ویدئو پروژکتور BenQ TH690ST در صدر سری TH ویدئو پروژکتورهای بازی 1080p سطح مبتدی ارائه شده توسط بنکیو قرار دارد. دقت اولیه آن ممکن است کمی نیاز به کار داشته باشد، اما عملکرد و رنگ بالاتر از حد متوسط پس از کالیبراسیون باید طرفدارانی را در بین گیمرهایی که رویای صفحه نمایش بزرگ را در سر میپرورانند و همچنین کسانی که به دنبال یک شب فیلم سینمایی بدون صرف هزینه زیاد هستند، جلب کند.
BenQ TH690ST

BenQ TH690ST که در ژوئن 2022 عرضه شد، بالاترین مدل از سری TH ویدئو پروژکتورهای بازی 1080p ارائه شده توسط BenQ است. برخلاف برخی از محصولات BenQ، این مدل نسخه "i" نیست، بنابراین از پلتفرم تلویزیون هوشمند Android TV پشتیبانی نمیکند. TH690ST با تمرکز بر بازی و استفاده در سینمای خانگی، با قیمت 1099 دلار عرضه میشود.
BenQ TH690ST یک ویدئو پروژکتور با برد کوتاه است که از یک چیپست DMD DLP تک تراشهای و یک منبع نور LED حالت جامد با شدت روشنایی 2300 انسی لومن و طول عمر منبع نور تا 30000 ساعت بسته به نوع استفاده استفاده میکند و نیاز به تعویض لامپ را از بین میبرد. این ویدئو پروژکتور از HDR10 پشتیبانی میکند و قادر به پذیرش سیگنالهای با وضوح 3840x2160 است که هنوز فقط در وضوح 1080p ویدئو پروژکتور نمایش داده میشوند. علاوه بر این، TH690ST از سهبعدی پشتیبانی میکند - چیزی که به نظر میرسد این روزها در ویدئو پروژکتورهای بیشتری وجود ندارد و پوشش گاموت ۹۸٪ برای Rec.709 و پوشش ۸۴٪ DCI-P3 برای HDR را ارائه میدهد.
نکات مثبت
موتور نور LED حالت جامد
لنز کوتاه برد
ویدئو پروژکتور بازی 1080p با پشتیبانی از UHD و HDR10
پشتیبانی از سه بعدی
نکات منفی
دقت اولیه، بهترین نیست
فاقد روشنایی برای HDR
عدم امکان تغییر لنز
ویژگیها
TH690ST از چیپست DLP 0.65 اینچی 1080p ساخت Texas Instruments استفاده میکند. این ترکیب در کنار منبع نور LED، زمان روشن و خاموش شدن سریع و رنگ غنی را ارائه میدهد. متأسفانه، در طول مدت استفاده از TH690ST، من رنگینکمان را تجربه کردم، که این یک نقص است که گاهی اوقات در طرحهای DLP تک تراشهای و گاهی اوقات بیشتر از سایرین دیده میشود.
TH690ST تا 2300 انسی لومن ارائه میدهد، که برای یک منبع نور تمام LED امتیاز بسیار خوبی است، اگرچه ما آن را 1762 انسی لومن اندازهگیری کردیم که کمی کمتر از تلورانس 20٪ پذیرفته شده طبق مشخصات استاندارد صنعتی ISO21118 است. (در طول بررسی صحت نتایج، BenQ خاطرنشان کرد که این عدد کمتر از تلورانس کارخانهای آنها است و در حال بررسی صحت نتیجه ما است.) طول عمر منبع نور در حالت ECO، 30000 ساعت و در حالت SmartEco و همچنین حالتهای قدرت لامپ معمولی، 20000 ساعت تعیین شده است. بنابراین این ویدئو پروژکتور با استفادهی روزمره و عادی، سالهای زیادی دوام خواهد آورد. پوشش گاموت TH690ST که در بالا به آن اشاره شد، وسیعترین پوشش در بین مدلهای مشابه در خط تولید ویدئو پروژکتورهای TH است و مشخصات منتشر شده واقعاً دقیق هستند، زیرا من پوشش گاموت Rec.709 را 98.2٪ و پوشش گاموت DCI-P3 را 85.54٪ xy و 90.64٪ uv اندازهگیری کردم. این رقم DCI-P3 برای یک ویدئو پروژکتور در این سطح قیمت عالی است و با پشتیبانی TH690ST از HDR10 به خوبی مورد استفاده قرار میگیرد.
