Epson QB1000 مدل پایه در سری Q جدید آنها است که برای ارائه خروجی لومن بالا به کاربران برای پر کردن صفحه نمایش های بزرگ با عملکرد چشمگیر HDR و بازتولید رنگ عالی طراحی شده است، همه اینها در عین حفظ استانداردهای عملکردی که اپسون به آن معروف است. QB1000 یک گزینه قانع کننده برای کسانی است که به دنبال نورپردازی حتی بزرگ ترین صفحه نمایش ها بدون تجاوز از بودجه خود هستند.
Epson QB1000
در آگوست 2024، اپسون ویدئو پروژکتورهای جدید سری Q 3LCD خود را معرفی کرد که در CEDIA 2024 معرفی شدند. این ویدئو پروژکتورها برای ارائه خروجی فوق العاده ممتاز و با لومن بالا طراحی شده اند و برای فضاهای زندگی چند منظوره مدرن طراحی شده اند. این نوآوری ویدئو پروژکتورها را فراتر از سالنهای تاریک سنتی و اتاقهای رسانه میبرد و آنها را برای محیطهایی مانند اتاق نشیمن ایدهآل میکند. QB1000 به عنوان مدل پایه در سری Q عمل می کند و برای استفاده در اتاق های تاریک و فضاهای چند منظوره با نور متوسط طراحی شده است.
ویدئو پروژکتور اپسون EPSON QB1000 به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای پیشنهادات رقیب در این بخش برجسته است و عملکرد قابل مقایسه ای را بدون افت کیفیت ارائه می دهد. با ادامه سنت اپسون در استفاده از نمایشگرهای LCD واقعی با 3 تراشه، QB1000 دارای طراحی آشنا است که یادآور مدل محبوب ویدئو پروژکتور اپسون EPSON EH-LS12000B است که قبلا بررسی شده است.
QB1000 چندین پیشرفت را ارائه می دهد و در عین حال از کیفیت استثنایی که اپسون به آن معروف است، برخوردار است. QB1000 با تأخیر عالی در بازی، جلوه های بصری روشن و پر جنب و جوش، و نقشه برداری پویا به تازگی اضافه شده، آماده است که طرفداران فعلی و جدید را به طور یکسان به خود جلب کند.
جوانب مثبت
تصویر بسیار روشن از منبع نور لیزر طولانی مدت
پوشش دهی خوب
عملکرد بی صدا
نگاشت پویا و پشتیبانی از HDR10+
پشتیبانی از 4K/120Hz
کاور لنز موتوری
منفی
تعصب کمی آبی به کف سیاه
بدون حافظه جداگانه برای تنظیمات SDR/HDR در حالت تک تصویر
بدون پشتیبانی سه بعدی
جلوه موآر بالقوه با صفحات بافته شده خاص
ویژگی ها Epson QB1000
Epson QB1000 که در سپتامبر 2024 با 7999 دلار عرضه شد، روشنایی چشمگیر 3300 لومن را ارائه می دهد. در اندازه گیری های ما، نه تنها این مشخصات را برآورده کرد، بلکه در واقع تا 2.5٪ از آن فراتر رفت و به 3383 لومن رسید. این عملکرد به ویژه قابل توجه است، با توجه به اینکه ویدئو پروژکتور خانگی با این کالیبر که قادر به این سطح از روشنایی هستند معمولاً دو تا سه برابر قیمت دارند.
QB1000 دارای موتور سه تراشهای 3LCD اپسون است که از سه تراشه LCD مجزا برای رنگهای قرمز، سبز و آبی برای ارائه روشنایی رنگی بالا و تصاویری پر جنب و جوش استفاده میکند. این با یک منبع نور دیود لیزری حالت جامد و چند آرایه ای جفت شده است که روشنایی استثنایی و طول عمری تا 20000 ساعت قبل از رسیدن به نیمه روشنایی ارائه می دهد، همه بدون نیاز به تعمیر و نگهداری. اپسون یک فیلتر جبرانی اختصاصی ایجاد کرده است که برای کار در کنار لیزر چند آرایه طراحی شده است. این فیلتر به کنترل پلاریزاسیون نور، سرکوب نور سرگردان در مسیر نور، افزایش چگالی سیاه و بهبود کنتراست دینامیکی کلی تصویر کمک میکند - ویژگیای که اپسون از آن به عنوان فناوری UltraBlack یاد میکند. UB Tech همچنین در LS12000 و در چندین مدل قبلی که نام UB را در شماره مدل خود تبلیغ میکنند، دیده میشود.
