بهروزرسانی ویدئو پروژکتور سینمای خانگی محبوب BenQ HT3550 برای اتاقهای تاریک متوسط، HT4550i منبع نور LED حالت جامد، پوشش 100% طیف رنگی DCI-P3 برای HDR، و دقت رنگ خارج از جعبه و کالیبرهشده فوقالعاده خوب را با قیمت 2999 دلار به ارمغان میآورد.
BenQ HT4550i

BENQ HT4550i بنکیو که در ماه می سال جاری عرضه شد، جدیدترین ویدئو پروژکتور سینمای خانگی این برند است. HT4550i با قیمت بالاتر از قیمتهای پیشنهادی خود، با قیمت 2999 دلار به فروش میرسد و عملکرد و ویژگیهای بسیار خوبی را ارائه میکند و در عین حال در بودجه معقول باقی میماند. ردهبندی روشنایی 3200 انسی از منبع نور LED حالت جامد، همراه با انطباق 4K HDR با پشتیبانی HDR10+، پوشش 100% DCI-P3، پخش اندروید تی وی تایید شده و گزینههای تغییر لنز عمودی و افقی را ارائه میدهد. بیایید ببینیم که HT4550i از نظر قیمت به عملکرد چگونه عمل می کند و چگونه با واحدهای با قیمت مشابه مقایسه می شود.
نکات مثبت
رنگ بسیار دقیق
کنترل های 11 نقطه ای در مقیاس خاکستری
100٪ طیف رنگی DCI-P3 و پشتیبانی از HDR10+
پشتیبانی سه بعدی
دانگل استریم یکپارچه با برنامه مجاز Netflix
جابجایی لنز عمودی/افقی
نکات منفی
کنتراست متوسط
دانگل یکپارچه برای محتوای SDR روی HDR پیشفرض است
ویژگی ها
BenQ HT4550i جدید از چیپست نسبتاً جدید Texas Instruments 0.65 اینچی DMD DLP برای دستیابی به وضوح 4K UHD 3840x2160 از یک آرایه اصلی 1080p با جابجایی پیکسلی چهار فاز استفاده می کند. این 8.3 میلیون پیکسل روی صفحه را برای نمایش وضوح 4K حل می کند. در طول آزمایش، خوشبختانه HT4550i یک تصویر واضح و با جزئیات 4K UHD بدون نمایش رنگین کمان ارائه کرد، که گاهی اوقات ممکن است با ویدئو پروژکتورهای تک تراشه DLP رخ دهد.
منبع نور 4LED نمونه ما (RGGB، با یک LED سبز اضافی برای روشنایی) نیز از 3200 انسی لومن مشخص شده فراتر رفت و در روشن ترین حالت تصویر خود 3413 انسی لومن اندازه گیری کرد. خوب است که ببینید یک ویدئو پروژکتور LED به این نوع روشنایی می رسد، با این حال، این حالت به طور قابل توجهی دارای سوگیری سبز است و دمای رنگ پیش فرض آن را نمی توان از تنظیمات Native ویدئو پروژکتور به دمای رنگ معمولی دقیق تر تنظیم کرد. با این وجود، بهترین حالتهای تصویر از نظر دقت به خوبی اندازهگیری میشوند و میزان روشنایی اندازهگیری شده و تصاویر پر جنب و جوشی را ارائه میدهند. این منبع نور دارای عمر طولانی 20000 ساعت در حالت منبع نور عادی و SmartECO و 30000 ساعت در حالت ECO است که سال ها استفاده بدون نیاز به تعویض لامپ را تضمین می کند. HT4550i دارای مشخصات کنتراست منتشر شده 2,000,000:1 با کاهش نور دینامیک منبع نور است، اما نسبت کنتراست اصلی آن بدون کاهش نور منبع نور در 900:1 اندازه گیری شده است که از نظر محتوا نسبتاً کم و قابل توجه است. با این حال، کنتراست دینامیک با استفاده از SmartECO بهبود می یابد.
HT4550i با وزن 14.55 پوند و ابعاد 16.54x5.31x12.28 اینچ (WHD)، ویدئو پروژکتوری سبک زندگی یا قابل حمل نیست، اما همچنان به اندازه کافی جمع و جور و سبک وزن است که بتوان به راحتی آن را جابه جا کرد. از گزینه های مختلف نصب پشتیبانی می کند، از جمله روی میز یا سقف استاندارد برای پرتاب در جلو و عقب. BenQ پایه سقفی جهانی CM00G3 خود را به عنوان یک گزینه با قیمت 59 دلاری در زمان نگارش ارائه می دهد.
HT4550i دارای اپتیک با 0% آفست نسبت به صفحه نمایش است، بنابراین خط مرکزی لنز از یک ویدئو پروژکتور نصب شده در سقف، قبل از اینکه با تغییر لنز -60 درصد عمودی موجود به پایین منتقل شود، در مرکز تصویر نمایش داده می شود. لنز آن دارای نسبت پرتاب 1.15-1.50:1 برای زوم و فوکوس دستی 1.3 برابر است که به لطف عملکرد مکانیکی نرم، شماره گیری در تصویر را آسان کرده است. نسبت پرتاب تقریباً با 2.4 فوت تا 32.6 فوت مطابقت دارد، که امکان نمایش تصویری به کوچکی 30 اینچ تا مورب عظیم 300 اینچ را فراهم می کند. من نمودار فاصله ارائه شده را دقیق یافتم. برای تصویر مورب 100 اینچی من، HT4550i تقریباً 9.7 فوت دورتر قرار داشت که با نمودار فاصله تا صفحه BenQ مطابقت دارد.

