ورود | ثبت نام
021-68221
سبد خرید
0
سبد خرید
تعداد
عنوان محصول
ثبت سفارش
محصولی در سبد خرید شما نیست !
برای اضافه کردن محصول یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید
دسته بندی محصولات
  • 391
  • 29 مرتبه
بررسی ویدئو پروژکتور کریستی Christie M 4K15 RGB

بررسی ویدئو پروژکتور کریستی Christie M 4K15 RGB

1403/11/24

ویدئو پروژکتور کریستی Christie M 4K15 RGB تقریباً پوشش کامل BT.2020 را ارائه می دهد و مقادیر زیادی نور را ارائه می دهد که می تواند صفحه نمایش های بزرگ را روشن کند، همه در یک فرم فشرده که آن را برای سینماهای خانگی بزرگ مناسب می کند. این یک بسته متقاعد کننده است که چیز زیادی برای خواسته باقی نمی گذارد و موقعیت کریستی را به عنوان یک رهبر در طرح ریزی تقویت می کند.

 

ویدئو پروژکتور Christie M 4K15 RGB

Christie_M_4K15_RGB

کریستی پس از یک سابقه موفق با ویدئوپروژکتورهای سری M خود، این خط را در اوایل سال 2022 با Christie M 4K15 RGB، یک مدل 25000 انسی لومن با رزولوشن 4K از طراحی 3 تراشه DLP با یک منبع نور لیزری فشرده با گستره وسیع RGB و یک منبع نور لیزری غافلگیرکننده خالص، بازسازی و راه اندازی کرد. این شرکت از آن زمان به درخواست‌ها برای نسخه‌ای کمتر روشن برای موقعیت‌های سازمانی و اجاره/استیجینگ که به خروجی بالای M 4K25 نیاز ندارند، پاسخ داده است و M 4K15 RGB را در تابستان 2023 عرضه می‌کند.

 

نکات مثبت

ویدئو پروژکتور 3DLP با منبع نور لیزر RGB قابل تعویض میدانی
98٪ پوشش BT.2020
لنزهای قابل تعویض
اتصالات TruLife+
رابط کاربری گرافیکی وب در دسترس است
دقت خارج از جعبه عالی
روشنایی کامل 14000 لومن در 120VAC
خنک کننده مایع
تاخیر ورودی خوب

نکات منفی

اثر لکه/بافت قابل مشاهده بر روی برخی از مواد صفحه نمایش
بدون پشتیبانی از HDMI 2.1
مقدار زیادی گرما تولید می کند

M 4K15 RGB با رتبه بندی 15750 ISO/14000 انسی لومن و توانایی رسیدن به روشنایی کامل در یک مدار برق 120 ولت/15 آمپر، همچنین برای رقابت موثر در بخش سینمای خانگی لوکس، جایی که مدل های برتر از رقبای سونی ممکن است به اندازه کافی روشنایی برند JVC را ارائه نکنند، مناسب است. صفحه نمایش های بزرگ یا جایی که لومن بیشتری برای بهبود تجربه HDR یا عملکرد در محیط های با نور زیاد محیط مورد نظر است. به عنوان جایگزینی برای سینماهای اتاق تاریک، M 4K15 RGB را می توان با یکی از لنزهای کنتراست فوق العاده این شرکت جفت کرد، که گفته می شود اپتیک آن در مقایسه با لنزهای استاندارد این برند به قیمت کمی روشنایی، پیشرفت زیادی را ارائه می دهد.

بررسی ProjectorCentral در اینجا از M 4K15 RGB با لنز UHC بر روی کاربرد آن به عنوان یک ویدئو پروژکتور خانگی پیشرفته تمرکز دارد. با این حال، همانطور که خواهید خواند، از بسیاری جهات با یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی سنتی فاصله زیادی دارد.

 

ویژگی ها

M 4K15 RGB از کریستی یک تحول قابل توجه در سری ویدئو پروژکتورهای M آنها است که سطوح عملکرد و قدرت را معمولاً در واحدهای بسیار گرانتر ارائه می دهد. این طراحی مجدد جدید مطمئناً بسیاری از افراد در صنعت و همچنین علاقه مندان جدی سینما را با عملکرد چشمگیر و گزینه های سفارشی سازی متناسب با هر برنامه ای راضی خواهد کرد. مجموعه ویژگی های M 4K15 RGB گسترده است و به کاربران این امکان را می دهد که ویدئو پروژکتور را مطابق با نیازهای خاص خود، چه برای یک سالن بزرگ یا یک سینمای خصوصی، تنظیم کنند. در حالی که برخی از ویژگی‌ها ممکن است بسته به برنامه کاربردی مفیدتر از سایرین باشند، همه با گسترش قابلیت‌های کاربر، ارزش قابل توجهی را اضافه می‌کنند.

