Epson Home Cinema 2350 یک ویدئو پروژکتور پرتاب بلند سنتی است و در انتهای بالای خط سرگرمی پخش جریانی ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی این شرکت قرار دارد و تنها پرتاب طولانی با پشتیبانی از وضوح 4K در این خانواده است.
Epson Home Cinema 2350

این مدل سپتامبر گذشته عرضه شد و جایگزین HC2250 شد که توسط Projector Central در دسامبر 2021 بررسی شد و درست بالای Home Cinema 1080 و درست زیر Home Cinema 3200 قرار دارد. قیمت معمولی آن 1299 دلار است، اگرچه با تبلیغات تعطیلات ممکن است آن را تا 1099 دلار پیدا کنید. ارائه خروجی لومن بالا در یک بسته همه کاره با قیمت رقابتی، نقطه ورود بسیار خوبی برای هر کسی است که به فکر افزودن ویدئو پروژکتور به سینمای خانگی خود است.
نکات مثبت
پشتیبانی از 4K از طریق 4K PRO_UHD تغییر پیکسل
پشتیبانی از HDR10
جابجایی لنز عمودی
دانگل استریم اندروید با برنامه بومی نتفلیکس
پشتیبانی از وای فای و بلوتوث
پشتیبانی از ARC
اسپیکر داخلی 10 وات
تاخیر ورودی کم برای بازی
نکات منفی
رزولوشن 2×1080p به جای UHD کامل
دانگل استریم ارائه شده بهطور پیشفرض فضای رنگی BT.2020 و محدوده دینامیکی HDR با محتوای SDR دارد.
برای اینکه به بهترین شکل ظاهر شود به مقداری کالیبراسیون نیاز دارد
بدون پشتیبانی سه بعدی
ویژگی ها
ویدئو پروژکتور سینمای خانگی HC2350 از منبع نور 3LCD و UHE (با راندمان فوق العاده) اپسون استفاده می کند که مشخصات بالای 2800 انسی لومن را ارائه می دهد که با اندازه گیری ما دقیق است در واقع با خوانش ما 2875 E221.6% ISO بالاتر یا 221.6% ISO بالاتر از 6.6% انسی بهتر است. مشخصات HC2350 با طراحی 3 تراشه ای خود همچنین درخشندگی رنگ بالایی را ارائه می دهد و جلوه های رنگین کمانی را حذف می کند، که اغلب با ویدئو پروژکتورهایی با این قیمت که از معماری تک تراشه DLP استفاده می کنند دیده می شود. در عین حال، HC2350 عمر لامپ 7500 ساعت در حالت ECO (لامپ کم) یا 4500 ساعت در حالت عادی (لامپ استاندارد) را ارائه می دهد.
HC2350 یک ویدئو پروژکتور با وضوح 1080p است که از تغییر پیکسل و پردازش بهبود جزئیات از فناوری 4K PRO-UHD اپسون استفاده می کند که سعی می کند وضوح 4K را روی صفحه تقلید کند. این تنها دو برابر شدن پیکسل ها را فراهم می کند (به جای تغییر 4 برابری مورد نیاز برای 4K کامل) و متأسفانه منجر به یک تصویر تا حدودی نرم تر می شود. به نظر نمی رسد ویدئو پروژکتور وضوح کامل UHD 4K (3840x2160) را به طور کامل حل کند. HC2350 سیگنالهای وضوح UHD 4K را با فرکانس 30 هرتز و نرخ فریم پایینتر با فشردهسازی کروما 4:2:2 میپذیرد، اما تنها در صورتی که عمق بیت 8 بیتی با کروما 4:2:0 باشد، 4K/60 هرتز را نمایش میدهد.
ویدئو پروژکتور HC2350 یک ویدئو پروژکتور استاندارد پرتاب طولانی است که از نسبت پرتاب 1.32:1-2.15:1 پشتیبانی می کند و می تواند تصویری بین 40 اینچ تا 500 اینچ بر اساس فاصله ویدئو پروژکتور از صفحه نمایش دهد. این فاصله بر اساس مستندات اپسون می تواند از 3.7 تا 6.2 فوت تا 48.7 تا 78.7 فوت متغیر باشد. من متوجه شدم برد ارائه شده برای نمایش یک تصویر 100 اینچی که در آن ویدئو پروژکتور تقریباً 11 فوت، 3 اینچ با کمترین زوم فاصله دارد، دقیق است. بسته به محل ویدئو پروژکتور، زوم اپتیکال دستی 1.6x و فوکوس دستی 18.2mm-29.2mm را می توان برای شماره گیری در تصویر استفاده کرد، هرچند ای کاش لغزنده فوکوس از نظر دقت کمی سفت تر بود. در تاسیساتی که برای شماره گیری در محل به کنترل کمی نیاز است، HC2350 یک تغییر عمودی دستی لنز با +/- 60 درجه را ارائه می دهد. یک انحراف جزئی روی لنز از مرکز وجود دارد که تقریباً 5 درجه به نظر می رسد. نصب ایدهآل، قرارگیری افقی کاملاً در مرکز و قرارگیری عمودی تقریباً نزدیک به مرکز صفحه نمایش است، با فاصله تقریباً 5 درجه زیر آن. برای تعیین فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایش دلخواه خود، می توانید از ماشین حساب پروجکشن ProjectorCentral Epson HC2350 استفاده کنید.