شبیه به LS12000، QB1000 یک صفحه نمایش 4K UHD است که از تغییر پیکسل برای ارائه و حل رزولوشن کامل UHD 4K (3840x2180) 8.29 میلیون پیکسل بر روی صفحه استفاده می کند. تصویر تولید شده توسط QB1000 به طور قابل توجهی واضح است و برای اکثر بینندگان تشخیص آن از 4K اصلی دشوار است. با این حال، شایان ذکر است که ساختار شبکه پیکسلی ممکن است هنگام مشاهده از فاصله نزدیک مشخص قابل مشاهده باشد.
وضوح تصویر استثنایی تا حد زیادی به لنز سینمایی VRX که در QB1000 قرار دارد، یک لنز شیشه ای دقیق 15 عنصری اختصاصی با نسبت پرتاب 1.35:1 به 2.84:1 نسبت داده می شود. این لنز زوم 2.1X وضوح فوق العاده، فوکوس دقیق و روشنایی یکنواخت را ارائه می دهد. طراحی موتوری 3 محوره آن امکان جابجایی لنزهای افقی و عمودی را فراهم میکند و 96 درجه تغییر افقی و 47 درجه عمودی را ارائه میدهد. این تنظیمات به همراه تنظیمات مختلف زوم و فوکوس را می توان در هر یک از 10 پیش تنظیم حافظه موجود ذخیره کرد.
QB1000 همچنین دارای پردازنده تصویر جدید 32 بیتی QZX اپسون است که مجموعه ای چشمگیر از قابلیت های جدید و بهبود عملکرد را معرفی می کند. به لطف این پردازنده، QB1000 از ترسیم تون پویا پشتیبانی می کند، عملکرد عالی و افزودنی خوشایند به سری Q برای HDR استاندارد ارائه می دهد. همچنین از HDR10+ و HLG پشتیبانی میکند و تجربه تماشای HDR را به کاربران ارائه میدهد. از دیگر ویژگیهای مجهز به پردازنده QZX میتوان به نمونهبرداری فوقالعاده تصویر، تنظیم کنتراست پویا و درونیابی فریم و غیره اشاره کرد. متأسفانه، مانند برخی دیگر از ویدئو پروژکتورهای اخیر اپسون از جمله LS12000، این ویدئو پروژکتور اپسون از پخش سه بعدی پشتیبانی نمی کند.
QB1000 دارای یک طراحی صنعتی آشنا است که شبیه به LS12000 است. ظاهر آن کاملاً جذاب است و شامل ویژگیهای راحت مانند کاور لنز موتوری میشود ویژگی که ای کاش بیشتر تولیدکنندگان ویدئو پروژکتور از آن استفاده میکردند، زیرا یکی از موارد مورد علاقه شخصی من است. این ویدئو پروژکتور دارای ابعاد مشابه با LS12000 است، با ابعاد 20.5x7.6x17.6 اینچ (WHD) و وزن تقریباً 28.2 پوند.
QB1000 هم از برجستگی جلو و هم در عقب پشتیبانی می کند و می تواند در جهت های سقفی یا رومیزی نصب شود و به اندازه کافی همه کاره باشد تا بتواند تقریباً با هر تنظیماتی مطابقت داشته باشد. تنظیمات سخاوتمندانه لنز آن سازگاری آن را بیشتر می کند. برای نصب های چالش برانگیزتر، تصحیح کیستون با تنظیم +/- 30 درجه در دسترس است. با این حال، همیشه توصیه می شود که ویدئو پروژکتور خود را با احتیاط قرار دهید و تا حد امکان از استفاده از چنین ویژگی هایی برای حفظ کیفیت تصویر خودداری کنید، به خصوص با ویدئو پروژکتورهای سطح بالاتری مانند این که برای نصب دائمی در نظر گرفته شده است. برای تعیین فاصله پرتاب مناسب برای اندازه صفحه نمایش مورد نظر خود، می توانید از ProjectorCentral Epson QB1000 Throw Calculator استفاده کنید.
QB1000 یک ویدئو پروژکتور گیمینگ ، 120 هرتزی است که عملکرد عالی بازی را برای جدیدترین کنسول های بازی ویدیویی امروزی و رایانه های شخصی بازی پیشرفته ارائه می دهد. به لطف دو پورت HDMI 2.1 با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه که یکی از آنها (HDMI 2) از eARC پشتیبانی می کند، از بازی 4K/120 هرتز پشتیبانی می کند. علاوه بر این، QB1000 دارای ALLM (حالت تأخیر خودکار کم) است که به آن امکان می دهد به طور خودکار به حالت پردازش تصویر سریع برای تأخیر بهینه سازی شده برای بازی سوئیچ شود. در طول آزمایش ما، QB1000 به تأخیر 20 میلیثانیه در هر دو حالت 4K/60 هرتز و 4K/120 هرتز دست یافت، که آن را برای همه به جز رقابتیترین جلسات بازی ایدهآل میکند.
