X3100i یک ویدئو پروژکتور گیمینگ عالی است که به گیمرها بسته ای قانع کننده برای نمایش بازی های خود به صفحه نمایش بزرگ با کمترین تأخیر موجود و دقت قابل توجه خارج از جعبه ارائه می دهد.
BenQ X3100i

جدیدترین ورودی BenQ به سری ویدئو پروژکتورهای بازی همه جانبه خود، BENQ X3100i است، یک پرتاب استاندارد 4LED که از طراحی تک تراشه DLP با DMD 0.65 اینچی با آرایه 1080p بومی استفاده می کند که تغییر پیکسل چهار فاز را روی آن اعمال می کند. X3100i بر اساس عملکرد عالی خود در بازی که در مدلهای دیگر یافت میشود، اکنون در صدر خط بازی خود قرار دارد و جایگزین X3000i میشود که در سال 2022 معرفی و بررسی شد. هدف آن ارائه بهترین تجربه بازی همهجانبه با ویژگی های غنی که BenQ ارائه می دهد.
ویژگی ها
X3100i یک ویدئو پروژکتور بازی 4K HDR LED از بنکیو و جدید برای سال 2023 است که در حال حاضر 2399 دلار قیمت دارد. شبیه به X3000i قبلی، X3100i از یک موتور نوری 1 تراشهای DLP و 4LED استفاده میکند که بسته به اینکه دستگاه در حالت روشنایی عادی، اکو یا دینامیک کار میکند، از 20000 تا 30000 ساعت عمر منبع نور بهره میبرد. برای 3300 انسی لومن در هر BenQ مشخص شده است که 300 لومن نسبت به مدل قبلی بهبود یافته است. علاوه بر این، نسبت کنتراست امتیازی X3100i نسبت به مدل قبلی خود افزایش یافته است و اکنون برای اندازهگیریهایی که Full On، Full Off (FOFO) هستند به 600000:1 میرسد.
یادآوری مجدد این نکته ضروری است که X3100i یک ویدئو پروژکتور 4K بومی نیست و از تغییر پیکسل سریع XPR Texas Instrument برای قرار دادن تمام پیکسلها با وضوح 3840x2160 UHD استفاده میکند. این یک تصویر بسیار واضح و تمیز ارائه می دهد، بنابراین این واقعیت که واقعاً 4K بومی نیست، نباید مشکل ساز باشد. علاوه بر این، به نظر نمیرسد که چیپست DLP در تماشای معمولی با محتوای استاندارد هیچ رنگین کمانی تولید نمیکند، مگر اینکه من بهطور خاص در صحنهای سخت به دنبال آن باشم، مانند عکس سفید روی سیاه در Gravity زمانی که شخصیت ساندرا بولاک، با لباس فضاییاش، پس از برخورد آوار به شاتل فضایی به فضا پرتاب میشود.

در نهایت، مشخصات 3300 انسی لومن برای X3100i در اندازهگیریهای نمونه ما کمی فراتر رفت، با واحدی که دارای 3361 لومن بود. با این حال، ذکر این نکته حائز اهمیت است که این امر تنها زمانی حاصل میشود که X3100i یک صفحه سفید کامل در اوج سفید 109 درصد/سطح ویدیوی 255، در روشنترین حالت تصویر «روشن» ویدئو پروژکتور دریافت کند. فقط با این سیگنال آزمایشی، که برای اندازهگیری لومن با معیارهای اندازهگیری ANSI و ISO21118 مشخص شده است، ویدئو پروژکتور روشنایی خود را افزایش میدهد، همراه با صدای فن بلندتر. به دلیل این رفتار، کاربران متوجه خواهند شد که چه زمانی این اتفاق می افتد، اما همچنین اگر منو فراخوانی شود، تمام رنگ و نمایش سیاه، سفید و خاکستری یکنواخت را از دست می دهد. این سطح از روشنایی را نمی توان با هیچ محتوای واقعی تحمل کرد، زیرا معرفی حتی یک پیکسل فعال روی صفحه یا پشتیبان گیری سیگنال به چیزی کمتر از سطح ویدیویی تقریباً 240 باعث می شود ویدئو پروژکتور به روشنایی عادی خود بازگردد. این در 2949 لومن اندازه گیری شد که تقریباً 12.2٪ کاهش داشت. از نظر فنی، این هنوز در محدوده تحمل 20٪ برای اندازه گیری ISO21118 است. ما در پایان این بررسی، اندازه گیری کامل سیگنال و اندازه گیری معنادارتر را پس از اینکه اجازه دادیم واحد به رفتار عادی خود بازگردد، جمع آوری کرده و فهرست کرده ایم.
