ویدئو پروژکتور AWOL Vision LTV-2500 یک UST با بودجه مناسب است که مزایای طیف رنگی گسترده، پشتیبانی از محتوای Dolby Vision و HDR10+، توانایی نمایش تصویر مورب 150 اینچی و سیستم صوتی خوب را ارائه میکند.
AWOL Vision LTV-2500
جوانب مثبت
منبع نور لیزر RGB با گستره وسیع
تصویر تا 150 اینچ
پشتیبانی از Dolby Vision و 3D
تاخیر کم برای بازی
صدای داخلی با کیفیت خوب
شامل استریمر Fire TV 4K Max
منفی
برای یک تصویر دقیق نیاز به کالیبراسیون دارد
تنظیمات حالت تصویر بین SDR و HDR به اشتراک گذاشته شده است
مقداری لکه لیزر قابل مشاهده
مشخصات روشنایی "peak lumens" بالقوه گمراه کننده
AWOL Vision LTV-2500 یک ویدئو پروژکتور لیزری سه بعدی 4K 3D سطح پایه است. این دوربین که در آگوست 2022 به بازار روانه شد، برادر کوچکتر AWOL Vision LTV-3500 است که Projector Central در سپتامبر 2022 آن را بررسی کرد. LTV-3500 از آن زمان متوقف شده و LTV-3500 Pro و LTV-3000 جایگزین شده است. Pro در خط تولید AWOL پایین تر از آن قرار دارد. LTV-2500 با قیمت لیست 2999 دلار اما با قیمت تبلیغاتی 2499 دلار از برخی خرده فروشان دیده می شود، برای خریداران احتمالی UST که با بودجه محدودتری کار می کنند در دسترس است و دارای بسیاری از ویژگی های مشابه (Dolby Vision، HDR10+، Dolby Atmos، و DTS: Virtual X، در میان دیگران.)با خواهر و برادرهای گران قیمت آن است.
ویژگی ها
مانند بسیاری از ویدئو پروژکتورهای تک تراشه 4K DLP، LTV-2500 از یک تراشه تصویربرداری 0.47 اینچی با آرایه آینه ای 1080p استفاده می کند، که برای دستیابی به وضوح کامل 4K (3840x2160) روی صفحه نمایش، جابجایی سریع پیکسل چهار فاز روی آن اعمال می شود. تصویر تولید شده کاملاً واضح است، احتمالاً تا حدی به لطف لنز شیشه ای خالص Ricoh F2.0 که برای افزایش وضوح استفاده شده است.
LTV-2500 دارای یک موتور نور لیزر سه گانه RGB است که قادر به ارائه حداکثر 25000 ساعت طول عمر لیزر است، اگرچه، همانطور که در برخی از لیزرهای RGB گسسته معمول است، تصویر را با مقدار کمی لکه های لیزری قابل مشاهده نمایش می دهد. موتور نور سهگانه لیزری RGB در نهایت پوشش وسیعی را در اختیار کاربران قرار میدهد که توسط AWOL در 107٪ از فضای رنگی Rec.2020 ذکر شده است. همانطور که در زیر ذکر شد، اندازهگیریهای ما 95.3% UV را برای پوشش Rec.2020 نشان داد که کمی کمتر از مشخصات است، اما همچنان بسیار گسترده است و برای پوشش کامل وسعت محدودتر DCI-P3 که بیشتر محتوای HDR امروزی به آن تسلط دارد، کافی است.
2600 "لومن اوج" ذکر شده در مشخصات منتشر شده AWOL برای روشنایی از تکنیک اندازه گیری میانگین ANSI یا ISO21118 که به طور گسترده توسط صنعت ویدئو پروژکتور پذیرفته شده است، پیروی نمی کند. بنا به درخواست، AWOL تا 2000 لومن را به عنوان مشخصات ANSI معادل ویدئو پروژکتور ذکر کرد. همانطور که در پیوست اندازهگیری توضیح داده شد، یک اندازهگیری آزمایشگاهی مستقل و شخص ثالث که با دستگاه اندازهگیری تخصصی انجام شده است، حداکثر ISO21118 تا 1682 لومن را در میان چندین نمونه از LTV-2500 آزمایششده ذکر کرده است. این تقریباً 16٪ کمتر از مشخصات انسی است، که از نظر فنی در محدوده 20٪ تحمل برای آخرین استاندارد ISO است، اگرچه بسیار کمتر از حداکثر مشخصات لومن که منحصراً توسط AWOL تبلیغ می شود. همچنین به خاطر داشته باشید که رنگهای بسیار اشباع شده مانند آنهایی که از منبع نور لیزر RGB مجزا میباشند، میتوانند تا حدودی روشنتر از اندازهگیری لومن ANSI یا ISO به نظر برسند.
