The Formovie Theater که در ابتدا در اواخر سال 2022 منتشر شد، به دلیل کنتراست عالی و حداقل لکه های لیزری مورد تحسین قرار گرفت. در سال 2023 بهروزرسانی نشد، اما طرفداران نیازی به صبر طولانی نداشتند، زیرا Formovie Theatre Premium در نوامبر 2024 راه اندازی شد.
Formovie Theater Premium Laser TV
مدل جدید Formovie بر اساس مدل قبلی خود برخی از ویژگی های آشنا را حفظ کرده است، از جمله کنتراست عالی، حداقل لکه لیزری، کیفیت صدای عالی و اندازه جمع و جور. ارتقای قابل توجه شامل یک برنامه داخلی مجاز Netflix و یک بهروزرسانی سه بعدی وعده داده شده (OTA) است. با قیمت رقابتی 2999.99 دلاری، این پتانسیل را دارد که بار دیگر یکی از بهترین پروژکتورهای پرتاب فوق کوتاه (UST) در بازار باشد. با این وجود، در چند مورد کلیدی، به ویژه با دقت پایین رنگ خارج از جعبه و ناتوانی در تنظیم مناسب فضای رنگی خود با انواع محتوا، کوتاه آمد.
جوانب مثبت
منبع نور لیزر RGB + فسفر
پشتیبانی از Dolby Vision
صدای B&W با پشتیبانی از Dolby Atmos
حداکثر اندازه تصویر 150 اینچ
کنتراست اندازه گیری شده خوب
منفی
دقت رنگ خارج از جعبه ناامید کننده
فضای رنگی به درستی شناسایی و با نوع محتوا تغییر داده نشده است
عملکرد بازی ALLM بر تأخیر ورودی تأثیر منفی می گذارد
بدون پشتیبانی سه بعدی در هنگام راه اندازی
ویژگی ها
Formovie Theatre Premium جانشین پرطرفدار Formovie Theater UST است که ProjectorCentral در سال 2022 آن را بررسی کرد. Formovie Theatre Premium با تکیه بر بسیاری از ویژگی های نسخه قبلی خود، یک ویدئو پروژکتور بومی 1080p/60Hz است که از تک تراشه Texas Instruments 7-inch DMD 04 استفاده می کند. چیپست DLP و XPR 4 طرفه محرک (Xpanded Pixel Resolution). این ترکیب Formovie Theatre Premium را قادر میسازد تا رزولوشن 4K UHD را بهطور کامل نمایش دهد و حل کند.
همچنین از همان فناوری لیزر سه گانه ALPD 4.0 RGB+ مانند نسل قبلی خود استفاده می کند. برای کسانی که آشنا نیستند، یک منبع نور لیزر آبی + فسفر را در کنار پیکربندی لیزر RGB ثانویه (قرمز، سبز، آبی) در خود جای داده است. این راهاندازی طیف رنگی گستردهتر و روشنایی رنگ بالاتر مرتبط با طرحهای لیزر RGB را ارائه میکند، اما با کاهش لکههای لیزری. این فناوری بسیار مؤثر باقی میماند، زیرا در طول مدتی که با Formovie Theatre Premium کار میکردم هیچ لک لیزری مشاهده نکردم - نتیجهای سازگار با مدل قبلی. علاوه بر این، من متوجه هیچ اثر رنگین کمانی از DLP تک تراشه ای نشدم که خبر بسیار خوبی است. با این حال، خریداران بالقوه حساس به اثر رنگین کمان باید توجه داشته باشند که هنوز هم ممکن است برای برخی مشکل ساز باشد، زیرا حساسیت به رنگین کمان می تواند از بیننده ای به بیننده دیگر متفاوت باشد.
فناوری لیزر سهگانه ALPD 4.0 RGB+ در Formovie Theatre Premium از یک لیزر آبی + فسفر با پیکربندی لیزر RGB ثانویه استفاده میکند.
Formovie Theatre Premium دارای 2200 ایزو لومن است که نسبت به 1800 ایزو لومن پیشرفت خوبی دارد. Formovie همچنین ادعا میکند که 107٪ BT.2020 را پوشش میدهد، اگرچه این ادعا در طول بررسی ما کوتاهی کرد. واحدی که ما آزمایش کردیم فقط 84.51% xy و 89.54% UV را برای BT.2020 به دست آورد، در حالی که 100% P3 و Rec.709 را به طور کامل پوشش داد. متأسفانه، دقت رنگ واحد بسیار مورد نظر باقی مانده است.
ویدئو پروژکتور همچنان در عملکرد کنتراست عالی است، با این حال، نسبت کنتراست FOFO 3000:1 (فول روشن/فول خاموش) دارد. مانند نسخه قبلی خود، این ادعا در طول آزمایش ما، جایی که نسبت کنتراست FOFO 3200:1 را اندازهگیری کردیم، ثابت ماند. در فضای ویدئو پروژکتور با پرتاب فوق العاده کوتاه (UST)، مدل های بسیار کمی چنین نسبت کنتراست بالایی را ارائه می دهند و Formovie برتری خود را در این زمینه حفظ می کند.