همان ویژگی های نوری موجود در X3000i در اینجا نیز با یک افزوده جدید یافت می شود. بنابراین، این بدان معنی است که نسبت پرتاب 1.15 به 1.50:1 مانند زوم اپتیکال 1.3 برابری، اندازه لنز، افست نمایش 110 درجه و تنظیم سنگ کلید، و همچنین قابلیت نمایش یک تصویر مورب 60 اینچی به مورب 200 اینچی است. با این حال، چیزی که X3100i به دست می آورد، تغییر عمودی لنز است که امکان جابجایی 10% یا 20% ارتفاع تصویر را فراهم می کند. این بدون شک برای تراز کردن دستگاه با صفحه مورد نظر بیننده، به ویژه برای تنظیمات موقت، بسیار مفید خواهد بود. از آنجایی که بسیاری از ویدئو پروژکتورها در این قیمت و رده این ویژگی را ارائه نمی دهند، دیدن زمانی که شامل آن می شود بسیار خوشایند است.
با توجه به وجود تغییر عمودی لنز در X3100i و اندازه نسبتاً کوچک آن با ابعاد 10.7x8.4x10.2 اینچ (WxHxD) و وزن 15 پوند X3100i انعطاف پذیری مناسبی را در نصب خود ارائه می دهد. این اجازه می دهد تا برای جلو یا عقب و همچنین نصب روی میز یا سقف. در صورت نیاز، یک کیستون دو بعدی در دسترس است، اما مانند همیشه توصیه میشود برای جلوگیری از استفاده از چنین ویژگیهایی، یکپارچگی تصویر را حفظ کنید، و در هر صورت، کمترین تأخیر ورودی تنها با شکست کیستون حاصل میشود. برای کمک به نصب، حتما از ماشین حساب پروجکشن ProjectorCentral BENQ X3100i دیدن کنید.
طبق مشخصات BenQ، پوشش وسعت DCI-P3 به لطف فناوری رنگ سینمایی DCI-P3 و استفاده اضافی از فیلتر وسعت رنگ گسترده (WCG) مانند مدل قبلی 100٪ است. این فیلتر به افزایش وسعت رنگ کمک میکند، هرچند به ازای بازده نور. پوشش اندازه گیری شده ما از X3100i نزدیک به مشخصات بود. در Rec.709 96.7% بود و در DCI-P3 با فیلتر WCG فعال، 97.4% بود.
همراه X3100i جدیدترین دانگل Android TV این شرکت (QS02) است که از Android TV 11 فعلی استفاده میکند. این دانگل دارای یک مکان مخفی اختصاصی است و با برداشتن دو پیچ M3 در پشت دستگاه و کشیدن از درپوش بالایی برای نمایان شدن حفرهای با ورودی HDMI c قابل تامین برای تغذیه microUSB نصب میشود. این سومین ورودی HDMI دستگاه است. پس از نصب، راه اندازی استاندارد تلویزیون Android شروع می شود. خوب بود که دیدیم Netflix یک برنامه از پیش بارگذاری شده مجاز در دانگل موجود است.
با این حال، مشابه آنچه در برخی دیگر از دانگلهای اندرویدی عرضهشده دیدهایم، متأسفانه نوع محتوا را برای استفاده از فضای رنگی صحیح ردیابی نمیکند، بنابراین حتی محتوای محدوده دینامیکی استاندارد در فضای رنگی BT.2020 نمایش داده میشود که منجر به اشباع بیش از حد رنگها میشود. BenQ تأیید کرد که این رفتار عادی دانگل است که در آن تمام محتوا با یک پرچم HDR خروجی میشود و هیچ تنظیمات کاربر برای تغییر آن در دسترس نیست. با این حال، شما می توانید با تغییر عمق بیت دستگاه از 10 بیت به 8 بیت، به حالت SDR بروید. اگر از نظر دقت و صحت کارشناس هستید، احتمالاً میخواهید از یک دستگاه پخش خارجی متفاوت که به درستی نوع محتوا را ردیابی میکند، یا یک کنسول بازی که تمایل دارد همه برنامههای پخش جریانی را به هر حال در دسترس داشته باشد، استفاده کنید. اگر دقت مشکل بزرگی نیست، ممکن است با استفاده از QS02 مشکلی نداشته باشید، حتی اگر فضای رنگی نادرست باشد. حداقل دانگل ارائه شده دو ویژگی مفید دیگر را در توانایی استفاده از طرح ریزی بی سیم با AirPlay و GoogleCast ارائه می دهد.