با طراحی بدنه، M 4K15 RGB همه جهت یک سیستم خنک‌کننده مایع است که دارای یک ویدئو پروژکتور لیزری خالص 3DLP RGB است. وزن آن 83.8 پوند است. و دارای ابعاد 20.7x10.6x24.3 اینچ (WHD) بدون لنز. به لطف اندازه آن، می تواند از همان قفس ریگینگ برای نصب خرپا مانند پروژکتورهای اصلی سری M استفاده کند. طراحی سری M 4K RGB همچنین از لنزهای قابل تعویضی پشتیبانی می کند که با ویدئو پروژکتورهای قبلی سری M، Crimson و سری J سازگار هستند. این لنزها از گزینه‌های ثابت، پرتاب فوق‌العاده کوتاه و زوم استاندارد تا لنزهای تخصصی مانند لنزهای فوق‌العاده با کنتراست یا روشنایی بالا در بالا متغیر هستند. برای این بررسی، ما از لنز زوم با کنتراست فوق‌العاده 1.28-1.87:1 (مدل: 163-165103-XX) استفاده کردیم که برای ارائه نسبت کنتراست کامل روشن/خاموش 6000:1 در مقایسه با افت روشنایی 30 درصد با نرخ کنتراست استاندارد 2.70 درجه‌بندی شده است. اندازه‌گیری‌های ما نسبت کنتراست 5465:1 روشن/خاموش را تایید کرد، اگرچه در نمونه ما کاهش روشنایی به 30 درصد نمی‌رسید و نور بیشتری از حد انتظار حفظ می‌کرد. اما حتی با ضرر معمولی 30 درصدی که کریستی انتظار دارد، با توجه به روشنایی چشمگیر M 4K15 RGB، بسیاری این را یک معامله ارزشمند می دانند.

سیستم لنز هوشمند کریستی (ILS) به‌طور خودکار لنزها را پس از نصب تشخیص داده و کالیبره می‌کند و انحراف در تنظیمات لنز را تصحیح می‌کند. این ویژگی به ویژه برای یادآوری موقعیت‌های مختلف لنز، افست‌ها، زوم و فوکوس مفید است و امکان تراز و تنظیمات دقیق را فراهم می‌کند.

Christie_M_4K15_RGB_SideProfileLeft

M 4K15 RGB از یک موتور نوری 3DLP با گرد و غبار با تراشه های میکروآینه 0.95 اینچی استفاده می کند که به آن اجازه می دهد بدون فیلتر گرد و غبار کار کند و در عین حال کیفیت تصویر و بازتولید رنگ را حفظ کند. گفته می شود که این طرح از آلوده شدن لکه های گرد و غبار به مسیر نوری جلوگیری می کند. منبع نور سه گانه لیزری RGB خالص ویدئو پروژکتور در صورت نیاز به صورت میدانی قابل تعویض است و می تواند 25000 ساعت تا نیمه روشنایی با روشنایی 100 درصد لیزر یا 50000 ساعت در روشنایی لیزر 60 درصد را نشان دهد. M 4K15 RGB بازتولید رنگ استثنایی و پوشش گستره ای را ارائه می دهد و کریستی 98 درصد از فضای رنگی Rec.2020 را مشخص می کند. اندازه‌گیری‌های ما این موضوع را تأیید کرد و 96.36 درصد پوشش xy و 98.12 درصد پوشش UV را نشان داد. لیزر RGB خالص همچنین حداقل لکه های لیزری را در محتوا تولید می کند که تا حد زیادی به مواد صفحه نمایش بستگی دارد. صفحات با بهره بالاتر ممکن است مقداری لکه را نشان دهند، در حالی که صفحات بافته شده با بهره یونیتی یا خنثی احتمالاً هیچ اثر لکه ای را نشان نمی دهند.

همانطور که گفته شد، M 4K15 RGB با امتیاز 14000 انسی لومن و 15750 ایزو لومن قادر به تولید مقدار قابل توجهی از نور است که به کاربران اجازه می دهد تا صفحه نمایش های بزرگ و غوطه ور را روشن کنند. نکته قابل توجه این است که می تواند روشنایی کامل را در حین کار بر روی یک خط استاندارد 120 ولت در 12 آمپر و حداکثر 1212 وات بدون نیاز به خط 240 ولت به دست آورد. با این حال، در 12A، ممکن است بخواهید از قرار گرفتن آن در یک خط اختصاصی هنگام کار با روشنایی کامل اطمینان حاصل کنید. برای تنظیمات روشنایی محافظه کارانه تر، مصرف برق معمولی به طور ایده آل حدود 827 وات است.

بر اساس اندازه گیری های ما، M 4K15 RGB به راحتی با مشخصات انسی لومن خود مطابقت دارد و احتمالاً از آن فراتر می رود، با خروجی اندازه گیری شده 13572 انسی لومن با استفاده از لنز تخصصی UHC. این امر به ویژه با توجه به اینکه لنز UHC استفاده شده برای کاهش خروجی نور تا 30٪ رتبه بندی شده است بسیار چشمگیر است. این اندازه‌گیری‌ها در چندین آزمایش ثابت بود، و من را به این باور رساند که کریستی در تخمین افت نور لنز و روشنایی واقعی M 4K15 RGB بسیار محافظه‌کار است. در نهایت، بسته به نصب و راه‌اندازی، M 4K15 RGB کاملاً قادر به بازتولید HDR در حین ردیابی PQ تا 1000 نیت یا بیشتر است. برای تعیین لنز مناسب و فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایش دلخواه خود، می توانید از ماشین حساب پروژکتوری ProjectorCentral Christie M 4K15 RGB استفاده کنید.

