Fujifilm FP-Z6000 با لنز پریسکوپی UST منحصر به فرد و قابل چرخش خود، نه تنها یک تصویر روشن و پر جنب و جوش برای سرگرمیهای مضمون، عبادتگاهها، یا دیگر فضاهای نمایشی ارائه میکند، بلکه انعطافپذیری بیشتری نسبت به هر ویدئو پروژکتور با هدف عمومی دیگری ارائه میکند. این مدل گران قیمت است، اما می تواند راه های جدیدی برای استفاده از ویدئو پروژکتور را در خود جای دهد.
Fujifilm FP-Z6000-W

جوانب مثبت
لنز پریسکوپی قابل چرخش
پرتاب فوق کوتاه با افست صفر
تنظیمات رنگ عالی
کنترل های فوکوس دوگانه
قفل سیم برق
نکات منفی
در مقایسه با UST های معمولی گران است
فاقد گزینه وای فای
محل قرارگیری پنل کنترل
خوب یا بد، FP-Z6000 فوجی فیلم شبیه هیچ ویدئو پروژکتور دیگری در بازار نیست. FP-Z6000 با یک لنز تاشو و پریسکوپی که میتواند تقریباً به هر جهتی بچرخد ، انعطافپذیری شگفتانگیزی در راهاندازی ارائه میکند و ویدئو پروژکتورهای معمولی را به خوبی مربع جلوه میدهد.
طراحی پرتاب فوقالعاده کوتاه (UST) که توسط موتور نور لیزری کار میکند، بدون نیاز به تعمیر و نگهداری است و دارای 6000 انسی لومن است. فوجی فیلم همچنین نسخه 8000 لومنی FP-Z8000 را که قبلاً بررسی کرده بودیم به فروش می رساند که تاب و ترکیب لبه ها را اضافه می کند. FP-Z6000 نمونهبرداری شده در اینجا بهروزرسانی اولین ویدئو پروژکتور فوجیفیلم است، FP-Z5000 که در سال 2020 معرفی و بررسی شد. هر دو مدل فعلی از یک سیستم تصویربرداری DLP برای نمایش تصاویر WUXGA 1920x1200 استفاده میکنند که به یک ویدئو پروژکتور منحصربهفرد افزوده میشود که میتواند مکانهای زیادی را در کنترل رنگهای مختلف استفاده کند.
قیمت تمام این انعطافپذیری این است که Fujifilm FP-Z6000 در مقایسه با هر لیزر سنتی UST با لنز ثابت در کلاس روشنایی مشابه، گرانتر است و با 14000 دلار عرضه میشود. با این حال، انعطافپذیری بیشتر میتواند آن را برای نصبهای چالشبرانگیز در بازارهای هدف کلیدی خود از جمله سرگرمیهای مضمون، شبیهسازی و تجسم، و عبادتگاه ها یا هر محیطی که در آن ارزش زیادی به توانایی ناپدید کردن یک ویدئو پروژکتور پرتاب فوقالعاده در فضا داده میشود، مناسب کند.
ویژگی ها

در رنگ های سفید یا مشکی موجود است، چیزی که نمی توانید در مورد خانواده Fujifilm FP-Z6000 بگویید این است که کوچک و سبک است. اگرچه با 6000 لومن یکی از درخشانترین USTهای موجود در بازار است، لنز قابل توجه آن را بزرگتر و سنگینتر از هر یک از USTهای معمولی در محدوده 5000-6000 لومن میکند. FP-Z6000 با لنز پاپ آپ تا شده صاف، معمولی به نظر می رسد و 18.1x 20.1x 6.4 اینچ (WDH) را اشغال می کند. با چهار پا به 7.1 اینچ می رسد. وزن آن 38.6 پوند است. برای چشم انداز، این تقریباً 18 پوند سنگین تر از پرتاب فوق کوتاه Panasonic CMZ50 با 5200 لومن است.