جذابیت اصلی X3100i به دلیل تأخیر کم و پشتیبانی از نرخ فریم تا 240 هرتز در وضوح 1080p، قدرت بازی آن است. طبق مشخصات BenQ، تأخیر امتیازی 16.7 میلیثانیه در 1080p/60 هرتز و 4K/60 هرتز، 8.3 میلیثانیه در 1080p/120 هرتز و 4.2 میلیثانیه در 1080p/240 هرتز است. از اندازهگیریهای ما متوجه شدیم که این دقیق است، ویدئو پروژکتور با سرعت 17 میلیثانیه در 60 هرتز، 9 میلیثانیه در 120 هرتز و 5 میلیثانیه در 240 هرتز. این به گیمرها این امکان را می دهد که بازی رقابتی را روی یک صفحه نمایش غوطه ور بزرگ تجربه کنند و عملکرد را قربانی نکنند. کسانی که با ویدئو پروژکتورهای بازی BenQ آشنا هستند باید با حالت سریع آنها آشنا باشند که با غیرفعال کردن تمام پردازش ها تاخیر را کاهش می دهد. این ویژگی در X3100i وجود ندارد زیرا همه حالتهای تصویر و ورودیها بهگونهای عمل میکنند که گویی حالت سریع فعال است. از نظر طراحی اساساً هیچ پردازشی در X3100i وجود ندارد که به آن کمک کند تا به چنین تأخیر کمی دست یابد. یک استثناء تصحیح کیستون است که در بازی غیرفعال نیست، اما بنکیو می گوید که بر تأخیر تأثیر می گذارد و بر اساس آزمایش آن، تاخیر ورودی را 1 فریم افزایش می دهد. X3100i همچنین دارای تقریباً 16 حالت تصویر بین SDR و HDR است که برای ژانرهای بازی مشخص شده اند تا کاربران بتوانند تنظیمات تصویر و صدا (برای بلندگوهای داخلی) را بر اساس نوع بازی خود داشته باشند. در نهایت X3100i تشخیص می دهد که یک کنسول چه زمانی متصل است و اجازه می دهد تا تنظیمات سفارشی برای حداکثر 3 کنسول ذخیره شوند. در طول مدتی که با X3100i کار کردم، متوجه شدم که در فضای بازی قطعاً یک عملکرد برتر است.
در همین راستا، BenQ همچنین سازگاری X3100i را با ویژگی جدید جامعه بازی به نام SettingXchange تعبیه کرده است. این قابلیت با X500i و X300G، دو ویدئو پروژکتور گیمینگ جدید دیگر BenQ که اخیرا معرفی شده اند، مشترک است. این امکان را در آینده فراهم می کند تا تنظیمات رنگ خاص عنوان بازی را که توسط کارشناسان BenQ یا اعضای انجمن بازی ارائه می شود، از طریق ابزار به روز رسانی سخت افزار موجود در نرم افزار رایانه شخصی BenQ SettingXchange رایگان دانلود کنید.
ورودی/خروجی ارائه شده بر روی دستگاه بسیار استاندارد است، اما شامل eARC در یکی از دو پورت HDMI 2.0 (به طور خاص در HDMI 2) است. اگر RAW+ بهعنوان فرمت خروجی صدا انتخاب شده باشد، این امکان را میدهد که جریانهای بیتی صوتی مبتنی بر شی به یک سیستم صوتی خارجی مانند نوار صوتی یا AVR/AVP ارسال شوند. پورت های اضافی شامل یک ماشه 12 ولت و RS232C برای کنترل، و USB 2.0 نوع A با پشتیبانی از خواندن رسانه و ارتقاء سیستم عامل است. یک S/PDIF برای خروجی صدای نوری به همراه خروجی صدای آنالوگ استریو 3.5 میلی متری در دسترس است.