انعطاف پذیری ارائه شده با تنظیمات لنز بسیار مورد استقبال قرار می گیرد، زیرا بسیاری از ویدئو پروژکتورها در این قیمت دارای تغییر عمودی لنز نیستند، که می تواند به قرارگیری بسیار دقیق نیاز داشته باشد یا مجبور به استفاده از تصحیح کیستون نامطلوب برای نصب دائمی شود. در یک پیچ یا برای نصب موقت، دستگاه دارای یک کیستون دیجیتال افقی و عمودی و همچنین یک تنظیم 4 گوشه است. لطفاً به خاطر داشته باشید که استفاده از تاب برداشتن تصویر دیجیتال مانند این بر یکپارچگی تصویر تأثیر می گذارد.
HC2350 امکان قرارگیری در جلو و عقب را با نصب سقف یا روی میز فراهم می کند. پایه های قابل تنظیم عقب را می توان برای کنترل شیب استفاده کرد و یک پایه تنظیم جلو زاویه را کنترل می کند، همه اینها به کاربر اجازه می دهد این دستگاه را بدون دردسر زیاد راه اندازی کند. با توجه به اینکه HC2350 خیلی بزرگ نیست، 9 پوند عرضه می شود. با ابعاد 13.1x4.8x10.8 اینچ (WHD) می توان آن را در مکان های زیادی قرار داد.
پوشش گاموت HC2350 کمی مورد نظر است، زیرا پوشش آن در فضای رنگی Rec.709 تنها به 92.5 درصد در فضای رنگی BT.709 و 73.2 درصد برای DCI-P3 در فضای رنگی BT.2020 در اندازه گیری CIE 1931 رسیده است. در حالت ایدهآل، یک صفحه نمایش HD باید پوشش 100% Rec.709 را داشته باشد، بنابراین در این زمینه جا برای بهبود وجود دارد. پوشش DCI-P3 نیز محدود است و با توجه به اینکه ویدئو پروژکتور با HDR سازگار است، میتوان آن را بهبود بخشید.
در حالی که در مورد فضای رنگی، یک مسئله وجود داشت این است که دانگل Android/Google که به عنوان پلتفرم هوشمند در ویدئو پروژکتور عمل می کند، همیشه BT.2020 و HDR10 را برای همه برنامه ها و منابع متصل از طریق دانگل ارسال می کند. این باعث می شود محدوده دینامیکی بر اساس محتوا نادرست باشد. اگر محتوایی که تماشا میکنید HDR/BT.2020 است، مشکلی نیست. این مشکل زمانی مطرح می شود که محتوای SDR/Rec.709 باشد، زیرا منجر به اشباع زیاد می شود. می توان فرض کرد که انتخاب Rec.709 برای فضای رنگی یا انتخاب SDR برای محدوده دینامیک این مشکل را حل می کند، اما وقتی این کار انجام شود تصویر پاک می شود. بنابراین محتوای SDR از طریق این دانگل، متأسفانه دقیق ترین تجربه نیست. [یادداشت سردبیر: همانطور که در بررسی ما گزارش شد، زمانی که با دانگل اندرویدی همراه با ویدئو پروژکتور LS500 اپسون مواجه شدیم، مشکل مشابهی نیز وجود داشت. مطمئن نیستم که چرا این دستگاههای استریم اندروید نمیتوانند سیگنال اصلی برنامه در حال پخش را خروجی کنند و همه محتوا را به 4K/HDR تبدیل میکنند، اما با LS500 نه تنها بر SDR (که با کنترل روشنایی HDR اپسون پردازش میشد) بلکه بر محتوای HDR نیز تأثیر منفی میگذارد، که با همان تضاد رنگی بالا مشاهده کردم. Ultra یا Amazon 4K Fire Stick. خریداران HC2350 باید یک دانگل Roku یا Fire Stick 4K اضافه کنند و به جای آن برای اطمینان از کیفیت تصویر از آن استفاده کنند، اگرچه ممکن است برخی از عملکردهای دانگل از راه دور ویدئو پروژکتور اپسون قربانی شود.—Rob Sabin.]
اپسون مطمئن می شود که قابلیت HC2350 برای بازی، از جمله تأخیر ورودی کمتر از 20 میلی ثانیه و پشتیبانی از بازی با سرعت 120 فریم در ثانیه را برجسته می کند. در آزمایش نسبتاً قادر است، با این حال سناریوهای خاصی وجود دارد که این موارد در آنها اعمال می شود. بازی در 120 FPS به 1080p محدود شده است، و این همان جایی است که تاخیر ورودی در کمترین حد خود است. این در حالت ایده آل برای کنسول های جدیدتر مانند پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس مشکل چندانی نخواهد داشت. هنگامی که بازی ها را با فرکانس 120 هرتز اجرا می کنند، رزولوشن به طور کلی در بسیاری از موارد به 1080p کاهش می یابد. از سوی دیگر، این برای گیمرهای رایانه شخصی که سخت افزاری برای اجرای ایده آل یک بازی با فرکانس 120 هرتز یا بالاتر با رزولوشن بالاتر دارند، صدق نمی کند. در این صورت، کاربری که میخواهد با سرعت 120 فریم بر ثانیه بازی کند، باید وضوح را به 1080p کاهش دهد.