LTV-2500 دارای نسبت کنتراست 2500:1 است، اگرچه اندازه گیری های ما نسبت کنتراست اصلی را 1314:1 نشان می دهد. اگرچه این به خوبی کمتر از ادعا است، برای ارائه جزئیات سایه خوب در صحنه هایی که به آن نیاز دارند کافی بود.
لنز LTV-2500 دارای نسبت پرتاب 0.25:1 است که در بسیاری از ویدئو پروژکتورهای UST معمول است. چیزی که معمول نیست، توانایی آن برای نمایش تصویر مورب تا 150 اینچ است. فاصله پرتاب آن 6 تا 20.2 اینچ از صفحه نمایش برای برد تصویر 80 تا 150 اینچی آن است که فضا را به حداکثر می رساند و در عین حال تجربه سینمایی بزرگ و همه جانبه ای را ارائه می دهد. با این حال، شایان ذکر است که ذخایر روشنایی ویدئو پروژکتور ممکن است برای ایجاد حداکثر تصویر 150 اینچی، بدون کنترل نور محیط (یا استفاده از صفحه نمایش UST ALR مناسب، که احتمالاً در اندازه صفحه نمایش 150 اینچی غیر عملی باشد، به چالش کشیده شود. به دلیل هزینه آن در مقابل هزینه ویدئو پروژکتور).
LTV-2500 دارای تصحیح کیستون 8 نقطه ای و فوکوس دیجیتال برای کمک به تنظیم دقیق تصویر است، اگرچه این گزینه ها به جای منوی Image در منوی Light قرار دارند. توجه به این نکته مهم است که اگر کاربر حالت توربو را فعال کند، ویژگیهای کیستون و سه بعدی غیرفعال میشوند، که برای دستیابی به کمترین تأخیر ورودی برای بازی ضروری است: 15 میلیثانیه برای 1080p/60 هرتز و 4K/60 هرتز، و حداقل 8 میلیثانیه برای 1080p/120 هرتز.
LTV-2500 با وزن 21 پوند، با ابعاد 23.6x13.9x5.7 اینچ (WxDxH)، در سمت کوچکتر ویدئو پروژکتورهای UST قرار دارد. از نصب میز جلو و سقف و همچنین نصب میز پشت و سقف پشتیبانی می کند. هنگام نصب روی میز، چهار پایه تنظیم به تراز کردن صحیح دستگاه کمک می کند. برای کمک به نصب، از ماشین حساب ویدئو پروژکتوری ProjectorCentral AWOL Vision LTV-2500 دیدن کنید.
LTV-2500 از نظر فنی از سیستم عامل Android 9.0 استفاده می کند اما به عنوان یک دستگاه هوشمند معمولی سیستم عامل Android که از Android TV به عنوان پلتفرم پخش وب استفاده می کند، عمل نمی کند. در عوض، سیستم عامل اندروید بیشتر به عنوان یک مرکز برای انتخاب منابع، انجام مدیریت فایل، اشتراکگذاری صفحه، خواندن رسانه، Wi-Fi و بلوتوث عمل میکند. خوشبختانه، AWOL دارای یک Fire TV 4K Max است که به راحتی در محفظه خود با دسترسی به HDMI 1 و تحویل برق ذخیره میشود. این در نهایت تضمین می کند که همه برنامه های مورد نظر مانند Prime Video، Max، Disney+، Netflix و غیره به راحتی در یک پیشنهاد قوی تر در دسترس کاربران هستند. Fire TV دارای یک کنترل از راه دور اختصاصی است، اما اگر کنترل HDMI-CEC در منوی ویدئو پروژکتور روشن باشد، می توان آن را با کنترل از راه دور AWOL کنترل کرد.
گزینه های اتصال LTV-2500 برای I/O قابل توجه است. این سه پورت HDMI 2.0 را در اختیار کاربران قرار می دهد که از HDCP 2.2 پشتیبانی می کنند و eARC از ورودی HDMI 2 پشتیبانی می کند. همانطور که گفته شد، ورودی HDMI 1 در پشت یک محفظه به همراه یک USB 2.0 با انتقال برق برای تغذیه استیک Fire TV 4K Max قرار گرفته است. دو پورت USB 2.0 اضافی در دسترس است، یکی در پشت دستگاه و دیگری در کنار، که هر دو می توانند به عنوان خواننده رسانه استفاده شوند. LTV-2500 همچنین دارای یک کابل جداکننده است که امکان ورودی AV کامپوزیت را برای دستگاههای قدیمی فراهم میکند، که نادر است اما یک افزودنی خوشآمد. بلوتوث، S/PDIF، رادیو Wi-Fi داخلی، انعکاس بی سیم صفحه نمایش، و یک پورت LAN RJ45 نیز در LTV-2500 گنجانده شده است.