برای کسانی که ترجیح می دهند از eARC یا هر یک از راه حل های خروجی صوتی دیگر استفاده نکنند، X3100i از یک مجموعه استریو از بلندگوهای اتاقی 5 واتی استفاده می کند که در برخی از مدل های دیگر BenQ در گذشته استفاده شده است. صدا به اندازه کافی است، اما برای نصب دائمی تر یک نوار صوتی خوب یا بهتر است یک AVR/AVP توصیه می شود. صدا نسبت به مدلهای قبلی که در خط بنکیو شنیدهام، اندکی بهبود یافته است، که ممکن است به دلیل CinematicSound DSP باشد که تلاش میکند یک ارائه صوتی سه بعدی شبیهسازی شده را بازسازی کند. نمیتوانم بگویم که حس صدای سهبعدی را به شما میدهد، اما صدای کاملتری داشت و وضوح بیشتری نسبت به سایر بلندگوهای استریو 5 واتی که شنیدهام ارائه میکرد.
کنترل از راه دور همراه با دستگاه نسبتاً استاندارد است و هنگام کنترل دانگل Android TV از طریق IR (مادون قرمز) و بلوتوث کار می کند. این همه دکمههایی را دارد که میخواهید یا نیاز دارید، از جمله دکمههای انتقال برای FWD، REW، Play، منوی تصویر، و غیره. همچنین دارای نور پسزمینه است. همچنین بسیار پاسخگو است.
عملکرد
حالت های رنگی
BenQ X3100I دارای 15 حالت تصویر، 7 حالت برای SDR و 8 حالت برای HDR است. این حالت ها عبارتند از Bright، RPG (بازی های نقش آفرینی)، FPS (تیراندازی اول شخص)، SPG (بازی های ورزشی)، RCG (بازی های مسابقه ای)، سینما و کاربر در SDR. برای سیگنالهای HDR، گزینههای HDR10، HDR10 (WCG)، RPG، RPG (WCG)، FPS، SPG، RCG و کاربر هستند. بسیاری از حالتهای تصویر در واقع OOTB بسیار خوبی هستند (خارج از جعبه) اگرچه میتوان آنها را به گونهای کالیبره کرد تا با رفع برخی ناسازگاریها در نگاشت گستره و مقیاس خاکستری، دقت بسیار بالاتری داشته باشد. تنها حالت تصویری که واقعاً قابل استفاده نیست، Bright است که به دلیل یک سوگیری سبز رنگ زیاد به تصویر است. صرفاً با انتخاب Normal به عنوان حالت دمای رنگ، بینندگان 95٪ مسیر را به یک مقیاس خاکستری صحیح می رساند.
حالت تصویر کاربر OOTB برای SDR دقیق ترین حالت تصویر با دمای رنگ تا نرمال بود و این برای اکثر حالت های تصویر نیز صادق بود. با دمای رنگ عادی، حالت کاربر به خوبی برای مقیاس خاکستری ردیابی میشود، اما مقدار کمی رنگ قرمز را به تصویر وارد میکند. قرمز و سرخابی کمی بیش از حد اشباع شده بودند و رنگ آن کمی به رنگ زرد و فیروزه ای کاهش یافته بود.

X3100i کنترلهای استانداردی را برای تنظیم دمای رنگ/توازن سفیدی با استفاده از Gain و Offset ۲ نقطهای ارائه میکند و یک CMS (سیستم مدیریت رنگ) برای تنظیم نقاط رنگ با کنترلهای Hue، Saturation و Gain وجود دارد. کنترلهای اولیه مانند روشنایی، کنتراست و وضوح نیز در دسترس بودند، اگرچه رنگ و اشباع وجود نداشتند. تنظیمات گامای X3100i به درستی اندازه گیری شد و با قرارداد نامگذاری منو مطابقت داشت.
X3100i همچنین قابلیت روشن کردن فیلتر WCG (Wide Color Gamut) خود را برای پوشش بیشتر فضای رنگی DCI-P3 در هنگام شناسایی سیگنال HDR فراهم می کند. همانطور که در مورد اکثر ویدئو پروژکتورهای BenQ وجود دارد، X3100i دارای تنظیمات روشنایی HDR است که به تفکیک جزئیات و نکات برجسته در محتوا کمک می کند. این تنظیم را می توان از -2 به +2 تغییر داد. من متوجه شدم که در اکثر موارد 0 بهترین تعادل را ارائه می دهد، اگرچه برای صحنه های APL/nit بسیار روشن، تنظیم -1 قابل اجرا است، و برای موقعیت مخالف با صحنه های کم nit/APL تنظیم +1 قابل استفاده است. هیچ سناریویی پیدا نکردم که +/-2 با محتوا به خوبی کار کند.