Formovie Theatre Premium نسبت پرتاب کمتری نسبت به مدل قبلی خود دارد، با این حال همچنان میتواند یک تصویر مورب بزرگ 150 اینچی ایجاد کند. این بهبود به کاربران این امکان را می دهد که در عین استفاده از فضای کمتر، به اندازه صفحه نمایش بزرگتر دست یابند. پیش از این، Formovie Theatre تقریباً به فاصله 19.3 اینچ از دیوار برای نمایش یک تصویر 150 اینچی نیاز داشت. اکنون، Formovie Theatre Premium تنها به 15.75 اینچ از پشت دستگاه تا دیوار برای اندازه تصویر نیاز دارد. ویدئو پروژکتور با نسبت پرتاب 0.21:1 خود می تواند اندازه های تصویر را از 80 اینچ تا 150 اینچ به صورت مورب نمایش دهد، با قرارگیری 2.83 اینچ و حداکثر 15.75 اینچ از پشت دستگاه تا دیوار. من این ادعاها را دقیق یافتم: برای نمایش یک تصویر مورب 100 اینچی به حدود 6.25 اینچ فاصله نیاز است، در حالی که یک تصویر مورب 120 اینچی به حدود 10 اینچ از پشت دستگاه تا صفحه نمایش نیاز دارد که با نمودارهای فاصله Formovie مطابقت دارد.
Formovie Theatre Premium وزن و ابعاد فیزیکی مشابه مدل قبلی خود را حفظ می کند و وزن آن 21.6 پوند با ابعاد 21.65x4.23x13.74 اینچ (WHD) است. عمق فشرده آن کمتر از بسیاری دیگر از ویدئو پروژکتورهای UST (پرتاب فوق العاده کوتاه) موجود در بازار است. طراحی صنعتی نیز مشابه سالن اصلی Formovie است و دارای صفحههای تراز برای پایه ها در سمت چپ و راست جلویی در نزدیکی پایین برای تنظیمات تراز دقیق است. برای برنامه ریزی از قبل می توانید از ماشین حساب پروجکشن ProjectorCentral Formovie Theatre دیدن کنید. راهاندازی صحیح میتواند به جلوگیری از اتکا به ویژگیهایی مانند تصحیح هندسی کلیدی 4 یا 8 نقطهای کمک کند، که به بهترین نحو یکپارچگی تصویر را حفظ میکند.
Formovie Theatre Premium ویژگی تقریباً یکسانی را با نسخه قبلی خود با چند پیشرفت و تغییرات ارائه می دهد. یکی از به روز رسانی های قابل توجه تغییر از Android TV 11 به Google TV است. تفاوت اصلی بین این دو در ارائه رابط کاربری است. Google TV همچنین توصیههایی برای مشاهده ارائه میدهد که اساساً به عنوان یک نسخه تغییر نام تجاری عمل میکند. قابل ذکر است که شامل یک برنامه مجاز Netflix است که نیاز به دستگاه پخش خارجی برای دسترسی به این سرویس را از بین می برد. علاوه بر این، مدل Premium پشتیبانی سه بعدی را معرفی می کند که از طریق یک به روز رسانی OTA ارائه می شود.
مانند Formovie Theater، Theater Premium از Dolby Vision، از جمله حالت تصویر جدید Dolby Vision Vivid پشتیبانی میکند، که کل حالت را به سه حالت روشن، تاریک و واضح میرساند. سایر ویژگیها عبارتند از Dolby Atmos، DTS:X، HDR10+ و دسترسی به فروشگاه Google Play با برنامههایی مانند MAX، Disney+، Hulu و Prime Video. Formovie Theatre Premium مانند مدل قبلی خود از Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0 پشتیبانی می کند و صدای Bowers & Wilkins را ارائه می دهد. سیستم صوتی به آنچه که Advanced Gen 2 Acoustics نامیده می شود ارتقا یافته است، اگرچه جزئیات تغییرات نسل اول در دسترس نبود.
متأسفانه، به نظر میرسد که Formovie Theatre Premium از VRR (نرخ تجدید متغیر) پشتیبانی نمیکند، همانطور که Formovie Theater اصلی، حداقل خارج از جعبه. بررسی ما از Theater مشکلاتی را در اجرای VRR نشان داد و برخی از کاربران گزارش دادند که VRR در نهایت به عنوان یک ویژگی در بهروزرسانیهای میانافزار بعدی حذف شد. پس از بررسی اطلاعات EDID که Formovie Theatre Premium برای توصیف قابلیتهای خود به اجزای منبع از طریق HDMI ارسال میکند، پرچم پشتیبانی VRR دیگر قابل مشاهده نبود.
برای تأیید، یک Xbox Series X را از طریق درگاه HDMI1 به دستگاه وصل کردم تا بررسی کنم که آیا VRR هنوز در دسترس است یا خیر. این نتایج شگفتانگیزی ایجاد کرد: Formovie Theatre Premium حتی Xbox Series X را به عنوان دستگاهی با قابلیت 4K/60Hz تشخیص نداد و همه بررسیهای سازگاری ویدیو را انجام نداد. علاوه بر این، رزولوشن پیشفرض آن 640x480 بود، بدون اینکه وضوح دیگری برای انتخاب در دسترس باشد. پس از بررسی با Formovie، مشخص شد که با سیستم عامل فعلی، دستگاه از کارخانه با HDMI1 تنظیم شده به عنوان پورت اشکال زدایی HDMI ارسال می شود، اگرچه هیچ شناسایی از این روی واحد وجود ندارد. این باعث میشد که ایکسباکس رزولوشن کامل نمایشگر را به درستی مشاهده نکند. من در نهایت تنها توانستم از طریق پورت های HDMI 2 و HDMI3 رزولوشن کامل را از کنسول بازی خود دریافت کنم. در حالت ایده آل، این مشکل باید با یک به روز رسانی سیستم عامل حل شود، اگرچه ترجیح داده می شد که دستگاه بدون چنین مشکلاتی راه اندازی شود.