یکی دیگر از ویژگی های برجسته LTV-2500 پشتیبانی آن از DolbyVision و HDR10+ است که در ویدئو پروژکتورهای UST رایج تر می شود. در صورت گنجاندن، همیشه استقبال می شود. علاوه بر این، LTV-2500 از Dolby Atmos و DTS Virtual: X برای صدای فراگیر فضایی شبیه سازی شده پشتیبانی می کند و از سیستم یکپارچه بلندگوی استریو 36 واتی که دارای دو درایور برای هر کانال است، به خوبی استفاده می کند. صدای تولید شده توسط LTV-2500 برای یک ویدئو پروژکتور کاملاً خوب است و کاربرانی که ترجیح می دهند از سیستم صوتی خارجی استفاده نکنند احتمالاً در کل راضی خواهند بود. با این حال، من احساس میکردم که فاقد وضوح و جزئیات است، اگرچه یک EQ 5 باند برای تنظیم صدا به دلخواه هنگام استفاده از پیشتنظیم صدای کاربر در دسترس است. کسانی که از سیستم صوتی خارجی استفاده می کنند می توانند در صورت تمایل از قابلیت eARC برای ارسال صدای بدون افت به سیستم استفاده کنند.
LTV-2500 با استفاده از عینک سه بعدی فعال DLP-Link نیز از سه بعدی پشتیبانی می کند. دو جفت عینک همراه این دستگاه است که نادر است. تصویر سه بعدی تولید شده توسط LTV-2500 بسیار خوب است و از طریق عینک های فعال روی صفحه نمایش 0.6 اینچی UST ALR من بسیار روشن بود، بدون هیچ تداخلی. تجربه کوتاه من از مشاهده سه بعدی به طور کلی خوشایند بود، بنابراین طرفداران 3D در نهایت باید از عملکرد LTV-2500 در این زمینه راضی باشند، مشروط بر اینکه در اندازه تصویر مناسب مشاهده کنند.
LTV-2500 دارای یک کنترل از راه دور IR/Bluetooth است که بسیار پاسخگو است و تقریباً به تمام ویژگی های مورد نیاز برای حرکت راحت در ویدئو پروژکتور دسترسی دارد. این کنترل از راه دور دکمه هایی را برای جابجایی بین خروجی های صدا مانند بلندگوهای داخلی، بلوتوث و eARC ارائه می دهد. همچنین دکمه هایی برای مدیریت فایل، تنظیمات، اشتراک گذاری صفحه، منبع (ورودی ها) و همچنین میزان صدا، صفحه اصلی، بی صدا و روشنایی وجود دارد. با این حال، چند اشتباه وجود دارد. یکی دکمه ای است که به کاربران امکان می دهد اطلاعات منبع را ببینند و نسخه HDMI را از HDMI 2.0 به 1.4 و بالعکس تغییر دهند، که واقعاً مورد نیاز نیست. دکمه بهتری برای اضافه کردن دکمهای بود که به حالتهای تصویر دسترسی داشت، بهویژه با توجه به نحوه مدیریت LTV-2500 با فضاهای رنگی و ناتوانی آن در استفاده مؤثر از حالت تصویر مشابه بین SDR و HDR، همانطور که در بخش عملکرد زیر توضیح داده شده است. علاوه بر این، از دکمه صدا برای تعویض پروفایل های صدا به جای خروجی بهتر استفاده می شد. در نهایت، کنترل از راه دور دارای همه چیزهایی است که یک کاربر به آن نیاز دارد، اگرچه می تواند از چند پیشرفت بر اساس نحوه عملکرد دستگاه بهره مند شود.
عملکرد
حالت های رنگی LTV-2500 دارای شش حالت تصویر برای SDR و HDR است که به آنها حالت تصویر گفته می شود و تنظیمات بین سیگنال های SDR و HDR به اشتراک گذاشته می شود. علاوه بر این حالت های تصویر، Dolby Vision سه حالت منحصر به فرد ارائه می دهد. حالت های موجود استاندارد، زنده، ورزش، فیلم، بازی و کاربر هستند. وقتی دستگاه سیگنال HDR را تشخیص میدهد، حالتهای تصویر با پیشوند HDR قبل از نام حالت ظاهر میشوند، مانند HDR User. حالت های Dolby Vision عبارتند از Dolby Vision Dark، Bright یا Vivid. حالت تصویر کاربر هنگام استفاده از حالت نور روشن یا کاربر با انتخاب Custom 10 میتواند روشنترین حالت را داشته باشد، زیرا این دو تنظیمات درخشندگی یکسانی را تولید میکنند.