HT4550i قابلیت جابجایی لنز عمودی و افقی را ارائه می دهد. محدوده تنظیم عمودی 0٪ تا -60٪ و تغییر افقی ± 15٪ را فراهم می کند. متوجه شدم که در انتهای بالای محدوده تغییر لنز عمودی، تصویر در واقع کمی به بالا و به سمت راست حرکت می کند. این می تواند تا حدودی با استفاده از تغییر افقی اصلاح شود. با این حال، تغییر عمودی لنز در حالت ایدهآل فقط باید بر محور عمودی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، یک تنظیم 2 بعدی کیستون ارائه شده است که امکان تنظیم 30 ± درجه را در کیستون عمودی و افقی فراهم می کند. توجه به این نکته مهم است که استفاده از هر شکلی از کیستون دیجیتال یا تاب برداشتن میتواند بر یکپارچگی تصویر تأثیر بگذارد، بنابراین توصیه میشود زمان اضافی لازم برای نصب ویدئو پروژکتور را به گونهای اختصاص دهید که از استفاده از کیستون جلوگیری شود. با این حال، در نصب های موقت، می تواند یک راه حل مناسب باشد. برای تعیین محل نصب و فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایش دلخواه خود، لطفاً به ماشین حساب Projection ProjectorCentral BenQ HT4550i مراجعه کنید.
HT4550i از فناوری BenQ Cinematic Color DCI-P3 استفاده میکند که با استفاده از فیلتر گسترده رنگ (WCG) پوشش 100 درصدی فضای رنگی DCI-P3 و Rec.709 را ممکن میسازد. BenQ گزارش کالیبراسیون کارخانه را ارائه می دهد که پوشش دستگاه را با این مشخصات در محدوده رنگ نشان می دهد. این گزارش DeltaE -خطای- نقاط مورد استفاده برای اندازه گیری این پوشش را نمایش نمی دهد. BenQ می گوید تحمل کالیبراسیون خودکار آنها Rec.709 DeltaE کمتر از 3 را تضمین می کند که به طور قابل قبولی پایین است و اندازه گیری و چاپ dE دقیق برای هر نقطه اندازه گیری بر سرعت تولید تأثیر می گذارد. با این حال، این گزارش پوشش رنگ، حالتهای تصویری که آنها را پوشش میدهد، شرایط تست و ردیابی گاما را ارائه میکند.
خوشبختانه، هنگام اندازه گیری، HT4550i بسیار دقیق است و به پوشش 100% وعده داده شده در هر دو فضای رنگی DCI-P3 و Rec.709 دست می یابد که با جزئیات بیشتری در بخش عملکرد پوشش داده خواهد شد. HT4550i همچنین دارای فناوری HDR-PRO BenQ است تا نگاشت و کنتراست HDR را تسهیل کند. ویژگی به نام تقویت کنتراست محلی از منبع نور LED برای فعال کردن بیش از 1000 منطقه کم نور محلی برای تنظیم جزئیات روشن و تاریک استفاده می کند. این در کنار کنتراست دینامیک سیاه پویا کار می کند. در نتیجه، ویدئو پروژکتور در نمایش صحنههای HDR که تاریک هستند یا دارای نقاط برجسته بسیار روشن هستند، عالی بود، جایی که HT4550i APL (متوسط سطح تصویر) بالاتری را برای تصویر حفظ میکرد و در عین حال جزئیات را حفظ میکرد که در غیر این صورت با نگاشت تن مؤثرتر بریده میشدند.
پشتیبانی از HDR10+ پویا نگاشت تن به فریم به فریم نیز ارائه می شود، و به طور خودکار با دریافت سیگنال HDR10+ فعال می شود که به نوبه خود تقویت کننده کنتراست محلی را غیرفعال می کند. در اینجا دوباره، تصویر حاصل با کیفیت بالا، حفظ APL خوب، درخشندگی رنگ و اشباع است. علاوه بر این، برای اطمینان از بالاترین دقت ممکن، HT4550i یک کنترل تعادل رنگ سفید 11 نقطهای را برای کالیبراسیون، همراه با کنترلهای استاندارد 2 نقطهای ارائه میکند، و شامل حالت تصویری فیلمساز که اکنون در بسیاری از نمایشگرها دیده میشود، است که برای حفظ نیت خلاق کارگردان طراحی شده است.
HT4550i شامل دانگل اندروید تی وی QS02 BenQ است که قرار است در محفظه پشتی مخفی HT4550i قرار گیرد. برای تامین برق به یک ورودی mini-HDMI داخلی و میکرو USB متصل می شود. پس از اتصال، فرآیند راهاندازی اندروید تی وی شروع میشود که تکمیل آن تنها چند دقیقه طول میکشد. همراه با دانگل QS02 یک کنترل از راه دور Android TV اختصاصی است که برای پیمایش در رابط Android TV و راه اندازی سریع برنامه هایی مانند برنامه مجاز Netflix، YouTube، Prime Video و Disney+ استفاده می شود. دانگل Android TV همراه از ویژگیهای معمولی که از یک دستگاه اندروید انتظار میرود، از جمله Chromecast داخلی، ارسال بیسیم نمایشگر، دستیار صوتی Google و دسترسی به فروشگاه Google Play پشتیبانی میکند. برنامه های داخلی از HDR10+ نیز پشتیبانی می کنند.