TH690ST قادر است تصویر با نسبت تصویر 16:9 را از 30 اینچ تا 200 اینچ نمایش دهد، هرچند اندازه بهینه صفحه نمایش بین 60 اینچ تا 120 اینچ خواهد بود. این امر با استفاده از ترکیبی از محل قرارگیری ویدئو پروژکتور و بزرگنمایی به دلیل نسبت پرتاب کوتاه 0.69-0.83 آن محقق میشود. فواصل ذکر شده توسط بنکیو بر اساس فهرست بنکیو برای نمایش تصویر با قطر 100 اینچ در حداقل فاصله و حداکثر فاصله بزرگنمایی تقریباً 5 فوت، دقیق بودهاند. در نصب من، دستگاه را در فاصله 5 فوت و 2.5 اینچ از صفحه نمایش قرار دادم تا تصویر با قطر 100 اینچ نمایش داده شود. برای تعیین فاصله پرتاب برای اندازه صفحه نمایش مورد نظر خود، میتوانید از ماشین حساب ویدئو پروژکتور مرکزی BenQ TH690ST استفاده کنید.

TH690ST امکان نصب روی میز و همچنین نصب سقفی را فراهم میکند. این دستگاه دارای آفست ۲.۵٪ است، بنابراین محل قرارگیری ویدئو پروژکتور در صورت نصب روی میز باید کمی پایینتر از صفحه نمایش یا در صورت نصب سقفی کمی بالاتر از صفحه نمایش باشد. برای نصب روی میز، این دستگاه دارای ۳ پایه تنظیم است که یکی در جلو و دو پایه در عقب دستگاه قرار دارد. این امر امکان تنظیم عمودی را فراهم میکند. با این حال، نمیتواند جای تغییر لنز عمودی واقعی را بگیرد، که متأسفانه در TH690ST وجود ندارد. هنگام استفاده از پایههای تنظیم، عدم تغییر لنز عمودی اغلب منجر به نیاز به استفاده از کیستون دیجیتال دوبعدی برای تراز صحیح تصویر میشود. بنابراین، برای حفظ حداکثر یکپارچگی تصویر برای نصب دائمی، توصیه میشود نصب را بر اساس آن برنامهریزی کنید تا از کیستون دیجیتال دوبعدی یا کیستون عمودی خودکار جلوگیری شود. زوم دستی ۱.۲x و فوکوس دستی ویدئو پروژکتور نیز برای تنظیم محل قرارگیری دستگاه در دسترس هستند و بسیار پاسخگو و دقیق هستند که فوکوس تصویر را بسیار سریع و آسان میکند.
TH690ST واقعاً یک ویدئو پروژکتور بازی است و این از تمرکز آن بر ارائه یک تجربه بازی با تأخیر ورودی کم مشهود است. بنکیو میگوید TH690ST در وضوح تصویر 1080p/120Hz، تأخیر 8.33 میلیثانیه و در وضوح تصویر 1080p/60Hz، تأخیر 16.67 میلیثانیه دارد. در اندازهگیریها، تأخیر نزدیک به مقدار منتشر شده بود، هرچند کمی بیشتر بود: وضوح تصویر 1080p/120Hz با 18 میلیثانیه و وضوح تصویر 1080p/120Hz با 10 میلیثانیه اندازهگیری شد. این اندازهگیریها فقط برای حالت تصویر بازی اعمال میشود و وقتی کاربر خارج از حالت تصویر بازی است، تأخیر ورودی میتواند تا 63 میلیثانیه افزایش یابد. حالت تصویر بازی همچنین دسترسی به گزینه تنظیمات بازی را فراهم میکند که به کاربر امکان دسترسی به حالت تنظیم اتاق را میدهد که گزینههای روشن یا تاریک را دارد. این گزینههای منو مربوط به تغییر تنظیمات گاما هستند که در حالت تصویر بازی قفل شده و معمولاً قابل انتخاب نیست. روشن، گاما را به ۲.۰ و تیره، گاما را به ۲.۲ تغییر میدهد. یک گزینه منوی اضافی در تنظیمات بازی، تنظیم جزئیات با گزینههای منوی خاموش یا روشن است. وقتی این گزینه فعال باشد، گاما را به یک منحنی گامای سفارشی BenQ تغییر میدهد. TH690ST تنظیمات حالت بازی مخصوص انواع بازی، مانند FPS، RTS و غیره را که در برخی از دیگر ویدئو پروژکتورهای بازی BenQ دیده میشود، ارائه نمیدهد.
درگاههای ارتباطی TH690ST کاملاً استاندارد هستند و شامل دو درگاه HDMI 2.0b با پشتیبانی از HDCP 2.2 و یک درگاه USB 2.2 نوع A برای سرویس و همچنین انتقال برق 2.5 آمپر برای دستگاه خارجی میشوند. متأسفانه، درگاه USB از پخش رسانه پشتیبانی نمیکند. یک درگاه RS232 برای ارسال دستورات سریال به دستگاه وجود دارد. ورودی/خروجیها شامل جکهای ورودی و خروجی صدای 3.5 میلیمتری و همچنین یک خروجی نوری SPDIF برای پخش صدای چند کاناله در سیستم صوتی خارجی هستند.