همچنین در رابطه با بازی، مدل جدید همچنان از ALLM (حالت تأخیر کم خودکار) موجود در Theater اصلی پشتیبانی میکند. هنگامی که سیگنال بازی از طریق HDMI از یک کنسول یا دستگاه دیگر شناسایی می شود، این ویژگی به طور خودکار حالت بازی را فعال می کند. اما متأسفانه اجرای ALLM در Theater Premium نیز مشکل ساز است، همانطور که وقتی سعی کردم تأخیر را در حالت بازی اندازه گیری کنم متوجه شدم. Formovie مدعی بهبود عملکرد Theater Premium از 43 میلی ثانیه به 18 میلی ثانیه در مدل جدید است. با این حال، به دلایلی که در زیر توضیح داده شد، من فقط توانستم 35 میلیثانیه را تأیید کنم و پس از آزمایش متوجه شدم که دستیابی به کمترین تأخیر ممکن به این معنی است که باید عملکرد ALLM را در منو خاموش کنم
اتفاقی که می افتد این است: با سیستم عامل فعلی، وقتی ALLM در منو روشن می شود، به طور خودکار حالت بازی را غیرفعال می کند و ویژگی جبران حرکت MJC را فعال می کند، که اگر قبلاً تغییر نکرده باشد، معمولاً در تنظیمات متوسط پیش فرض خواهد بود. با روشن کردن MJC و حالت بازی خاموش، تأخیر بسیار زیاد است و حدود 135 میلیثانیه است و حتی تبدیل کردن MJC به خاموش از منوی اختصاصی آن نیز این موضوع را اصلاح نمیکند. تنها راه غیرفعال کردن کامل MJC این است که حالت PC را فعال کنید، که هنوز تأخیر بیشتری نسبت به استفاده از حالت بازی ارائه می دهد. تنها راه برای رسیدن به تاخیر کم این است که ALLM را غیرفعال کنید و فقط حالت بازی را فعال کنید.
با این تنظیمات، من توانستم حدود 35 تا 36 میلیثانیه تاخیر را با وضوح 1080p و 4K در بیشترین نرخ فریم اندازهگیری کنم. متأسفانه، در حالی که ویدئو پروژکتور سیگنال 1080p/240 را پذیرفت که از نظر تئوری منجر به تاخیر ورودی کمتری می شد، الگوی تست چشمک زن را از ژنراتور Murideo من برای اندازه گیری آن نوع سیگنال خاص به درستی نمایش نمی داد. بنابراین من نتوانستم چیزی کمتر از 35 میلی ثانیه را تأیید کنم. بنابراین، واضح است که عملکرد ALLM Theatre Premium در حال حاضر خراب است و احتمالاً نیاز به تعمیر سیستم عامل دارد.
Formovie Theatre Premium به عنوان یک دستگاه HDMI 2.1 فهرست شده است و دارای یک EDID برای HDMI 2.1 است. با این حال، از FRL (پیوند با نرخ ثابت) پشتیبانی نمیکند، که یکی از ویژگیهای دستگاههای HDMI 2.1 با پهنای باند واقعی است، و همان محدودیتی را که در اکثر ویدئو پروژکتورهای تکتراشهای 4K DLP دیگر وجود دارد، که در نمایش 4K/ بالاتر هستند، تحمل میکند. 60 هرتز روی صفحه و نمی تواند به طور کامل از سیگنال های 4K/120 که از کنسول های بازی یا رایانه های شخصی نسل آخر می آید استفاده کند.
رابط Google TV (نسخه 12) پاسخگو، آشنا است و مانند یک پلتفرم بالغ عمل می کند، با حداقل اشکال یا مشکل. با این حال، این سطح از پرداخت به برخی از کنترلها که بعداً در بخش عملکرد این بررسی مورد بحث قرار خواهند گرفت، گسترش نمییابد. مانند نسخه قبلی، تنظیمات برای هر ورودی مستقل هستند و بین پلتفرم هوشمند و ورودی های HDMI مجزا هستند، به جز تراز سفیدی 11 نقطه ای که در همه منابع جهانی است. در حالی که تنظیمات جهانی کاربران را از پیکربندی چندین بار بسته به منبع نجات میدهد، تنظیم فعلی امکان سفارشیسازی بالایی را فراهم میکند. به عنوان مثال، در صورت تمایل، کاربران می توانند تنظیمات کمی متفاوت برای Google TV در مقابل منابع ورودی HDMI داشته باشند.
کنترل از راه دور ارائه شده یک کنترل ساده و استاندارد آندروید است. این دکمهها را برای کاربر، صدا، تنظیمات، ناوبری، بازگشت، صفحه اصلی، تلویزیون، صدا و میانبرهای اختصاصی Netflix و YouTube ارائه میکند. ریموت به لطف اتصال بلوتوث خود پاسخگو است.
Formovie Theatre Premium دارای یک سیستم صوتی یکپارچه عالی است که توسط Bowers & Wilkins طراحی شده است. اجرای صدا قابل توجه است. این سیستم شامل دو بلندگوی 15 واتی است که هر کدام به توییترهای گنبدی تیتانیومی، درایورهای میان باس و یک پورت رفلکس باس شلیک جانبی مجهز هستند. از طریق مجازی سازی فراگیر از Dolby Atmos و DTS:X پشتیبانی می کند و جلوه صدای فراگیر قابل توجه و قانع کننده ای را ارائه می دهد. البته، در حالی که صدای داخلی برای یک راه حل یکپارچه عالی است، نمی تواند یک سیستم صوتی اختصاصی یا یک نوار صوتی پیشرفته را با ساب ووفر و ماهواره های عقب جایگزین کند. با این حال، به عنوان یک راه حل موقت یا ثانویه، یا حتی یک راه حل اولیه برای بینندگان کمتقاضا، بیش از حد توانایی است.
