ASUS ProArt A1 یک ویدئو پروژکتور پرتاب طولانی سنتی با نسبت پرتاب کوچکتر است که از منبع نور LED بسیار روشن و تراشه تصویربرداری DLP استفاده می کند. همچنین دارای اولین ویدئو پروژکتور تایید شده توسط Calman در جهان است، با ادعای قابل توجه کمتر از dE میانگین در دقت رنگ در حالی که 98٪ از فضاهای رنگی sRGB و Rec.709 را پوشش می دهد.
ASUS ProArt A1

ASUS ProArt A1 تنها ویدئو پروژکتور در خط محصولات ProArt این شرکت است که حرفه ای های خلاق را هدف قرار می دهد. اگرچه این ویدئو پروژکتور برای سینمای خانگی طراحی نشده است، اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید از یک یا دو فیلم در آن لذت ببرید، اگرچه واقعاً برای کار خلاقانه و آموزش طراحی شده است. در حال حاضر با قیمت 1499 دلار، با مجموعهای از ویژگیهای جالب که تطبیقپذیری مناسبی را به یک محیط آموزشی میبخشد، ممکن است به خوبی به بسیاری از کلاسهای درس راه پیدا کند.
نکات مثبت
ویدئو پروژکتور Calman-Verified
دقت رنگ خارج از جعبه قابل توجه است
منبع نور LED بسیار روشن
به محدوده مشخص شده می رسد
میرورینگ بیسیم از طریق دانگل Wi-Fi موجود
سیگنال های 4K تا 60 هرتز را می پذیرد
پشتیبانی سه بعدی
نکات منفی
بدون پشتیبانی از گستره HDR یا DCI-P3
توانایی محدود برای کالیبراسیون برای دقت بیشتر
بدون تغییر عمودی لنز
ویژگی ها
همانطور که گفته شد، ProArt A1 اولین ورودی در مجموعه ویدئو پروژکتورهای ایسوس است که در خانواده محصولات حرفه ای ProArt آنها قرار می گیرد که برای تولیدکنندگان محتوا طراحی شده است. اینها همچنین شامل لپ تاپ و رایانه های رومیزی، مادربردها، مانیتورهای صفحه نمایش مستقل و راه حل های نرم افزاری مختلف می شوند.
ProArt A1، با استفاده از منبع نور LED RGB در ترکیب با تراشه 0.65 اینچی DLP Texas Instruments، برای ارائه 3000 لومن نور خروجی چشمگیر بر اساس مشخصات منتشر شده ASUS رتبه بندی شده است. این بر اساس اندازهگیریهای ما که 2416 انسی لومن بود، کمی خوشبینانه بود که 584 انسی لومن یا حدود 19.5 درصد از مشخصات منتشر شده آنها (اگرچه در محدوده 20 درصد تحمل مجاز مشخصات ISO21118 است). گفتنی است، به دلیل استفاده از منبع نور LED RGB، A1 قادر به ارائه درخشندگی رنگ بالا است، و پذیرفته شده است که منبع LED روشن تر از اندازه گیری لومن انسی آن به چشم می آید.
ProArt A1 یک منبع نور حداکثر 30000 ساعت را ارائه می دهد که البته به حالت نور استفاده شده بستگی دارد. به لطف موتور LED خود چرخ رنگی ندارد، اما به عنوان یک ویدئو پروژکتور DLP تک تراشه ای که در آن رنگ باید به صورت متوالی به تصویرگر ارائه شود، همچنان پتانسیل لازم برای نمایش آثار باستانی افکت رنگین کمان را دارد. من متأسفانه در طول مدتی که با A1 کار کردم اینها را دیدم، بنابراین اگر به این اثر حساس هستید این را در نظر داشته باشید. نکته دیگری که در رابطه با A1 وجود دارد این است که کنتراست نسبتاً پایینی دارد که به صورت 800:1 ذکر شده است و قابل توجه است زیرا در تمام محتوایی که در طول مدتی که با دستگاه مشاهده کردم کنتراست بسیار کمی مشاهده کردم.

ProArt A1 دارای رزولوشن اصلی 1080p (1920x1080) است، اگرچه می تواند ورودی با وضوح 3840x2160 در 24 هرتز و همچنین 60 هرتز تا 10 بیت کروم 4:2:2 یا 8 بیت R4:4:4 chroma یا RMIa 8 بیتی را بپذیرد. خوشبختانه با لنز A1، تصویر نسبتا واضح است و جزئیات را به خوبی تشخیص می دهد.