کنترل از راه دور دارای نور پسزمینه بسیار کاربردی و پاسخگو است و دسترسی سریع به تمام ویژگیهایی را که کاربر ممکن است برای پیمایش مؤثر QB1000 به آن نیاز داشته باشد، فراهم میکند. این شامل دکمه های حمل و نقل مانند پخش، مکث و توقف برای دستگاه های پشتیبانی شده توسط CEC است. علاوه بر این، QB1000 از انواع سیستمهای اتوماسیون و کنترل خانگی، از جمله Crestron و Control4 پشتیبانی میکند که یک ویژگی ارزشمند است. این یکپارچه سازی به کاربران یا نصب کنندگان آنها اجازه می دهد تا QB1000 را در سیستم خود وارد کرده و ریموت دلخواه خود را دقیقاً همانطور که می خواهند برنامه ریزی کنند.
اگر به ویدئو پروژکتورهای فوق حرفه ای اپسون علاقه مند هستید مقاله "اپسون خط تولید ویدئو پروژکتورهای سرگرمی خانگی سری Q را معرفی کرد" را مطالعه کنید.
عملکرد
حالت های رنگی QB1000 چهار حالت تصویر را ارائه می دهد، یکی کمتر از پنج حالت موجود در LS12000 که اکنون در حال کاهش است. بدون حالت Bright Cinema در آن مدل، QB1000 با حالتهای Dynamic، Vivid، Cinema و Natural باقی میماند. این گزینه ها هنوز برای اکثر کاربران کافی است. قابل ذکر است که حالت های تصویر بین هر دو SDR و HDR به اشتراک گذاشته می شوند و تنظیمات جداگانه ای را بر اساس محدوده دینامیکی حفظ نمی کنند. این بدان معناست که هرگونه تنظیماتی که در حالت تصویر انجام میشود، صرف نظر از اینکه محتوا در HDR یا SDR باشد، ادامه خواهد داشت، و از کاربران میخواهد یک حالت تصویر خاص را به هر کدام اختصاص دهند و سپس به صورت دستی حالتها را بر اساس محتوا تغییر دهند. علاوه بر این، مانند LS12000، حالت پویا تنها حالتی است که قادر به اجرای یک محو کامل به سیاه (FFTB) است، که اساسا منبع نور را به طور کامل خاموش می کند تا 100٪ سیاه در انتقال صحنه که نیاز به آن دارد. این مایه تاسف است، زیرا گسترش این قابلیت به همه حالت ها یک پیشرفت خوشایند خواهد بود.
QB1000 مجموعه جامعی از کنترلهای کالیبراسیون را فراهم میکند که امکان تنظیم تنظیمات استاندارد تصویر مانند کنتراست، روشنایی، اشباع رنگ، رنگ و وضوح را فراهم میکند. فراتر از اینها، کنترل های Offset و Gain و همچنین کنترل های 11 نقطه ای تعادل سفیدی را برای تنظیم دقیق دمای رنگ و تعادل RGB ارائه می دهد. یک سیستم مدیریت رنگ کامل (CMS) نیز گنجانده شده است که امکان تنظیم رنگ، اشباع و درخشندگی رنگ های اصلی و ثانویه را فراهم می کند.
QB1000 از همان منوی گامای موجود در مدل های قبلی اپسون، با مقادیر از پیش تعیین شده 2، 1، 0، -1، و -2، علاوه بر گزینه سفارشی استفاده می کند. در حالت سفارشی، به نظر میرسد که نقاط گاما مشابه نقاط LS12000 اندازهگیری میشوند، به جز نقاط سوم و دوم تا آخر، که به نظر میرسد کمی تغییر کردهاند.
خارج از جعبه (OOTB)، QB1000 عملکرد خوبی داشت و تصویری روشن و پر جنب و جوش ارائه کرد. اکثر کاربران میتوانند از حالت تصویر طبیعی استفاده کنند - معمولاً دقیقترین حالت اپسون از نظر رنگ خارج از جعبه و از کیفیت تصویر راضی باشند. با این حال، بسته به محتوایی که مشاهده می شود، برخی ممکن است متوجه رنگ های کمی اشباع شوند. اما علیرغم اینکه کمی بیش از حد گرم (متمایل به قرمز) و کمی کمتر از حد اشباع بود، تصویر در حالت طبیعی همچنان خوب به نظر می رسید، که به طور کلی برای حالت سینما نیز صادق بود.