M 4K15 RGB تصاویر بسیار واضحی تولید می کند، اگرچه سه تراشه میکروآینه DLP آن وضوح 4K اصلی ندارند و در عوض از جابجایی سریع پیکسل برای دستیابی به وضوح 3840x2160 روی صفحه استفاده می کنند. همانطور که اغلب در ویدئو پروژکتورهای تک تراشه 4K DLP دیده می شود، این پیاده سازی است که در آن خروجی یک DMD با وضوح 1920x1080 HD یا 1920x1200 WUXGA تحت تغییر پیکسل چهار فاز قرار می گیرد. با این حال، کریستی از فناوری انحصاری استفاده می‌کند که در آن جابه‌جایی نیم پیکسل برای هر فاز با یک محرک شیشه‌ای اپتومکانیکی ساخته شده از شیشه با کیفیت بسیار بالا به دست می‌آید که سپس توسط حسگرهایی کنترل می‌شود که دائماً نظارت می‌کنند و تصحیح را اعمال می‌کنند تا موقعیت را با 5 درصد دقت کامل حفظ کنند.

در نتیجه، تشخیص تغییر پیکسل روی صفحه دشوار است، زیرا تصاویر واضح هستند، به خصوص هنگام مشاهده الگوهای تک پیکسلی. با این حال، مواردی وجود دارد که لرزش یا جابجایی جزئی را می توان مشاهده کرد، به ویژه در سیستم منو، احتمالاً به دلیل تغییر پیکسل. این مشکل معمولاً در محتوای متحرک وجود ندارد و بینندگان باید روی جزئیات بسیار ظریف یا کوچک تمرکز کنند تا متوجه آن شوند. علاوه بر این، M 4K15 RGB از نرخ فریم 24 هرتز تا 60 هرتز پشتیبانی می کند. هنگام استفاده از مجوزهای Mirage و Mirage Pro این شرکت، می‌تواند به نرخ فریم بالاتری دست یابد، از 96 هرتز تا 120 هرتز در 4K در دو بعدی و 3 بعدی در 60 هرتز در per eye  با Mirage و حداکثر تا 240 هرتز-480 هرتز در HD با Mirage Pro.

M 4K15 RGB دارای ویژگی های فراوانی برای تنظیمات تصویر و نصب است که امکان تنظیم دقیق و بازتولید محتوای بکر را فراهم می کند و در عین حال عملکرد بهینه را تضمین می کند. این ویژگی ها شامل Christie LiteLOC است که یک کنترل شدت روشنایی ثابت است که خروجی را برای حفظ سطح روشنایی مطلوب افزایش می دهد. ویژگی دیگر Boresight است، یک تنظیم دستی در سطح سخت افزار برای فوکوس و تراز خود پانل ها، که امکان فوکوس کامل را فراهم می کند. اگر چه Borsight در نظر گرفته شده است که توسط افراد واجد شرایط و آموزش دیده انجام شود، استفاده از آن در ارتباط با همگرایی دیجیتال اجازه می دهد تا تصاویر بسیار واضحی داشته باشید.

یکی از ویژگی‌هایی که به‌ویژه من را تحت تأثیر قرار داد، یکنواختی رنگ افقی 1 بعدی است که از یک الگوی تست 17 نقطه‌ای برای هر رنگ اصلی استفاده می‌کند. این الگو نقاطی را بر روی صفحه نمایش برای اندازه گیری روشنایی مشخص می کند و در نهایت از درخشندگی مناسب در سراسر صفحه اطمینان حاصل می کند. راستش من خیلی دوست دارم این ویژگی را در هر ویدئو پروژکتوری ببینم.

من همچنین از رابط کاربری وب موجود برای کنترل ویدئو پروژکتور قدردانی کردم. هر زمان که یک رابط کاربری گرافیکی وب در دسترس است که امکان ورود مستقیم مقادیر را بدون نیاز به بالا کشیدن نمایشگر روی صفحه فراهم می کند، بسیار سپاسگزارم.

ویژگی‌های اضافی شامل کریستی توئیست، دانلود نرم‌افزار رایگان، با نسخه‌های اختیاری مانند کریستی تویست پرمیوم و تویست پرو برای نقشه‌برداری مجدد مکان‌های پیکسل و انجام اصلاحات هندسی در محل نمایش است. سپس کاربران می توانند از ویژگی هایی مانند Edge Blending و Black Level Blending برای حذف تفاوت های بصری هنگام استفاده از چندین ویدئو پروژکتور در یک آرایه استفاده کنند. Mystique Lite یکی دیگر از نرم افزارهای دانلود رایگان است که دارای نسخه های پولی اختیاری مانند Essentials، Pro Venue و Large-Scale Experience Edition است. Mystique Lite می‌تواند از یک وب‌کم ساده برای ترکیب خودکار حداکثر سه ویدئو پروژکتور در یک آرایه ویدئو پروژکتور افقی استفاده کند. این منجر به کریستی هادی، نرم افزار رایگان دیگری می شود که می تواند تا 256 ویدئو پروژکتور کریستی را نظارت، مدیریت و کنترل کند.