همانطور که قبلاً ذکر شد، ProArt A1 یک ویدئو پروژکتور پرتاب بلند (یا استاندارد) است، هرچند با نسبت پرتاب نسبتاً محکم 1.3:1 تا 1.56:1 که به آن امکان می دهد بسته به فاصله ویدئو پروژکتور از صفحه نمایش، اندازه تصویر 40 تا 200 اینچ را به صورت مورب پخش کند. با زوم اپتیکال 1.2 برابری، این فاصله می تواند از 5.6 تا 6.7 فوت به بالا تا 14.1 تا 16.9 فوت برای اندازه های صفحه نمایش بزرگتر باشد. بر اساس نمودار فاصله ایسوس، متوجه شدم که این دقیق است، زیرا A1 را در حدود 9.4 فوت قرار می دهد تا به یک تصویر مورب 100 اینچی دست یابد، جایی که در نصب من از واحد به صفحه نمایش تقریباً 9.7 فوت با استفاده از حداقل زوم اندازه گیری کردم.
هنگامی که ProArt A1 در موقعیت قرار گرفت، می توان با استفاده از فوکوس دستی بسیار خوب و زوم دستی، به راحتی تصویر را شماره گیری کرد. A1 دارای یک افست کوچک است که پایین تصویر را پایینتر از ارتفاع پایههای ویدئو پروژکتور قرار میدهد، بنابراین هنگام قرار دادن یا نصب دائمی دستگاه باید این مورد را در نظر گرفت. اگر A1 در پیکربندی روی میز استفاده می شود، دو پایه جلویی قابل تنظیم برای کنترل ارتفاع و شیب ویدئو پروژکتور در دسترس هستند. با این حال، برای قرارگیری کمتر از ایدهآل، یک کیستون دیجیتالی 40± درجه افقی و عمودی علاوه بر تاب برداشتن چهار گوشه برای تنظیم گوشههای تصویر پیشنمایش در دسترس است. لطفاً به خاطر داشته باشید که استفاده از تاب برداشتن تصویر دیجیتال مانند این بر یکپارچگی تصویر تأثیر می گذارد، با این حال، این ویژگی ها در صورت نیاز در نصب موقت سریع در دسترس شما هستند. برای کمک به نصب و کمک به تعیین فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایش دلخواه خود، می توانید از ماشین حساب پروجکشن ProjectorCentral ASUS ProArt A1 استفاده کنید.
ProArt A1 گزینههای استاندارد پیشبینی قرارگیری در جلو و عقب را با نصب روی میز یا سقف با استفاده از چهار سوراخ نصب سقفی در پایین دستگاه امکانپذیر میکند. ویدئو پروژکتور نسبتاً سبک است و تنها 12.5 پوند وزن دارد و ابعاد آن 15.9x3.8x11.1 اینچ (WHD) است. این اجازه می دهد تا A1 تا حدودی قابل حمل باشد و در کیف حمل موجود حمل شود.
ProArt A1 برای رنگ دقیق در فضاهای رنگی پشتیبانی شده خاص، عمدتاً در حالت های تصویری sRGB و Rec.709 طراحی شده است، و طبق مشخصات منتشر شده ASUS، برای دستیابی به پوشش 98٪ در هر دو این فضاهای رنگی فهرست شده است. این در اندازهگیریهای تقریباً هدف من ثابت شد، که در آنها به پوشش 96.7 درصدی در Rec.709 و sRGB دست یافت. A1 دارای پوشش فضای رنگی کمی بزرگتر است که در آن رنگ های اصلی قرمز، سبز و آبی و رنگ های ثانویه زرد و سرخابی خارج از فضای رنگی Rec.709 قرار دارند. متأسفانه A1 از فضای رنگی گسترده تر DCI-P3 پشتیبانی نمی کند، بنابراین هر چیزی که در دستگاه مشاهده می شود در فضای رنگی Rec.709/sRGB خواهد بود.
ProArt A1 فاقد وای فای داخلی است، اما با استفاده از دانگل بیسیم همراه، امکان پخش بیسیم را از دستگاه تلفن همراه یا لپتاپ فراهم میکند. هنگامی که دانگل متصل شد و Wireless Projection به عنوان سیگنال ورودی انتخاب شد، کاربران یک نام شبکه SSID و رمز عبور اختصاصی آن را مشاهده خواهند کرد. صفحه ای که در آن نمایش داده می شود همچنین دارای کدهای QR برای کاربران iOS برای اسکن است که به طور خودکار به شبکه ایمن ملحق می شوید. پس از انجام این کار، تنها چیزی که باقی می ماند این است که انعکاس صفحه در دستگاه شما فعال شود تا مستقیماً به ProArt A1 نمایش داده شود. در حین آزمایش این، خوشبختانه با تاخیر یا مشکل همگام سازی لب مواجه نشدم، بنابراین می توان از آن به راحتی در سناریوی کلاس درس با دستگاهی مانند iPad استفاده کرد.