همچنین، همانطور که در بالا ذکر شد، برای بازی در 4K، HC2350 تنها در صورتی میتواند سیگنال 4K را در فرکانس 60 هرتز بپذیرد که سیگنال ورودی 8 بیت با کروما 4:2:0 باشد. اگر سیگنال 4K/60 هرتز به صورت 4:2:2 یا 10 بیت ارسال شود، HC2350 یک صفحه بدون سیگنال را برمیگرداند. من همچنین تفاوت کمی بین تنظیمات Cinema EDID و Game EDID پیدا کردم، که برای تغییر پردازش تصویر برای تأخیر کمتر هنگام اندازهگیری استفاده میشود. از طریق آزمایشهای متعدد، نتایج یکسانی داشتند. تأخیر ورودی 18 میلیثانیه برای 1080p/120 هرتز، 26 میلیثانیه برای 1080p/60 هرتز، 67 میلیثانیه برای 4K/30 هرتز، و 19 میلیثانیه برای 4K/60 هرتز اندازهگیری شد. به طور کلی، زمانی که فریم ورودی بالاتر باشد، مانند 120 هرتز، تاخیر ورودی کاهش می یابد. به همین دلیل است که 120 هرتز کمترین اندازه گیری می شود، در حالی که 30 هرتز بیشترین اندازه گیری می شود. متأسفانه، 4K/30 هرتز ممکن است برای گیمرهای هاردکور بیشتر غیرقابل استفاده باشد زیرا تأخیر نسبتاً زیاد است، با این حال بسیاری تأخیر 4K/60 هرتز زیر 20 میلی ثانیه را برای همه به جز سختترین جلسات بازی مناسب میدانند.

Epson Home Cinema 2350 دارای محفظهای است که متناسب با استیک پخش تلویزیون Android موجود است.
سینمای خانگی 2350 متاسفانه ورودی/خروجی نسبتاً محدودی در واحد دارد، اگرچه هنوز برخی از ویژگی های بسیار مهم را در آنچه که دارد ارائه می دهد. ناحیه اتصالات HC2350 به سه قسمت تقسیم شده است. اگر به قسمت پشتی دستگاه نگاه کنید، اولین محفظه سمت چپ، قسمتی با فرورفتگی طولانی است که استیک پخش تلویزیون Android را در خود جای داده است. این دانگل دارای دو کابل داخلی است که از محفظه دانگل به محفظه دوم پیچیده می شود تا کابل HDMI را از استریم استیک و سیم برق USB A آن را به پورت USB A که از 5 ولت 2 آمپر برای تغذیه آن پشتیبانی می کند، متصل کند. میتوانید از همان محفظه و کابلهای افزودنی برای قرار دادن و اتصال/تغذیه یک دانگل استریم به انتخاب خود استفاده کنید. آخرین بخش ورودی/خروجی در معرض دید قرار می گیرد و یک پورت HDMI با پشتیبانی از ARC، به علاوه یک جک خروجی صدای استریو آنالوگ 3.5 میلی متری و یک ورودی USB-B را ارائه می دهد که فقط برای سرویس تعیین شده است. از نظر فنی ویدئو پروژکتور فقط دو ورودی HDMI دارد که یکی برای استریم استیک اندروید ارائه شده در نظر گرفته شده است، اگرچه کاربر می تواند این ورودی را قطع کند و از آن ورودی HDMI برای هر دستگاهی که مناسب می بیند استفاده کند. ورودی های HDMI هر دو با 2.0b/HDCP 2.3 سازگار هستند و از CEC پشتیبانی می کنند.
استیک پخش Android TV از اتصال Wi-Fi به شبکه های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز و همچنین بلوتوث نسخه 5.0 پشتیبانی می کند. از آنجایی که پلتفرم استریم اندروید است، کاربران به فروشگاه گوگل پلی و برنامه های رسمی بومی و مجاز برای سرویس های استریم مانند نتفلیکس، پرایم ویدئو، گوگل پلی و غیره دسترسی دارند. قابل ذکر است که این دستگاه مجاز به استفاده از برنامه نتفلیکس اندروید است که امروزه در مورد بسیاری از ویدئو پروژکتورهای مبتنی بر اندروید وجود ندارد.

دو بخش قابل توجه آخر عبارتند از عنبیه خودکار ویدئو پروژکتور اپسون که روشنایی تصویر را بر اساس محتوای نمایش داده شده تنظیم می کند و بلندگوی تکی رفلکس باس 10 واتی. صدای تولید شده از این اسپیکر در واقع با توجه به استریو نبودن آن بسیار خوب بود. زمانی که در ولومهای معمولی در برابر سایر نویزهای عمومی در خانه استفاده میشد، نسبتاً بلند و بدون اعوجاج ظاهری پخش میشد، و در تنظیم ولوم 8 خروجی کافی داشت. هرگز مجبور نشدم صدا را از 12 بگذرانم، که وقتی حداکثر ولوم را 40 در نظر بگیرید، عالی است. در محدوده فرکانس باس متوسط پایینتر کمبود داشت، که قابل انتظار است. مانند همیشه توصیه می شود از یک سیستم صوتی خارجی مانند بلندگوی بلوتوث قوی تر، نوار صوتی یا AVR/AVP استفاده کنید. در صورت نیاز، این اسپیکر در نصب موقت کار را انجام می دهد، اگرچه من چیزی قوی تر را پیشنهاد می کنم.
