کنتراست، ممکن است واژه ای غریبه برای عموم مردم باشد، اما کنتراست برای طراحان، نقاشان، عکاس ها واژه ای نام آشنا است. در واقع به اختلاف بین روشن ترین و تاریک ترین بخش های هر تصویر کنتراست می گوییم. هر چه این تفاوت بیشتر باشد، کنتراست بیشتر خواهد بود.
مقدار کنتراست، نشان دهنده کیفیت تصویر است. هر چه کنتراست بیشتر باشد، کیفیت تصاویر نیز افزایش پیدا کرده و اجزا آن راحت تر قابل تشخیص است.
چرا کنتراست مهم است؟
چیزی که در وهله اول در ویدئو پروژکتور تجاری حائز اهمیت است میزان خروجی نور است و پساز آن کنتراست در رده دوم قرار میگیرد. همین وضعیت در مورد ویدئو پروژکتور خانگی کاملاً برعکس میشود. در پروژکتورهای خانگی کنتراست را میتوان مهمترین مشخصه قابلاندازهگیری دانست. پروژکتوری که کنتراست بالایی داشته باشد تصویری را تولید میکند که غلظت رنگ سیاه آن بسیار بالا بوده و جزئیات سایهها نیز بهوضوح مشخص است. اساساً کنتراست به تصاویر ویدیویی عمق میبخشد. پروژکتوری که کنتراست بسیار خوبی داشته باشد میتواند کاری کند که یک تصویر دوبعدی تقریباً سهبعدی به نظر برسد.
نسبت کنتراست (Contrast Ratio)
نسبتهای کنتراستی که در برگه مشخصات ویدیو پروژکتورها ذکر میشود را میتوان به دو طریق تعبیر کرد. اگر فقط کلمه «کنتراست» ذکرشده باشد معمولاً نشاندهنده On/Off contrast یا کنتراست خاموش/روشن (نسبت سفیدترین سفیدی به سیاهترین سیاهی که پروژکتور قادر به تولید آن است) است. اگر از عبارت ANSI contrast یا کنتراست اَنسی استفادهشده باشد، نسبت موردنظر بهوسیله نمایش یک تصویر شطرنجی حاوی مربعهای سفید و سیاه و سنجش روشنایی هر یک از آنها تعیینشده است. کنتراست خاموش/روشن همیشه عدد بسیار بالاتری دارد و در قسمت مشخصات ویدیو پروژکتورها بیشتر شاهد آن هستیم، اما کنتراست انسی در نشان دادن چیزی که واقعاً پروژکتور موردنظر تحت شرایط مختلف قادر به نمایش آن است دقیقتر عمل میکند. توجه داشته باشید که هیچیک از این دو روش ارزیابی همهچیز را مشخص نمیکنند و فقط در نظر گرفتن هردوی این ارقام است که میتواند یک تخمین منطقی از قابلیتهای پروژکتور را ارائه کند.
نیاز به تاریکی برای مشاهده بهترین تصویر
حتماً توجه کردهاید که سالنهای سینما تاریک هستند و دیوارها و سقف آنها نیز تیرهرنگ و غیر براق است. دلیل این امر این است که همه دستگاههای پخش از روبرو (front projection system) در شرایطی بهترین عملکرد را از خود نشان میدهند که هیچ نوری در محیط وجود نداشته باشد؛ نور مورد اشاره نوری که از تصویر در حال پخش روی دیوارها و سقف منعکس میشود را نیز شامل میشود. اگر به محیط نور اضافه کنیم، آن نور باعث میشود که رنگ سیاه بیشتر شبیه خاکستری تیره به نظر برسد. این کنتراست تصویر را کاهش میدهد و باعث میشود که تصویر تخت یا تار به نظر برسد. درواقع، فارغ از قابلیتها و اعداد و ارقام کنتراست پروژکتور شما، درهرصورت باوجود نور چنین شرایطی رقم خواهد خورد.
اگرچه بهترین محیط برای استفاده از ویدئو پروژکتور یک محیط کاملاً تاریک است، اما بیشتر مردم تمایل ندارند که فقط برای ایجاد یک وضعیت ایده آل مشابه با سالنهای سینما دیوار و سقف اتاق نشیمن یا اتاقهایی که مورداستفاده های گوناگون قرار میگیرند را تیرهتر کنند. چنانچه نور محیط یا نوری وجود داشته باشد که از یک منبع نور دیگر انعکاس پیداکرده است، بهوسیله پردههای خاکستری دارای کنتراست بالای امروزی میتوان غلظت سیاهیها را افزایش داد. بااینوجود، بهمنظور نمایش بهترین تصویر ممکن تا جایی که امکان دارد باید نور محیط را حذف کرده و میزان انعکاس دیوار و سقف اتاق را کاهش بدهید.