در مقابل، حالتهای تصویری Vivid و Dynamic تمایل به تولید تصاویر خنکتری دارند، با یک سوگیری آبی قابلتوجه در Vivid و یک سوگیری سبز/فیروزهای در Dynamic. خوشبختانه، این حالت های تصویر را می توان به طور کامل کالیبره کرد. این یک مزیت قابل توجه است زیرا، برای به حداکثر رساندن پتانسیل QB1000، کاربران به طور ایده آل حالت تصویر پویا را کالیبره می کنند تا از قابلیت های تیره کننده لیزری تهاجمی آن بهره مند شوند.
برای کاربرانی که انتخاب میکنند کالیبره نکنند، توصیه میکنم با حالت تصویر طبیعی شروع کنند، آن را بر اساس ترجیحات شخصی تنظیم کنند، و همزمان با انجام تنظیمات مشابه، برای محتوای HDR به حالت دیگری مانند سینما تغییر دهند. با این حال، برای به دست آوردن واقعی بهترین تجربه از QB1000، کالیبره کردن حالت Dynamic به شدت توصیه می شود.
من QB1000 را با نرم افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، Colorimetry Research CR-250 Colorimetry Research CR-100 Colorimetry و یک ژنراتور Murideo 8K Seven کالیبره کردم. QB1000 به اندازه صفحه مورب 100 اینچی بر روی صفحه نمایش پروژکتوری Stewart Filmscreen StudioTek 130 G4 کالیبره شد. اندازهگیریهای عادی خود را برای تأیید آنچه در مشاهده OOTB قبل از کالیبراسیون دیدم، انجام دادم.
اندازهگیریهای قبل از کالیبراسیون برای QB1000 در حالت تصویر طبیعی خطاهای dE نسبتاً پایین OOTB را نشان داد. (DeltaE معیاری است که برای تعیین خطاهای قابل مشاهده استفاده می شود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE از 3 قابل مشاهده است، هر چیزی که بیش از 2.3 باشد تفاوت قابل توجهی برای چشم های آموزش دیده است و هر چیزی کمتر از 2.3 در حالت ایده آل نباید برای چشم دیده شود.) میانگین قرائتهای SDR در محدوده تقریباً 3 dE، با حداکثر خطا تا 5.5 dE بود. این سازگاری در تمام اندازهگیریها، از جمله مقیاس خاکستری، 10% جاروب اشباع، و الگوهای جستجوگر رنگ در مقیاس بزرگ مشاهده شد. هنگامی که عواملی مانند روشنایی (که معمولاً خطاهای بالایی را برای ویدئو پروژکتورها نشان میدهد) و نقاط رنگی که QB1000 به دلیل پوشش وسعت تا حدودی محدود خود قادر به دستیابی به آن نبود، در مورد HDR نیز صادق بود. در چنین مواردی، حداکثر خطا تقریباً 7 dE بود. با این حال، هنگام محاسبه خطاهای مربوط به پوشش وسعت و درخشندگی، مقادیر کلی خطا به طور قابل توجهی بالاتر بود.
پوشش گستره QB1000 برای DCI-P3 87.76% xy و 91.39% uv اندازهگیری شد، در حالی که پوشش BT.2020 64.16% xy و 67.14% uv اندازهگیری شد. در حالت ایدهآل، پوشش کامل P3 ترجیح داده میشد، زیرا امروزه اکثر محتوای HDR تا حد DCI-P3 تسلط دارند. اما با توجه به اینکه دستگاه بدون استفاده از فیلتر رنگی به این سطح از پوشش دست پیدا می کند، نتایج قابل تقدیر است. عدم وجود فیلتر تضمین می کند که از تمام نور موجود استفاده می شود و از کاهش درخشندگی که معمولاً توسط فیلترها در مسیر نور استفاده می شود برای دستیابی به وسعت گسترده تر جلوگیری می کند. نسبت کنتراست QB1000 تقریباً 5833:1 FOFO (تمام روشن، تمام خاموش) اندازهگیری شد که با عملکرد LS12000 همخوانی دارد.
من نقطه سفید خاکستری خنثی استاندارد صنعتی D65 را با استفاده از کنترلهای Gain و تراز سفیدی 11 نقطهای، علاوه بر انجام یک کالیبراسیون کامل CMS برای تنظیم وسعت نقاط رنگ، هدف قرار دادم.