مشکل اصلی من با دانگل وایرلس این است که محدوده دینامیکی محتوا را ردیابی و مطابقت نمی دهد. بدون توجه به نوع محتوا، به طور خودکار روی HDR پیشفرض میشود، که باعث میشود تمام محتوای SDR در HDR نمایش داده شود. BenQ می گوید تنها راه حل این است که سه صفحه به تنظیمات منوی اندروید بروید و به صورت دستی فضای رنگ را روی یکی از گزینه های 8 بیتی تنظیم کنید که باعث می شود SDR به عنوان SDR نمایش داده شود. سپس باید فضای رنگی را به یکی از گزینه های 10 یا 12 بیتی بازنشانی کنید تا دوباره HDR خروجی بگیرد. این ناخوشایند است. بنابراین، اگر HDR تقریباً تمام چیزی است که تماشا میکنید، دانگل QS02 ممکن است برای شما خوب کار کند، اما اگر کاربر مقدار قابل توجهی از محتوای SDR را نیز تماشا میکند، ممکن است استفاده از دستگاه پخش خارجی ارزشمند باشد.
ورودی/خروجی HT4550i گزینههای اتصال زیادی را ارائه میکند، از جمله دو پورت HDMI 2.0b/HDCP 2.2 در پنل پشتی با اندازه کامل با یک eARC پشتیبانی، به علاوه پورت mini-HDMI مخفی برای دانگل QS02. علاوه بر این، ویدئو پروژکتور دو پورت USB 2.0 نوع A را ارائه می دهد که یکی از آنها از انتقال برق 2.5 آمپر پشتیبانی می کند و با عنوان Service برچسب گذاری شده است، در حالی که دیگری از تحویل برق 1.5 آمپر پشتیبانی می کند و به عنوان Media Reader تعیین شده است. همچنین یک پورت نوری SPDIF و خروجی صوتی آنالوگ 3.5 میلی متری برای دستگاه های صوتی خارجی وجود دارد که به جای عملکرد HDMI eARC، یک پورت LAN RJ-45، یک اتصال RS-232 و یک ماشه 12 ولتی استفاده می شود.
بلندگوی داخلی HT4550i با قدرت 5 وات مونو با تنظیم treVolo به تطبیق پذیری آن اضافه شده است. تنظیم treVolo BenQ در گذشته در سایر ویدئو پروژکتورها به خوبی عمل کرده است و در اینجا نیز استثنا نیست، زیرا ویدئو پروژکتور خروجی شگفتآور خوبی را با توجه به اینکه از یک بلندگوی 5 واتی میآید ارائه میدهد. منوی صوتی پنج حالت مختلف صدا، از جمله حالت کاربر با EQ 5 باند را ارائه می دهد. با این حال، یک سیستم صوتی خارجی همیشه برای بهترین تجربه توصیه می شود، یا نوار صوتی، یک سیستم اختصاصی مبتنی بر AVR یا AVP، یا حتی یک بلندگوی بلوتوث قوی. اما در یک راه اندازی موقت، بلندگوی داخلی ممکن است کافی باشد.

HT4550i از سه بعدی از طریق عینک های DLP-Link پشتیبانی می کند، که با توجه به سرعت محو شدن این ویژگی از ویدئو پروژکتورهای علاقه مندان، و به خصوص زمانی که در اینجا با روشنایی خوب و بدون تداخل حداقلی با هم ترکیب می شود، مورد استقبال قرار می گیرد. یکی دیگر از نکات مثبت دیگر، پشتیبانی از پخش 24P با بهبود حرکت 24P True Cinema BenQ برای کاهش لرزش در منابع فیلم 24 هرتز است. درون یابی فریم MEMC نیز برای سیگنال های تا 4K/60 هرتز وجود دارد. و ویدئو پروژکتور دارای یک ویژگی Fast Mode برای به حداقل رساندن تأخیر برای بازی است، تا تاخیر ورودی امتیازی 17.9 میلیثانیه با سیگنالهای 4K/60 یا 1080p/60.
کنترل از راه دور ویدئو پروژکتور اصلی همراه با HT4550i دارای نور پس زمینه با دکمه های اختصاصی برای حالت های تصویر، حالت های صدا، بی صدا، صدا، و عملکردهای انتقال مانند پخش، مکث، جلو و عقب است. این کنترل از راه دور همچنین میتواند با دکمههای اضافی مانند صفحه اصلی، تنظیمات، برگشت و دستیار صوتی، دانگل داخلی Android TV را در هنگام اتصال حرکت کند. دکمه های دیگر، از جمله کیستون، ورودی، منوی ویدئو پروژکتور و پاور، خود HT4550i را کنترل می کنند. همچنین یک دکمه فوکوس خودکار برای ویدئو پروژکتورهای سازگار وجود دارد که از این ویژگی پشتیبانی می کنند، اگرچه HT4550i یکی از آنها نیست. به طور کلی، کنترل از راه دور پاسخگو است، محدوده موثر گسترده ای دارد و به راحتی HT4550i را کنترل می کند.