متأسفانه، HC2350 همانطور که در بسیاری از ویدئو پروژکتورهای قبلی اپسون دیده می شد از 3D پشتیبانی نمی کند و کنترل از راه دور ارائه شده دارای نور پس زمینه نیست. این دو مورد هستند که من دوست داشتم همراه با این واحد ببینم. کنترل از راه دور به خوبی چیده شده و مینیمالیستی است و تقریباً همه چیزهایی را که شما نیاز دارید در خود دارد. من احساس می کنم که یکی از دکمه ها می توانست بهتر استفاده شود. دکمه کیستون معمولاً برای دسترسی سریع مورد نیاز نیست، زیرا پس از راه اندازی ویدئو پروژکتور، نیازی به تغییر مداوم ندارید. من فکر می کنم و بهتر بود آن دکمه به چیزی مانند حالت رنگ اختصاص داده می شد.
عملکرد
حالت های رنگی
اپسون HC2350 دارای 4 حالت تصویر است که به آنها حالت های رنگی برای SDR گفته می شود که با HDR نیز مشترک هستند. حالت ها پویا، زنده، طبیعی و سینما هستند. هر حالت تصویر یک سوگیری ذاتی برای تصویر داشت که به سمت رنگ خاصی که برای چشم قابل مشاهده بود تغییر می کرد. پویا روشن ترین حالت تصویر و بیش از حد سبز بود، که نمونه ای از روشن ترین حالت در اکثر ویدئو پروژکتورها است. ویوید به سمت آبی، طبیعی به سمت سبز، و سینما به سمت قرمز گرایش داشت.
هیچ یک از حالتهای تصویر دقیق OOTB (خارج از جعبه) با مقیاس خاکستری و وسعت رنگ برای اندازهگیری SDR و HDR درست نبود. قبل از هر تنظیمی، مناسب ترین حالت OOTB، سینما بود و پس از آن Natural.

کنترلهای موجود در HC2350 امکان تنظیم مقیاس خاکستری و سیستم مدیریت رنگ (CMS) را در تمام حالتهای تصویر موجود فراهم میکنند. تنظیم مقیاس خاکستری امکان کنترل دو نقطهای RGB Gain و Offset را میدهد، با تنظیمات سطح بالا (روشنتر) با استفاده از Gain و تنظیمات پایین (تاریکتر) با Offset انجام میشود. CMS برای تنظیمات رنگ، اشباع و روشنایی در فضای رنگی هدف برای رنگهای اصلی و ثانویه (RGBCMY) مجاز است.
علاوه بر این، اپسون کنترلهایی را برای ایجاد گامای سفارشی ارائه میکند که از 9 نقطه تن رنگ در مقیاس +/- استفاده میکند. گزینه های گامای موجود 2، 1، 0، -1، -2 و سفارشی هستند. اینها باید تقریباً مربوط به گامای 2.0، 2.1، 2.2، 2.3، 2.4 باشد. با این حال، هنگامی که اندازهگیری شد، به نظر میرسد که این گزینهها نزدیکتر به گامای 1.9، 2.0، 2.1، 2.2 و 2.3 هستند. پیش فرض سفارشی با تنظیم 0 مطابقت دارد. بسته به مثبت یا منفی بودن مقدار انتخاب شده، گاما نسبتاً با ردیابی کمی بیش از حد یا زیر ردیابی در ناحیه میانی ردیابی می شود.
همانطور که قبلاً گفته شد، عملکرد OOTB بهترین نبود و ویدئو پروژکتور برای رفع تعصب در حالتهای رنگی و همچنین تصحیح در محدوده رنگ مخصوصاً برای Saturation به مقداری کار نیاز داشت. درخشندگی رنگ تقریباً به درستی نزدیک بود. کالیبراسیون می تواند رنگ پوست و رنگ حافظه چمن، آسمان و غیره را تصحیح کند. بزرگ ترین متخلفان با دقت رنگ قرمز، زرد و سبز بودند. قرمز و سبز بیشترین مشکلات را با اشباع داشتند، احتمالاً به این دلیل که واحد تنها به 92.5٪ از Rec.709 رسیده است.
مشاهده اولیه حالتهای تصویر خارج از جعبه (OOTB) خوب بود، و بسته به حساسیت بیننده نسبت به سوگیری سبز یا قرمز، حالت سینما یا طبیعی حالت تصویری ایدهآل خواهد بود. در مورد من، من به سمت سینمای گرمتر متمایل به قرمز متمایل شدم، با این حال، از آنجایی که حالتهای تصویر بین SDR و HDR به اشتراک گذاشته میشوند، من ترجیح دادم از Natural برای SDR و سینما برای HDR استفاده کنم و تنظیمات را برای هرکدام مجاز کنم.