ProArt A1 ورودی های زیادی را در پنل پشتی خود ارائه می دهد. دو ورودی HDMI 2.0، یک ورودی VGA، دو ورودی USB نوع A (یکی برای دانگل USB وای فای همراه و دیگری برای تامین برق 5 ولت/1.5 آمپر برای یک استیک پخش خارجی مانند تلویزیون Chromecast یا Fire)، یک ورودی RS232 برای ارسال دستورات سریال، و در آخر دو درگاه صوتی آنالوگ 3.5 میلی متری و خروجی صوتی برای خروجی صوتی.

A1 شامل یک بلندگوی تکی 10 واتی است که کار را انجام می دهد و با صدای نسبتاً بلند پخش می شود. با این حال صدای آن بسیار نازک است و من شخصاً نتوانستم برای مدت طولانی به آن گوش دهم زیرا تا حدودی خشن بود. متأسفانه، هیچ پروفایل صدا یا سایر تنظیمات صوتی برای صاف کردن صدا وجود نداشت، بنابراین استفاده از یک راه حل بلندگوی خارجی مانند نوار صوتی یا سایر سیستم های بلندگوی برقی به شدت توصیه می شود. بلندگوی داخلی به راحتی کار می کند، اگرچه یافتن راه حل خارجی باید یک اولویت نسبتاً بالایی باشد.
یک شگفتی خوب این بود که A1 در واقع از سه بعدی از طریق عینک DLP-Link پشتیبانی می کند. هنگامی که یک سیگنال سه بعدی توسط A1 دریافت می شود، به سادگی روشن کردن عینک های 3D-Link آنها را جفت می کند و سه بعدی نسبتاً خوب است. روشن بود و در آزمایش من حداقل تا بدون تداخل داشت.
در نهایت، همراه A1 یک کنترل از راه دور بسیار ساده با دکمههای روشن/خاموش، ورودی، و یک حلقه ناوبری با دکمه OK/Mode است که انتخابها را تأیید میکند. اگر منویی وجود نداشته باشد، آن دکمه کاربر را مستقیماً به حالت انتخاب حالت تصویر از پیش تعیین شده ProArt می فرستد که یک ویژگی خوب است. همچنین دکمه بازگشت و دکمه هایی برای کیستون، منو و صدا وجود دارد. ویدئو پروژکتور، دانگل کوچک، ریموت و سیم برق همگی به راحتی در کیف حمل موجود ذخیره می شوند
مقاله پیشنهادی: بهترین ویدئوپروژکتور سال 2025
عملکرد
حالت های رنگی
ASUS ProArt A1 دارای هشت حالت تصویر است که به آنها از پیش تنظیم های ProArt گفته می شود. این حالت ها استاندارد، sRGB، Rec.709، تئاتر، منظره، بازی، پویا و کاربر هستند که حالت استاندارد حالت تصویر پیش فرض خارج از جعبه (OOTB) و sRGB حالت Calman-Verified است. اکثر حالتهای تصویر از پیش تعیینشده، به استثنای Rec.709 و sRGB، صدای بسیار سردی داشتند، بهجز یک استثنای دیگر به Dynamic که بیش از حد سبز بود. مشاهده sRGB و Rec.709 نشان داد که آنها کمی بیش از حد گرم هستند، اگرچه طبیعی ترین و صحیح ترین به نظر می رسیدند.
گفته می شود، هیچ یک از حالت های تصویر پیش فرض در رابطه با مقیاس خاکستری دقیق نبودند. این به دلیل دمای رنگ پیشفرض انتخابشده برای هر کدام بود، که مخصوصاً برای حالتهای sRGB و Rec.709 که انتظار دقت بالاتری برای آنها داشتم، عجیب بود. احتمالاً می توان فرض کرد که دمای رنگ گرم مورد استفاده برای این دو حالت مانند سایر ویدئو پروژکتورها بسیار دقیق است، اما صرفاً تغییر دمای رنگ از گرم به متوسط، مقیاس خاکستری را بسیار بهتر متعادل می کند و فشار بیش از حد قرمز را حذف می کند.