خطاهای DeltaE پس از کالیبراسیون به طور قابل توجهی برای SDR و HDR بهبود یافتند. در حالت طبیعی برای SDR، میانگین نهایی خاکستری 0.7 dE، با حداکثر 1.3 dE بود. وسعت رنگ دارای میانگین DeltaE 0.7 و حداکثر 1.3 dE بود. یک جستجوگر رنگ بزرگ 150+ پچ، که نمونههایی را که رنگهای مختلف پوست، آسمان آبی و غیره را نشان میدهند، آزمایش میکند، به طور متوسط 0.8 dE با حداکثر 2 dE اندازهگیری کرد. جاروب اشباع با افزایش 5 درصد به طور متوسط 0.6 dE و حداکثر 1.5 dE را نشان داد. نتایج HDR پس از کالیبراسیون، با استفاده از حالت سینمای کالیبره شده، میانگین 2.5 dE با حداکثر dE 6.6، عمدتاً به دلیل درخشندگی، و میانگین فضای رنگ/گستره 5.1 dE با حداکثر 8.4dE به دلیل محدودیت ها را نشان داد. در مورد پوشش فضای رنگی و درخشندگی کمتر از اهداف ایدهآل، نمونهای از ویدئو پروژکتورها در هنگام اندازهگیری با استاندارد HDR طراحی شده برای تلویزیون های روشن و صفحه تخت
دستگاههایی که برای بررسی کالیبراسیون پست محتوا استفاده کردم، پخشکننده رسانه R_Volution Player One 8K و AppleTV 4K بود.
1080p SDR. برای تست های SDR، تصمیم گرفتم Vikings، فصل 3، قسمت 1 را در Apple TV 4K تماشا کنم. کیفیت تصویر فوقالعاده واضح بود، با رنگهای خوب بازتولید شده، رنگ پوست طبیعی و جزئیات سایه خوب. کنترل حرکت بسیار عالی بود، به ویژه در صحنه هایی مانند زمانی که راگنار، لاگرتا و بیورن در حال حرکت به سمت وس کس هستند و هنگام عبور کشتی ها دوربین به آرامی حرکت می کرد. تصویر تمیز بود و کمی تکان دهنده بود. QB1000 به محض ورود آنها به وس کس، همه چیز را به زیبایی ارائه کرد، از تغییرات ظریف در رنگهای منظره گرفته تا جزئیات پیچیده لباسهایی که شخصیتها میپوشیدند.
مشاهده 4K HDR10. اولین فیلمی که برای تماشای 4K/HDR انتخاب کردم Godzilla: King of the Monsters از طریق Apple TV 4K بود. این فیلم با وضوح عالی ارائه شد و جزئیات قابل توجهی را به نمایش گذاشت.
رنگهای پوست بهویژه در صحنه آغازین، جایی که اِما و مدیسون در حال پختن صبحانه درست قبل از رفتن به محل موترا بودند، به خوبی رندر شد. با این حال، به دلیل اجرای نقشه تون پویا (DTM) متوجه شدم که تصویر کمی تیرهتر از آن چیزی است که میخواستم. من تصمیم گرفتم DTM را برای این فیلم خاموش کنم، که روشنایی کلی تصویر را افزایش داد زیرا به مقدار پیشفرض برای کنترل تنظیمات HDR 16 موقعیت اپسون، که روی موقعیت 2 تنظیم شده بود، نزدیک به روشنترین تنظیم، کاهش یافت. خوشبختانه، این تنظیم به غیر از روشنایی کلی، تأثیر منفی بر رنگ پوست یا سایر عناصر تصویر نداشت.
اپسون QB1000 هنگام نمایش گودزیلا: پادشاه هیولاها در 4K HDR، رنگهای پوستی با رندر مناسب، جزئیات سایه چشمگیر و بازتولید رنگ دقیق ایجاد کرد (اعتبار عکس: Legendary Pictures و Warner Bros. Pictures.
هنگامی که مدیسون و اما به محل موترا رسیدند، جایی که او از پیله بیرون آمد، QB1000 جزئیات سایه چشمگیر و بازتولید رنگ دقیق را ارائه داد. این موضوع در چراغهای هشدار قرمز اتاق امن و نور آبی تپندهای که از Mothra ساطع میشد، مشهود بود. به طور کلی، کیفیت تصویر عالی بود، با جزئیات واضح، هایلایت عالی و رنگ های زنده.
فیلم بعدی که تماشا کردم سال 1917 با استفاده از پخش کننده رسانه R_Volution Player One 8K بود. صحنه ای که انتخاب کردم روی آن تمرکز کنم، زمانی بود که شوفیلد در پایین پله ها در تاریکی از خواب بیدار می شود. این صحنه بدون توجه به فعال بودن یا نبودن DTM به خوبی ارائه شد. بدون DTM، صحنه کمی روشنتر به نظر میرسید و باعث میشد برخی از عناصر تصویر راحتتر دیده شوند، زیرا دوباره مقدار پیشفرض تنظیمات HDR 2 بود. با فعال بودن DTM، همه چیز همچنان قابل مشاهده بود، اگرچه تصویر کلی کمی تیرهتر بود زیرا DTM به نظر میرسید. برای ارائه تصویر تقریباً با تنظیمات HDR 4 یا 5.