با این وجود، برای کاربرانی که از این ویدئو پروژکتور با تنظیمات OOTB استفاده میکنند، من دقیقترین حالتها برای مشاهده اتاق تاریک را پیدا کردم که حالت سینما برای SDR و HDR با تنظیم گاما 1- برای SDR و 0 برای HDR است. برای قدرت لامپ، در صورت نیاز به تصویر روشن تر، با کنتراست بین 22-37 بسته به روشنایی مورد نظر، Low را برای SDR یا استاندارد پیشنهاد می کنم. تنظیم کنتراست در حداقل 37 به حل جزئیات بیشتر کمک می کند و از بریده شدن اوج سفیدی جلوگیری می کند. برای تنظیمات HDR 10 در کنترل محدوده دینامیک، بسته به سلیقه کاربر، تنظیم 2 یا 3 و کنتراست بین 45-47 را پیشنهاد می کنم. برای HDR من قدرت لامپ را در استاندارد یا بالا بسته به نیاز پیشنهاد می کنم.
من کالیبراسیون HC2350 را با استفاده از نرم افزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک طیف سنج Colorimetry Research CR-250، یک Colorimetry Research CR-100 Colorimetry Research CR-100 و یک ژنراتور Murideo 8K Seven شروع کردم. HC2350 به قطر 100 اینچ بر روی صفحه نمایش فیلم Stewart با بهره 1.3 کالیبره شد، تقریباً. 11 فوت و 3 اینچ در فاصله. قبل از شروع کالیبراسیون، اندازهگیریهای مختلفی را برای تأیید آنچه در مشاهده OOTB دیدم انجام دادم.
اندازهگیریهای قبل از کالیبراسیون SDR دارای خطاهای زیادی برای dE (DeltaE) بودند، که معیاری است که برای تعیین خطای قابل مشاهده استفاده میشود. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE از 3 قابل مشاهده است، هر چیزی که بیش از 2.3 باشد تفاوت قابل توجهی برای چشم های آموزش دیده است و هر چیزی کمتر از 2.3 در حالت ایده آل نباید برای چشم دیده شود. اندازهگیریهای مقیاس خاکستری پیش کالیبراسیون HC2350 برای حالت تصویر طبیعی دارای خطاهای dE از 2.4 تا 10.3 dE بودند. نقاط رنگی وسعت رنگ برای Rec. 709 فضای رنگی خطاهای DeltaE کمتری برای رنگهای 100 درصد اشباع شده نشان میدهد، اما به دلیل اشباع بیش از حد، DeltaE بالایی در محدوده 20 تا 80 درصد داشتند. اندازهگیریهای قبل از کالیبراسیون HDR اشباع کمتری در طیف رنگ و خطاهای زیاد در مقیاس خاکستری را نشان داد.
با استفاده از کنترلهای افزایش و افست 2 نقطهای برای تعادل سفیدی، استاندارد صنعت تولید D65 نقطه سفید خاکستری خنثی را هدف قرار دادم. پس از آن، کالیبراسیون کامل CMS برای رنگهای اولیه و ثانویه RGBCMY با Natural برای SDR و سینما برای HDR انجام شد.

خطاهای DeltaE پس از کالیبراسیون با توجه به پوشش فضای رنگی واحد قابل قبول بودند و ویدئو پروژکتور با در نظر گرفتن آن نسبتاً خوب کالیبره شد. من یک ColorChecker بزرگ را در نرم افزار Calman اجرا کردم که دقت را در طیف وسیعی از نمونه های رنگی مربوط به رنگ پوست، آسمان آبی و سایر رنگ های رایج اندازه گیری می کند. این منجر به میانگین 2.1 dE و حداکثر 5.1 dE شد، با حداکثر خطاها به دلیل اینکه واحد قادر به پوشش کامل فضای رنگ Rec.709 نیست. ارسال خطاهای کالیبراسیون برای HDR نیز برای ردیابی مقیاس خاکستری و رنگ بهبود یافته است، اما سبز نمی تواند به طور کامل شماره گیری شود، زیرا فقط نمی تواند به هدف وسعت مشخص شده برسد. ردیابی EOTF در انتهای پایین ترازوی خاموش و بیش از حد ردیابی و در انتهای بالاتر زیر ردیابی بود.
دستگاه هایی که من برای بررسی پس از کالیبراسیون محتوا استفاده کردم Apple TV 4K، Fire TV و پخش کننده Blu-ray Oppo UDP-203 بودند.
مشاهده 1080p/SDR.
پس از کالیبراسیون من شروع به تماشای True Grit (2010) در Apple TV کردم. صحنه ای که بیشتر به چشم آمد، زمانی بود که خروس کاگبرن (جف بریجز) در دادگاه حضور داشت. ظاهر و پالت رنگ فیلم درست بود و انتظار داشتم ببینم. همچنین خوشحال شدم که دیدم دود پشت خروس که جلوی پنجره میچرخد، هیچ پوستهسازی یا نواربندی را نشان نمیدهد. مشکل اصلی صحنه از بین رفتن جزئیات در لباس تمام مشکی بود. HC2350 کنترل دقیقی روی رنگ سیاه ندارد و در بسیاری از موارد یا بلند شده یا خرد شده به نظر می رسد که منجر به از دست دادن جزئیات در نواحی تیره تر می شود، هرچند که کنترل گامای تطبیقی صحنه ویدئو پروژکتور ممکن است به برخی از محتوای تاریک کلی کمک کند. به طور معمول، این یک معاوضه از نوردهی بیش از حد در نواحی تاریک است یا به اندازه کافی نیست، اگرچه در مورد SDR، من متوجه شدم که بهتر است رنگ سیاه کمی خرد شود تا از به نظر نرسیدن تصویر پاک شود. به طور کلی، رنگ پوست برای کل صحنه دقیق به نظر می رسید.