تنظیمات تصویر ProArt A1 در منوی تحت نام پالت ProArt قرار دارد. این بخش امکان کنترل تنظیمات استاندارد تصویر مانند روشنایی، کنتراست، اشباع و غیره و همچنین کنترل دمای رنگ، گاما، رنگ دیوار (در صورت نمایش روی دیوار) و تنظیم رنگ (که CMS یا سیستم مدیریت رنگ برای تنظیمات اختصاصی نقاط رنگ اولیه و ثانویه است) را میسر میسازد. به طور شگفت انگیزی برای ویدئو پروژکتوری که دقت رنگ به عنوان دلیل وجود آن تبلیغ می شود، هیچ کنترل اختصاصی Gain یا Bias برای تنظیم دقیق تراز سفیدی برای هر یک از تنظیمات از پیش تنظیم شده ProArt، از جمله کاربر، وجود ندارد. اگر میخواهید رنگ را فراتر از تنظیمات کارخانه تنظیم کنید، پس از تنظیمات اولیه، ویدئو پروژکتور فقط اجازه تنظیم رنگهای اصلی و ثانویه را در CMS میدهد، که دارای کنترلهای معمول برای اشباع، رنگ، و روشنایی/درخشندگی است (که در اینجا با عنوان Gain برچسبگذاری شده است، نباید با کنترل تعادل سفیدی Gain که معمولاً با یک جفت شده است اشتباه گرفته شود). همچنین می توانید اهداف گاما و دمای رنگ از پیش تعریف شده را انتخاب کنید. یک نکته مهم این است که اگر سیگنال فرمت رنگ RGB باشد، Saturation و Tint برای تنظیم در دسترس نیستند.
تنظیمات گامای ProArt A1 تقریباً نزدیک به تنظیمات منو اندازه گیری می شود، اگرچه کاملاً دقیق نیست. برای مثال تنظیم گاما 2.4 در 2.35 اندازه گیری شد. خوشبختانه گاما برای هر چیزی که انتخاب شد نسبتاً صاف بود، با ردیابی بسیار جزئی در انتهای پایین به سمت بالا تا محرک 40٪ (40٪ خاکستری). گزینه های گامای موجود عبارتند از 1.8، 2.0، 2.2، 2.4، 2.6، تئاتر، منظره و بازی. تئاتر، منظره و بازی دارای گامای منحنی S هستند که باعث میشود نواحی تیره، تیرهتر به نظر برسند و مناطق روشنتر بیش از حد روشن شوند.
همانطور که قبلا ذکر شد دمای رنگ یکی از موارد اشتباه در تصویر اولیه برای حالت های تصویر sRGB و Rec.709 بود که از گرم به عنوان تنظیمات پیش فرض استفاده می کردند. خیلی گرم بود و کمی فشار قرمز داشت که به راحتی در رنگ پوست دیده می شد و همچنین به وضوح در اندازه گیری ها مشهود بود. خوشبختانه، این مشکل به سادگی با تغییر دمای رنگ از گرم به متوسط برطرف شد. برخی مشکلات جزئی با رنگ قرمز و زرد نیز مشاهده شد. پس از انجام این تنظیم اولیه دمای رنگ، شروع به بررسی برخی از محتواها مانند عکسها، استفاده از آن به عنوان مانیتور رایانه شخصی و غیره کردم. حالتهای تصویر ایدهآل برای مشاهده هر محتوا به راحتی یا sRGB یا Rec.709 بودند، زیرا دقیقترین حالتها بودند. همانطور که اشاره شد، حالت sRGB حالت Calman-Verified ویدئو پروژکتور است، اگرچه Rec.709 از نظر عملکرد نیز این حالت را منعکس می کند.

بنابراین، کاربرانی که قصد کالیبره کردن ویدئو پروژکتور را ندارند، میخواهند از حالتهای sRGB یا Rec.709، همراه با تغییر دمای رنگ به Middle، و تنظیم گاما بر اساس اولویت استفاده کنند (اگرچه به نظر من 2.0، 2.2 و 2.4 قابل قبولترین هستند). برای تنظیم حالت نور، من سیاه پویا یا عادی را پیشنهاد می کنم.