بنابراین ایده خوبی است که چند نفر در دسترس باشند تا FP-Z6000 را در جای خود قرار دهند، به خصوص اگر از پایه سقف آویزان شده باشد. برای این منظور، چهار نقطه اتصال در زیر وجود دارد و FP-Z6000 به فضای باز 16 اینچی در سه طرف آن نیاز دارد که دارای دریچه های هوا هستند.
مانند بسیاری از ویدئو پروژکتورهای تجاری این روزها، فوجی فیلم موتور روشنایی FP-Z6000 را حول یک لیزر دیود آبی با خروجی بالا ساخته است. دارای درجه دوام تا 20000 ساعت، هرگز نیازی به تعویض لامپ یا فیلتر گرد و غبار نخواهد داشت. مسیر نوری آن شامل یک چرخ فسفر و یک چرخ رنگ چهار بخش است که نور را از یک تراشه میکروآینه پردازش نور دیجیتال 0.67 اینچی منعکس می کند تا تصویری با وضوح 1920x1200 ایجاد کند.
شایان ذکر است، فوجی فیلم به معنای واقعی کلمه پیچشی به اپتیک خود اضافه می کند که دیگران نمی توانند با آن مطابقت کنند. با استفاده از طراحی لنز تاشو با دو منشور، لنز خروجی را می توان در طیف وسیعی از جهت گیری ها متناسب با اتاق ها و شرایط مختلف تنظیم کرد. لنز می تواند بین جهت صاف و عمودی چرخانده شود و همچنین در صورت کشیده شدن به صورت افقی 360 درجه بچرخد. غلاف لنز در صورت کشیده شدن، شش اینچ به ارتفاع ویدئو پروژکتور اضافه می کند و لنز خروجی بسیار محدب دارای یک کلاه برای زمانی که از آن استفاده نمی شود، می باشد.

این مجموعه نوری نوآورانه آزادی استثنایی در انتخاب راه اندازی را ارائه می دهد که طرح های معمولی نمی توانند مطابقت داشته باشند. تصویر را می توان در هر زاویه ای نمایش داد و علاوه بر موقعیت های تنظیم معمولی، بدنه FP-Z6000 را حتی می توان در بالای سقفی که فقط غلاف لنز در معرض دید قرار می گیرد یا لنز را مستقیماً به سمت پایین نشان می دهد، در حالی که قاب بزرگ FP-Z6000 برای اتاق هایی با سقف کم افقی باقی می ماند. حالت پرتره نیز وجود دارد. طراحی آن می تواند به انواع استفاده های خلاقانه و همه جانبه در تاسیسات هنری و موزه ها منجر شود که سایر ویدئو پروژکتورها نمی توانند انجام دهند.
لنز FP-Z6000 دارای زوم اپتیکال 1.1 برابر با نسبت پرتاب 0.34:1 در موقعیت عریض تا 0.37:1 در طولانی ترین موقعیت تله فوتو است. به عنوان مثال، می تواند یک تصویر 100 اینچی مورب 16:10 با فاصله حدود 28 اینچ از صفحه نمایش پرتاب کند. طراحی افست صفر می تواند از فاصله 20 اینچی تا 8 فوتی از صفحه نمایش برای نمایش تصاویر از 70 اینچ تا 25 فوت کار کند. اگر به چیدمان افست صفر نیاز ندارید، ویدئو پروژکتور دامنه وسیعی از جابجایی عمودی تصویر 70 درصدی دارد. جابجایی افقی پهلو به پهلو همچنان سخاوتمندانه 35 درصد است.
لنز پیچیده عامل اصلی هزینه نسبتاً بالای FP-Z6000 است و به ویژه عنصر جلویی کروی بزرگ و با قطر وسیع است که برای به حداقل رساندن انحرافات رنگی و کانونی استفاده می شود. برای این منظور، این لنز همچنین دارای یک جفت تنظیم نوآورانه فوکوس است. علاوه بر توانایی فوکوس کردن تصویر برای ورودی لنز، یکی در داخل لنز نیز وجود دارد. اینها با هم به فوکوس فول فریم و گوشه تصویر اجازه می دهند. اگر برای تنظیم دقیق دو کنترل وقت بگذارید، تصویر فوق العاده واضحی به دست می آید.