Christie-MK415RGB-remote

ورودی/خروجی M 4K15 RGB به لطف استفاده از مجموعه ویژگی های الکترونیکی All-In Christie TruLife+ بسیار جامع است. این کار تمام گزینه‌های ورودی/خروجی موجود را بدون نیاز به کارت‌های ورودی جداگانه یا ارتقاء فراهم می‌کند. از طیف گسترده ای از اتصالات، از HDMI 2.0 ساده و DisplayPort 1.2 تا HDBaseT و 12G SDI کامل پشتیبانی می کند، که به ویژه برای پخش و پس از تولید مفید است. علاوه بر این، M 4K15 RGB شامل USB-C، USB، فیبر و همگام‌سازی 3D است که اطمینان حاصل می‌کند که به طور کامل برای پاسخگویی به نیازهای اتصال احتمالی مجهز است. متأسفانه بسته I/O هنوز با اتصال پهنای باند HDMI 2.1 ارتقاء پیدا نکرده است، اگرچه کریستی می گوید که آنها این را برای سال 2025 در دست اجرا دارند.

در نهایت، کنترل از راه دور ارائه شده برای M 4K15 RGB بسیار همه کاره است و همه چیز را از کنترل شاتر گرفته تا فعال کردن PIP و الگوهای آزمایشی را ارائه می دهد. همچنین دارای عملکرد قفل برای جلوگیری از فشار ناخواسته دکمه است. تنها نگرانی من با کنترل از راه دور، که بیشتر یک مشکل کاربر است، این است که اغلب زمان قابل توجهی را صرف پیمایش الگوهای مختلف تست می کنم. گاهی اوقات، من به طور تصادفی دکمه فوکوس را به جای دکمه تست الگوهای درست زیر آن فشار می دادم. کنترل از راه دور بسیار پاسخگو است، بنابراین با فشار دادن دکمه فوکوس بلافاصله واکنش نشان می دهد. این مشکل ممکن است بر کسانی که اغلب از الگوهای آزمایشی استفاده نمی کنند تأثیر بگذارد، اما اگر دکمه Test Patterns در زیر Zoom یا در مکان دیگری قرار داده شود، مفید خواهد بود.

 

عملکرد

حالت های رنگی

M 4K15 RGB حالت های تصویر سنتی را که ممکن است بسیاری از کاربران با آن آشنا باشند ارائه نمی دهد. در عوض، یک پیکربندی بسیار قابل تنظیم برای رنگ سنجی فراهم می کند. تنظیمات پیش‌فرض M 4K15 RGB، فضاهای رنگی و حالت‌های تصحیح رنگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که به‌طور مؤثر طیف رنگ و موارد اولیه اختصاص داده شده به آن را نشان می‌دهد. این گزینه‌ها عبارتند از تشخیص خودکار، حداکثر درایوها (عملکرد اصلی بدون اصلاح)، دمای رنگ، Rec.709، DCI P3 (فرمت سینما با نقطه سفید غیر D65)، DCI P3 (D65)، Rec.2020، و سفارشی. اصلاحات پیش فرض به طور استثنایی به خوبی اجرا می شوند.

فرآیند راه‌اندازی واحدی مانند این شامل ایجاد پروفایل‌های قابل انتخاب توسط کاربر است که می‌تواند حاوی اطلاعات خاصی بر اساس مورد استفاده از ویدئو پروژکتور باشد. نمایه ها می توانند شامل طیف رنگی دلخواه، موقعیت لنز، تنظیمات زوم و فوکوس، روشنایی، همگرایی، پروفایل های فن، ورودی انتخاب شده و غیره باشند. M 4K15 RGB می تواند تا 10 پروفایل را بر اساس نیازهای برنامه شما پشتیبانی کند.

پیکربندی تنظیمات رنگ اصلی (داده های وسعت رنگ اندازه گیری شده یا MCGD) و حالت تصحیح رنگ (داده های محدوده رنگ هدف یا TCGD) باید به طور ایده آل توسط افراد واجد شرایط انجام شود، زیرا نیاز به دسترسی به واحد از طریق رابط های سرویس و VNC دارد. علاوه بر این، ویدئو پروژکتوری با این کالیبر در حالت ایده آل نیاز به استفاده از یک طیف سنج 2 نانومتری، مانند Colorimetry Research CR300 یا دستگاهی مشابه دارد.

همانطور که انتظار می‌رفت، M 4K15 RGB هم عملکردهای استاندارد و هم پیشرفته را ارائه می‌کند، مانند تنظیم پیک اندازه‌گیری شده برای فشرده‌سازی محتوای HDR، عملکردهای گاما (مانند Power Gamma، HDR/PQ بدون فشرده‌سازی)، شیب‌های گاما، افست سیاه، تنظیمات سطح سفید، تصحیح نور محیط و موارد دیگر. هیچ یک از اینها نباید تعجب آور باشد.