من کالیبراسیون ProArt A1 را با استفاده از نرم افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیف سنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry Research و یک ژنراتور Murideo 8K Seven شروع کردم. ProArt A1 به قطر 100 اینچ بر روی صفحه نمایش فیلم Stewart با بهره 1.3 در فاصله تقریباً 9 فوت تا 7 اینچ کالیبره شد. قبل از شروع کالیبراسیون، اندازهگیریهای مختلفی را برای تأیید آنچه در مشاهده OOTB دیدم انجام دادم.
ProArt A1 نسبتاً جالب است زیرا دارای یک پیش کالیبراسیون در کارخانه و گزارشی از میزان خطاهای Average و Max dE برای دستگاه در حالت sRGB است. بر اساس گزارش ارائه شده با این نمونه، نتایج به عنوان دارای میانگین dE 0.938 با حداکثر 2.337 dE فهرست شد. DeltaE معیاری است که برای تعیین خطاهای قابل مشاهده استفاده می شود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE از 3 قابل مشاهده است، هر چیزی بیش از 2.3 برای چشم های تمرین شده تفاوت قابل توجهی دارد و هر چیزی کمتر از 2.3 در حالت ایده آل نباید برای چشم دیده شود.
ذکر این نکته مهم است که گزارش های Calman-Verified با استفاده از تعداد کمی تکه رنگی، به طور دقیق 32 مورد اندازه گیری می شوند. بنابراین، در صورتی که دستگاه از قبل کالیبره شده باشد، دریافت خطای میانگین کم و حداکثر خطای پایین چندان دشوار نیست. اگر مجموعه بسیار بزرگی از patch ها اندازهگیری شود، نتیجه تغییر میکند، مانند 150+ که من اندازهگیری کردم تا دید بهتری از دقت کلی داشته باشم. این البته میانگین کلی و حداکثر خطا را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد که قابل انتظار است.
یک نکته دیگر از گزارش پیش کالیبراسیون همراه با واحد، یادداشتی است که در پایین فهرست شده است که به طور خاص موارد زیر را بیان می کند. "نتایج تست تحت روش های مختلف تست، تجهیزات و الگوهای مختلف متفاوت است." این یک بیانیه کاملا درست است و باید در آینده مورد توجه قرار گیرد.
اندازهگیریهای خارج از جعبه sRGB، تنها با تغییر در دمای رنگ و گاما، به طور متوسط 3.4 dE و حداکثر dE 8.4 منجر شد. وقتی مجموعه patch تقریباً به همان تعداد مورد استفاده برای گزارش پیش کالری کاهش می یابد، A1 با میانگین 2.7 dE و حداکثر 5 dE عرضه شد. اکنون، متأسفانه این مقایسه دقیق نیست، زیرا من باید همان وصلههای دقیقی را که برای تأیید ادعای صحت استفاده شده است بدانم و استفاده کنم. با این حال، من می توانم ببینم که اگر آنها به دنبال چیز خاصی با آن patch ها هستند، می توانند اعداد مشخص شده را بزنند. در نهایت، نتایج کلی بد نیست، و داشتن یک ویدئو پروژکتور با عملکرد OOTB در این سطح، زمانی که قیمت پایین را در نظر بگیرید، نسبتاً چشمگیر است.
همانطور که قبلاً گفته شد، هیچ کنترلی برای تنظیم Grayscale Gain یا Bias وجود ندارد، بنابراین تنظیمات عمدتاً در CMS تنظیمات رنگ پس از انتخاب گاما و دمای رنگ دلخواه من انجام شد. کالیبراسیون روی رنگهای اصلی و ثانویه RGBCMY با پیش تنظیم sRGB ProArt انجام شد.
خطاهای DeltaE پس از کالیبراسیون آن چیزی نبود که انتظار داشتم، عمدتاً به دلیل کار نکردن تنظیمات تصویر آنطور که انتظار داشتم. کنترلها از نظر میزان تغییر بسیار تهاجمی بودند و نیاز به دانهبندی بیشتری داشتند. متوجه شدم که آنها در حالتهای کمتر ترجیحی عکس که Rec.709 را ردیابی نمیکنند، مانند User یا Standard، بهتر کار میکنند، اما نمیتوانید آن حالتها را به دقت sRGB یا Rec.709 دریافت کنید زیرا کنترلهای CMS هنوز بسیار درشت هستند و البته، هیچ کنترل Gain یا Bias برای تنظیم مقیاس خاکستری وجود ندارد. بنابراین پس از تلاش برای کالیبراسیون بیشتر در حالتهای Rec.709 یا sRGB، در نهایت یک خطای حداکثر dE کمی کمتر از 6.48dE در یک جستجوگر رنگ بزرگ و تقریباً همان dE متوسط دریافت کردم. بنابراین، نتایج تقریباً مشابه پیش کالیبراسیون است، و در بیشتر موارد، کاربر در واقع بهتر است تنظیمات استانداردی را برای دمای رنگ میانی و گامای دلخواه در sRGB یا Rec.709 Preset انجام دهد و آن را روز نامگذاری کند. اکنون، با توجه به آنچه گفته شد، می توانید برخی از ویدئو پروژکتورها را در این بازه قیمتی دقیق تر با خطاهای میانگین و حداکثر کمتر دریافت کنید، اما آنها نیاز به کالیبراسیون دارند. در حالی که ProArt A1 می تواند به هر دو طرف برود و با دو تا سه تغییر ساده آماده استفاده از OOTB باشد.