دلیل اصلی من برای بررسی این صحنه، مقایسه عملکرد QB1000 با نحوه ارائه آن در LS12000 بود. در LS12000، این صحنه تاریک یک تعصب آبی قابل توجه را نشان می دهد. در حالی که این مشکل هنوز تا حدودی وجود دارد، اما در QB1000 به طور قابل توجهی بهبود یافته است، تا جایی که من دیگر آن را مانند LS12000 یک مشکل اساسی نمی دانم. همانطور که گفته شد، رنگ آبی در محتوای تاریک هنوز قابل مشاهده است، اما بسیار کمتر مشخص می شود.
بقیه صحنه به خوبی اجرا میشد، با جزئیات خوب و محو شدنهای صاف در حالی که شرارهها آسمان را قبل از محو شدن تدریجی روشن میکردند.
آخرین فیلمی که با کیفیت 4K/HDR تماشا کردم The Secret Life of Pets 2 در Apple TV 4K بود. صحنهای که در این انیمیشن روی آن تمرکز کردم، زمانی بود که مکس و دوک به مزرعه رسیدند. در این صحنه، زمانی که مکس از ماشین بیرون میآید و دوربین به اطراف میچرخد، نقطهای وجود دارد که یک سیلو قابل مشاهده است و در سمت راست آن ابرهایی با نور خورشید دیده میشود. صحنه کاملاً روشن است و اگر نمایشگر دارای نگاشت تون پویا خوب نباشد، احتمالاً خورشید و ابرها قطع میشوند و نامشخص میشوند.
خوشحالم که بگویم QB1000 به خوبی از پس این صحنه چالش برانگیز برآمد. بدون فعال بودن DTM، خورشید و ابرها به صورت یک لکه سفید بزرگ و بدون جزئیات ظاهر شدند. با این حال، هنگامی که DTM فعال شد، QB1000 ابرهای نزدیک خورشید را حل کرد و در عین حال رنگ آسمان را نیز بازیابی کرد. این تصویر سایه های آبی و صورتی را که در آسمان و ابرها وجود دارد نشان می دهد و QB1000 این جزئیات را به زیبایی ارائه می دهد. تصویر کلی روشن و پر جنب و جوش باقی ماند.
نتیجه گیری
QB1000 یک ویدئو پروژکتور 4K برجسته است که شهرت اپسون را برای ارائه ارزش و عملکرد عالی حفظ می کند. در رده ای که معمولاً برای دستیابی به این سطح از عملکرد به سرمایه گذاری مالی بسیار بزرگتری نیاز دارد، QB1000 با برچسب قیمت 7999 دلاری و روشنایی 3300 لومن خود متمایز است و آن را به یک رقیب قدرتمند در کلاس خود تبدیل می کند.
QB1000 همچنین عملکرد بازی خوبی را در هر دو فرکانس 4K/60Hz و 4K/120Hz ارائه میکند، که کمترین تأخیر ورودی موجود در ویدئو پروژکتور سینمای خانگی با کارایی بالا را ارائه میدهد و آن را به انتخابی عالی برای گیمرها تبدیل میکند. ویژگی های اضافی، مانند پشتیبانی از HDR10+، جذابیت آن را بیشتر می کند.
علیرغم نقاط قوت آن، هنوز مناطقی برای بهبود وجود دارد. کف سیاه مایل به آبی، اگرچه در مقایسه با LS12000 بهبود یافته است، همچنان قابل توجه است. حوزه دیگری که میتواند از اصلاح استفاده کند، سیستم منو است، جایی که داشتن حافظههای جداگانه بر اساس محدوده دینامیکی و تشخیص خودکار که تنظیمات صحیح را برای SDR و HDR فعال میکند ایدهآل خواهد بود. همچنین میتوان منوها را سادهتر کرد، بهویژه برای کالیبراسیون، جایی که پاک کردن منوها برای عبور از الگوهای آزمایشی ضروری است. به طور متناوب، منوها می توانند برای جلوگیری از ایجاد مانع در دید، دوباره طراحی شوند.