مشاهده خارج از جعبه M 4K15 RGB تجربه بسیار خوبی بود. هیچ مشکل بصری آشکاری در بازتولید رنگ یا دقت در مقیاس خاکستری یا ردیابی رنگ نشان نداد. این برای هر دو محتوای SDR و HDR صادق است، از Rec.709 تا Rec.2020. در حالی که کف مشکی با ویدئو پروژکتورهای JVC و سونی با روشنایی کمتر، مبتنی بر LCoS که من اغلب کالیبره می‌کنم کمی بالاتر از چیزی بود که من به آن عادت کرده‌ام، کنتراست ترکیبی در صحنه‌ها عالی بود. تنها چیزی که برای من قابل توجه بود یک اثر لکه لیزری بود که به نظر می رسید بر بافت صفحه نمایش Stewart StudioTek 130 G4 من تأکید می کند. پس از مشاهده محتوا و بحث در مورد این موضوع با یکی از همکاران صنعتی که با ویدئو پروژکتورهای سطح بالا نیز آشنایی کامل دارد، تصمیم گرفتم نمونه های مختلف مواد صفحه نمایش را آزمایش کنم تا مشخص کنم آیا اثر لکه به دلیل ویدئو پروژکتور است یا خود صفحه نمایش. این نشان می‌دهد که صفحه‌های با بهره بالا، جلوه لکه‌ای را نشان می‌دهند، در حالی که در صفحه‌های با بهره کمتر یا بافته شده قابل مشاهده نیست. قابل مشاهده بودن این اثر همچنین به حساسیت بیننده، فاصله از صفحه نمایش، و اینکه آیا آنها در محور یا خارج از محور تماشا می کنند، بستگی دارد. در نهایت، استفاده از صفحه نمایش یونیتی به طور ایده آل بهترین نتایج را ایجاد می کند. با توجه به خروجی نور موجود M 4K15 RGB، صفحه نمایش با بهره مثبت واقعاً ضروری نیست.

اندازه‌گیری‌های قبل از کالیبراسیون M 4K15 RGB بسیار عالی بود، حتی زمانی که از طیف‌سنج 4 نانومتری Colorimetry Research CR250 استفاده می‌کردم. خطاهای مقیاس خاکستری Delta E بین میانگین 1.7 تا حداکثر 2.4 بودند و همه فضاهای رنگی با دقت بسیار بالایی در محدوده تعریف شده خود از جمله Rec.2020 ردیابی شدند. بیشتر خطاها به طور میانگین بین 1.7 و 4dE برای جابجایی های اشباع، جابجایی های درخشندگی و بررسی رنگ ها بودند. فرایندهای درخشندگی فقط اشباع جزئی را در قرمز و آبی در محدوده محرک 5 درصد با رنگ کاملاً اشباع نشان دادند. تمام رنگ‌ها و محدوده‌های محرک دیگر هیچ اشباع‌شدگی را نشان ندادند و اندازه‌گیری‌ها کاملاً گروه‌بندی شدند. خطاهای بالاتری که وجود داشت عمدتاً به دلیل اشباع بیش از حد جزئی و برخی از خطاهای رنگ بود. [DeltaE (dE) معیاری است که برای تعیین خطاهای قابل مشاهده استفاده می شود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE از 3 قابل مشاهده است، هر چیزی بیش از 2.3 برای چشم های تمرین شده تفاوت قابل توجهی دارد و هر چیزی کمتر از 2.3 در حالت ایده آل نباید برای چشم دیده شود.]

در حالی که M 4K15 RGB می‌توانست از کالیبراسیون بهره ببرد، به اندازه‌ای نزدیک بود که کسی می‌توانست از آن بدون کالیبره استفاده کند و همچنان راضی باشد، اگرچه با یک ویدئو پروژکتور با این سطح از عملکرد، کالیبراسیون انتظار می‌رود.

من کالیبراسیون واحد را با اندازه گیری عملکرد بومی و سپس ایجاد افست های هدف شروع کردم. این با استفاده از الگوهای تست داخلی انجام شد و با استفاده از نرم‌افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیف‌سنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry و یک ژنراتور Murideo 8K Seven تأیید شد. نتایجی که به دست آمد بسیار عالی بود، dE را برای مقیاس خاکستری به میانگین 0.8، با حداکثر 1.3، بررسی کننده رنگ در مقیاس بزرگ را به 0.5 میانگین با حداکثر 2.4 کاهش داد، در حالی که فرایندهای اشباع و فرایند های روشنایی همان سطح دقت را با میانگین 0.6، میانگین 2.3 ag، و حداکثر 2.3 ag برای حداکثر 0.6، 2.3 حداکثر ag مشاهده کردند.  تنها دلیل وجود حداکثر dE 2.3 به دلیل عدم توانایی سبز در برخورد کامل با هدف بود، که زرد را نیز تحت تأثیر قرار داد زیرا تنها 98٪ از پوشش وسعت BT.2020 قابل دستیابی است. عملاً هیچ خطای درخشندگی توسط M 4K15 RGB ارائه نشد و تمام فضاهای رنگی اساساً برای Rec.709، DCI-P3 و BT ردیابی شدند. 2020 و همچنین برای Rec.709 و DCI-P3 نگاشت شده در یک BT. پاکت 2020. به طور معمول، اندازه‌گیری‌های مختلف دیگر را ادامه می‌دادم، اما احساس کردم که برای توجه مناسب، یک طیف‌سنج 2 نانومتری ضروری است. به علاوه، نتایجی که تولید کرد قبلاً عالی بود، واقعاً به توجه بیشتری نیاز نداشت. بنابراین از انجام اندازه گیری های اضافی خودداری کردم.

Christie_M_4K15_RGB

در طول آزمایش M 4K15 RGB، دستگاه را در فواصل پرتابی مختلف مشاهده کردم، و هم یک صفحه مورب 100 اینچی و هم یک صفحه اسکوپ مورب 135 اینچی را بر روی یک صفحه نمایش ویدئو پروژکتوری استوارت فیلم اسکرین StudioTek 130 G4 نمایش دادم.