برای تنظیمات خارج از مرکز، روتین Corner Fit Fujifilm به خوبی کار می کند تا تصویر را مربع کند. همچنین تصحیح کیستون سنتی افقی و عمودی تا 5± درجه وجود دارد که فوجی فیلم حفظ کیفیت تصویر را تضمین می کند. با این حال، مانند بسیاری از ویدئو پروژکتورها، هنگام استفاده از کیستون شدید، روشنایی خود را از دست می دهید.
ساختار منوی ویدئو پروژکتور به راحتی قابل تشخیص است و سه گزینه دمای رنگ (3200-، 7100- و 9300K) و همچنین کنترل های دریافت سیگنال های قرمز، آبی و سبز مورد انتظار را ارائه می دهد. همچنین یک ویژگی تنظیم رنگ وجود دارد که امکان تنظیم اجزای نور قرمز، آبی، سبز، فیروزه ای، سرخابی، زرد و سفید را فراهم می کند. اما در حالی که سیگنالهای 4K تا رزولوشن UHD (3840x2160) را در برخی ورودیها میپذیرد، FP-Z6000 هیچ پردازشی برای تقویت مواد کدگذاری شده با HDR ندارد.
FP-Z6000 دارای یک صفحه کنترل در جلو است که شامل یک پد چهار طرفه برای استفاده از منو و دکمههای ورودی آن و تنظیم پارامترهای لنز است. کلید روشن/خاموش ویدئو پروژکتور با یک سیم برق متناوب تکمیل می شود که می تواند در جای خود قفل شود، بنابراین هیچ لحظه تاریکی شرم آور ناشی از بیرون کشیدن تصادفی دوشاخه وجود ندارد. در سمت پایین، در حین کار با کنترل پنل FP-Z6000، متوجه شدم که نگاه تصادفی به پرتو ویدئو پروژکتور بسیار آسان است.

در نتیجه کنترل از راه دور کوچک را بهترین راه برای تعامل با ویدئو پروژکتور یافتم. آن چیزی که انتظار می رود را دارد، مانند کنترل ورودی ها، تنظیم لنز و روشن و خاموش کردن ویدئو پروژکتور، اما گزینه های دیگری را هم اضافه می کند، مانند توانایی فراخوانی 13 الگوی آزمایشی برای تغییر تصویر و یک کلید شاتر برای خالی کردن تصویر و خاموش کردن صدا.
مجموعه پورت های FP-Z6000 بسیار عالی است و با ورودی های ویدئوی دیجیتال از طریق یک HDMI 2.0 (HDCP 2.2)، DisplayPort (HDCP 1.3) یا 3G SDI شروع می شود. همچنین یک اتصال اختصاصی RJ-45 HDBaseT برای کنترل ویدیوی ورودی به همراه وجود دارد. ورودیهای HDMI، DisplayPort و HDBaseT همگی تا منابع 3840x2160/60 هرتز را میپذیرند، اگرچه دستگاه ویدئو را با وضوح 1920x1200 اصلی خود نمایش میدهد. زندگی بدون ورودی VGA برای رایانههای قدیمی آسان است، اما برخی از اینکه خروجی ویدیویی برای ارسال جریان به نمایشگر دیگری روی یک تریبون یا در اتاق دیگر وجود ندارد، ناامید خواهند شد.