مقاله پیشنهادی: بررسی ویدئو پروژکتور ViewSonic LS610HDH LED
عملکرد
حالت های رنگی
BenQ HT4550i ترکیب غیرمعمول گسترده ای از 12 حالت تصویر را ارائه می دهد که برخی از آنها مختص نوع محتوا هستند و دو مورد از آنها حالت های ISF هستند که برای دسترسی به کد بازگشایی ISF نیاز دارند. حالت های موجود برای SDR عبارتند از Bright، Bright Cinema، Cinema، Filmmaker Mode و User. باز کردن حالت های ISF Day و ISF Night آنها را به گزینه های SDR اضافه می کند. برای محتوای HDR، HT4550i حالت های HDR10، HDR10+، Filmmaker Mode و HLG را ارائه می دهد، در حالی که محتوای 3D حالت تصویر اختصاصی خود را دارد. برخی از حالت های تصویر دارای تنظیمات خاصی هستند که به طور پیش فرض فعال یا غیرفعال هستند و نمی توان آنها را تغییر داد. به عنوان مثال، حالت Filmmaker دارای فیلتر WCG فعال است و در منو خاکستری می شود و از غیرفعال شدن آن جلوگیری می کند، در حالی که حالت سینما فیلتر WCG را غیرفعال و همچنین خاکستری است و از فعال شدن آن جلوگیری می کند. همین سناریو در مورد HDR10+ نیز صدق میکند، جایی که تنظیم تقویتکننده کنتراست محلی بهطور پیشفرض خاموش و خاکستری است تا از فعالسازی آن جلوگیری کند. این منطقی است زیرا ابرداده دینامیک HDR ارائه شده توسط رمزگذاری +HDR باید بر نقشهبرداری تون HDR خود ویدئو پروژکتور اولویت داشته باشد.
حالتهای تصویر HT4550i در واقع کاملاً دقیق بودند، به استثنای Bright Cinema که به دلیل استفاده از دمای رنگ اصلی ویدئو پروژکتور دارای یک سوگیری سبز بود. در غیر این صورت، تا زمانی که حالت تصویر انتخاب شده از دمای رنگ عادی استفاده کند، این عبارت برای هر دو محتوای SDR و HDR صادق است. با این حال، نقاط رنگی برای وسعت، به ویژه اشباع در HDR، دقت کمتری را در زمانی که فیلتر WCG استفاده نمیشد نشان داد. مزیت عدم استفاده از فیلتر WCG روشنایی بالاتر است، زیرا فعال کردن آن باعث کاهش روشنایی کلی اندازه گیری شده به میزان 36-38٪ می شود.
در SDR، ردیابی رنگ نسبتا نزدیک به دقیق بود، با برخی انحرافات جزئی در رنگ فیروزه ای و برخی مشکلات اشباع با زرد. حالت کاربر در SDR یک استثنا بود، زیرا فعال کردن فیلتر WCG دامنه رنگ را بسیار فراتر از Rec.709 گسترش داد و DCI-P3 را ردیابی کرد و در نتیجه دقت آن را با محتوای Rec.709 کاهش داد. هنگامی که فیلتر WCG درگیر بود، پوشش وسعت رنگ واقعاً برای DCI-P3 و Rec.709 به 100٪ رسید یا از آن فراتر رفت.
تنها با نگاه کردن به بیرون از جعبه، دلپذیرترین و دقیق ترین حالت های تصویر سینما و فیلمساز بودند که هر دو به خوبی مقیاس خاکستری را دنبال می کردند. ردیابی گاما در همه موارد بدون توجه به انتخاب منو درست بود.
امکانات کالیبراسیون در HT4550i قابل توجه است، از جمله یک کنترل تعادل سفید 2 نقطه ای استاندارد به اضافه یک کنترل تعادل سفید 11 نقطه ای با افزایش 10-100٪ و همچنین 5٪. ویدئو پروژکتور همچنین یک CMS استاندارد برای کنترل رنگ های اصلی و ثانویه از جمله لغزنده های Hue، Saturation و Brightness ارائه می دهد. توجه به این نکته مهم است که فعال کردن حالتهای ISF، کنترلهای تراز سفیدی ۱۱ نقطهای را غیرفعال میکند. بنابراین، جدای از مزیت پنهان بودن تنظیمات قفل شده در پشت کد باز کردن قفل ISF، دلیل کمی برای استفاده از آنها وجود دارد، زیرا کنترل بیشتری در سایر حالت های تصویر در دسترس است. من متوجه شدم که کنترلهای 11 نقطهای کمی بیش از حد درشت هستند و با یک کلیک تغییرات قابل توجهی ایجاد میکنند. BenQ بهتر است در اینجا تنظیمات دقیق تری ارائه دهد.
اگر از کالیبراسیون صرفنظر میکنید، حالتهای تصویر ایدهآل برای تماشا در HT4550i یا Filmmaker یا Cinema for SDR خواهند بود، با این که Cinema گزینه روشنتری است زیرا از فیلتر WCG استفاده نمیکند. برای محتوای HDR، HDR10+ ایدهآلترین حالت تصویر زمانی است که آن گزینه را با محتوای کدگذاری شده HDR10+ داشته باشید. اگرچه، اگر میخواهید روشنایی را بهینه کنید، میتوان از HDR10 استفاده کرد و وقتی تمرکز اصلی روی دقت و مشاهده اتاق تاریک با محتوای معمولی HDR10 است، حالت فیلمساز ایدهآل است. تنها تنظیمات توصیه شده تقویت کننده کنتراست محلی است، با تنظیمات میانی که بهترین عملکرد را دارد، و من پیشنهاد می کنم حالت منبع نور را روی Normal یا SmartECO تنظیم کنید. باز هم، تا زمانی که از دمای رنگ عادی استفاده شود، تصویر نسبتاً دقیق خواهد بود.
برای کالیبراسیون، از نرمافزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیفسنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry و یک ژنراتور Murideo 8K Seven استفاده کردم. HT4550i به یک تصویر مورب 100 اینچی بر روی صفحه نمایش Stewart Filmscreen Studiotek 130 G4 کالیبره شد. قبل از کالیبراسیون، اندازهگیریهای مختلفی را برای تأیید مشاهداتم از تجربه مشاهده خارج از جعبه انجام دادم.