مشکل اصلی کالیبراسیون در درجه اول در رنگ دیده می شد که برای قرمز، زرد و فیروزه ای کمی خاموش بود و در قرمز و سرخابی کمی بیش از حد اشباع بود. متأسفانه، به دلیل کنترل های درشت، اگر کسی سعی در اصلاح این مسائل، به ویژه اشباع داشته باشد، به شدت از حالت اشباع خارج می شود و منجر به یک تصویر کسل کننده تر می شود.
دستگاههایی که برای بررسی محتوا پس از کالیبراسیون استفاده کردم، Apple TV 4K، پخشکننده بلوری Oppo UDP-203 و رایانه رومیزی ویندوز 11 بودند.
مشاهده 1080p/SDR.
پس از کالیبراسیون من شروع به تماشای ایندیانا جونز و معبد عذاب در بلوری از طریق Oppo 203 کردم. به طور کلی، کیفیت تصویر بد نبود و رنگ پوست برای ویلی و ایندیانا خوب به نظر می رسید. تفاوتهای ظریف در رنگ و سایه لباسهایی که روستاییان میپوشیدند، به خوبی بازتولید میشد، اگرچه رنگ پوست و رنگ آنها کمی تغییر کرده بود، و کمی اشباعتر از آنچه باید دیده میشد، نشان میداد. نکته اصلی که به چشم می آمد کنتراست کم آشکار برخی از صحنه ها بود، مانند زمانی که کودک فرار می کند و بعداً در آغوش ایندیانا می افتد و زمانی که ایندیانا تصویر شیوا را دریافت می کند. هنگامی که صحنه به جایی که ایندیانا در خارج از دهکده بود و با Short Round صحبت میکرد، تغییر کرد، به دلیل کنتراست پایین ویدئو پروژکتور، پسزمینه نمایش داده نشد. به شدت خرد شده بود و جزئیات از دست رفته بود.
مشاهده 4K/SDR.
Transformers: Age of Extinction در Apple TV 4K انتخاب بعدی من برای مشاهده 4K/SDR بود. این به خوبی ارائه شد. رنگ ها برای اکثر صحنه ها دقیق بودند و غنی و پر جنب و جوش به نظر می رسیدند. یک مثال خوب زمانی است که کید، لوکاس و دخترش توسط دوست پسرش نجات یافتند و آنها سعی داشتند از طریق مزارع ذرت فرار کنند. رنگ سبز فیلدها نسبت به سایر نمایشگرهایی که من این را مشاهده کرده ام، غنی و دقیق بود. در یک نقطه آنها به حیاط خلوت می روند و صحنه ای وجود دارد که گرد و غبار زیادی از نمای داخل ماشین دیده می شود. در یک صفحه نمایش خوب، چیزی شبیه به ظاهر دانه های فیلم دارد، و خوشبختانه در حین مشاهده آن در A1 نیز وجود داشت. این صحنه در نهایت به جایی تبدیل میشود که آنها به Optimus Prime میروند تا از Lockdown که بمب آتشزا را با انفجارهای عظیم میریزند فرار کنند. بمب آتشزا در مقایسه با سایر مواقعی که من این صحنه را روی نمایشگرهای به خوبی کالیبره شده دیده ام، کمی بیش از حد اشباع به نظر می رسید، اما همچنان خوب به نظر می رسید ممکن است متوجه کمی خاموش بودن آن نشوید مگر اینکه آن را با یک مرجع مقایسه کنید. به طور کلی، A1 با این فیلم خوب عمل کرد.