بنابراین، برای کسانی که انتخاب میکنند از X3100i با تنظیمات OOTB استفاده کنند و از کالیبراسیون صرف نظر کنند، حالتهای تصویر ایدهآل برای استفاده از دقیقترین تصویر، کاربر با دمای رنگ عادی درگیر است. HDR10 روشنترین حالت تصویر HDR خواهد بود، در حالی که حالتهای تصویر WCG پوشش وسعت بهتری را ارائه میدهند، اما در حدود 40 درصد خروجی نور را قربانی میکنند، بنابراین کاربر باید این تصمیم را خودش بگیرد.
من کالیبراسیون X3100i را با استفاده از نرم افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیف سنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry Research و یک ژنراتور Murideo 8K Seven شروع کردم. X3100i به قطر 100 اینچ بر روی صفحه نمایش فیلم Stewart 1.3 با فاصله تقریباً 8 فوت و 11 اینچ کالیبره شد. قبل از شروع کالیبراسیون، اندازهگیریهای مختلفی را برای تأیید آنچه در مشاهده OOTB دیدم انجام دادم.
همانطور که ذکر شد، X3100i OOTB نسبتا دقیقی است، به خصوص در مورد مقیاس خاکستری طبق اندازه گیری خطاهای میانگین و حداکثر dE. DeltaE معیاری است که برای تعیین خطاهای قابل مشاهده استفاده می شود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE از 3 قابل مشاهده است، هر چیزی که بیش از 2.3 باشد تفاوت قابل توجهی برای چشم های آموزش دیده است و هر چیزی کمتر از 2.3 در حالت ایده آل نباید برای چشم دیده شود. در طی آنالیز اولیه، اندازهگیریها و اجرای الگوهای مختلف از جمله یک Color Checker بسیار بزرگ با بیش از 150 نمونه نتایج خوبی به همراه داشت. در حالت تصویر کاربر با دمای رنگ عادی، مقیاس خاکستری X3100i میانگین 2.5dE با حداکثر 5.3dE اندازه گیری کرد. وسعت رنگ به طور متوسط 2.1dE با حداکثر 4.7dE بود. Color Checker بزرگ دارای میانگین 1.9dE با حداکثر 5.6 بود. این دقت بسیار خوبی است زمانی که یکی از عوامل قیمت به عملکرد است. مقیاس خاکستری در HDR به خوبی منصفانه نبود و به شدت منحنی EOTF 2084 را زیر نظر گرفت.
خطاهای DeltaE پس از کالیبراسیون خوب بودند، اگرچه فقط بهبود جزئی را نشان دادند. میانگین مقیاس خاکستری حالت کاربر کالیبره شده 1.1dE با حداکثر 2.2dE بود. Color Gamut با میانگین 1.1dE با حداکثر 1.9dE و Color Checker با میانگین 1.3dE و حداکثر 3.5dE عرضه شد. HDR خوب بود و EOTF برای ردیابی کمی بهتر افزایش یافت، اما در اندازهگیریهای روشنایی پایینتر بیش از حد ردیابی شد. بهعلاوه، تغییرات CMS در گستره رنگی تنها تغییرات حداقلی بود، زیرا زمانی که وسعت آن با اندازهگیریها اصلاح شد، تصویر قابل مشاهده در واقع به شدت بیش از حد اشباع شده بود.
دستگاههای مورد استفاده برای بررسی محتوا پس از کالیبراسیون عبارتند از Apple TV 4K، پخشکننده Blu-ray Oppo UDP-203، رایانه شخصی بازی ویندوز 11، پلیاستیشن 5 و ایکسباکس سری ایکس.

X3100i با محتوای بازی مانند Forza Motorsport می درخشد و تصاویر واضح و تاخیر ورودی کم را ارائه می دهد. (اعتبار عکس: Turn 10 Studios)
بازی 4K/60Hz.
اولین بازی که تصمیم گرفتم بازی کنم Forza Motorsport بود. خیلی خوب بازی کرد اجرای بر روی Xbox Series X با کیفیت 4K/60، پاسخگو و بسیار غوطه ور بود. تصویر واضح بود و صدا در واقع برای یک مسابقه سریع مناسب بود. من در پیست کوتاه اوهایو در باران بازی کردم تا حس زمانبندی در پیچها را داشته باشم و حتی یک بار هم مشکلی را تجربه نکردم یا در ترمزگیری و پیچیدن احساس عدم پاسخگویی نکردم. سپس تصمیم گرفتم چندین مسابقه دیگر را در سری Track Tour بازی کنم و مشکلی برای تکمیل مسابقات در رتبه های بالا نداشتم.