ورودی/خروجی عقب Formovie Theatre Premium مشابه نمونه قبلی خود است. این شامل سه ورودی HDMI است، این بار نسخه 2.1، همه از ALLM و حالت بازی پشتیبانی می کنند، با eARC موجود در HDMI 3. پورت های دیگر عبارتند از خروجی صوتی 3.5 میلی متری، خروجی S/PDIF (اپتیکال)، دو ورودی USB 3.0 Type-A. برای پخش رسانه و یک پورت LAN. علاوه بر این، این دستگاه از Wi-Fi 6 و بلوتوث 5.0 پشتیبانی می کند. این اتصال باید نیازهای اکثر کاربران را برآورده کند، به ویژه آنهایی که دستگاه را با AVR یا نوار صوتی با ورودی های HDMI اضافی جفت می کنند در حالی که از ویژگی eARC استفاده می کنند.
عملکرد
حالت های رنگی Formovie Theatre Premium در مجموع 15 حالت تصویر را ارائه می دهد. از این تعداد، شش مورد برای SDR و شش مورد برای HDR تعیین شده اند. قراردادهای نامگذاری بین این دو سازگار است، اگرچه حالت های HDR شامل یک نام "(HDR10)" بعد از هر نام می شود. علاوه بر این، سه حالت تصویر به طور خاص برای Dolby Vision وجود دارد: Dolby Vision Bright، Dolby Vision Dark و Dolby Vision Vivid. قابل ذکر است که هنگام پخش محتوای HDR10+ هیچ حالت تصویر HDR10+ مشخصی در دسترس نبود، زیرا فقط حالتهای استاندارد HDR10 نمایش داده میشد. علاوه بر این، هیچ پرچمی نمایش داده نمی شود که نشان دهد محتوای HDR10+ در حال پخش است.
حالت های تصویر برای هر دو SDR و HDR عبارتند از User، Standard، Vivid، Sport، Movie و Game. همه حالتهای تصویر کاملاً قابل تنظیم هستند، با تفاوتهای پیشفرض آنها عمدتاً بر اساس تنظیماتی مانند گاما، دمای رنگ و بهبودهای مختلف تصویر، که از قبل با نقاط قوت مختلف تنظیم شدهاند.
Formovie Theatre Premium کنترلهای جامعی را برای مقیاس خاکستری، دمای رنگ و مدیریت رنگ در تمام حالتهای تصویر فراهم میکند. تنظیمات دمای رنگ امکان تنظیمات را در تنظیمات از پیش تنظیم شده دمای رنگ کاربر فراهم می کند. اگر تغییراتی در سایر تنظیمات از پیش تعیین شده دمای رنگ ایجاد شود، سیستم به طور خودکار به حالت دمای رنگ کاربر تغییر می کند. این ویدئو پروژکتور همچنین شامل یک سیستم تصحیح تراز سفیدی جهانی 11 نقطه ای است که از 5% شروع می شود، سپس به 10% می رسد و با افزایش 10% تا 100% افزایش می یابد. این ویژگی که از نسل قبلی خود منتقل شده است، به طور جهانی برای همه حالت های تصویر، ورودی های HDMI و سیستم عامل Google TV اعمال می شود.
سیستم مدیریت رنگ (CMS) تنظیماتی را برای رنگ، اشباع و افزایش برای رنگهای اصلی و ثانویه (RGBCMY) در فضای رنگی هدف ارائه میدهد. در حالی که این کنترل ها به درستی کار می کردند، مفید بودن آنها به دلیل مشکلات دقت خارج از جعبه (OOTB) و نگاشت رنگ نامناسب در محدوده رنگ محدود بود. پرداختن به مشکل اساسی نگاشت رنگ برای این ابزارها برای دستیابی به پتانسیل کامل خود ضروری است.
یکی از مشکلات دائمی از Formovie Theater اصلی که امیدوار بودم رفع شود، گزینه Color Space Auto است. به جای نگاشت به فضای رنگی مناسب بر اساس سیگنال ورودی (Rec.709 برای محتوای SDR یا BT.2020 برای HDR)، مدل قبلی Theater همیشه به طور پیشفرض به گستردهترین فضای رنگی موجود خود میپردازد. این امر مستلزم تنظیم فضای رنگ به جای خودکار برای مدیریت صحیح محتوای SDR بود. متأسفانه، من نتوانستم تأیید کنم که آیا این مشکل در Formovie Theatre Premium حل شده است یا خیر، زیرا کل عملکرد انتخاب گستره معیوب است.
در حال حاضر نحوه کار در زمان نوشتن این بررسی این است که صرف نظر از گزینه انتخاب شده در کنترل فضای رنگی، همه سیگنال ها به وسیع ترین فضای رنگی موجود که Formovie Theatre Premium قادر به تولید آن است، نگاشت می شوند. علاوه بر این، اگر کاربر برای SDR کالیبره کند، نقاط اشباع از 90٪ تا 100٪ به طور محکم در خارج از محدوده ثابت می شوند، بنابراین هر محتوایی که در آن محدوده باشد بسیار اشباع شده است. علاوه بر این رفتار، هنگامی که HDR به ویدئو پروژکتور ارسال می شود، تمام نقاط رنگی از 40٪ و بالاتر به سمت لبه gamut به سمت بیرون رانده می شوند، که دوباره باعث اشباع بیش از حد رنگ می شود، در حالی که نقاط زیر 40٪ نیز بیش از حد اشباع هستند و بسیار بی رنگ، فقط نه به همان میزان. مشکلی که در تلاش برای تصحیح HDR وجود دارد این است که به تنظیمات زیادی نیاز است که منجر به دو چیز می شود. اولین مورد این است که محدوده کافی برای برخی از کنترل ها در دسترس نیست. کاربر به راحتی آنها را حداکثر می کند و نتیجه همچنان نادرست خواهد بود. دوم این است که اگر میخواهید آن را تصحیح کنید، تصویر را صاف نشان میدهد، زیرا برای رفع اشباع بیش از حد رنگ باید حذف شود.