رنگهای ASUS ProArt A1 در دوره Transformers: Age of Extinction دقیق و پر جنب و جوش به نظر میرسیدند. (اعتبار عکس: پارامونت)
ایستگاه کاری کامپیوتر
با رفتن به محتوای کمتر هیجان انگیز، از A1 به عنوان مانیتور یک رایانه شخصی ویندوز 11 مجهز به یک GPU 3090ti متصل از طریق HDMI استفاده کردم. من از این برای بهره وری استاندارد و مرور وب، گذراندن مدتی در اکسل و مشاهده فایل های PDF، کلیپ های یوتیوب، نرم افزارهای کالیبراسیون مختلف و غیره استفاده کردم.
تصویر خوب بود
واضح بود و من متوجه هیچ حاشیه رنگ یا انحراف رنگی روی متن نشدم. من تاخيري را احساس كردم كه با كليكهاي ماوس و نيز تايپ كردن (بسته به سرعت تايپ) قابلتوجه بود، اگرچه براي كارهاي بهرهوري احتمالاً مشكل چنداني نيست. من فکر نمی کنم از این برای یک دستگاه نمایشگر روزانه برای کار بهره وری استفاده کنم، اما در صورت نیاز برای ارائه بسیار کافی است.
عکس / مشاهده هنر
در پایان بررسی محتوا در A1 به عکسهای شخصی که با آنها آشنا هستم نگاه کردم و از طریق آییفون خود از طریق میرورینگ بیسیم با صفحه نمایش A1 به اشتراک گذاشتم. در کل همه چیز خوب به نظر می رسید. رنگ در برخی از عکسها کمی تغییر کرده بود، اما همه آنها به خوبی با رنگ پوست طبیعی و سفیدی تمیز ارائه شده بودند. سپس تصمیم گرفتم از طریق HDMI از رایانه شخصی خود به تماشای آثاری از جکسون پولاک بپردازم، مانند The Water Bull و Autumn Rhythm. باز هم، همه چیز به خوبی با کمی اشباع بیش از حد در قرمز و برخی مشکلات رنگی جزئی در فیروزه ای و قرمز ارائه شد. به طور کلی، تصاویر خوب و نزدیک به آنچه انتظار داشتم ببینم به نظر می رسید.
نتیجه گیری
ASUS ProArt A1 یک ویدئو پروژکتور بسیار توانا در بازتولید تصاویر دقیق، به ویژه در قیمت آن است. این بسیار ساده است و از هیچ نوع ویژگی هوشمندی خارج از میرورینگ بیسیم پشتیبانی نمیکند، که ابزار مفیدی است که باید A1 را در عملکرد اصلی خود بهعنوان یک ویدئو پروژکتور هنری ارزانقیمت به خوبی انجام دهد. این اتصال قدیمی را با گنجاندن VGA ارائه می دهد و برای یک ویدئو پروژکتور LED روشن می شود، هرچند به قیمت کمی دقت. بزرگترین امتیازی که ارائه می دهد گواهینامه Calman-Verified است. این باعث میشود دستگاه بدون نیاز به تخصیص بودجه اضافی برای کالیبره کردن آن، بهطور مؤثری متصل و پخش شود و به مخاطبان هدف خود یک ویدئو پروژکتوری کاربردی و با دقت رنگی منطقی از جعبه ارائه دهد.
مشکل برای برخی احتمالاً عدم پشتیبانی از HDR و DCI-P3 است، زیرا در حال حاضر محتوای زیادی در HDR در دسترس است. در یک محیط آموزشی که احتمالاً مشکل چندانی نخواهد بود، اگرچه اگر کاربر بخواهد از این در درجه اول برای سینمای خانگی یا سینما استفاده کند، بهتر است به واحدی با ویژگیهای غنیتر نگاه کند که درجه بالاتری از کالیبراسیون و احتمالاً کنتراست خارج از جعبه بهتر را میدهد. تنها چیزی که مایلم در تکرارهای بعدی ببینم ادغام با Calman یا امکان آپلود LUT 1D و یا 3D به طور مستقیم در ویدئو پروژکتور است که اکنون در برخی از نمایشگرهای مانیتور ProArt یافت می شود.
فراموش نکنیم که این یک ویدئو پروژکتور 1499 دلاری است که هدف آن تلاش های کمتر جدی است. کلاسهای درس، اتاقهای کنفرانس و نمایشگاهها بسیار مورد پسند این واحد قرار میگیرند، زیرا استفاده از آن ساده است، نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد و شما را با حالتهای از پیش کالیبرهشدهاش به تصویر ایدهآل نزدیک میکند.