یکی از جنبه های قابل توجه AWOL LTV-2500، تعصب آبی است که در همه حالت های تصویر وجود دارد. در حالت ایدهآل، حالتهای تصویر دقیق خواهند بود و حداقل یکی با رنگ سفید خنثی که دمای رنگ 6500K را هدف قرار میدهد وجود خواهد داشت. با این حال، اکثر سازندگان به این امر دست نمییابند و در عوض برای افزایش لومن اندازهگیری شده به سمت یک سوگیری دمای رنگ متمایل میشوند، که معمولاً برای حالتهای تصویر روشنتر سبز است. رویکرد AWOL برای استفاده از رنگ آبی به جای سبز ترجیح داده می شود زیرا آبی رنگی بسیار کمتر توهین آمیز است که ما کمتر به آن حساس هستیم. این باعث میشود که آن را قابل تحملتر کرده و حس سفیدی روشنتر و تمیزتر را ایجاد کند. بنابراین، اگرچه دقیق نیست، اما قابل قبول تر است. با این وجود، این تعصب آبی در تمام حالتهای تصویر ادامه داشت، و حتی در تنظیمات دمای رنگ داغ، که معمولاً انتظار دارید به رنگ قرمز متمایل شود، مقدار آبی بیش از حد وجود داشت.
خوشبختانه، LTV-2500 یک تنظیم دمای رنگ کاربر را ارائه می دهد که می تواند به طور منحصر به فرد برای هر حالت تصویر تنظیم شود، اگرچه برای یک حالت خاص و همچنین با هر ورودی HDMI بین SDR و HDR به اشتراک گذاشته می شود. این همچنین برای تمام تنظیمات حالت تصویر که می توانند در منوی تنظیمات پیشرفته تنظیم شوند، اعمال می شود. تنظیمات اصلی حالت تصویر، مانند کنتراست، روشنایی، کروما (که معمولاً به عنوان اشباع یا رنگ شناخته میشود)، تن (که معمولاً به عنوان رنگ نامیده میشود) و وضوح، فقط در حالت تصویر کاربر در دسترس هستند. با این حال، این تنظیمات بین ورودیهای SDR، HDR، و سایر ورودیهای HDMI به اشتراک گذاشته نمیشوند و میتوانند برای هر نوع محتوا متفاوت تنظیم شوند. متأسفانه، به دلیل رفتار ناسازگار LTV-2500 هنگام جابجایی WCG (گستره رنگ گسترده) بین محدوده های دینامیکی، این تنظیمات مستقل چندان مفید نیستند. حالت های تصویر Dolby Vision به کنترل های اصلی تصویر نیز دسترسی دارند.
LTV-2500 انتخاب فضای رنگ را به درستی انجام نمی دهد، زیرا فضای رنگ به یک سوئیچ تغییر در منو گره خورده است تا Wide Color Gamut (WCG) را فعال یا غیرفعال کند. این باعث میشود که SDR یا HDR بسته به رنگسنجی محتوا و تنظیمات جابجایی، بیش از حد یا کمتر اشباع شوند. در نتیجه، کاربران نمیتوانند از حالت تصویر یکسان برای SDR و HDR بدون تغییر سوئیچ هر بار بر اساس محتوایی که تماشا میکنند استفاده کنند. حتی اگر ویدئو پروژکتور کالیبره شده باشد، این امر کوتاه نیست زیرا CMS فقط برای یک فضای رنگی هدف مانند Rec.709 یا BT2020 اصلاح میشد، اما نه هر دو.
در نهایت، اگر میخواهید تصاویر دقیقی برای هر دو نوع سیگنال داشته باشید، تنها راه استفاده از دو حالت تصویر متفاوت است: یکی برای SDR و دیگری برای HDR. انتظار می رود که این مورد به طور خودکار مانند اکثر ویدئو پروژکتورهای دیگر انجام شود، و واحد بر اساس محتوا به فضای رنگی صحیح تغییر می کند. با این حال، این مورد در مورد LTV-2500 نیست.
کنترل های گاما با تنظیمات از پیش تعیین شده تیره، وسط و روشن در دسترس هستند. اینها با مقادیر مؤثر گامای تقریباً 2.3، 2.1، و 1.9 مطابقت دارند و نسبتاً به خوبی به اهدافی با کمی ردیابی در انتهای پایینی ردیابی می کنند.
وسعت پوشش LTV-2500 که AWOL Vision آن را به عنوان 107 درصد Rec.2020 به بازار عرضه می کند، چشمگیر است. با این حال، همانطور که اشاره شد، این ادعا را برآورده نمیکند زیرا وسعت پوشش اندازهگیری شده با گستره رنگ گسترده فعال برای Rec.2020 در 94.44% xy و 95.26% uv بود. این همچنان پوشش عالی است و تقریباً کل فضای رنگی 2020 را پوشش می دهد. اندازه گیری P3 در 98.28% xy و 99.21% uv انجام شد. وقتی Wide Color Gamut غیرفعال شد، پوشش Rec.709 نسبتاً کم بود و 93٪ بود که به دلیل پوشش 100٪ آبی اشباع بود. این به نوبه خود، سرخابی را تحت تأثیر قرار داد و در نهایت پوشش وسعت را کاهش داد.