یکی دیگر از مسائلی که ممکن است به راحتی قابل حل نباشد، قابل مشاهده بودن شبکه پیکسلی ویدئوپروژکتور از فاصله تقریباً شش فوتی است. این دو چالش ایجاد می کند. اول، اگر بیننده خیلی نزدیک بنشیند، شبکه پیکسل آشکار می شود و به طور بالقوه حواس را پرت می کند. دوم، و مهمتر از آن، اگر ویدئو پروژکتور با یک صفحه نمایش بافته شده جفت شود که بافت آن با اندازه شبکه پیکسل مطابقت داشته باشد، الگوهای موآر ممکن است بدون توجه به فاصله صندلی قابل مشاهده باشند.
جدای از این ایرادات جزئی، چیز زیادی برای دوست نداشتن QB1000 وجود دارد، اگرچه ارزش پیشنهادی آن به ویژه با توجه به اینکه LS12000 اپسون هنوز با قیمت جذاب 4999 دلار موجود است، جذاب است. بدنه و مجموعه ویژگی های QB1000 تقریباً یکسان هستند. با این حال، جایی که QB1000 واقعاً میدرخشد، گنجاندن نگاشت تون پویا (DTM) است که به طور قابلتوجهی تعادل تصویر و لذت کلی را افزایش میدهد، و در پرداختن به کف آبی مایل به سیاه LS12000. علاوه بر این، QB1000 دارای روشنایی بالاتری در مقایسه با 2700 لومن قبلی خود است.
انتخاب بین این دو مدل ممکن است در نهایت به بقیه سیستم کاربر بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کاربر از پردازش ویدیوی خارجی استفاده کند، ویژگی DTM ممکن است جذابیت کمتری داشته باشد، اگرچه روشنایی اضافی همچنان میتواند مطلوب باشد. برعکس، برای کاربران بدون پردازش خارجی، DTM یک مزیت قابل توجه خواهد بود، حتی اگر روشنایی اضافی در اولویت نباشد. برای کسانی که قبلاً یک LS12000 دارند، مگر اینکه DTM، روشنایی بیشتر و تعدیل رنگ آبی در مشکی اولویتهای مهمی باشد، ممکن است ارتقاء لازم را پیدا نکنند، زیرا عملکرد بین این دو کاملاً مشابه است.
این عوامل ممکن است باعث شود خریداران بالقوه هنگام تصمیم گیری برای خرید مدل، گزینه های خود را به دقت ارزیابی کنند. خبر خوب این است که، صرف نظر از انتخاب خود، کاربران روی یک ویدئو پروژکتور با عملکرد عالی سرمایه گذاری خواهند کرد.
اندازه گیری ها
روشنایی. Epson QB1000 دارای 3300 I لومن است. روشن ترین حالت تصویر Dynamic است که 3383 لومن را با استفاده از اندازه گیری میانگین 9 نقطه ای تعریف شده در استانداردهای ISO و اخیراً ANSI اندازه گیری می کند. این نتیجه تقریباً 2.5٪ بیشتر از مشخصات ذکر شده اپسون است.
Epson QB1000 Lumens
LD POWER 100 |
حالت های SDR/HDR |
3,383 |
Dynamic |
2,684 |
Vivid |
2,508 |
Cinema |
2,514 |
Natural |
کاهش نور لنز زوم. افت نور QB1000 هنگام جابجایی از موقعیت بزرگنمایی گسترده به طولانی ترین موقعیت تله فوتو 35.1٪ بود. این مقدار زیاد است اما برای زوم طولانی 2.1 برابر با چندین عنصر غیر معمول نیست. کاربران باید از تلاش برای نصب ویدئو پروژکتور تا جایی که ممکن است نزدیک به صفحه نمایش برای حفظ روشنایی هر چه بیشتر آگاه باشند.
یکنواختی روشنایی Epson QB1000 که یک تصویر مورب 100 اینچی را نشان میدهد، منجر به یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده 80 درصد میشود، در حالی که هم در زوم زاویه باز و هم زوم تله فوتو. روشنترین قسمت صفحهنمایش بالا وسط بود و کمنورترین قسمت بالا سمت راست بود. تفاوت روشنایی در یک صفحه تمام سفید قابل توجه نبود.
صدای فن اپسون با استفاده از اندازهگیری میانگین چند نقطهای استاندارد صنعتی در یک اتاق عایق صدا، صدای فن را بین ۲۲ تا ۳۲ دسیبل ارزیابی میکند. با استفاده از نرم افزار Room EQ Wizard و میکروفون Umik-1، سطح نویز محیط سالن تئاتر من 33.3 dBA است. QB1000 با دسی بل زیر در تنظیمات توان لیزر زیر در فاصله 3 فوت اندازه گیری شد. بالاترین نویز قابل شنیدن Epson QB1000 پس از افزایش توان لیزر از 85٪ به 90٪ شروع می شود.