مطابق با چیزی که در ابتدا روی صفحه دیدم، اندازهگیریهای پیش کالیبراسیون برای HT4550i به طور کلی بسیار خوب بود، با مقیاس خاکستری و بازتولید رنگ دقیق. مقادیر dE اندازه گیری شده این را تایید می کند. (DeltaE یا dE، معیاری است که برای تعیین خطاهای قابل مشاهده استفاده می شود، با مقدار بالای 3 قابل مشاهده است، بالای 2.3 تفاوت قابل توجهی برای چشم های آموزش دیده و کمتر از 2.3 در حالت ایده آل با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.)
در حالت فیلمساز حالت تصویر با دمای رنگ تنظیم شده روی Normal، میانگین مقیاس خاکستری dE 1.5 و حداکثر 3.5 بود. نقاط گستره/رنگ دارای میانگین dE 2.1 با حداکثر 4.7 بود، و Color Checker که بیش از 150 نمونه رنگ را نمونه برداری کرد، میانگین dE 2.3 با حداکثر 6.5 را نشان داد. من خوشحال شدم که متوجه شدم HT4550i به راحتی برای خطاهای کمتر و دقت بیشتر برای SDR و HDR به راحتی شماره گیری می شود. پس از کالیبراسیون، مقیاس خاکستری DeltaE به طور متوسط 1.2 با حداکثر 2.9 بود، در حالی که گام میانگین dE 1.0 و حداکثر 1.6 را نشان داد. برای ColorChecker با اندازه بزرگ، میانگین DeltaE 1.1 و حداکثر 3.4 بود. در محتوای HDR، مقیاس خاکستری و طیف رنگ به طور متوسط بین 3.9 و 4.9 dE است.
اندازهگیریهای HDR نسبتاً خوب به نظر میرسند، اگرچه کمبودهای معمول در روشنایی HDR رایج در ویدئو پروژکتورها وجود دارد. بزرگترین نکته کالیبراسیون HDR این بود که استفاده از حالت HDR10 بدون فعال کردن فیلتر WCG، شما را برای روشنایی بسیار به هدف نزدیکتر میکند و در عین حال دقت رنگ را قربانی میکند، به ویژه در اشباع و رنگ سبز. استفاده از فیلتر WCG منجر به رنگ دقیق تر، اما با خطاهای درخشندگی بالاتر می شود.
منابعی که من برای بررسی محتوا پس از کالیبراسیون استفاده کردم، یک AppleTV 4K و یک پخش کننده Ultra HD Blu-ray Oppo UDP-203 بود.
مشاهده 1080p/SDR.
در طی ارزیابی SDR، من Dazed and Confused را در بلوری از طریق پخش کننده UHD Oppo تماشا کردم. کل ارائه عالی به نظر می رسید، با رنگ های دقیق در همه چیز، از لباس گرفته تا اتومبیل، مانند Pickford's Orange Pontiac GTO. مقدار کمی دانه فیلم در صحنههای خاصی در این انتقال وجود دارد، مانند عکسی که در غروب زمین بیسبال گرفته شده است، و من از حفظ دانه قدردانی کردم. رنگهای پوست در سرتاسر طبیعی به نظر میرسند و تصویر در کل حس خوبی از عمق داشت.
مشاهده سه بعدی 1080p/SDR
برای مشاهده سه بعدی، انیمیشن Monsters vs Aliens را با استفاده از عینک استاندارد DLP-Link سه بعدی از پخش کننده Oppo تماشا کردم. کیفیت تصویر سه بعدی در واقع بسیار خوب بود، با روشنایی بسیار بالا و بدون تداخل قابل مشاهده. عمق قابل توجهی در صحنه های مختلف به نمایش گذاشته شد، مانند زمانی که سوزان قبل از ملاقات با هیولاها در سلول خود از خواب بیدار می شود و نمای دوربین به عقب برمی گردد، یا زمانی که W.R. Monger با جت پک خود در حال پرواز است. هنگامی که با ویدئو پروژکتور محتوای سه بعدی را می بیند، حالت تصویر سه بعدی خود را به طور پیش فرض تنظیم می کند و در حالت منبع نور عادی قفل می شود، که از آنجایی که تصویر روشن برای سه بعدی ایده آل بود، چیز خوبی است. رنگ ها خوب و پر جنب و جوش به نظر می رسیدند و تصویر حتی از طریق عینک کنتراست خوبی داشت. به طور کلی، تماشای سه بعدی تجربه بسیار لذت بخشی در HT4550i بود.
مشاهده 4K/HDR.
برای تستهای 4K/HDR، The Tomorrow War را از Amazon Prime Video هم در AppleTV 4K و هم از دانگل Android TV ارائه شده تماشا کردم. در حالی که تلویزیون اپل را تماشا می کردم، بین HDR10 و حالت فیلمساز تغییر مکان دادم. با HDR10، تصویر روشنتری را بدون استفاده از فیلتر رنگ انتخاب کردم، در حالی که در حالت فیلمساز، فیلتر رنگ بهطور پیشفرض فعال بود. سپس نسخه HDR10+ داینامیک تون نگاشت شده را از دانگل اندروید ویدئو پروژکتور تماشا کردم.

بهترین نمایش The Tomorrow War در BenQ با HDR10+ بود که میزان برش سفید موجود را محدود کرد.