گزینه های کنترلی اضافی علاوه بر HDBaseT شامل پورت دوم RJ-45 برای اتصال شبکه محلی و همچنین پورت سریال RS232-C است. از جنبه منفی، FP-Z6000 فاقد گزینه Wi-Fi و همچنین یک رابط وب داخلی مبتنی بر IP برای نظارت و کنترل ویدئو پروژکتور از طریق مرورگر است. Fujifilm یک نرم افزار رایگان برای این و FP-Z8000 دانلود دارد که امکان کنترل ویدئو پروژکتور مبتنی بر IP را فراهم می کند. و FPZ-6000 با سیستم های کنترل Crestron، AMX و PJ-Link کار می کند.
دوشاخه USB Type-A صرفاً برای اهداف تعمیر و نگهداری است و محتوای بارگذاری شده روی درایو فلش را پخش نمی کند. در حالی که صدای FP-Z6000 به اندازه کافی توسط یک آمپر 10 واتی با یک بلندگوی داخلی کنترل می شود، اتاق های بزرگتر به یک سیستم صوتی خارجی نیاز دارند که می تواند از طریق جک های 3.5 میلی متری ویدئو پروژکتور برای ورودی و خروجی استریو آنالوگ متصل شود. با این حال، ورودی میکروفون جداگانه ای وجود ندارد.
ضمانت سه ساله همراه با FP-Z6000 در آمریکای شمالی شامل تعویض سریع و وام دهندگان رایگان است. فوجی فیلم می گوید در حال بررسی گزینه ارائه گارانتی تمدید شده از طریق شخص ثالث است.
عملکرد
حالت های رنگی
بر خلاف رقبای که ممکن است شش یا هفت حالت رنگ مختلف را برای مواد مختلف ارائه دهند، FP-6000 تنها دارای چهار پیش تنظیم رنگ برای انتخاب است. این به انعطاف پذیری اندکی برای مطابقت با آنچه روی صفحه است اجازه می دهد. علاوه بر حالت روشن، حالت های استاندارد و sRBG نیز وجود دارد. Dicom Sim برای نمایش اسکن های پزشکی است.

نکته منفی این است که هیچ چیز خاص برای فیلم یا Rec وجود ندارد. راه اندازی 709 اگرچه حالت sRBG به طور کلی یک استاندارد خوب است. حالت تصویر عملیاتی را می توان با کنترل از راه دور یا پانل کنترل ویدئو پروژکتور تغییر داد، اما هیچ کلید اختصاصی در هر دو مکان وجود ندارد. این بدان معناست که برای مثال برای رفتن از Bright به Standard، نیاز به جابجایی در دو سطح زیر سطح منو است.
مشاهده ارائه
حالت Bright برای زمانی که درخشندگی بسیار مهم است، مانند اجرای نمایش اسلاید در اتاقی با نور روشن، روشنایی کامل را نسبت به تعادل رنگ ارزش گذاری می کند. حداکثر خروجی ویدئو پروژکتور 6303 انسی لومن، حدود پنج درصد بیشتر از 6000 لومن آن را ارائه میدهد.
با روشنایی کامل، این حالت برای ارائه فروش تحت سلطه صفحات گسترده یا یک درس ریاضی با اعداد در پس زمینه سفید به خوبی کار می کند. از جنبه منفی، خروجی آن کمی سبز رنگ می شود که باعث می شود تصاویر افراد شبح مانند به نظر برسند.
حالت استاندارد در تعادل رنگ با ظاهری گرمتر که در نمایش عکسهای طبیعی، آثار هنری یا مناظر دیجیتال خیلی بد عمل نمیکند، بهتر عمل میکند. میزان روشنایی آن به 5128 انسی لومن کاهش یافت که حدود 18 درصد نور کمتر از حالت Bright است. حالت استاندارد باید برای هر چیزی از پیش نمایش کمپین تبلیغات وب شرکت در محل کار گرفته تا مناظر دیجیتال در یک نمایش مدرسه یا نمایش هنری مناسب باشد.
حالت Dicom Sim ویدئو پروژکتور، آن را برای اتاق کنفرانس یا سالن کوچک بیمارستان برای نمایش اسکن های پزشکی، مانند تصاویر CAT، مناسب می کند. 4998 انسی لومن را منتشر می کند.