دستگاه‌هایی که برای بررسی کالیبراسیون پست محتوا استفاده کردم، پخش‌کننده رسانه R_Volution Player One 8K، پخش‌کننده بلوری UHD Oppo UDP-203، Apple TV 4K و سرور فیلم Kaleidescape Terra Prime بودند.

 

مشاهده 4K HDR10.

اولین محتوایی که تماشا کردم Batman v Superman: Dawn of Justice در 4K HDR با استفاده از R_Volution Player One 8K بود. از لحظه شروع مبارزه با رستاخیز تا پایان فیلم به خوبی توجه کردم. M 4K15 RGB عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و جزئیات سایه‌ای عالی را در قسمت‌های تاریک‌تر تصویر که ممکن است چیزها معمولاً پنهان شوند، ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، زمانی که Doomsday اولین انفجار خود را آغاز کرد و Wonder Woman را درست قبل از اینکه برای حمله به جلو بپرد، به عقب هل داد، صحنه هنوز جزئیاتی را در آوار پشت سر او آشکار می کرد. این سطح از جزئیات به طور مداوم در صحنه های مختلف در طول مبارزه حفظ می شد.

 

آنچه که بیش از همه برجسته بود، توانایی M 4K15 RGB برای بازتولید دقیق رنگ‌های کم روشنایی و اشباع مناسب بود، همانطور که در عکس‌های مختلف از نیزه کریپتونیت دیده می‌شود. نمونه های قابل توجه عبارتند از زمانی که نیزه از زیر آب بیرون کشیده شد و زمانی که لوئیس در حال آماده شدن برای دور انداختن آن بود که نور سبز پررنگ و عمیقی بر روی زمین انداخت. این ویژگی زمانی که روز قیامت با نیزه به چوب کشیده شد و سوپرمن خود را به سمت روز قیامت کشید، مشهود بود. تصویر حتی در محیط دود آلود و توده‌های بزرگ دود که آسمان را پر کرده بود، بدون نواربندی یا پوسترسازی کاملاً واضح بود.

فیلم بعدی که برای تماشای 4K HDR10 انتخاب کردم، Spider-Man: Into the Spider-Verse با استفاده از Kaleidescape بود. من به طور خاص تصمیم گرفتم که مبارزه در برخورد دهنده و نبرد با Kingpin را تماشا کنم زیرا می دانستم که این صحنه ها از فضای رنگی BT.2020 به طور کامل استفاده می کنند، به ویژه در طیف های قرمز، فیروزه ای و سرخابی.

Christie_Spiderverse_Kingpin

کریستی M 4K15 RGB رنگ خیره کننده ای را در Spider-Man: Into the Spider-Verse به نمایش گذاشت. (اعتبار عکس: Sony Pictures)

M 4K15 RGB ناامید نشد و قرمزهای عمیق، تیره و کاملا اشباع شده را در کل صحنه ارائه کرد. نمونه های قابل توجه عبارتند از زمانی که مایلز پیتر را از داک اوک نجات می دهد و زمانی که مایلز در حین مبارزه با کینگ پین پس از سقوط آنها از واگن های مترو روی زمین است. خوشبختانه، در طول این صحنه ها، من متوجه هیچ گونه لکه بینی یا جلوه های بافت صفحه نمایش نشدم، که همانطور که اشاره شد گاهی اوقات بسته به متریال و محتوای صفحه نمایش قابل مشاهده است. یکی از مواردی که این اثر نمایان شد زمانی بود که دعوا تمام شد و مایلز در کنار ساختمان می دوید و از روی قطار به سمت غروب می پرید - درست قبل از اینکه به سمت جرثقیل تاب بخورد. با این حال، به طور کلی، M 4K15 RGB عملکرد فوق العاده ای داشت و کیفیت تصویر فوق العاده بود.

من در مرحله بعد Aquaman را با کیفیت 4K HDR با استفاده از R_Volution Player One 8K تماشا کردم. M 4K15 RGB دوباره با بازتولید رنگی این فیلم که در محدوده BT.2020 قرار دارد ناامید نشد. این امر به ویژه در هنگام فرار مرا و آرتور از آتلانتیس مشهود بود. بیشتر آتلانتیس در واقع در BT.2020 رندر شده است، با آبی های عمیق و فیروزه ای که حتی در رنگ های محرک تیره تر و پایین تر نیز قابل مشاهده هستند. به عنوان مثال، هنگامی که برجک ها برخی از کشتی های تعقیب کننده آنها را ساقط می کنند و آنها با انفجار حباب ها منفجر می شوند، یا زمانی که آنها برای فرار به داخل دهان نهنگ شنا می کنند، رنگ های نمایش داده شده هم در دهان نهنگ و هم در لباس مرا قابل توجه بود.

این بازتولید رنگ از آتلانتیس نیز فراتر رفت. به عنوان مثال، هنگامی که مرا و آرتور از آب بیرون آمدند، لباس بسیار اشباع شده مرا به وضوح برجسته شد.

رنگ پوست نیز در صحنه بازار در سیسیل بسیار خوب رندر شد. Mera و بازدیدکنندگان بازار دارای رنگ‌های پوستی دقیق و طبیعی بودند، در حالی که همچنان عناصر اشباع شده خوبی در تصویر تولید می‌کردند، مانند موهای قرمز مرا. با این حال، در صحنه های روشن تر در طول حمله Black Manta، مقداری لکه یا بافت صفحه نمایش، به ویژه در ابرها در نقاط خاصی قابل مشاهده بود. با توجه به سرعت صحنه و تمرکز بر روی اکشن، بعید است که اکثر بینندگان متوجه این موضوع شوند و در واقع برای دیدن آن باید به دنبال آن بگردید.