نسخه معمولی HDR10 در حالت HDR10 یا Filmmaker تصویر خوبی با رنگها و رنگهای پوستی دقیق ارائه میدهد. استفاده از حالت HDR10 بدون فیلتر WCG به من تصویر روشنتر و پر جنب و جوشتری داد، که در پایان فیلم زمانی که دن (کریس پرت) و پدرش جیمز (جیکی سیمونز) در برف در حال مبارزه با وایت اسپایک بیگانه بودند، واقعاً خودنمایی کرد. سفیدی برف تمیز و flesh tones دقیق بود. متوجه شدم که تنظیم کنترل روشنایی HDR ویدئو پروژکتور روی هر سطحی بالاتر از 0 منجر به برش جزئیات در برف می شود. در این صحنه، روشنایی کمی کمتر مرتبط با حالت فیلمساز، که از فیلتر WCG استفاده می کند، باعث می شود جزئیات بیشتری در پس زمینه برفی حفظ شود. با این حال، هر دو حالت تصویر، درست قبل از اینکه Whitespike از لبه صخره خارج شود، مقدار زیادی برش در زیر نور خورشید را نشان میداد. ارائه HDR10+، با ابرداده پویا، جزئیات بیشتری را با برش کمتر از تصویری که به همان اندازه حالت تصویر HDR10 روشن بود که از فیلتر استفاده نمی کرد، ارائه کرد. این مورد انتظار بود زیرا حالت HDR10+ به طور پیش فرض فیلتر WCG را درگیر نمی کند.
من مقداری مشاهده HDR پرومتئوس، یک تست کلاسیک سطح سیاه/کنتراست، را روی بلوری 4K از طریق پخشکننده Oppo 203 UHD انجام دادم. رنگهای فیلم به خوبی بازتولید شدند، از نورهای ظریف داخل کشتی گرفته تا رنگهای زرد گرم در چراغهای کلاه ایمنی. تصویر ارائه شده بسیار واضح و با جزئیات بود، اگرچه صحنه های تیره تر به راحتی کنتراست کمتر از ستاره ای و سطح سیاهی ویدئو پروژکتور را با محتوای سخت نشان می داد. مشکلی که من پیدا کردم این بود که میتوانید تصویر را طوری تنظیم کنید که یا سیاهی را خرد کند تا همه چیز تیرهتر شود، یا جزئیات سایههای بیشتری را به قیمت بلند کردن کل طبقه سیاه حل کنید. واقعاً خوب در این بین وجود نداشت. بنابراین در صحنههای خاصی، مانند عکس اولیه زمانی که دیوید (مایکل فاسبندر) در کشتی تنها است در حالی که سایر مسافران در حالت سکون هستند، یا در نماهایی از کشتی که در فضا حرکت میکند، سیاهپوستان خاص به نظر میرسند و واقعاً سیاه نشان نمیدهند. استفاده از تقویتکننده کنتراست محلی به نمایش ستارههای بیشتری در طول صحنههای سفر کشتی کمک کرد، اما در مناطق تاریکتر، تصویر را کمی بیش از حد روشن کرد. با این وجود، استفاده از این ویژگی تجربه تماشای لذتبخشتری را فراهم کرد.
برای آخرین نمایش HDR خود، The Witcher، فصل 2، اپیزود 3 را از نتفلیکس تماشا کردم، بهویژه صحنهای که سیری قبل از انتقال به سالن غذاخوری Witcher در حال تمرین بود. دوباره بین HDR10 و Filmmaker Mode جابجا شدم. فیلتر رنگی WCG فعال در حالت Filmmaker Mode به تصویر کلی بهتری منجر میشود، رنگهای پوستی دقیقتری ارائه میدهد و رنگهای ظریفی را از نور خورشید بر چهرههای Ciri و Geralt آشکار میکند. این عملکرد خوب حتی زمانی که آنها به سالن غذاخوری که در آن آتش در دیگ نمایش داده می شود منتقل شدند صادق بود. بر خلاف بسیاری از ویدئو پروژکتورها که در آن شعله ها سفید یا فاقد رنگ هستند، شعله های آتش غنی و خوب به نظر می رسید. کاهش تنظیم روشنایی HDR به -1 به تصویر کلی عمق بیشتری اضافه کرد و در طول قسمت هایی که تماشا کردم به خوبی با نمایش مطابقت داشت.

نتیجه گیری
BenQ HT4550i یک عملکرد خوب و مستحکم است که در مقایسه با سایر ویدئو پروژکتورهای موجود در محدوده قیمتی خود، در هیچ زمینه خاصی کمبود جدی ندارد. واضح است که BenQ برای اطمینان از اینکه ویدئو پروژکتور تجربهای شبیه سینما را ارائه میکند، اقداماتی را انجام داد و ویژگیهایی را در نظر گرفت که علاقهمندان به سینمای خانگی از آن استقبال میکنند، مانند 4K HDR با نگاشت موثر HDR و پشتیبانی HDR10+، پوشش کامل وسعت P3، و کنترلهای کالیبراسیون بسیار دقیق و قوی با تنظیم مقیاس خاکستری 11 نقطهای. آنها حتی یک دانگل Android TV تایید شده را با Netflix مجاز ارائه کردند و مطمئن شدند که ویدئو پروژکتور تاخیر قابل توجهی برای گیمرها دارد.