گزینه های گاما مقادیر از پیش تعریف شده ای هستند که به عنوان روشن، متوسط و تاریک طبقه بندی می شوند. گامای میانی مربوط به گامای موثر 2.1 است و تنظیم گامای اصلی Formovie Theatre Premium است. گزینه Dark در گامای موثر 2.3 اندازه گیری می کند، در حالی که تنظیم Bright در گامای 1.8 اندازه گیری می شود.
عملکرد خارج از جعبه، رک و پوست کنده بود، به خصوص برای محتوای SDR، که همانطور که گفته شد به طور قابل توجهی بیش از حد اشباع به نظر می رسید. HDR تا حدودی بهتر عمل کرد اما هنوز به وضوح نادرست بود. همه حالتهای تصویر، بهویژه در رنگهای سفید، تعصب آبی قابلتوجهی را نشان میدهند
Formovie Theatre Premium غیرقابل انکار نیاز به کالیبراسیون دارد، اما این چالشهای خاص خود را دارد. مسئله کلیدی این است که اگر مشکلاتی که در بالا توضیح داده شد در نهایت از طریق یک به روز رسانی سیستم عامل برطرف شوند، همانطور که Formovie اکنون پس از آگاه شدن از نقص قول می دهد، هنوز این سوال مطرح می شود: دقیقاً چه چیزی برطرف خواهد شد؟ به عنوان مثال، اگر بهروزرسانی تشخیص وسعت رنگ را برای تبدیل Rec.709 حل کند، اما نگاشت رنگ بیش از حد اشباع نشده را حل کند، ممکن است کالیبراسیون مؤثر باقی بماند. با این حال، اگر نگاشت رنگ ثابت است اما مکانیسم تبدیل ثابت نیست، یا برعکس، کالیبراسیون باید مطابق با آن تنظیم شود. با توجه به این عدم قطعیت، نمی توانم صرف زمان یا هزینه برای انجام یک کالیبراسیون را تا زمانی که این مشکلات عملکرد حل نشده اند، توصیه کنم.
برای مشاهده خارج از جعبه، پیشنهاد میکنم از حالتهای فیلم یا تصویر کاربر و همچنین Dolby Vision Dark شروع کنید. در حالت ایدهآل، کاربران باید تنظیمات رنگ کلی را کاهش دهند تا میزان اشباع بیش از حد را کاهش دهند تا زمانی که تصویر از نظر بصری متعادل به نظر برسد. استفاده از تنظیمات گامای تیره نیز برای نمایش دقیق تر توصیه می شود.
من کالیبراسیون Formovie Theatre Premium را با استفاده از نرم افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیف سنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry و یک ژنراتور 8K Seven Murideo شروع کردم. Formovie Theatre Premium روی صفحه نمایش Elite Screens Kestrel Tab-Tension 2 CLR lenticular ALR به قطر 120 اینچ کالیبره شد که دارای بهره 0.6 است.
با شروع با SDR، اندازهگیریهای قبل از کالیبراسیون خطاهای dE (DeltaE) بسیار زیادی داشتند. (DeltaE معیاری است که برای تعیین خطای مرئی استفاده میشود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE از 3 قابل مشاهده است، هر چیزی بیش از 2.3 برای چشمهای آموزشدیده تفاوت محسوسی دارد و هر چیزی کمتر از 2.3 در حالت ایدهآل نباید برای چشم دیده شود. ) اندازهگیریهای قبل از کالیبراسیون مقیاس خاکستری حالت کاربر دارای خطاهای dE با میانگین 4.6dE و حداکثر 6.7dE بود. نقاط رنگی وسعت رنگ برای Rec. 709 فضای رنگی دارای خطاهایی با میانگین 9.1dE و حداکثر 15.3dE بود. من یک جستجوگر رنگ بزرگ قبل از کالیبراسیون را اجرا کردم و نتایج میانگین 6.3dE با حداکثر 18.4dE را نشان داد. HDR خطاهای مشابهی با میانگینها دو رقمی با حداکثر خطا تا 19.7dE مشاهده کرد. (Calman ColorChecker دقت را در طیف وسیعی از نمونه های رنگی متناسب با رنگ پوست، آسمان آبی و غیره اندازه گیری می کند.)
با استفاده از تنظیم دمای رنگ ارائه شده، کنترلهای افزایش ۲ نقطهای و بایاس، و اصلاح ۱۱ نقطهای تراز سفیدی برای تنظیمات، استاندارد صنعت تولید D65 نقطه سفید خاکستری خنثی را هدف قرار دادم. پس از آن، من یک کالیبراسیون کامل CMS (سیستم مدیریت رنگ) را برای RGBCMY اولیه و ثانویه انجام دادم.