آخرین فیلمی که در 4K/HDR10 دیدم Inside Out در 4K HDR از طریق Kaleidescape بود. من روی صحنه ای تمرکز کردم که شادی و غم وارد غار می شوند تا بینگ بونگ را از جانگلس نجات دهند. وقتی وارد غار می‌شوند، صحنه نمایان می‌شود تا یک ساقه کلم بروکلی عمیقاً اشباع شده و درخشندگی کم را که در BT.2020 نشان داده شده است، نمایان می‌کند. با پیشرفت صحنه و باز شدن در زیرزمین، رنگ قرمز عمیق و شادابی ظاهر می شود.

Inside Out به عنوان یک مرجع عالی برای رنگ هایی است که از فضای رنگی P3 فراتر می روند و 4K15 RGB این رنگ ها را به زیبایی به نمایش می گذارد. برای مثال، رنگ‌های پر جنب و جوش در طول موزیک ویدیوی Rainbow Unicorn، درست قبل از بیدار شدن رایلی، غنی، شاداب و عمیقاً در سراسر تقریباً کل طیف رنگی BT.2020 هستند. تماشای این صحنه در 4K15 RGB واقعاً به شما امکان می دهد تا از پتانسیل کامل تصویر قدردانی کنید.

 

مشاهده SDR.

 من به طور خلاصه Suits، فصل 3، قسمت 3 را در SDR از طریق Apple TV 4K تماشا کردم. من Suits را انتخاب کردم زیرا این نمایشی است که همسرم اخیراً در QD OLED ما در طبقه بالا تماشا کرده است و من گهگاه برای چندین قسمت به او ملحق شده ام. در نتیجه، من کاملاً با رنگ پوست شخصیت های اصلی مانند مایک، هاروی، ریچل، دونا و لوئیس آشنا هستم. رنگ پوست بسیار دقیق بود و به خوبی بازتولید می شد. تصویر نیز واضح بود، با جزئیات سایه خوب در کت و شلوار. در نهایت، تصویر عالی به نظر می رسید.

نتیجه گیری

کریستی M 4K15 RGB واقعاً یک ویدئو پروژکتور 4K چشمگیر است، با توجه به ویژگی‌های کلی، عملکرد، پوشش وسعت و خروجی نور، که همه آن را یک فاکتور فرم فشرده برای چنین ویدئو پروژکتور RGB گسسته و خروجی بالایی می‌دانند. M 4K15 RGB در مقایسه با سایر مدل‌های گران‌قیمت یا پرچم‌دار از برندهای مختلف، به ویژه با توجه به قیمت 51995 دلاری آن، به‌علاوه 9000 دلار اضافی برای لنز زوم فوق‌العاده کنتراست که در اینجا استفاده می‌شود، متمایز است. در حالی که این مقدار پول توسط اکثر استانداردها قابل توجه است، اما در واقع ارزش خوبی را در سطح عملکرد خود نشان می دهد. پروجکشن می‌تواند سرگرمی ارزان یا بسیار گرانی باشد و زمانی که کاربران از محدوده 30000 دلاری بالاتر بروند، قیمت‌ها اغلب به سرعت به قیمت‌های بسیار بالاتری می‌رسند، با قیمت برخی از مدل‌ها از 80،000 تا 100،000 دلار یا بیشتر. بسیاری از این مدل‌های گران‌تر از نظر فیزیکی بزرگ‌تر هستند، ممکن است با پوشش گستره M 4K15 RGB مطابقت نداشته باشند، خروجی لومن کمتری داشته باشند یا برای عملکرد بهینه به خط برق 220 ولت نیاز داشته باشند. بنابراین، M 4K15 RGB در واقع ارزش قابل توجهی را نسبت به قیمت خود ارائه می دهد.

Christie_M_4K15_RGB_CloseupDisplayPanel

با این حال، M 4K15 RGB خالی از اشکال نیست. بسته به جنس، ممکن است یک بافت صفحه نمایش یا اثر لکه لیزری را بر روی صفحه نمایش های با بهره بالاتر نشان دهد. همچنین می‌تواند بسیار بلند باشد و از یک جعبه خاموش یا قرار گرفتن در اتاق خودش سود می‌برد (اگرچه پروفیل‌های فن قابل انتخاب توسط کاربر به شما امکان می‌دهند با گرم شدن دمای محیط، نویز را به قیمت روشنایی کاهش دهید). واحد مقدار قابل توجهی گرما تولید می کند و منوی روی صفحه ممکن است هنگام انجام تنظیمات خاص لرزش قابل مشاهده ای را نشان دهد. علاوه بر این، قدرت لیزر را نمی توان زیر 30٪ روشنایی کاهش داد. در حالی که برخی از این مسائل مورد انتظار بود، برخی دیگر چنین نبود. با توجه به معاوضه ها، بسیاری از کاربران ممکن است مایل به چشم پوشی از این کاستی ها در ازای خروجی نور چشمگیر، پوشش گسترده و توانایی بازتولید 1000 نیت HDR، بسته به تنظیمات باشند.