با این حال، HT4550i در فضای جالبی در حدود قیمت 2999 دلاری خود قرار میگیرد، منطقهای که این روزها عمدتاً توسط ویدئو پروژکتورهای لیزری پرتاب فوقکوتاه پراکنده شده است، اما هنوز میتوانید ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی سنتی مناسبی با بسیاری از ویژگیهای مشابه پیدا کنید. این بدان معنا نیست که آنها با عملکرد کلی یکسان به میز مذاکره می آیند - برخی ممکن است در زمینه های خاص بهتر یا بدتر عمل کنند. اما گزینههای دیگری وجود دارد که میتوانید به همان میزان، یا کمی کمتر یا کمی بیشتر خرج کنید و در نهایت با ویژگیهایی مانند کنترلهای لنز موتوری، موتور نور لیزری که مزایای مشابهی با منبع LED HT4550i، HDMI 2.1 و احتمالاً عملکرد بهتر در برخی از بخشهای کلیدی مانند کنتراست ارائه میکند، برسید.
با این اوصاف، باید سخت جستجو کنید تا همه چیزهایی را که BenQ در اینجا بسته بندی کرده است بیابید، و علاوه بر این، HT4550i در بسیاری از موارد نسبت به رقبای خود در بهترین و دقیق ترین حالت های تصویر روشن تر خواهد بود. HT4550i همچنین به طور کلی یکی از دقیقترین ویدئو پروژکتورهایی است که من با این قیمت آزمایش کردهام، و یکی از معدود ویدئو پروژکتورهایی است که میتواند 100% فضای رنگی DCI-P3 را پوشش دهد و دقت رنگ را حفظ کند. اگر به دنبال یک ویدئو پروژکتور سینمای خانگی اختصاصی در این گروه بودجه هستید، این یک رقیب شایسته در رده خود است و برای مشاهده دقیق باید در لیست کوتاه شما باشد.
اندازه گیری ها
روشنایی
BenQ HT4550i دارای 3200 انسی لومن است. روشنترین حالت تصویر Bright است که دارای یک بایاس سبز قوی بود و 3413 انسی لومن یا کمی کمتر از 7 درصد بالاتر از مشخصات رتبهبندی شده بود. اکثر حالتهای تصویر دیگر دقیقتر بودند، اما خروجی لومن بهطور قابلتوجهی کمتر اندازهگیری شدند.
انتخاب سفارشی برای حالت منبع نور 7.3 درصد کاهش نور را در مقایسه با حالت عادی اندازهگیری کرد، در حالی که انتخاب ECO 25.4 درصد کاهش نور را اندازهگیری کرد و Smart ECO 27 درصد کاهش نور را از حالت عادی اندازهگیری کرد. استفاده از فیلتر WCG منجر به کاهش تقریباً 36-38٪ روشنایی در ازای طیف رنگی گسترده تر DCI-P3 شد.
BENQ HT4550I ANSI Lumens
Smart ECO |
ECO |
Custom 100 |
Normal |
SDR/HDR Mode |
2,491 |
2,546 |
3,163 |
3,413 |
Bright |
1,383 |
1,413 |
1,756 |
1,895 |
Bright Cinema |
1,367 |
1,397 |
1,736 |
1,873 |
Cinema |
859 |
878 |
1,091 |
1,177 |
Filmmaker Mode |
859 |
878 |
1,091 |
1,177 |
User |
1,373 |
1,403 |
1,743 |
1,881 |
HDR10 |
1,393 |
1,423 |
1,769 |
1,908 |
Filmmaker (HDR) |
867 |
886 |
1,101 |
1,188 |
HDR 10 (WCG) |
860 |
878 |
1,092 |
1,178 |
Filmmaker (HDR/WCG) |
کاهش نور لنز زوم
BenQ HT4550i هنگام حرکت از حالت لنز Wide به Telephoto روی لنز زوم 1.3 برابری خود، 25.6 درصد از دست دادن نور را نشان داد.
یکنواختی روشنایی
BenQ HT4550i که یک تصویر مورب 100 اینچی را نشان میدهد، منجر به یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده 84 درصد شده است. روشن ترین بخش صفحه نمایش بخش پایین و کم نورترین بخش قسمت بالا سمت چپ بود. تفاوت در روشنایی در یک صفحه نمایش تمام سفید و یک رنگ ثابت در یک صفحه تمام سفید یا در محتوای واقعی قابل توجه نبود.
صدای فن
BenQ سطح نویز HT4550i را 32 دسی بل معمولی و 28 دسی بل در حالت Eco با استفاده از اندازه گیری میانگین 6 نقطه ای استاندارد صنعتی در یک غرفه عایق صدا ارزیابی می کند. اندازهگیریهای معمولی و واقعی ProjectorCentral همیشه بالاتر از اندازهگیریهای کارخانه هستند. در مورد HT4550i، نویز فن معمولاً ثابت نبود، اما بر اساس میزان استفاده، بالا و پایین میرود. در اندازهگیریهای معمولی من با استفاده از نرمافزار Room EQ Wizard و یک میکروفون Umik-1، اندازهگیریهایی را در حدود چهار فوت از سمت چپ، راست و عقب ویدئو پروژکتور انجام دادم، بالاترین نویز به طور متوسط 43.2 دسیبل در حالت برق معمولی، 37.4 دسیبل در ECO/Smart ECO، و 38.4 دسیبا در حالت سفارشی بود. اندازهگیریها در تمام حالتهای تصویر SDR و HDR در هر تنظیم قدرت سازگار بود. کف صدای محیط اتاق تئاتر من 33.3 دسیبل اندازهگیری شد.
تاخیر ورودی
اندازه گیری تاخیر ورودی با فعال بودن حالت سریع ویدئو پروژکتور انجام شد و برای انواع سیگنال های مختلف پشتیبانی شده به شرح زیر ثبت شد: 1080/60 = 19ms، 1080/120 = 22ms، 1080/240 = 11ms، 4K/60 = 19ms.