خطاهای پس از کالیبراسیون بهبود یافتند، اما به دلیل نقشه برداری رنگ، برخی از خطاها بسیار بالا باقی ماندند. اجرای جستجوگر رنگ گسترده با بیش از 150 الگوی به طور متوسط 3.5dE و حداکثر 16.3dE را به همراه داشت. اندازهگیری مقیاس خاکستری برای SDR بیشترین پیشرفت را داشت و به میانگین 1.1dE با حداکثر 2.4dE کاهش یافت که نتیجه قابل قبولی است.
HDR همچنین با استفاده از تراز سفیدی 11 نقطه ای با مقیاس خاکستری بهتر بهبود یافت، اما EOTF همچنان در کل محدوده ردیابی نمی شود. تنظیمات برای CMS به دلیل تأثیری که روی تصویر داشتند، استفاده نشدند، که در نهایت منجر به تداوم خطاهای خارج از جعبه حتی پس از تنظیم تراز سفیدی شد.
دستگاه هایی که برای بررسی کالیبراسیون پست محتوا استفاده کردم R_Volution PlayerOne 8K Media Player، Apple TV 4K، Panasonic UB820 و Xbox Series X بودند.
مشاهده 1080p/SDR.
برای استماع محتوای SDR با کیفیت 1080p، من انتخاب کردم که The Last Kingdom، فصل 1، قسمت 2 را در Apple TV 4K تماشا کنم. پالت رنگی نمایش با Formovie Theatre Premium به دلیل تن ملایم و خنثی برنامه به خوبی کار کرد. رنگ های پوست با دقت بازتولید شده و طبیعی به نظر می رسید که عالی بود. لباسها و مناظر نیز به خوبی ارائه شدهاند، مانند صحنهای که اوترد و بریدا در دهکده غارتشده پس از فرار از دست عموی اوترد با هم صحبت میکردند. جزئیات سایه خوب بود، به ویژه در صحنه هایی که پدر بئوکا با پادشاه آلفرد در کتابخانه صحبت می کرد و در سالن های مختلف قدم می زد، قابل توجه بود.
مشاهده 4K/HDR.
اولین فیلمی که برای تماشا انتخاب کردم، انیمیشن Zootopia با استفاده از R_Volution PlayerOne 8K Media Player بود. در حالی که کیفیت کلی تصویر قابل قبول بود، فاقد حس عمق بود. بازتولید رنگ به طور قابل توجهی خاموش بود، که منجر به عناصری شد که باید درجه بندی صاف و کنتراست را صاف تر از حد انتظار نشان می دادند. این موضوع به ویژه در صحنه ای که جودی با قطار به زوتوپیا می رود و برای اولین بار بیوم های مختلف را مشاهده می کند، مشهود بود.
علاوه بر این، بریدگی قابل توجهی در ابرها وجود داشت که بیشتر در صحنه ای که جودی برای اولین بار به آپارتمان خود می رسد و از پنجره به بیرون نگاه می کند، قابل توجه است. در این صحنه، یک برج آب، یک ساختمان و ابرها به طور معمول به وضوح قابل مشاهده هستند. با این حال، در Formovie Theatre Premium، بیشتر ابرها منفجر شدند و در نتیجه جزئیات از بین رفتند و برج آب و ساختمان کمتر از آنچه باید متمایز بودند ظاهر شدند.
فیلم بعدی که دیدم Deadpool & Wolverine در Apple TV 4K بود. در حالی که فیلم به طور کلی خوب به نظر می رسید، مشکلات رنگی دوباره قابل توجه بود. با این حال، گاهی اوقات، اشباع بیش از حد لزوماً بد به نظر نمی رسید. یکی از این نمونه ها صحنه افتتاحیه «بای، بای، بای» است، جایی که اشباع بیش از حد کت و شلوار قرمز ددپول قابل توجه بود اما همچنان قابل قبول بود. با این حال، زمانی که عنوان Deadpool & Wolverine ظاهر شد، رنگ قرمز استفاده شده برای متن "Deadpool" آنقدر شدید بود که برخلاف زیبایی شناسی کلی عمل کرد.
تناقضات دیگر شامل صحنه هایی مانند زمانی بود که TVA از آپارتمان وید در روز تولدش بازدید کرد. لوگوهای TVA به جای رنگ نارنجی معمول خود قرمز به نظر می رسید و این ناهماهنگی رنگ در طول فیلم ادامه داشت. نکته مثبت تر، کنترل حرکت در صحنه های مبارزه عالی بود، با حرکت بسیار نرم و حرکت بدون درز در طول فیلم.
آخرین فیلمی که تماشا کردم Solo: A Star Wars Story از طریق Apple TV 4K در Dolby Vision بود. من روی صحنه Kessel Run تمرکز کردم، جایی که گروه از Maw فرار می کنند و موجودی به داخل آن کشیده می شود. نقاط برجسته بیرون آمده از Maw به طور قابل توجهی بریده شده بود. علاوه بر این، هنگامی که صحنه به خدمه داخل کشتی منتقل شد، خطوط قرمز به وضوح در چهره هان و بقیه خدمه قابل مشاهده بود. این تصویر همچنین ظاهری بسیار صاف داشت، به خصوص پس از آن که آنها زایمان کردند و منتظر درایدن بودند. این مشکل در هر سه حالت Dolby Vision Bright، Dark و Vivid رخ داد. شبیه ظاهری بود که در سایر محتوای HDR که مشاهده کردم مشاهده کردم.
نتیجه گیری
Formovie Theater Premium دارای کنتراست عالی و مجموعه ای از ویژگی های قوی با Dolby Vision و HDR10+ است، همچنین دارای سیستم صوتی داخلی عالی و ویژگی های بیشتری مانند پخش سه بعدی است که در به روز رسانی های آینده وعده داده شده است. با توجه به قیمت و عملکرد بالقوه آن، روزی می تواند یک UST برجسته باشد، به خصوص با قیمت فعلی تبلیغاتی 2999 دلار.
