک دیگری را در The Rings of Power، فصل 1 Ep.6 با کیفیت 4K HDR از Apple TV 4K تماشا کنم. ویدئو پروژکتور براویا 9 در صحنه چالش برانگیز دیگری بسیار خوب عمل کرد. همه چیز قابل مشاهده بود و من چیزی ندیدم که خیلی بلند یا مبهم باشد. زمانی که آروندیر بالای خانه بود و به عنوان دیده بان عمل می کرد، درست قبل از اینکه اولین مشعل در دوردست ظاهر شود، هر قسمت از صحنه با جزئیات سایه خوب قابل مشاهده بود. علاوه بر این، آتشی که در زمان شروع جنگ مشاهده می کنید، رنگ خود را به خوبی حفظ کرد. همه چیز دقیق و واضح بود همانطور که انتظار داشتم.
آخرین فیلمی که با کیفیت 4K/HDR10 تماشا کردم The Mule در 4K HDR از طریق R_Volution Player One 8K بود. این فیلم بسیار خوب، با رنگها و رنگهای پوستی دقیق، از اولین اجرا تا حضور در مراسم عروسی ارائه شد. حرکت در هنگام استفاده از تنظیمات True Cinema در طول عکسهای متحرک طولانی که دوربین روی کامیون او فوکوس میکرد، بسیار خوب بود. مناطق مختلفی که او در آن رانندگی کرد طبیعی به نظر می رسید، بدون اینکه هیچ چیز نادرست به نظر برسد. بازتولید کلی فیلم در نهایت فوق العاده به نظر می رسید.
قبل از اینکه به سراغ بازیها بروم، تصمیم گرفتم بنچمارک Spears و Munsil HDR را تماشا کنم، با تمرکز بر صحنههای مختلف HDR10 در مونتاژ کلیپ آزمایشی دیسک و همچنین بررسی اندازهگیریهای کنتراست تک پیکسلی، میدانهای ستارهای و سایر الگوهای آزمایشی. در مونتاژ، صحنههای مختلف پوسترسازی با انواع خاصی از محتوا را به نمایش گذاشتند که با فعال بودن ویژگی درجهبندی صاف و بدون فعال بودن آن قابل مشاهده بود. این عمدتاً در آسمانها دیده میشد، با شیبهایی که یا بسیار اشباع شده بودند یا در درجه اول درخشندگی پایینی داشتند، مانند محو شدن در ابتدای مونتاژ. این چیز جدیدی نیست زیرا سال هاست که در ویدئو پروژکتورهای سونی وجود داشته است. من در نهایت می خواستم تأیید کنم که آیا هنوز وجود دارد یا خیر، که متاسفانه وجود دارد. این مورد برای کنتراست تک پیکسلی نیز صادق است که منجر به از دست دادن کنتراست قابل توجهی در هنگام نمایش یک پیکسل سفید تک پیکسلی در یک میدان سیاه می شود.
در صحنههای دیگر، مانند عکس چالشبرانگیز اسبها در برابر طوفان برفی سفید، ویدئو پروژکتور براویا 9 به خوبی عمل کرد، اگرچه مقدار قابل توجهی برش داشت مگر اینکه کنتراست چند کلیک کاهش یابد. هیچکدام از ترکیبهای تقویتکننده دینامیک HDR یا نقشهبرداری تون HDR واقعاً مانع از بریده شدن نشدند، اگرچه جزئیات در مقایسه با اجرای قبلی نقشهبرداری تون در سری قبلی ویدئو پروژکتورها بسیار بهتر حل شده بود.