Mad Max: Fury Road در بلوری از طریق Oppo 203 انتخاب بعدی من برای تماشای 1080p/SDR بود. من این را به طور خاص انتخاب کردم زیرا زمانی که در ابتدا همین فیلم را در HC2250 مشاهده کردم، به درستی نمایش داده نشد و با رنگ های قرمز بسیار اشباع شده در همه چهره ها و در منظره بیابانی قابل مشاهده بود. زمانی که Furiosa برای اولین بار در حال رانندگی در زمین های بایر بود و توسط Buzzards مورد حمله قرار گرفتند، Furiosa به سمت دوربین چرخید که دوربین روی صورتش زوم می کرد. خوشبختانه تمام فشار و اشباع قرمز سنگین که در مدل قبلی دیده می شد در HC2350 برطرف شد. این صحنه را در HDR هم بررسی کردم که به خوبی ارائه شد. بنابراین، این قطعاً یک پیشرفت نسبت به نسخه قبلی خود است.
مشاهده UHD/HDR
مشاهده محتوای HDR با The Rings of Power، Episode 1 در Prime Video از طریق Fire TV 4K آغاز شد. من این قسمت را انتخاب میکنم زیرا در همان ابتدای نمایش، نقاط برجسته روشن و همچنین مناطقی با جزئیات سایه وجود دارد که ممکن است به دلیل بریدن از بین برود یا به دلیل عدم توانایی نمایشگر به درستی از سیاهی خارج شود. من به سرعت دیدم که رنگ پوست خوب به نظر می رسد، همانطور که رنگ چمن و آسمان زمانی که گالادریل کودک بود و قایق خود را می ساخت. به طور کلی، این یک تصویر HDR بسیار جذاب و قانع کننده بود. معدود مناطقی که تا حدودی مشکل ساز بودند، زمانی بود که برادر گالادریل در حال دور شدن بود و بر فراز تپه ای که برای اولین بار درختان والینور در آنجا دیده شدند، جایی که بسیاری از جزئیات در حال بریدن بود و تقریباً شبیه یک درخت به نظر می رسید در حالی که در واقع دو درخت وجود دارد. برخی از ابرهای آسمان نیز بریده شده بودند. هنگامی که نور از بین رفت و قلمرو تاریک شد، آشکار شد که سیاهها کمی بلند شدند. بعداً، گالادریل عهد برادرش را پذیرفت و دوربین روی مقداری آب چرخید، که متأسفانه نور خورشید که از سطح آب میتابید، قطع شد. به جای اینکه جزئیات را حل کند، فقط یک سفید روشن بود. این مبادله، از دست دادن تصور HDR برای حل جزئیات و داشتن یک تصویر کلی تیره تر است، در مقابل اجازه دادن به جزئیات بریده شدن در ازای تصویر روشن تر.

Hacksaw Ridge در 4K Blu-ray از طریق Oppo 203 بعدی بود. من عمدتاً از زمانی که دزموند (اندرو گارفیلد) شروع به نجات سربازان از خط الراس و پایین آوردن آنها کرد، روی فیلم تمرکز کردم. رنگهای پوست خوب و دقیق بودند، همانطور که منظره آن بود. رنگ های یکنواخت برای سربازان آمریکایی از نظر رنگ کمی متفاوت بود، اگرچه خارج از آن همه چیز بسیار خوب به نظر می رسید. هنگامی که دزموند پس از شب در حال نجات بود، متوجه شدم که کف سیاه هنوز کمی بلند شده است و جزئیات کمی بیش از حد نشان داده شده است، حتی با روشن بودن عنبیه پرسرعت، اگرچه در کل، تجربه تماشای لذت بخشی بود. تمام جزئیات دیگر در صحنه ها به خوبی حل شد و خارج از سیاهی های بلند شده، هیچ چیز از آن چیزی که من انتظار داشتم نابجا به نظر نمی رسید.