بازی بعدی که تصمیم گرفتم بازی کنم Lies of P بود. دلیل انتخاب این بازی به دلیل مکانیک Perfect Guard است. اینجاست که میتوانید به گارد ضربه بزنید، درست زمانی که یک حمله قرار است فرود بیاید و آسیبهای دریافتی را خنثی کند و همچنین پتانسیل شکستن سلاحهای دشمنان را داشته باشد. من به راحتی توانستم این کار را بدون تلاش زیاد انجام دهم. چند مورد اول را که از دست دادم، اما بعد از سومین یا چهارمین بار، آنها را به طور نسبتاً ثابتی در برابر دشمنان طبقه پایینتر قرار دادم (اگرچه تصور میکردم زمان بندی برای شخصیتهای رئیس کمی سختتر باشد). در نهایت X3100i در طول بازی کوتاه من در این بازی عملکرد خوبی داشت و به راحتی میتوانستم ببینم که برای کل بازی بسیار مناسب است.
آخرین بازی ای که بازی کردم Mortal Kombat 1 بود. من فقط تصمیم گرفتم به حالت تمرینی بروم و کمبوهای مختلف را با Raiden و Jax تمرین کنم تا ببینم آیا می توانم آنها را همانطور که معمولاً در حین بازی با OLED انجام می دهم انجام دهم. خوشحالم که بگویم به راحتی توانستم بدون دردسر زیاد به بازی در X3100i روی بیاورم. تفاوت در تأخیر وجود دارد، اما نسبتاً کوچک است، بنابراین تنظیم این تفاوت زیاد طول نکشید. این بازی همچنین عالی به نظر می رسید، زیرا MK1 یک بازی بسیار پر جنب و جوش با ارائه HDR زیبا است.
مشاهده 4K/HDR.
از آنجایی که X3100i در درجه اول یک ویدئو پروژکتور بازی است، تصمیم گرفتم تماشای فیلمهایم را به حداقل برسانم، هرچند برای تماشای چند فیلم، یکی از آنها Bohemian Rhapsody، کمی وقت گذاشتم. به طور کلی، تصویر خوب به نظر می رسید، اگرچه به سرعت دیدم که بیش از حدی که می خواستم اشباع شده بود، بنابراین کنترل اشباع رنگ را کمی بر اساس روشنایی HDR که انتخاب کرده بودم، شماره گیری کردم. آنقدر که میخواستم کمکی نکرد، بنابراین تصمیم گرفتم سطح روشنایی HDR را از تنظیم -1 به 0 تغییر دهم و سپس Saturation را در همان جایی که در ابتدا داشتم، بازنشانی کنم. هنگامی که این کار انجام شد، رنگ پوست به طور کلی خوب به نظر می رسید، به خصوص در طول کنسرت Live Aid در پایان. در صحنههای قبلی، تنها چیزی که بیشتر به چشم میآمد این بود که رنگهای زرد کمی بیرنگ بودند، مانند پیراهن فردی زمانی که شروع به تمرین «We Will Rock You» کردند، اگرچه من احساس میکنم بیشتر آنها واقعاً متوجه این موضوع نمیشوند مگر اینکه با این فیلم و صحنه آشنا باشند.
بعد تصمیم گرفتم Baby Driver را تماشا کنم. دوباره، این نشان داد که رنگ قرمز کمی بیش از حد اشباع شده است، اما بسیار بهتر از آنچه در تماشای قبلی خود در Bohemian Rhapsody دیده بودم. این بیشتر در رنگ قرمز مشهود است زیرا در صحنه های مختلف این فیلم به شدت از آن استفاده می شود. با این حال، همه چیز به خوبی نمایش داده شد. برجستگیهای خوبی که بر روی WRX قرمز که به عنوان خودروی فرار در صحنه مقدماتی استفاده میشد میدرخشیدند، و همچنین جزئیات در ابرهای آسمان که به راحتی میتوان آن را از دست داد. به طور کلی، من از تجربه تماشای ارائه شده توسط X3100i لذت بردم.