SDR Viewing
من محتوای مختلف SDR را مشاهده کردم، از Book of Eli، وایکینگ ها، تا Skyfall، و ویدئو پروژکتور Bravia 9 همه را فوق العاده خوب مدیریت کرد. رنگ پوست دقیق و به درستی اشباع شده بود که انتظار می رفت. تصویر تولید شده دارای عمق و وضوح خوبی بود و ظاهری تقریبا 4K به آن می داد. جزئیات سایه هم خوب بود. کسانی که محتوای SDR زیادی مصرف می کنند خوشحال خواهند شد زیرا ارتقاء مقیاس بسیار خوب انجام شده است، در حالی که کیفیت تصویر در سطح مرجع ارائه می شود.
Gaming
من تصمیم گرفتم بازی های مختلفی را برای آزمایش عملکرد کلی ویدئو پروژکتور Bravia 9 و همچنین بررسی عملکرد ALLM همانطور که انتظار می رود با تشخیص خودکار کنسول های بازی انجام دهم. خوشحالم که بگویم انجام شد. جلسات بازی خود را در سونی پلی استیشن 5 شروع کردم و بلافاصله پس از راهاندازی و انتخاب نمایهام، با صفحههای راهاندازی HDR مورد استقبال قرار گرفتم. پس از یک تنظیم سریع، بازیهای زیر را با نرخ فریم زیر انتخاب کردم: Tekken 8 (4K/60Hz)، Guilty Gear Strive (4K/60Hz) و Prince of Persia: The Lost Crown (4K/120Hz). همه بازی ها عالی بودند و تاخیر بسیار عالی بود. در Tekken و Guilty Gear هیچ مشکلی در اجرای هیچ یک از ترکیبهای معمولی که انجام میدادم نداشتم و پاسخدهی خوب بود. این امر در مورد شاهزاده ایرانی با پیمایش و نبرد نیز صدق می کرد. تصویر تولید شده واضح و پر جنب و جوش بود، با جزئیات عالی و هایلایت های خوب و در بازی هایی که آن ها را داشتند، مانند Tekken 8 با جلوه ها و عرصه های جرقه اش. سپس به سرعت به Xbox تغییر مکان دادم و Mortal Kombat 1 را آزمایش کردم که عالی به نظر می رسید و همانطور که انتظار داشتم بازی می کرد. ویدئو پروژکتور Bravia 9 ممکن است واقعاً جایگاه خود را به عنوان ویدئو پروژکتور گیمینگ ممتاز برای گیمرها پیدا کرده باشد.

نتیجه گیری
سونی براویا 9 دستگاهی چشمگیر است و به راحتی می توان فهمید که چرا بسیاری از کاربران ویدئو پروژکتورهای سونی خود را دوست دارند. این مدل جدید نشاندهنده تکامل خوبی از VPL-XW7000ES است و واقعاً شبیه همان چیزی است که XW7000 باید میبود. ویدئو پروژکتور براویا 9 ضمن معرفی ویژگیهای جدیدی که بسیاری از کاربران مشتاقانه منتظر آن بودند، به همراه برخی از ویژگیهایی که ممکن است متوجه نشده باشند میخواهند، نقاط قوت نسل قبلی خود را افزایش میدهد.
برای شروع، این ویدئو پروژکتور جایگاه جذابی را اشغال می کند و به طور بالقوه خود را به عنوان ویدئو پروژکتور بازی سینمای خانگی برتر معرفی می کند. در حالی که رسیدن ویدئو پروژکتورها به 19 میلیثانیه تأخیر ورودی یا حتی تأخیر 11، 10 یا 9 میلیثانیه غیرمعمول نیست، این امر معمولاً در ویدئو پروژکتورهای مخصوص بازی با کیفیت 1080p یافت میشود - به ندرت پیش میآید که یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی با این کالیبر به چنین عملکردی در وضوح 4K دست یابد. گنجاندن ALLM (حالت تأخیر کم خودکار) نیز احتمالاً علاقه قابل توجهی را به خود جلب می کند. و این مزیت حتی به ویدئو پروژکتور براویا 8 (XW6100)، مدل پایینرفته نیز گسترش مییابد.