با این حال، من احساس میکنم به دلیل مشکلاتی که در تشخیص فضای رنگ آن وجود دارد، تا حدودی ناتمام است، که مانع از تغییر آن به فضای رنگی صحیح مورد نیاز برای محتوا و همچنین مشکلات مربوط به نگاشت رنگ میشود. همچنین مشکلاتی در مدیریت فضاهای رنگی داشت، اگرچه اگر به درستی تنظیم شود میتوان آن را تا حدی کالیبره کرد. متأسفانه، Formovie Theatre Premium به دلیل محدودیتهای عملکرد فعلی، همان سطح تنظیم را ارائه نمیدهد. در وضعیت کنونی، نادیده گرفتن عیوب بصری آن، مانند بریده شدن قابل توجه تصویر، ظاهر تا حدودی صاف و اشباع بیش از حد، دشوار است.
این مشکلات ممکن است در برخی مواقع با به روز رسانی سیستم عامل برطرف شوند که خبر خوبی خواهد بود. Formovie می گوید که در حال کار بر روی اصلاحات هستند. با این حال، واحد در حال حاضر به فروش می رسد، به همین دلیل آن را ناتمام می دانم. همانطور که گفته شد، همچنین مشخص نیست که آیا یک به روز رسانی فقط مشکل تشخیص فضای رنگ، نقشه رنگ مشکل دار یا هر دو را برطرف می کند. اگر یک آپدیت موفق سیستم عامل بتواند این مشکلات کلیدی را حل کند و منجر به دقت رنگ خارج از جعبه بهتر شود، Formovie Theatre Premium باید رقابت کند و حتی از Formovie Theater اصلی پیشی بگیرد. با این حال، در این لحظه، احساس میکنم که Formovie Theatre Premium پایینتر از نسخه قبلی خود اجرا میکند.
من فکر میکنم این واحدی است که ارزش تماشای آن را دارد تا ببینیم چگونه با بهروزرسانیهای سختافزار و ویژگیهای جدید تکامل مییابد. با این حال، در زمان این بررسی، من توصیه میکنم که کاملاً کنترل کنید و جایگزینی مانند Hisense PX3-PRO را که اخیراً بررسی شده است، در نظر بگیرید که در آزمایشهای ما عملکرد خوبی داشت و مسلماً یکی از بهترین ویدئو پروژکتورهای UST موجود امروزی است.
اندازه گیری ها
روشنایی.
توجه سردبیر: Formovie Theatre Premium دارای 2200 ISO21118 لومن است. اندازهگیری لومن ANSI یا ISO با میانگین ۹ نقطه که در سراسر تصویر گرفته میشود، از نظر فنی مستقل از نوع یا اندازه صفحهنمایش است و میتواند برای محاسبه خروجی نور ویدئو پروژکتور در هر اندازه تصویری استفاده شود. با این حال، همانطور که قبلاً گزارش دادهایم، اندازهگیریهای روشنایی UST که با یک روشنایی سنج دستی رو به لنز انجام میشود، همانطور که معمولاً توسط بازبینهای ProjectorCentral انجام میشود، به دلیل زاویه شدید نوری که از لنز میآید، به سمت حاشیه خطای بالایی گرایش دارد. حرکات متر می تواند نوسانات بزرگی در قرائت ایجاد کند.
برای هدف این بررسی، ما اندازهگیریهای دقیق روشنایی خارج از صفحهنمایش خود را از مرکز متریال صفحه نمایش UST ALR عدسی شکل 0.6 با اندازه تصویر محبوب 120 اینچی برای مرجع خواننده ارائه میکنیم. خواندن متناوب از یک تصویر 100 اینچی در روشن ترین حالت تصویر کاربر نیز ارائه شده است. علیرغم افزایش کنتراست منفی، این نوع صفحه نمایش یکنواختی روشنایی تقریباً عالی را در سراسر سطح خود ارائه می دهد که منجر به یک پنجره دید تقریباً 180 درجه می شود. اندازهگیریها با رنگسنج tristimulus درجه آزمایشگاهی که عمود بر سطح صفحه نمایش قرار گرفته بود، انجام شد. توجه داشته باشید که استفاده از صفحه نمایش با بهره بالاتر یا اندازه تصویر کوچکتر، تصویر روشن تر را به همراه دارد، همانطور که یک تصویر بزرگتر باعث روشنایی کمتر می شود. - راب سابین
روشنایی خارج از صفحه Formovie Theatre، بخش مرکزی، صفحه نمایش UST عدسی شکل 0.6، nits/ft-Lamberts
100 اینچ |
120 اینچ |
حالت SDR/HDR |
cd/m2 94.64; 27.62 fL |
cd/m2 67.23 ; 19.62 fL |
User |
|
cd/m2 63.72; 18.59 fL |
User (9-point average) |
|
cd/m2 54.59 ; 15.93 fL |
Standard |
|
cd/m2 53 ; 15.46 fL |
Vivid |
|
cd/m2 53.81 ; 15.70 fL |
Sport |
|
cd/m2 54.83 ; 16.00 fL |
Movie |
|
cd/m2 54 ; 15.76 fL |
Game |
Brightness Uniformity.