مشاهده اولیه حالت های تصویر خارج از جعبه (OOTB) در همه حالت ها نسبتاً سازگار بود. هیچ یک از حالت های تصویر دقیق نبودند، اگرچه لزوماً بد هم به نظر نمی رسیدند. فراوانی رنگ آبی در تصویر قابل توجه بود، حتی در هنگام انتخاب دمای رنگ داغ. با این حال، قابل توجه ترین ویژگی تصویر، رنگ پوست بیش از حد قرمز بود. کاربرانی که به دنبال تصویر دقیقتری هستند، بهتر است رنگ آبی را کم کنند تا زمانی که به رنگ سفید خنثی برسند، و سپس رنگ زرد را تا زمانی که رنگ پوست طبیعیتر به دست آید، تنظیم کنند. در نهایت، LTV-2500 تا حد زیادی از کالیبراسیون کامل بهره برد.
من کالیبراسیون را با اندازهگیری حالت رنگ کاربر با مقادیر پیشفرض آن با استفاده از نرمافزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیفسنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry و یک ژنراتور هفتگانه Murideo 8K شروع کردم. LTV-2500 بر روی صفحه نمایش Elite Screens Aeon CLR Ambient Rejecting Light به قطر 103 اینچ کالیبره شد.
اندازهگیریهای قبل از کالیبراسیون خطاهای dE (DeltaE) بسیار زیادی داشتند. (DeltaE معیاری است که برای تعیین خطای مرئی استفاده میشود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE از 3 قابل مشاهده است، هر چیزی بیش از 2.3 برای چشمهای آموزشدیده تفاوت محسوسی دارد و هر چیزی کمتر از 2.3 در حالت ایدهآل نباید برای چشم دیده شود. ) اندازهگیریهای قبل از کالیبراسیون در مقیاس خاکستری حالت کاربر دارای خطای dE به طور متوسط 8.4 بود که به راحتی با چشم قابل مشاهده بود. نقاط رنگی وسعت رنگ برای فضای رنگی Rec.709 همچنین خطاهای dE بالا تا 13.6 dE را نشان میدهند که به دلیل رنگ و اشباع نادرست بود.
با استفاده از کنترل دمای رنگ برای تنظیمات، من نقطه سفید خاکستری خنثی D65 استاندارد صنعت تولید را با استفاده از کنترلهای Gain و Offset موجود، علاوه بر کنترلهای استاندارد تصویر و CMS (سیستم مدیریت رنگ) مورد استفاده برای تنظیم فضای رنگ، هدف قرار دادم.
خطاهای کالیبراسیون پس از Rec.709 بهبود یافتند، اگرچه هنوز هم می توانست بهتر باشد. اجرای یک بررسی رنگ گسترده با بیش از 150 طرح منجر به میانگین 2.3dE و حداکثر 8.9dE شد. این عمدتاً به دلیل آبی و سرخابی بود که بزرگترین مناطق مشکل برای محتوای Rec.709 بودند. برای اینکه اکثر آن رنگ ها به درستی ردیابی شوند، منجر به رنگ آبی و سرخابی بسیار اشباع نشده در محدوده اشباع 90 و 100 درصد شد. همه چیزهای دیگر نسبتاً خوب ردیابی شدند. (Calman ColorChecker دقت را در طیف وسیعی از نمونههای رنگی متناسب با رنگ پوست، آسمان آبی و غیره اندازهگیری میکند.)
HDR نسبتاً خوب کالیبره شد و بهترین نتایج کالیبره کردن هدف BT.2020 و اجازه دادن به P3 برای نقشه برداری در BT.2020 بود. من متوجه شدم که اگر P3 مورد هدف قرار می گرفت، خطاهای بیشتری در BT.2020 ایجاد می شد و BT.2020 بیش از آنچه باید اشباع می شد. متأسفانه، با Dolby Vision، CMS نگاشت گستره را به طور کامل خراب میکند، بنابراین توصیه میشود فقط یک تصحیح تعادل سفیدی انجام دهید و CMS را برای کالیبراسیون DV دست نخورده بگذارید.
دستگاه هایی که برای بررسی کالیبراسیون پست محتوا استفاده کردم Apple TV 4K و Fire TV 4K Max بودند.
مشاهده 1080p/SDR.
من تصمیم گرفتم The Shape of Water را در SDR از طریق Fire TV 4K Max تماشا کنم. LTV-2500 کالیبره شده عملکرد فوق العاده ای در مشاهده SDR داشت. رنگهای پوست دقیق بودند و رنگهای ظریف آبی، سبز و فیروزهای به کار رفته در محیطها به خوبی رندر شده و همانطور که انتظار میرفت نمایش داده میشد. جزئیات سایه بسیار خوب بود، اگرچه نیاز به خاموش کردن کنتراست پویا و استفاده از سطح سیاه پیشرفته داشت، زیرا کنتراست پویا تمایل داشت جزئیات را در صحنههایی با پسزمینههای تیرهتر، مانند زمانی که الیسا برای اولین بار با کپسول مرد دوزیستان مواجه شد، از بین ببرد. در نهایت، LTV-2500 با محتوای SDR پس از کالیبراسیون عالی بود.