Solo: A Star Wars Story در Apple TV 4K مشاهده من از HDR در HC2350 را به پایان رساند. تماشای Kessel Run در واقع یک تجربه نسبتا لذت بخش بود. سیاهی های کمی بلند شده اصلاً به این صحنه آسیبی نمی رساند. کسانی که با آن آشنا هستند می دانند که گاهی اوقات در سمت تاریک تر قرار می گیرد، مانند زمانی که هزاره فالکون در حال مانور دادن در میان گرداب با برق آبی است که ابرها را در پس زمینه روشن می کند. در اینجا میتوانستم ببینم که سیاهها کمی بلند شدهاند، اما در واقع به دیدن جزئیات بیشتر در صحنه کمک میکند، زیرا اغلب بین فضای داخلی به بیرون کشتی تغییر میکند و انفجارها و فلاشهای نور زیادی را ارائه میدهد. تنها زمانی که مشخص شد سیاهی ها سبکتر از آنچه باید باشند، لحظهای بود که درست قبل از بازگرداندن برق به هزاره فالکون، و همه چراغها روشن میشوند و نشان میدهند که خدمه درست در مقابل چشم موجودی که در تاریکی فضا پنهان شده است، نشسته است. پس از آن، با نزدیک شدن به Maw، اشباع و رنگ قرمز و نارنجی در Maw در واقع بسیار خوب بود. حرکت نیز بسیار خوب بود، و میتوانید عنبیه پرسرعت را در طول این صحنه در حال کار ببینید.

نتیجه گیری
اپسون HC2350 به دلیل قیمت و ویژگی هایش جالب است. این قابلیت پخش سیگنالهای UHD تا 4K/60 هرتز (البته با برخی محدودیتها)، گزینههای پخش جریانی با دانگل Android TV خود با استفاده از برنامههای مجاز از فروشگاه Google Play، خروجی لومن بالا، عنبیه با سرعت بالا، بلندگوی داخلی، تغییر عمودی لنز، پشتیبانی از HDR و اندازه نسبتاً فشرده را فراهم میکند. قیمت به عملکرد، این یک پیشنهاد بسیار قوی است. این میتواند تجربه تماشای لذتبخشی را ارائه دهد و در عین حال توانایی لذت بردن از 4K را بدون تعهد مالی زیاد به کاربر میدهد.
با این حال، هنگامی که با برخی از برادرانش، به ویژه HC3200 مقایسه می شود، با توجه به کاستی های مختلف HC2350، بحث کمی متفاوت می شود. مثالها این است که چگونه دانگل Android TV HDR و BT.2020 را برای همه چیز مجبور میکند، یا اینکه ویدئو پروژکتور سیگنال ورودی 4K/60 هرتز با عمق بیت یا کروم بالاتر را نمیپذیرد. HC3200 که همچنین یک ویدئو پروژکتور 4K PRO-UHD با تراشه های اصلی 1080p است، با قیمتی حدود 200 دلار بیشتر، برخی ارتقاء قابل توجه را ارائه می دهد. این موارد شامل نسبت کنتراست امتیازی کمی بالاتر، پشتیبانی از سه بعدی، سازگاری 4K/60 هرتز، حداکثر وضوح سیگنال بالاتر با پشتیبانی از 4096x2160، و غیره است. در این سناریو، بسته به نیاز خود، تصمیم میگیرید کدام ویدئو پروژکتور را خریداری کنید.
با این حال، به طور کلی، اپسون HC2350 مجموعهای از ویژگیهای خوب را ارائه میکند و ورود عالی به ویدئو پروژکتور 4K را ارائه میکند. در چند زمینه جا برای بهبود وجود دارد، اما مطمئناً اکثر خریدارانی را که به دنبال تجربه صفحه نمایش بزرگ هستند خوشحال می کند. برای مشاهده در یک اتاق روشن با خروجی لومن بالا مناسب است، گزینههای نصب انعطافپذیری را ارائه میدهد و عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از ویدئو پروژکتورهای موجود در این قیمت دارد.
اندازه گیری ها
روشنایی
اپسون HC2350 دارای 2800 انسی لومن است. روشنترین حالت تصویر در SDR و HDR، Dynamic بود که دارای یک بایاس سبز بود و واقعاً برای مشاهده مناسب نبود، اگرچه میتوان آن را تنظیم کرد تا به قیمت از دست دادن مقداری روشنایی مناسبتر باشد. در SDR و HDR، این حالت تصویر 2875 انسی لومن یا 2.7 درصد بالاتر از مشخصات لومن ISO 21118 اپسون اندازه گیری می کند.
انتخاب استاندارد برای حالت قدرت لامپ کاهش 16.4 درصدی نور را در مقایسه با حالت لامپ بالا اندازهگیری کرد، در حالی که قدرت لامپ پایین کاهش 32.1 درصدی را اندازهگیری کرد.
Epson HC2350 ANSI Lumens
پایین |
استاندارد |
بالا |
حالت های SDR/HDR |
1,951 |
2,404 |
2,875 |
Dynamic |
1,484 |
1,828 |
2,186 |
Vivid |
1,284 |
1,582 |
1,892 |
Natural |
1,328 |
1,637 |
1,957 |
Cinema |
کاهش نور لنز زوم.
افت نور اپسون HC2350 هنگام جابجایی از وسیع ترین موقعیت زوم به طولانی ترین موقعیت تله فوتو 5.9٪ بود.
یکنواختی روشنایی
اپسون HC2350 که یک تصویر مورب 100 اینچی را نمایش میدهد، منجر به یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده 80.3 درصد در زوم زاویه باز و 78.1 درصد در زوم تله فوتو شد. روشن ترین قسمت صفحه نمایش بخش مرکزی وسط و کم نورترین قسمت بالای سمت راست بود. تفاوت در روشنایی در یک صفحه نمایش تمام سفید و تک رنگ کمی محسوس بود اگرچه در محتوای متحرک واقعی قابل توجه نبود.