یک حالت Eco وجود دارد که مصرف برق و صدای فن را کاهش می دهد اما به قیمت کاهش خروجی است. روشنایی اندازه گیری شده را به 4850 انسی لومن برای حالت Bright و 3550 برای حالت استاندارد کاهش داد. پیش تنظیمات sRGB و Dicom Sim به ترتیب به 3070 و 3670 انسی لومن کاهش یافت. این نشان دهنده کاهش 30 درصدی در روشنایی است.

نتیجه از دست دادن خروجی کاهش سطح سر و صدا و مصرف برق است. به عنوان مثال، مصرف انرژی در حالت Bright تا 36درصد کاهش یافت در حالی که نویز اندازه گیری شده از 47.9 به 45.1dBA کاهش یافت. فوجی فیلم FP-Z6000 را 41 دسی بل ارزیابی می کند.
نتیجه گیری
FP-Z6000 فوجی فیلم با سر ویدئو پروژکتور پاپ آپ منحصربفرد خود، هدف گیری پرتو ویدئو پروژکتور را تقریباً در هر جهتی ساده می کند. این نه تنها میتواند راهاندازی در اتاقهای چالشبرانگیز را آسانتر کند، بلکه طیف وسیعی از امکانهای طرحریزی را از کارهای روزمره در محل کار یا مدرسه تا افراد خلاق در موزه یا گالری هنری باز میکند. نکته منفی این است که شما برای این انعطاف پذیری ویدئو پروژکتوری می پردازید که بسیار بزرگتر و سنگین تر از برخی از طرح های کلاس روشنایی آن است.
FP-Z60000 با داشتن یک هدف تصویربرداری DLP و اجزای نور لیزر، عملاً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری است و 6303 لومن را در روشنترین حالت خود منتشر میکند. این شامل تنظیمات دقیق رنگ است اما با در نظر نگرفتن شبکه Wi-Fi و توانایی نظارت بر عملکرد ویدئو پروژکتور و ایجاد تغییرات از طریق مرورگر وب، از دست میدهد.
فوجیفیلم FP-Z6000 چه یک جلسه فروش، یک کلاس درس یا یک ویدیوی نمایشگاهی در موزه باشد، میتواند تصویری واضح و روشن ارائه دهد که میتواند در مقابل اتاق با نور مناسب مقاومت کند. با توجه به قیمت بالای آن، این ویدئو پروژکتور برای موقعیتهایی که نمیتوان یک ویدئو پروژکتور سنتی UST با لنز ثابت را به راحتی یا به سرعت قرار داد، مانند یک نمایشگاه غوطهور که بدنه ویدئو پروژکتور باید پنهان شود، یا در مکانهایی مانند مدرسه، دانشگاه یا کسبوکار که در آن از یک ویدئو پروژکتور به طور مکرر در محیطهای متعددی استفاده میشود، کاربرد دارد. در این موارد، اگر بتوانید با حجم، سنگینی و قیمت آن کنار بیایید، FP-Z6000 میتواند در اتاقهایی که ویدئو پروژکتور معمولی هزینه را پر نمیکند، این کار را انجام دهد.
اندازه گیری ها
روشنایی
FP-Z6000 دارای چهار حالت رنگی است که از روشن (6303 انسی لومن) و استاندارد (5128 انسی لومن) تا sRGB (4528 انسی لومن) و Dicom Sim (4998 انسی لومن) متغیر است.
یک حالت Eco وجود دارد که خروجی نور را تا حدود 30٪ کاهش می دهد. حالتهای Bright و Standard را به 4850 و 3550 انسی لومن کاهش داد، در حالی که حالتهای sRGB و Dicom Sim به 3070 و 3670 انسی لومن کاهش یافت.