با این حال، این ویدئو پروژکتور ممکن است برای همه از جمله من مناسب نباشد. اگرچه به نظر من آن را یک واحد استثنایی می دانم، اما بیشتر از چیزی است که برای اتاق و صفحه نمایش با اندازه متوسط ​​نیاز دارم. با این حال، بسته به کاربرد مورد نظر، همچنان می‌توان از آن در اتاق‌های کوچک‌تر و با صفحه‌های کوچک‌تر استفاده کرد.

M 4K15 RGB تصویری خارق‌العاده با وضوح، جزئیات و بازتولید رنگ قابل‌توجه ارائه می‌دهد و سطح بیشتری از عمق را از طریق توانایی نمایش رنگ‌های تیره و اشباع شده ارائه می‌دهد که بسیاری از نمایشگرهای دیگر نمی‌توانند به آن دست یابند. M 4K15 RGB بدون شک یک کالای لوکس است، اما برای کسانی که در حال بررسی این محدوده قیمت هستند، باید آن را به دلیل عملکرد استثنایی، انعطاف پذیری و گزینه های پیکربندی، یک رقیب برتر در نظر گرفت.

اندازه گیری ها

روشنایی

 M 4K15 RGB دارای 14000 انسی لومن است. اندازه‌گیری واحد در مکس درایوها با روشنایی لیزر 100 درصد باعث شد که اندازه‌گیری‌های نمونه ما به 13572 انسی لومن برسد که 4 درصد کمتر از مشخصات کامل فهرست‌شده کریستی 14000 انسی لومن است، و با توجه به استفاده فرضی 30 درصد از افت روشنایی بسیار بالا از 30 درصد افت روشنایی بالا، بسیار بیشتر از حد انتظار است.

Christie M 4K15 RGB ANSI Lumens با لنز 163-165103-XX UHC

100Laser Brightness SDR/HDR
13,572 Max Drives

 

 

کاهش نور لنز زوم

از دست دادن نور M 4K15 RGB با لنز 163-165103-XX UHC، هنگام جابجایی از وسیع ترین موقعیت زوم به طولانی ترین موقعیت تله فوتو، 33.02٪ بود.

یکنواختی روشنایی

 M 4K15 RGB که یک تصویر مورب 100 اینچی را با لنز 163-165103-XX UHC نشان می‌دهد، منجر به یکنواختی روشنایی اندازه‌گیری شده 90 درصدی هم در زوم زاویه باز و هم در زوم تله فوتو شده است. روشن ترین قسمت صفحه نمایش سمت راست بالا و کم نورترین قسمت بالا سمت چپ بود. تفاوت روشنایی در یک صفحه تمام سفید قابل توجه نبود.

صدای فن

 مشخصات M 4K15 RGB سطح صدا را 46.7 dBA در حالت فن بی صدا و 49.4 در حالت فن استاندارد بیان می کند، همانطور که در یک محیط عایق صدا با استفاده از اندازه گیری میانگین چند نقطه ای استاندارد صنعتی اندازه گیری می شود. با استفاده از نرم افزار Room EQ Wizard و یک میکروفون Umik-1، در اتاق تئاتر من با سطح نویز محیطی 33.3 dBA، M 4K15 RGB در دسی بل زیر در حالت های فن بی صدا، استاندارد و عملکرد با روشنایی 100٪ لیزر اندازه گیری شد. اندازه گیری ها در فاصله 3 فوتی انجام شد.

حالت فن بی صدا:

جلو: 45.3
سمت راست: 49.7
سمت چپ: 45.9
بالا: 46.3
عقب: 49.2

حالت استاندارد فن:

جلو: 50.0
سمت راست: 56.2
سمت چپ: 49.6
بالا: 49.3
عقب: 50.3

حالت فن عملکرد:

جلو: 59.6
سمت راست: 65.3
سمت چپ: 60.1
بالا: 60.3
عقب: 61.5

تاخیر ورودی

اندازه‌گیری تأخیر ورودی در حالت‌های مختلف تصحیح رنگ انجام شد، که ثابت شد تأثیری بر اندازه‌گیری‌ها ندارد. عملکرد تأخیر برای بازی های معمولی به اندازه کافی پایین است، اما برای بازی های رقابتی جدی کوتاه است.

1080p/60Hz = 34ms
1080p/120Hz = 25ms
4K/60Hz = 34ms

اتصالات

Christie-MK415RGB-connections

12G-SDI (x4)
HDMI 2.0 (x2; HDCP 2.2)
DisplayPort 1.2 (x2)
HDBaseT

Fiber (QSFP+) for use with optional Christie Link Transmitter (1 input/1 output)
3D sync (in/out)
Audio out

تنظیمات کالیبره شده

به دلیل ماهیت نحوه کالیبره شدن کریستی M 4K15 RGB، هیچ تنظیماتی برای اشتراک گذاری برای این واحد وجود ندارد. راه اندازی باید توسط فردی آشنا با فرآیند راه اندازی و کالیبراسیون انجام شود و با تجهیزات درجه مرجع انجام شود.

اگر به ویدئو پروژکتورهای حرفه ای سینمای خانگی علاقه مند هستید مقاله " بررسی ویدئو پروژکتور سونی براویا 9 / VPL-XW8100ES " را مطالعه کنید.

 

فایل های پیوست

{{Media:AttachFiles}}
اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.