نتیجه گیری
BenQ X3100i یک ویدئو پروژکتور گیمینگ عالی است و از این نظر عملکرد خوبی دارد. این ویدئو پروژکتور بازی به خوبی یک ویدئو پروژکتور فیلم عمل می کند، اگرچه اشتباه نکنید، X3100i در درجه اول یک ویدئو پروژکتور بازی است زیرا هیچ تنظیمات تصویری برای مواردی مانند درون یابی فریم یا پردازش اضافی وجود ندارد زیرا باعث تأخیر می شود. با انبوهی از حالتهای تصویری برای انواع مختلف بازی، Android TV با پشتیبانی از AirPlay و GoogleCast، یک برنامه از پیش بارگذاری شده نتفلیکس، و ویژگیهای مهمی مانند تغییر لنز عمودی و eARC، واقعاً همه چیزهایی را که در حالت ایدهآل به گیمرها نیاز دارند، ارائه میکند. علاوه بر این، BenQ با ویژگی SettingXchange و توانایی دانلود تنظیمات برای بهینه سازی بیشتر عناوین خاص بازی محبوب، ارزش X3100i را اضافه کرده است.
با این حال، به خاطر داشته باشید که X3100i اساساً هنوز فقط X3000i با چند ویژگی اضافه، مشخصات لومن کمی بالاتر و برچسب قیمت بالاتر است. X3000i، در حالی که هنوز می توان آن را خریداری کرد، تقریباً همان عملکرد را خواهد داشت. از زمان نگارش این مقاله در اواسط نوامبر، در خردهفروشیهای بزرگ آنلاین به 1799 دلار تخفیف داده میشود، در مقابل قیمت 2399 دلاری X3100i جدید. از سوی دیگر، اگر فقط جدیدترین موارد جدید را میخواهید، یا به ویژگیهای ارتقا یافته مانند تغییر لنز عمودی، برنامه Netflix فعال، کنتراست کمی بهبود یافته، یا سازگاری Airplay و SettingXchange اهمیت میدهید، ممکن است به سمت X3100i متمایل شوید.
در نهایت یک خریدار بالقوه باید این ویژگی ها را بسنجید و تعیین کند که آیا ارزش افزایش قیمت نسبت به X3000i هنوز در دسترس را دارند یا خیر. با این حال، صرف نظر از اینکه خریدار در مورد کدام مدل تصمیم می گیرد، در نهایت یک ویدئو پروژکتور گیمینگ عالی خواهد داشت.
اندازه گیری ها
روشنایی
BenQ X3100i دارای 3300 انسی لومن است. روشن ترین حالت تصویر Bright است که دارای یک سوگیری سبز بود که واقعاً برای مشاهده مناسب نیست مگر اینکه دقت مورد نگرانی نباشد و واحد در یک اتاق بسیار روشن قرار گیرد. این حالت تصویر 3361 انسی لومن یا کمی کمتر از 2٪ بیشتر از مشخصات لومن منتشر شده BenQ اندازه گیری کرد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که X3100i فقط تا این سطح روشنایی را در حالی که در این حالت تصویر قرار دارد افزایش میدهد و یک سیگنال تست سفید با برد کامل در سطح ویدیویی 255 تغذیه میکند، که باعث افزایش صدای فن و روشنایی روی صفحه میشود. برای بدست آوردن قابلیت لومن قابل استفاده واحد، نیاز به تغییر سیگنال ورودی به چیزی کمتر از سطح تصویری تقریباً 240 دارد تا دستگاه به سمت پایین شیبدار و تثبیت به خروجی لومن قابل استفاده واقعی خود با محتوا تثبیت شود. در این شرایط، ویدئو پروژکتور 2949 انسی لومن را در حالت Bright اندازه گیری کرد. این کاهش 12.2 درصدی در روشنایی است، اگرچه با این اندازه گیری X3100i هنوز کمتر از 11 درصد از روشنایی رتبه بندی شده خود و در محدوده 20 درصد تحمل برای اندازه گیری های ISO21118 است.
انتخاب Eco یا Dynamic برای حالت منبع نور 31 درصد کاهش نور را در مقایسه با حالت منبع نور معمولی اندازه گیری کرد.