Fujifilm FP-Z6000 ANSI Lumens
اکو |
عادی |
حالت |
4,850 |
6,303 |
Bright |
3,550 |
5,182 |
Standard |
3,070 |
4,528 |
sRGB |
3,670 |
4,998 |
Dicom Sim |
لنز زوم
FP-Z6000 با لنز زوم اپتیکال 1.1 برابری خود غیرمعمول برای هر ویدئو پروژکتور UST قاب کردن صفحه نمایش را آسان کرد. از زوم کامل تا بزرگنمایی کامل، ویدئو پروژکتور 15 درصد از نور خروجی خود را از دست داد.
یکنواختی روشنایی
در حالی که مکانیسم فوکوس دوگانه آن باعث ایجاد یک تصویر واضح و دقیق میشود، برای دریافت درست آن زمان کمی صرف کنید. یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده با یک تصویر 60 اینچی 83 درصد بود و هیچ نقطهای برای تغییرات واضح با محتوا قابل مشاهده نبود.
صدای فن
فوجی فیلم FP-Z6000 را با استفاده از اندازه گیری میانگین چند نقطه ای استاندارد صنعتی در یک غرفه عایق صدا، 41 دسی بل ارزیابی می کند. با تنظیم صدا سنج من در فاصله 36 اینچی از دریچه اگزوز FP-Z6000 برای اندازه گیری معمولی در اتاق، سطح نویز اوج 47.9dBA را در حالت روشن ثبت کردم. این به طور قابل توجهی بالاتر از ویدئو پروژکتورهایی با روشنایی مشابهی است که من آزمایش کرده ام. صدای فن در حالت های دیگر کمی کاهش یافت و بین 47.5 تا 47.7dBA کاهش یافت. سطح صدای پس زمینه اتاق 37.1dBA بود.
اگر ویدئو پروژکتوری ساکتتر میخواهید، حالت Eco بهترین گزینه است. بسته به حالت رنگ، نویز را بین 44.9 و 45.1dBA کاهش داد. با کاهش صدای فن روشنایی بین 3070 انسی لومن (حالت sRBG) و 4850 انسی لومن (حالت روشن) است.
تاخیر ورودی
FP-Z6000 فاقد حالت بازی یا تاخیر ورودی کم برای کاهش تاخیر است، اما همچنان عملکرد بسیار قابل احترامی در این زمینه داشت. با استفاده از یک تستر تاخیر ورودی سیگنال Bodnar و یک جریان ویدیویی 1920x1080/60Hz، تأخیر 33.1 میلی ثانیه را اندازهگیری کردم که تقریباً نیمی از سطح برخی دیگر از ویدئو پروژکتورهای اتاق کنفرانس است.
استفاده از نیرو
دو حالت برق وجود دارد: Normal و Eco. در حالت کامل، ویدئو پروژکتور از 565 وات برق در حالت Bright و 543 وات (یک یا دو وات دادن یا گرفتن) در حالت های استاندارد، sRGB و Dicom Sim استفاده می کرد. اگر میانگین ملی 16 سنت برای هر کیلووات ساعت برق بپردازید، هزینه استفاده از FP-Z6000 به مدت هشت ساعت در هر روز هفته حدود 136 دلار در سال است.
حالت Eco مصرف برق را به 359 وات در حالت Bright و 340 وات برای حالت های استاندارد، sRGB و Dicom Sim کاهش داد.
دما FP-Z6000 در طول دو هفته استفاده روزانه هرگز به گرمای بیش از حد نزدیک نشد. در دریچه اگزوز خود به اوج 112 درجه فارنهایت رسید.
اتصالات

HDMI Version 2.0 (HDCP 2.2)
SDI (BNC connector, 3G/HD/SD)
DisplayPort Version 1.2 (HDCP 1.3)
HDBaseT (RJ-45)
Wired Network (RJ-45)
Serial Port (RS-232)
Audio-in (3.5mm headphone jack)
Audio-out (3.5mm headphone jack)
USB for Maintenance (Type-A)