علاوه بر این، گنجاندن پشتیبانی از 4K/48 هرتز غیرعادی و قابل توجه است، زیرا به کاربرانی که این نرخ تازهسازی را از دستگاههای منبع یا پردازندههای ویدئویی خارجی خود ترجیح میدهند، پاسخ میدهد.
سونی در این مدل جدید نگاشت تن خود را نیز اصلاح کرده است، اگرچه من احساس میکنم هنوز از برخی پیشنهادات رقبا عقب است. در حالی که عملکرد خوبی دارد، کاربران ممکن است نیاز به تنظیمات بر اساس محتوای خاص داشته باشند. علاوه بر این، برخی از مشکلات قدیمی موجود در ویدئو پروژکتورهای گذشته سونی هنوز پابرجاست. این موارد شامل پوسترسازی در برخی از انواع محتوای چالش برانگیز و کاهش کنتراست تک پیکسلی است. اینها چیزهایی است که برخی از بینندگان ممکن است متوجه آن شوند در حالی که دیگران ممکن است متوجه آن نشوند. آنها آشکار نیستند، اما پس از شناسایی قابل توجه باقی می مانند. من امیدوار بودم که این مشکلات در این نسل جدید ویدئو پروژکتورهای سونی حل شود، اما متاسفانه اینطور نبود.
با این وجود، سونی یک ویدئو پروژکتور عالی ارائه کرده است. از نظر ویژگی ها به خوبی از XW7000ES پیشی می گیرد و آن را به یک جانشین شایسته تبدیل می کند. ویدئو پروژکتور براویا 9 با قابلیتهای پردازشی جدید از طریق پردازنده XR برای ویدئو پروژکتورها، نگاشت تن بهبودیافته، پشتیبانی از HDMI 2.1 با تأخیر ورودی عالی، و طراحی فشرده و سبک وزن در مقایسه با پیشنهادات رقبا، بسیاری از معیارهایی را که کاربران منتظر آن بودهاند، برآورده میکند.
اندازه گیری ها
روشنایی
ویدئو پروژکتور براویا 9 دارای 3400 انسی لومن است. روشن ترین حالت تصویر موجود، Bright Cinema است. اندازهگیریهای ما در 3372 انسی لومن بود که کمتر از 1 درصد از مشخصات فهرستشده سونی 3400 لومن و در حاشیه خطا برای اندازهگیری لومن معمولی است.
کنترل نور لیزر را می توان برای افزایش یا کاهش خروجی نور با افزایش 1٪ استفاده کرد.
Sony Bravia Projector 9/VPL-XW8100 ANSI Lumens
حداکثر خروجی لیزر |
SDR/HDR |
3110 |
Cinema Film 1 |
3062 |
Cinema Film 2 |
3090 |
Reference |
3013 |
TV |
2767 |
Photo |
3048 |
Game |
3372 |
Bright Cinema |
2976 |
Bright TV |
2830 |
User |
3115 |
IMAX Enhanced |
کاهش نور لنز زوم.
افت نور ویدئو پروژکتور براویا 9 هنگام جابجایی از موقعیت بزرگنمایی گسترده به طولانی ترین موقعیت تله فوتو 16.2٪ بود.
یکنواختی روشنایی
ویدئو پروژکتور براویا 9 که یک تصویر مورب 100 اینچی را نمایش میدهد، منجر به یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده 87 درصد در زوم زاویه باز و زوم تله فوتو شد. روشن ترین قسمت صفحه نمایش در مرکز وسط بود و کم نورترین قسمت بالا سمت چپ. تفاوت روشنایی در یک صفحه تمام سفید قابل توجه نبود.