BenQ X3100I ANSI Lumens
اکو |
عادی |
حالت های SDR |
N/A |
3,361 |
Bright (Level 255 White) |
2,032 |
2,949 |
Bright (Level 235 White) |
1,219 |
1,769 |
RPG |
1,219 |
1,769 |
FPS |
1,199 |
1,740 |
SPG |
1,199 |
1,740 |
RCG |
1,199 |
1,740 |
Cinema |
1,199 |
1,740 |
User |
حالت های HDR |
1,178 |
1,710 |
HDR10 |
711 |
1,032 |
HDR10 WCG |
1,199 |
1,740 |
RPG |
711 |
1,032 |
RPG WCG |
1,178 |
1,740 |
FPS |
1,178 |
1,740 |
SPG |
1,178 |
1,740 |
RCG |
1,178 |
1,740 |
User |
کاهش نور لنز زوم
از دست دادن نور BenQ X3100i هنگام جابجایی از وسیع ترین موقعیت زوم به طولانی ترین موقعیت تله فوتو 26٪ بود.
یکنواختی روشنایی
BenQ X3100i که یک تصویر مورب 100 اینچی را نشان میدهد، منجر به یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده 82 درصد در زوم زاویه باز و 82 درصد در زوم تله فوتو شد. روشن ترین بخش صفحه نمایش بخش بالا میانی و کم نورترین بخش قسمت سمت چپ بود. تفاوت روشنایی در یک صفحه تمام سفید و یک صفحه رنگی ثابت در یک صفحه سفید کامل یا در محتوای متحرک واقعی قابل توجه نبود.
صدای فن
BenQ صدای فن X3100i را 32dBA در حالت منبع نور عادی و 28dBA در حالت Eco/Dynamic گزارش می دهد. با استفاده از نرمافزار Room EQ Wizard و یک میکروفون Umik-1، با سطح صدای محیط سالن تئاتر من 33.3 dBA، اندازهگیری آن به شرح زیر است. تمام اندازه گیری ها در فاصله تقریباً انجام شد. 3 فوت از هر طرف دستگاه فاصله داشته باشید و دستگاه در روشن ترین حالت تصویر باشد. اندازه گیری ها در تمام حالت های تصویر SDR و HDR یکسان بود.
حالت Eco/Dynamic
عقب: 33.9
سمت چپ: 35.4
بالا: 35.6
سمت راست: 35.1
حالت عادی
عقب: 41.2
سمت چپ: 44.5
بالا: 42.8
سمت راست: 44.6
تاخیر ورودی
اندازه گیری تاخیر ورودی با استفاده از حالت تصویر FPS انجام شد. رزولوشن های پشتیبانی شده و نرخ فریم زیر مورد آزمایش قرار گرفتند: 4k/60 = 17ms. 1080/120 = 9 میلیثانیه؛ 1080/240 = 5 میلیثانیه.
اتصالات

HDMI 2.0b (x3; HDCP 2.2) (1 internal compartment, ARC on HDMI Input 2)
USB 2.0 Type A (2.0, firmware, media reader, power delivery 1.0A)
RS232
12V Trigger
3.5mm Audio Out
S/PDIF
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. ویدئو پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
SDR
User
Brightness: 50
Contrast: 50
Sharpness: 3
Advanced Color Settings
Gamma: 2.4
Color Temp tuning:
R Gain: 99
G Gain: 99
B Gain: 102
Offsets = Default
Color Management
R: 238 / 194 / 230
G: 253 / 206 / 185
B: 140 / 220 / 185
C: 234 / 222 / 201
M: 260 / 161 / 202
Y: 135 / 180 / 201
Light Source Mode: ECO
این تنظیمات را می توان در حالت تصویر بازی نیز با کپی کردن تنظیمات حالت تصویر مورد نظر در بازی استفاده کرد.
HDR10 WCG
User
Brightness: 50
Contrast: 50
Sharpness: 2
Advanced Color Settings
Gamma: N/A
Color Temp tuning:
R Gain: 95
G Gain: 94
B Gain: 96
Offsets = Default
Color Management
R: 200 / 213 / 200
G: 197 / 198 / 200
B: 194 / 227 / 200
C: 200 / 217 / 200
M: 200 / 200 / 200
Y: 200 / 200 / 200
Light Source Mode: Dynamic
HDR10 User
User
Brightness: 49
Contrast: 50
Sharpness: 2
Advanced Color Settings
Gamma: N/A
Color Temp tuning:
R Gain: 98
G Gain: 100
B Gain: 101
Offsets = Default
Color Management
R: 202 / 200 / 200
G: 200 / 200 / 200
B: 205 / 208 / 200
C: 200 / 200 / 200
M: 198 / 200 / 200
Y: 200 / 205 / 200
Light Source Mode: Dynamic
HDR Brightness: -1