مشاهده UHD/HDR.
برای مشاهده HDR، من فیلم Super Mario Bros. را از طریق Apple TV 4K در Dolby Vision تماشا کردم. از آنجایی که CMS (سیستم مدیریت رنگ) برای کالیبراسیون در Dolby Vision چندان موثر نبود، میخواستم ببینم چگونه به محتوای واقعی تبدیل میشود. واضح بود که رنگ ها، به خصوص با قرمز و سبز، بیش از حد اشباع شده بودند، اما در واقع برای این محتوا بد به نظر نمی رسید. اشباع به خوبی به فیلم های انیمیشن کمک می کند و به اندازه آنچه در محتوای لایو اکشن دیده می شود نادرست نیست. با این حال، چیزی که بیش از همه به چشم می خورد، بریده شدن در سفیدها و نکات برجسته دیگر بود. این در بسیاری از صحنه ها قابل توجه بود، مانند زمانی که لوئیجی به داخل قلعه فرار کرد و به آرامی پشتیبان شد. هنگامی که او برای مدت کوتاهی وارد نور شد، دستکش های سفید او بریدگی قابل توجهی را نشان دادند و جزئیات را از دست دادند. این موضوع در مناطق دیگر نیز مشهود بود، مانند ابرهای اطراف قلعه در پادشاهی قارچ و برجسته شدن چهره پرنسس هلو. با این حال، تصویر بسیار روشن بود و در اتاق های تاریک و روشن بسیار قابل تماشا بود. علیرغم نادیده گرفتن برخی از تناقضات در تصویر، در نهایت یک تجربه تماشای دلپذیر را ارائه داد.
سپس Rings of Power، فصل 1، قسمت 5 را با استفاده از Fire TV 4K Max در Prime Video در HDR تماشا کردم. من معمولاً بر حمله شبانه ارک ها به دهکده تمرکز می کنم. LTV-2500 در این صحنه عملکرد نسبتاً خوبی داشت. خوشبختانه، من هیچ اثر رنگین کمانی را متوجه نشدم یا تجربه نکردم، که اغلب زمانی که مشعل ها برای اولین بار در دور ظاهر می شوند، قابل مشاهده است. سپس رنگ آتش را در مناطق مختلف بررسی کردم، و LTV-2500 در واقع اشباع رنگ بیشتری را در آتش حفظ کرد، به جای اینکه بریده شود تا سفید و فاقد رنگ به نظر برسد، که معمولی است. این اتفاق در برخی موارد رخ داد، مانند زمانی که گاری که آتش زده شده بود در سراشیبی غلتید، اما مشعل ها اشباع خود را حفظ کردند. در ابتدا، این صحنه خیلی تاریک بود و بسیاری از جزئیات تصویر از بین رفت. با این حال، تنظیم HDR روی High تصویر کلی را به اندازه کافی بهبود بخشید تا جزئیات و تصویر را به طور کلی تشخیص دهید. بنابراین، تنظیم تنظیمات HDR بین Low، Medium و High در صورت نیاز احتمالاً ضروری خواهد بود. متأسفانه، گزینه Auto این کنترل، آن را معادل Low تنظیم می کند و دیدن آن را بسیار دشوار می کند.
آخرین فیلمی که تماشا کردم لوسی از طریق Apple TV 4K بود. LTV-2500 کالیبره شده در تولید رنگ پوست دقیق و سفیدی تمیز کار خوبی انجام داد. این امر زمانی مشهود بود که لوسی مشغول ساخت ابررایانه بود و اتاق کاملاً سفید شد. با این حال، بریده شدن کت پزشکان در نواحی مختلف نیز محسوس بود و در صحنه انفجار به سمت مرکز انفجار بیشتر به چشم می خورد. نمونه دیگری از قیچی کردن در موهای لوسی زمانی که او در وسط میدان تایمز نشسته بود قابل توجه بود. با وجود این مسائل در صحنه های مختلف فیلم به خوبی ارائه شد. عملکرد HDR خودکار، تنظیمات HDR را روی متوسط قرار میدهد، که در کل بهترین تصویر را در سراسر صحنههایی که تماشا میکردم ایجاد میکرد. با این وجود، تنظیم تنظیمات HDR هر از گاهی ممکن است برای مطابقت با سلیقه بیننده ضروری باشد.
AWOL Vision LTV-2500 در طول حمله آدار به دهکده در حلقه های قدرت، رنگ اشباع خوبی را در شعله های آتش حفظ کرد. (اعتبار عکس: Prime Video)
نتیجه گیری
AWOL Vision LTV-2500 UST به عنوان یک رقیب قوی در بازار UST برجسته است. با این حال، بدون ویژگیها و زمینههایی برای بهبود نیست، مانند مدیریت فضاهای رنگی و نیاز به استفاده از حالتهای تصویر جداگانه برای SDR و HDR، و همچنین عدم دقت خارج از جعبه آن که نیاز به حرفهای بودن را دارد. کالیبراسیون علاوه بر این، مشخصات روشنایی "Peak Lumens" آن که با اندازهگیریهای استاندارد صنعتی همخوانی ندارد، ممکن است خریداران نامطلوب را گمراه کند که فکر کنند روشنایی آن از آنچه واقعاً دارد بیشتر است.