صدای فن
مشخصات کامل ویدئو پروژکتور Bravia 9 در زمان بررسی در دسترس نبود، اگرچه بر اساس آزمایش من به طور شنیداری قابل مقایسه با XW7000 است که توسط سونی با استفاده از اندازهگیری چند نقطهای استاندارد صنعتی، 26 دسی بل برای نویز صوتی رتبهبندی شده بود. با استفاده از نرم افزار Room EQ Wizard و یک میکروفون Umik-1، در اتاق تئاتر من با سطح نویز محیطی 33.3 dBA، ویدئو پروژکتور براویا 9 در دسی بل زیر در تنظیم توان لیزر حداکثر اندازه گیری شد. اندازه گیری ها در فاصله 3 فوتی انجام شد.
Laser Power: MAX
Rear: 36.3 dBA
Left: 35.7 dBA
Front: 35.8 dBA
Right: 36.2 dBA
Top: 35.9 dbA
تاخیر ورودی
اندازهگیری تأخیر ورودی با استفاده از حالت تصویر بازی با Input Lag Reduction تنظیم شده روی روشن، با هر دو حالت HDR Tone Mapping و Dynamic HDR Enhancer روشن و خاموش انجام شد که نتایج یکسانی را ایجاد کردند. محتوای 240 هرتز پشتیبانی نمی شود.
1080p/60Hz = 24ms
1080p/120Hz = 9ms
4K/60Hz = 19ms
4K/120Hz = 9ms
اتصالات

HDMI 2.1 (x2; HDCP 2.3; 48Gbps FRL: 12G@4L)
RJ45 LAN 10BASE-T/100BASE-TX
RS-232C
Mini Jack (3.5mm DC12v trigger)
IR in port (3.5mm)
USB 2.0 Type A (service/firmware updates, no media playback)
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. ویدئو پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
SDR
Calib. Preset: Reference
Reality Creation: Off
Cinema Black Pro
Laser Light Setting
Dynamic Control: Limited
Output: 46
Dynamic HDR Enhancer: Off
Motionflow: True Cinema
Contrast: 90
Brightness: 50
Color: 50
Hue: 50
Color Temp: D65
R Gain: -2
G Gain: 0
B Gain: -10
R Bias: 0
G Bias: 0
B Bias: 0
Sharpness: 50
Expert Setting
NR: Off
Smooth Gradation: Low
Gamma Correction: 2.6
Color Correction: On
Brightness |
Saturation |
Hue |
رنگ |
1- |
3 |
3 |
قرمز |
4- |
7 |
4- |
زرد |
4- |
3 |
3- |
سبز |
5- |
4 |
1 |
فیروزه ای |
4- |
3 |
0 |
آبی |
4- |
4 |
10 |
سرخابی |
Live Color Enhancer: Off
HDR: Auto
Input Lag Reduction: On
HDR
Calib. Preset: Cinema Film 1
Reality Creation: Off
Cinema Black Pro
Laser Light Setting
Dynamic Control: Limited
Output: Max
Dynamic HDR Enhancer: Middle
HDR Tone Mapping: Mode 3
Motionflow: True Cinema
Contrast: Max
Brightness: 50
Color: 50
Hue: 50
Color Temp: Custom 3
R Gain: -6
G Gain: 0
B Gain: -13
R Bias: 0
G Bias: 0
B Bias: 0
Sharpness: 50
Expert Setting
NR: Off
Smooth Gradation: Low
Gamma Correction: Off
Color Correction: On
Brightness |
Saturation |
Hue |
رنگ |
0 |
9 |
5 |
قرمز |
0 |
16 |
2- |
زرد |
0 |
0 |
0 |
سبز |
0 |
4 |
24- |
فیروزه ای |
0 |
3- |
2- |
آبی |
0 |
5 |
22 |
سرخابی |
Live Color Enhancer: Off
HDR: Auto > HDR10/HLG
Input Lag Reduction: On
اگر به ویدئو پروژکتورهای حرفه ای سینمای خانگی علاقه مند هستید مقاله " بررسی ویدئو پروژکتور کریستی Christie M 4K15 RGB " را مطالعه کنید.