Formovie Theatre Premium یک تصویر مورب 120 اینچی را به یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده 71 درصد نشان میدهد. روشن ترین بخش صفحه نمایش بخش پایین وسط و کم نورترین قسمت بالا سمت چپ بود. تفاوت در روشنایی در یک صفحه تمام سفید و همچنین در محتوا در هنگام مشاهده محتوا قابل توجه بود.
صدای فن Formovie صدای فن را کمتر از 28 دسی بل ارزیابی می کند. با استفاده از نرم افزار Room EQ Wizard و میکروفون Umik-1، سطح نویز محیط سالن تئاتر من 33.3 dBA است. Formovie Theatre در دسی بل زیر برای SDR و HDR، در حالت روشنایی آفیس، از فاصله تقریباً 3 فوتی اندازه گیری می شود.
SDR/HDR
جلو: 36.9 dBA
سمت چپ: 37.9 dBA
سمت راست: 37.4 dBA
تاخیر ورودی همانطور که در متن ذکر شد، فعال کردن ALLM منجر به خوانش تاخیر ورودی زیاد شد که برای بازی مناسب نیست. اندازه گیری تاخیر ورودی هنگام استفاده از حالت بازی و غیرفعال شدن ALLM به شرح زیر ثبت می شود: 1080p/60 هرتز = 36 میلی ثانیه. 1080p/120=35ms; 1080p/144=35ms; 1080p/240=35ms، 4K/60=36ms
اتصالات
HDMI 2.1 (x3; HDMI 3 eARC; HDCP 2.2)
USB 3.0 type A (x2; media playback support)
3.5mm Audio Out
S/PDIF (Optical output)
RJ-45 LAN port
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. ویدئو پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
تنظیمات SDR
Picture Mode: User
Brightness: 50
Contrast: 50
Saturation: 34
Hue: 3
Sharpness: 2
Advanced Settings
Color Temperature: User
Red Gain: -2
Green Gain: 0
Blue Gain: -24
Dolby Vision Notification: On
DNR: Of
MPEG NR: Off
Max Vivid: Off
Adaptive Luma Control: Low
Local Contrast Control: Medium
Color Space: On (Does not work at time of review)
Flesh Tone: Off
DI Film Mode: Off
Blue Stretch: Off
Gamma: Dark
Game Mode: Off
ALLM: On
PC Mode: Off
De-Counter: Off
MJC: Off
Low Blue Light: Off
Color Tuner: On
روشنایی |
Saturation |
Hue |
رنگ |
77 |
70 |
49 |
قرمز |
100 |
53 |
35 |
سبز |
74 |
47 |
45 |
آبی |
100 |
45 |
50 |
فیروزه ای |
81 |
59 |
38 |
سرخابی |
50 |
44 |
47 |
زرد |
50 |
50 |
50 |
Flesh Tone |
Offset
Red: 50
Green: 50
Blue: 50
Gain
Red: 41
Green: 50
Blue: 42
11 نقطه تصحیح تراز سفیدی
(*نکته* این مقادیر جهانی هستند. پس از وارد کردن، برای همه حالتهای تصویر در SDR، HDR، و Dolby Vision اعمال میشوند. به همین دلیل فقط یک بار در حالت SDR فهرست میشوند.)
آبی |
سبز |
قرمز |
|
50 |
50 |
50 |
5% |
50 |
50 |
50 |
10% |
52 |
50 |
57 |
20% |
52 |
50 |
57 |
30% |
53 |
50 |
56 |
40% |
55 |
54 |
63 |
50% |
50 |
50 |
58 |
60% |
52 |
51 |
60 |
70% |
46 |
44 |
54 |
80% |
44 |
50 |
53 |
90% |
44 |
43 |
61 |
100% |
تنظیمات HDR
Picture Mode: User (HDR10)
Brightness: 50
Contrast: 50
Saturation: 50
Hue: 0
Sharpness: 2
Advanced Settings
Color Temperature: User
Red Gain: -3
Green Gain: 3
Blue Gain: -27
Dolby Vision Notification: On
HDR: On
DNR: Off
MPEG NR: Off
Max Vivid: Off
Adaptive Luma Control: Medium (or Low)
Local Contrast Control: Medium
Color Space: Auto (N/A)
Flesh Tone: Off
DI Film Mode: Off
Blue Stretch: Off
Gamma: Dark
Game Mode: Off
ALLM: On
PC Mode: Off
De-Counter: Off
MJC: Off
Low Blue Light: Off
Color Tuner: On
روشنایی |
Saturation |
Hue |
رنگ |
50 |
50 |
50 |
قرمز |
50 |
50 |
50 |
سبز |
50 |
50 |
50 |
آبی |
50 |
50 |
50 |
فیروزه ای |
50 |
50 |
50 |
سرخابی |
50 |
50 |
50 |
زرد |
50 |
50 |
50 |
Flesh Tone |
Offset
Red: 50
Green: 50
Blue: 50
Gain
Red: 50
Green: 50
Blue: 50
11-Point White Balance Correction: On
تنظیمات تاریک Dolby Vision
Picture Mode: Dolby Vision Dark
Brightness: 50
Contrast: 50
Saturation: 50
Hue: 0
Sharpness: 2
Advanced Settings
Color Temperature: User
Red Gain: 0
Green Gain: 0
Blue Gain: -0
Dolby Vision Notification: On
DNR: Off
MPEG NR: Off
Max Vivid: Off
Color Space: Auto (N/A)
Flesh Tone: Off
DI Film Mode: Auto
Blue Stretch: Off
Gamma: Dark
Game Mode: Off
ALLM: On
PC Mode: Off
De-Counter: Off
MJC: Off
Low Blue Light: Off
Color Tuner: Off
11Point White Balance Correction: On