با این حال، با وجود این ملاحظات، پیشنهاد AWOL Vision مطمئناً برای خریداران احتمالی ارزش بررسی دارد. از تمام فرمت های محبوب HDR از جمله Dolby Vision و فرمت های صوتی مانند DTS پشتیبانی می کند: Virtual X، Dolby Atmos و eARC. صدای داخلی به اندازه کافی برای استفاده منظم کافی است که کاربرانی که ترجیح می دهند از نوار صوتی، AVR یا سایر سیستم های صوتی استفاده نکنند، ممکن است آن را کافی بدانند. این ویدئو پروژکتور خانگی دارای یک پلت فرم هوشمند قوی از Fire TV 4K Max است. و توانایی آن برای نمایش یک تصویر مورب 150 اینچی آن را در موقعیت مطلوبی قرار می دهد زیرا تلویزیون های با فرمت بزرگ با دید مستقیم در حدود 100 اینچ رایج تر و مقرون به صرفه تر می شوند، حتی با احتیاط که باید مراقب بود تا از روشنایی کافی برای شرایط مشاهده مورد انتظار در حداکثر اندازه تصویر خود اطمینان حاصل شود.
خریداران یا کاربران بالقوه ای که برای اندازه صفحه نمایش متوسطی در حدود 100 اینچ انتخاب می کنند باید این را نیز در نظر بگیرند. در مقابل تلویزیون، UST مانند LTV-2500 مزایایی را در سهولت حرکت، وزن و پوشش وسعت در صورتی که دارای لیزر RGB باشد، ارائه میکند. از سوی دیگر، تلویزیون های بزرگ با دید مستقیم می توانند به روشنایی بیش از 3000 نیت برسند، Dolby Vision، HDR10+، 4K/120Hz و VRR را برای بازی و کنتراست بهتر ارائه دهند. آنها هم در محیط های روشن و هم در محیط های تاریک عملکرد خوبی دارند و به طور کلی در مواردی مانند فضاهای رنگی هیچ گونه ابهامی ندارند. این واقعاً دوام درازمدت UST ها را زیر سوال می برد، مگر اینکه آنها بتوانند در اندازه های صفحه نمایش حتی بزرگتر به نمایش درآیند.
با این وجود، از نظر قیمت به عملکرد، AWOL Vision LTV-2500 یک گزینه قانع کننده در فضای UST ارائه می دهد. خریداران احتمالی که به دنبال صفحهنمایش بزرگتر هستند و مدلهای UST را ترجیح میدهند، باید آن را جدی بگیرند، مشروط بر اینکه بتوانند اخطارهای آن را نادیده بگیرند یا رعایت کنند.
اندازه گیری ها
روشنایی.
[یادداشت سردبیر: AWOL Vision LTV-2500 به طور عمومی برای 2600 "لومن اوج" رتبه بندی شده است. پیک لومن یک استاندارد تایید شده یا تعریف شده صنعتی مانند مشخصات ISO21118 یا ANSI نیست که امکان مقایسه منصفانه با اکثر ویدئو پروژکتورهای دیگر را فراهم کند. مشخصات ISO21118 فعلی مستلزم یک اندازه گیری میانگین 9 نقطه ای است که از همان تکنیکی که اکنون مشخصات ANSI بازنشسته شده در اینجا توضیح داده شده است، پیروی می کند، هرچند با 20 درصد تحمل سخاوتمندانه. به درخواست ما، AWOL Vision تایید کرد که مشخصات معادل LTV-2500 2000 ANSI لومن است.