اندازه گیری ها
روشنایی
ASUS ProArt A1 دارای 3000 انسی لومن است. روشنترین حالت تصویر، پویا است، که مانند روشنترین حالت در بسیاری از ویدئو پروژکتورها، بایاس سبز داشت و واقعاً برای مشاهده مناسب نبود. این حالت تصویر 2416 انسی لومن یا حدود 19.5 درصد کمتر از مشخصات ایسوس اندازه گیری می کند.
با انتخاب Eco برای حالت نور، 19.62 درصد کاهش نور در مقایسه با معمولی یا مشکی پویا اندازه گیری شد.
ASUS ProArt A1 ANSI Lumens
Eco |
Dynamic Black |
Normal |
Mode |
1,942 |
2,416 |
2,416 |
Dynamic |
1,609 |
2,002 |
2,002 |
Standard |
1,018 |
1,266 |
1,266 |
sRGB |
1,024 |
1,273 |
1,273 |
Rec.709 |
1,376 |
1,712 |
1,712 |
Theater |
1,525 |
1,897 |
1,897 |
Scenery |
1,490 |
1,854 |
1,854 |
Game |
1,338 |
1,655 |
1,665 |
User |
کاهش نور لنز زوم.
افت نور ASUS ProArt A1 هنگام جابجایی از موقعیت بزرگنمایی گسترده به طولانی ترین موقعیت تله فوتو 13.54 درصد بود.
یکنواختی روشنایی
ASUS ProArt A1 که یک تصویر مورب 100 اینچی را نمایش میدهد، منجر به یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده 74 درصد در زوم زاویه باز و 74 درصد در زوم تله فوتو شد. روشن ترین قسمت صفحه نمایش بخش پایین پایین و کم نورترین بخش قسمت سمت چپ بالا بود. تفاوت روشنایی در یک صفحه تمام سفید و یک صفحه رنگی ثابت در یک صفحه سفید کامل یا در محتوای متحرک واقعی قابل توجه نبود.
صدای فن
ایسوس صدای فن ProArt A1 را 32dBA در حالت استاندارد و 28dBA در حالت Eco با استفاده از اندازه گیری میانگین استاندارد صنعتی از چند طرف واحد در یک محفظه عایق صدا گزارش می دهد. اندازهگیریهای معمولی من با نرمافزار Room EQ Wizard و یک میکروفون Umik-1 که تقریباً 3 فوت از بالا، چپ، راست، عقب و جلوی ویدئو. پروژکتور قرار داشت، با سطح صدای اتاق تئاتر من 33.3 dBA گرفته شد. در این شرایط، نویز بین 36.3 dBA تا 39.1 dBA در حالت Normal یا Dynamic Black Light بسته به موقعیت میکروفون و بین 35.3 dBA تا 36.1 dBA در حالت Eco متغیر بود.
تاخیر ورودی
اندازه گیری تاخیر ورودی با استفاده از Game ProArt Preset انجام شد. رزولوشنها و فریمهای پشتیبانی شده زیر مورد آزمایش قرار گرفتند:
1080p/60Hz = 51ms, 1080p/120Hz = 46ms, 2160p/30Hz = 66ms, 2160p/60Hz = 51ms
اتصالات

HDMI 2.0b (x2; HDCP 2.2)
USB 2.0 Type A (USB Wi-Fi Dongle)
USB 2.0 Type A (5V/1.5A power delivery)
Analog audio out (3.5mm)
Analog audio in (3.5mm)
VGA
RS232
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. ویدئو پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
همانطور که در بررسی گفته شد، توصیه میشود از پیشتنظیمهای sRGB یا Rec.709 فقط با ایجاد تغییرات در تنظیمات دمای رنگ و گاما استفاده کنید. در طول آزمایش مشخص شد که تنظیم کنتراست روی 42 باعث کاهش برش در محدوده دینامیکی ویدئو پروژکتور می شود. روشنایی را در صورت نیاز تنظیم کنید.
sRGB/Rec.709
Light Mode: ECO or Dynamic Black (content dependent)
Brightness: 48
Contrast: 42
Saturation: 50
Tint: 50
Sharpness: 8
Color Temperature: Middle
Wall Color: White
Gamma: 2.2
تنظیم رنگ
Gain |
Saturation |
Hue |
Color |
97 |
98 |
17 |
R |
66 |
95 |
18 |
G |
54 |
100 |
27- |
B |
70 |
100 |
6- |
C |
95 |
81 |
63 |
M |
97 |
92 |
55- |
Y |