اتصالات

HDMI 2.0b (x2; HDCP 2.2; 1 with ARC)
HDMI 2.0b (used for android dongle)
USB 2.0 Type A (x2; 2.5-amp power delivery/Service; Media Playback)
SPDIF (optical port)
3.5mm Audio Out
12v trigger
RJ-45 Lan port
RS-232
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. ویدئو پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
توجه: برای ارائه تصویر روشنتر در حالت تصویر HDR، HDR10 از فیلتر به قیمت کمی دقت استفاده نمیکند، در حالی که حالت Filmmaker از فیلتر استفاده میکند، هرچند با تصویری کمنور.
SDR
Picture Mode: FILMMAKER MODE
Fast Mode: Off
Brightness: 49
Contrast: 42
Color: 50
Tint: 50
Sharpness: 0
Advanced Color Settings
Gamma Selection: 2.4
Color Temperature Tuning
Color Temperature: Normal
R Gain: 101
G Gain: 100
B Gain: 101
R Offset: 256
G Offset: 256
B Offset: 256
Adv. Color Temperature Tuning
B |
G |
R |
|
49 |
50 |
56 |
5% |
50 |
50 |
51 |
10% |
48 |
51 |
50 |
20% |
53 |
50 |
49 |
30% |
50 |
50 |
48 |
40% |
50 |
50 |
46 |
50% |
49 |
50 |
50 |
60% |
50 |
50 |
46 |
70% |
49 |
50 |
50 |
80% |
51 |
50 |
50 |
90% |
50 |
50 |
49 |
100% |
Color Management
Gain |
Saturation |
Hue |
|
159 |
192 |
246 |
R |
182 |
165 |
127 |
G |
182 |
193 |
175 |
B |
196 |
124 |
243 |
C |
182 |
164 |
121 |
M |
191 |
163 |
185 |
Y |
200 |
200 |
200 |
W |
Wide Color Gamut: ON
Cinema Master
Color Enhancer: 0
Flesh Tone: 0
Pixel 4K Enhancer: 2
Motion Enhancer 4K: Off
Local Contrast Enhancer: Low
Light Source Mode: Custom
Custom Brightness: 100
HDR Brightness: 0
Noise Reduction: Low
HDR (WCG OFF)
Picture Mode: HDR10
Fast Mode: Off
Brightness: 50
Contrast: 50
Color: 50
Tint: 50
Sharpness: 0
Advanced Color Settings
Gamma Selection: 2.2
Color Temperature Tuning
Color Temperature: Normal
R Gain: 100
G Gain: 100
B Gain: 100
R Offset: 256
G Offset: 256
B Offset: 256
Adv. Color Temperature Tuning
B |
G |
R |
|
50 |
50 |
50 |
5% |
50 |
50 |
50 |
10% |
50 |
50 |
50 |
20% |
50 |
50 |
50 |
30% |
57 |
50 |
50 |
40% |
50 |
49 |
50 |
50% |
53 |
50 |
50 |
60% |
50 |
50 |
49 |
70% |
50 |
49 |
49 |
80% |
52 |
50 |
50 |
90% |
57 |
48 |
48 |
100% |
Color Management
Gain |
Saturation |
Hue |
|
200 |
207 |
200 |
R |
200 |
200 |
200 |
G |
200 |
201 |
209 |
B |
227 |
200 |
143 |
C |
200 |
209 |
204 |
M |
196 |
226 |
206 |
Y |
200 |
223 |
200 |
W |
Wide Color Gamut: OFF
Cinema Master
Color Enhancer: 0
Flesh Tone: 0
Pixel 4K Enhancer: 4
Motion Enhancer 4K: Off
Local Contrast Enhancer: Mid
Light Source Mode: Normal
Custom Brightness: N/A
HDR Brightness: 1
Noise Reduction: Low
HDR (WCG ON)
Picture Mode: FILMMAKER MODE
Fast Mode: Off
Brightness: 50
Contrast: 50
Color: 50
Tint: 50
Sharpness: 0
Advanced Color Settings
Gamma Selection: 2.2
Color Temperature Tuning
Color Temperature: Normal
R Gain: 100
G Gain: 100
B Gain: 100
R Offset: 256
G Offset: 256
B Offset: 256
Adv. Color Temperature Tuning
B |
G |
R |
|
50 |
50 |
50 |
5% |
50 |
50 |
50 |
10% |
50 |
50 |
50 |
20% |
50 |
50 |
50 |
30% |
53 |
50 |
50 |
40% |
52 |
48 |
50 |
50% |
50 |
50 |
49 |
60% |
52 |
49 |
50 |
70% |
50 |
50 |
50 |
80% |
50 |
50 |
50 |
90% |
50 |
50 |
50 |
100% |
Color Management
Gain |
Saturation |
Hue |
|
209 |
219 |
200 |
R |
205 |
225 |
175 |
G |
200 |
233 |
206 |
B |
200 |
202 |
162 |
C |
200 |
235 |
200 |
M |
200 |
226 |
112 |
Y |
200 |
200 |
200 |
W |
Wide Color Gamut: ON
Cinema Master
Color Enhancer: 0
Flesh Tone: 0
Pixel 4K Enhancer: 6
Motion Enhancer 4K: Off
Local Contrast Enhancer: Mid
Light Source Mode: Normal
Custom Brightness: N/A
HDR Brightness: 0
Noise Reduction: Low