ما قبلاً گزارش دادهایم که اندازهگیریهای روشنایی UST که با درخشندگی سنج دستی انجام میشود، همانطور که معمولاً توسط بازبینان ProjectorCentral انجام میشود، به دلیل زاویه شدید نوری که از لنز میآید، به سمت حاشیه خطای بالایی گرایش دارد. حرکات فیزیکی دقیق متر می تواند نوسانات بزرگی در قرائت ایجاد کند. برای هدف این بررسی، ما به اندازهگیریهای شخص ثالث در دسترس عموم تکیه میکنیم که توسط Lumita، Inc.، یک آزمایشگاه مستقل با دکل اندازهگیری مناسب با نه حسگر ثابت انجام شده است. لومیتا حداکثر ISO21118 تا 1682 لومن را از بین پنج نمونه LTV-2500 مورد آزمایش قرار داده است. از نظر فنی، اندازهگیری ISO21118 تا 1682 لومن تقریباً 16 درصد کمتر از مشخصات لومن منتشر نشده 2000 انسی است که در محدوده تحمل ISO 20 درصد است. با این حال، خریداران بالقوه هنگام مقایسه LTV-2500 با رقبایی که مشخصات استاندارد صنعتی ANSI یا ISO21118 را ارائه می دهند، باید مراقب باشند که از مشخصات و اندازه گیری انسی ارائه شده در اینجا استفاده کنند.—Rob Sabin]
صدای فن
AWOL Vision LTV-2500 نویز LTV-2500 را برابر یا کمتر از 27 دسی بل فهرست می کند. با استفاده از نرم افزار Room EQ Wizard و میکروفون Umik-1، سطح نویز محیط سالن تئاتر من 33.3 dBA است. AWOL Vision LTV-2500 حداکثر 34.8 دسی بل را برای نویز فن در تمام حالت های تصویر و تنظیمات روشنایی اندازه گیری کرد. اندازه گیری ها در فاصله تقریباً 3 فوتی از واحد گرفته شد.
بالاتر: 34.7dBA
عقب: 34.3 dBA
سمت چپ: 34.4 dBA
سمت راست: 34.8 dBA
تاخیر ورودی اندازه گیری تاخیر ورودی هنگام استفاده از حالت تاخیر کم و حالت توربو به شرح زیر ثبت شد:
1080p/60 = 38ms - حالت تاخیر کم
2160p/60 = 38ms - حالت تاخیر کم
1080p/60 = 19ms - حالت تاخیر کم و حالت توربو
1080p/120 = 9ms - حالت تاخیر کم و حالت توربو
2160p/60 = 19ms - حالت تاخیر کم و حالت توربو
اتصالات
HDMI 2.0 (x3; HDMI 2 eARC; HDCP 2.2, HDMI 1 in compartment for streaming stick)
USB 2.0 type A (x3; USB 3 in compartment power delivery only; USB 1 and 2 USB Reader)
ورودی ویدیوی آنالوگ (با استفاده از کابل جداکننده همراه)
RJ45 Lan port
S/PDIF (Optical output)
Wi-Fi (802.11a/b/n/ac Dual Band)
Bluetooth
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. ویدئو پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
SDR Settings
Image Mode: USER
User Settings
Brightness: 50
Contrast: 50
Chroma: 51
Tone: -2
Sharpness: 10
Advanced Settings
MEMC: Movie
Low Delay mode: Off
Noise reduction: Off
Dynamic Contrast: Off
Enhanced Black Level: On
Gamma: Middle
Color Temperature: User
White Balance
Red Gain: -2
Red Offset: 0
Green Gain: -5
Green Offset: 0
Blue Gain: -56
Blue Offset: 0
تصحیح رنگ
Brightness |
Saturation |
Hue |
Color |
56 |
55 |
48 |
Red |
61 |
56 |
59 |
Green |
47 |
78 |
61 |
Blue |
54 |
50 |
51 |
Cyan |
48 |
81 |
52 |
Magenta |
55 |
51 |
60 |
Yellow |
50 |
50 |
50 |
Skin |
Wide Color Gamut: Off
Light Settings
Light Mode: User
Custom: 10
تنظیمات HDR
Image Mode: HDR Movie
User Settings: N/A
Advanced Settings
MEMC: Movie
Low Delay mode: Off
Noise reduction: Off
Dynamic Contrast: On/Off (user preference)
Enhanced Black Level: On
Gamma: Middle (N/A)
Color Temperature: User
White Balance
Red Gain: 3
Red Offset: 0
Green Gain: 0
Green Offset: 0
Blue Gain: -52
Blue Offset: 0
تصحیح رنگ
Brightness |
Saturation |
Hue |
Color |
50 |
53 |
51 |
Red |
50 |
53 |
50 |
Green |
50 |
65 |
52 |
Blue |
50 |
53 |
52 |
Cyan |
50 |
70 |
50 |
Magenta |
50 |
46 |
59 |
Yellow |
50 |
50 |
50 |
Skin |
HDR: Auto
Wide Color Gamut: On
تنظیمات Dolby Vision
حالت تصویر: Dolby Vision Dark
MEMC: Movie
Low Delay mode: Off
Noise reduction: Off
Dynamic Contrast: (N/A)
Enhanced Black Level: On
Gamma: Middle (N/A)
Color Temperature: User
White Balance
Red Gain: 0
Red Offset: 0
Green Gain: -2
Green Offset: 0
Blue Gain: -55
Blue Offset: 0
تصحیح رنگ
Brightness |
Saturation |
Hue |
Color |
50 |
50 |
50 |
Red |
50 |
50 |
50 |
Green |
50 |
50 |
50 |
Blue |
50 |
50 |
50 |
Cyan |
50 |
50 |
50 |
Magenta |
50 |
50 |
50 |
Yellow |
50 |
50 |
50 |
Skin |
Wide Color Gamut: On