صدای فن
اپسون صدای فن HC2350 را با استفاده از تکنیک اندازهگیری چند نقطهای استاندارد صنعتی، 36 دسیبل یا 32 دسیبل در حالت آرام گزارش میکند. با استفاده از نرمافزار Room EQ Wizard و میکروفون Umik-1، با سطح نویز محیط سالن تئاتر من 33.3 dBA، برای SDR و HDR به صورت زیر اندازهگیری شد. تمام اندازه گیری ها در فاصله تقریباً انجام شد. 4.5 فوت از هر طرف واحد فاصله دارد.
SDR/HDR (همه حالت های تصویر)
قدرت لامپ کم
پشت: 34.1 dBA
سمت چپ: 33.9 dBA
سمت راست: 35.7 dBA
جلو: 35.2 dBA
بالا: 35.7 dBA
قدرت لامپ استاندارد
پشت: 36.0 dBA
سمت چپ: 35.8 dBA
سمت راست: 38.2 dBA
جلو: 39.3 dBA
بالا: 37.2 dBA
قدرت لامپ بالا
پشت: 38.3 dBA
سمت چپ: 40.2 dBA
سمت راست: 41.2 dBA
جلو: 41.9 dBA
بالا: 41.1 dBA
تاخیر ورودی
اندازه گیری تاخیر ورودی با استفاده از تنظیمات Game EDID انجام شد. اندازهگیریها با استفاده از تنظیمات Cinema EDID یکسان بود. رزولوشنهای پشتیبانی شده و نرخ فریم زیر مورد آزمایش قرار گرفتند: 1080p/60=26ms، 1080p/120=18ms، 2160p/30=67ms، 2160p/60=19ms
اتصالات

HDMI 2.0b (X2; HDCP 2.3)
USB 2.0 Type B (Service Only)
USB 2.0 Type A (5V/2A power delivery)
Analog audio out (3.5mm)
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هیچ شخص ثالثی پتانسیل قابل توجهی را برای تنوع نمونه به نمونه، و همچنین اندازه های مختلف صفحه نمایش و مواد، نور، استفاده از لامپ، یا سایر عوامل محیطی که می توانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند، در نظر نمی گیرند. ویدئو پروژکتورها باید همیشه در فضای شخصی کاربر کالیبره شده و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است نقطه شروع مفیدی برای برخی باشد. همیشه تنظیمات فعلی خود را قبل از انجام تنظیمات ضبط کنید تا بتوانید به دلخواه به آنها بازگردید. برای هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
SDR
IMAGE
Light Output: Low/Standard
Color Mode: Natural
EXPERT SETTINGS
Brightness: 47
Contrast: 23/32 (depending on if using low or standard light output)
Color Saturation: 50
Tint: 50
Sharpness: 5
WHITE BALANCE
Color Temp: 6500K
CUSTOM
Offset R: 48
Offset G: 50
Offset B: 50
Gain R: 53
Gain G: 45
Gain B: 52
Frame Interpolation: N/A
IMAGE ENHANCEMENT
4K Enhancement: On
Image Preset: Preset 2
Noise Reduction: N/A
MPEG Noise Reduction: N/A
Detail Enhancement: 15
Scene Adaptive Gamma: 6
Gamma: CUSTOM
Color Tone 1: 0
Color Tone 2: -4
Color Tone 3: -9
Color Tone 4: -8
Color Tone 5: -11
Color Tone 6: -12
Color Tone 7: -14
Color Tone 8: -14
Color Tone 9: 0
(Alternative would be using -1)
RGBCMY
R - Hue: 49 / Saturation: 33 / Brightness: 62
G - Hue: 72 / Saturation: 58 / Brightness: 39
B - Hue: 51 / Saturation: 41 / Brightness: 54
C - Hue: 53 / Saturation: 44 / Brightness: 53
M - Hue: 52 / Saturation: 41 / Brightness: 54
Y - Hue: 49 / Saturation: 30 / Brightness: 70
Auto Iris: High Speed
HDR
IMAGE
Light Output: HIGH
Color Mode: Cinema
EXPERT SETTINGS
Brightness: 45
Contrast: 47
Color Saturation: 50
Tint: 50
Sharpness: 5
WHITE BALANCE
Color Temp: 8
CUSTOM
Offset R: 52
Offset G: 51
Offset B: 46
Gain R: 50
Gain G: 47
Gain B: 56
Frame Interpolation: Off
IMAGE ENHANCEMENT
4K Enhancement: On
Image Preset: Preset 2
Noise Reduction: 2
MPEG Noise Reduction: 1
Detail Enhancement: 20
Scene Adaptive Gamma: 4
Gamma: 0
RGBCMY
R - Hue: 45 / Saturation: 83 / Brightness: 47
G - Hue: 50 / Saturation: 50 / Brightness: 50
B - Hue: 50 / Saturation: 94 / Brightness: 53
C - Hue: 47 / Saturation: 92 / Brightness: 90
M - Hue: 40 / Saturation: 64 / Brightness: 78
Y - Hue: 43 / Saturation: 66 / Brightness: 95
Auto Iris: High Speed
SIGNAL > DYNAMIC RANGE > HDR10 Setting: 3