لیزر 100% معمولی
عقب: 37.0 dbA
سمت چپ: 37.7 dbA
سمت راست: 38.4 dbA
جلو: 37.5 dbA
لیزر ECO 50%
عقب: 34.2 دسی بل آمپر
سمت چپ: 34.4 dbA
سمت راست: 34.6 dbA
جلو: 34.2 dbA
تاخیر ورودی اندازه گیری تاخیر ورودی با استفاده از پردازش تصویر سریع انجام شد و به شرح زیر اندازه گیری شد: 1080p/60Hz = 41ms، 1080p/120Hz = 30ms، 4K/60Hz = 21ms، 4K/120Hz = 21ms.
اتصالات
- HDMI 2.1 (x2; HDCP 2.3; 40Gbps FRL: 10G@4L; eARC on HDMI 2)
- RJ45 LAN 100 base Tx (control only)
- USB 2.0 Type A (300mA max power delivery; for optical HDMI cables with addition power supply, no media playback)
- USB 2.0 Type A (5V, 2.0A power delivery; firmware updates - no media playback)
تنظیمات نهایی
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. ویدئو پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
SDR Settings
Light Output: 50%
Color Mode: Natural
Brightness: 50
Contrast: 50
Color Saturation: 50
Tint: 50
Sharpness
Standard: 3
Thin Line Enhancement: 1
Think Line Enhancement: 1
White Balance
Color Temp: 6500K
G-M Correction: 4
Custom
Offset R: 50
Offset G: 50
Offset B: 50
Gain R: 43
Gain G: 40
Gain B: 47
مقیاس خاکستری
آبی |
سبز |
قرمز |
سطوح تنظیم |
3- |
3- |
3- |
تنظیم سطح 11 |
1- |
0 |
0 |
تنظیم سطح 10 |
1- |
0 |
1- |
تنظیم سطح 9 |
2- |
0 |
1- |
تنظیم سطح 8 |
2- |
0 |
1- |
تنظیم سطح 7 |
3- |
0 |
3- |
تنظیم سطح 6 |
3- |
0 |
3- |
تنظیم سطح 5 |
3- |
0 |
4- |
تنظیم سطح 4 |
5- |
0 |
5- |
تنظیم سطح 3 |
7- |
0 |
5- |
تنظیم سطح 2 |
0 |
0 |
0 |
تنظیم سطح 1 |
درون یابی فریم: خاموش
کنتراست پویا: سرعت بالا
بهبود تصویر: خاموش (اولویت کاربر)
گامای تطبیقی صحنه: خاموش (اولویت کاربر)
گاما: -2
مدیریت رنگ
Brightness |
Saturation |
HUE |
رنگ |
50 |
46 |
52 |
قرمز |
46 |
53 |
49 |
سبز |
49 |
51 |
53 |
آبی |
47 |
48 |
50 |
فیروزه ای |
46 |
50 |
50 |
سرخابی |
45 |
53 |
52 |
زرد |
HDR Settings
Light Output: 85%
Color Mode: Cinema
Brightness: 50
Contrast: 50
Color Saturation: 50
Tint: 50
Sharpness
Standard: 3
Thin Line Enhancement: 1
Think Line Enhancement: 1
White Balance
Color Temp: 7
G-M Correction: 2
Custom
Offset R: 50
Offset G: 50
Offset B: 50
Gain R: 45
Gain G: 50
Gain B: 48
مقیاس خاکستری
آبی |
سبز |
قرمز |
سطوح تنظیم |
0 |
0 |
0 |
تنظیم سطح 11 |
1- |
0 |
0 |
تنظیم سطح 10 |
1- |
0 |
0 |
تنظیم سطح 9 |
1- |
0 |
0 |
تنظیم سطح 8 |
0 |
0 |
0 |
تنظیم سطح 7 |
0 |
0 |
0 |
تنظیم سطح 6 |
0 |
0 |
0 |
تنظیم سطح 5 |
3- |
0 |
3- |
تنظیم سطح 4 |
4- |
0 |
3- |
تنظیم سطح 3 |
3- |
0 |
3- |
تنظیم سطح 2 |
0 |
0 |
0 |
تنظیم سطح 1 |
درون یابی فریم: خاموش
کنتراست پویا: سرعت بالا
بهبود تصویر: خاموش (اولویت کاربر)
گامای تطبیقی صحنه: خاموش (ترجیح کاربر)
گاما: 0
مدیریت رنگ
Brightness |
Saturation |
Hue |
Color |
50 |
46 |
58 |
Red |
50 |
50 |
50 |
Green |
50 |
51 |
54 |
Blue |
50 |
46 |
47 |
Cyan |
50 |
48 |
61 |
Magenta |
50 |
49 |
55 |
Yellow |