یک نکتهی مثبت دیگر این است که TH690ST دارای دو بلندگوی استریوی 5 واتی تنظیمشده با TreVolo است که از حالتهای صدای از پیش تعریفشدهی سینما، موسیقی، بازی، ورزش و کاربر استفاده میکنند. وقتی کاربر انتخاب شود، امکان تنظیم EQ پنج بانده در دسترس است. وقتی حالت تصویر بازی انتخاب شود، حالت صدای بازی بهطور خودکار انتخاب میشود. قابلیت خروجی این بلندگوها نسبتاً قابل توجه و چشمگیر است، بهطوریکه میتوان با صدای 2 در مقیاس 20، دیالوگهای واضحی شنید. در هیچ سناریویی احساس نکردم که نیاز به افزایش صدا از 6 به بالا دارم و اگر اواخر شب بود، از 3 به بالا. با این حال، جای تعجب نیست که صدای بم نسبتاً نازک بود، بنابراین TH690ST بهتر است با یک راهحل صدای خارجی مانند ساندبار یا AVR/پردازندهی خارجی استفاده شود. با این حال، در صورت نیاز یا نصب موقت، بلندگوهای داخلی بدون مشکل خاصی به وظیفه خود عمل میکنند.

همانطور که گفته شد، TH690ST همچنین با هر عینک سهبعدی فعال DLP-Link، قابلیت پخش سهبعدی 1080p را ارائه میدهد. تصویر سهبعدی روشن بود و حداقل تداخل را نشان میداد. وقتی سهبعدی فعال است، کنترلهای تصویر زیر محدود یا روی یک مقدار پیشفرض قفل میشوند: دمای رنگ روی حالت عادی قفل میشود (اگرچه کنترلهای Gain و Offset برای تنظیم در دسترس هستند) و حالت منبع نور نیز روی حالت عادی قفل میشود. در کل، تصویر دلپذیر بود و حس عمق مناسبی را ارائه میداد.
TH690ST وزن بسیار قابل کنترل 7.9 پوندی و ابعاد 4.7x14.4x9.6 اینچ (HWD) دارد، بنابراین قرارگیری آن انعطافپذیر است و میتوان آن را تا حدی قابل حمل نیز در نظر گرفت باید به راحتی به خانه یک دوست یا حیاط خلوت برای یک شب فیلم در فضای باز رفت. با توجه به عدم وجود برنامههای پخش یکپارچه، این دستگاه واقعاً یک راهحل همهکاره نیست، اما با توجه به اینکه یک استیک پخش ارزانقیمت را میتوان به راحتی از پورت USB تغذیه کرد، هنوز هم تقریباً به یکی از این موارد نزدیک است.
عملکرد
حالتهای رنگ
BenQ TH690ST شش حالت تصویر برای SDR، دو حالت برای HDR و یک حالت برای 3D دارد. حالتهای تصویر SDR عبارتند از Bright، Living Room، Game، Sports، Cinema و User. متأسفانه Bright به شدت به سمت سبز متمایل است و دمای رنگ روی Native قفل شده است، احتمالاً برای اینکه ویدئو پروژکتور بتواند مشخصات روشنایی خود را تنظیم کند. شما میتوانید حالت تصویر Bright را تنظیم کنید، اما به دلیل اینکه از دقت لازم فاصله دارد، کنترلها فاقد محدودهای هستند که بتوان آن را به طور کامل تنظیم کرد. حالتهای تصویر HDR شامل HDR10 و HDR Game هستند، در حالی که سیگنالهای 3D حالت تصویر 3D واحد را ایجاد میکنند.

در حالت آماده (OOTB) هیچکدام از حالتهای تصویر واقعاً آنقدر دقیق نبودند، هرچند که با حداقل تنظیم دمای رنگ، همگی نسبتاً قابل استفاده بودند. حالتهای تصویری که از دمای رنگ نرمال استفاده میکردند، دقیقتر به نظر میرسیدند و سفیدهایی را ارائه میدادند که متعادلترین بودند و نه خیلی سرد و نه خیلی گرم. حالتهای تصویری که از دمای رنگ سرد استفاده میکردند، به شدت به سمت آبی متمایل بودند، در حالی که گرم به شدت به سمت قرمز متمایل بود. نرمال سعی کرد آن را متعادلتر کند، هرچند هنوز هم کمی رنگ سبز به تصویر اضافه شده بود. اما در نهایت همه حالتها به جز روشن، که خیلی سبز پررنگ بود و نمیتوانست به طور کامل اصلاح شود، قابل استفاده بودند.
HDR10 و HDR Game تقریباً یکسان بودند، بنابراین تغییرات ایجاد شده در یک حالت تصویر به راحتی در حالت دیگر اعمال میشد. سهبعدی عملاً خنثی بود زیرا از دمای رنگ نرمال استفاده میکرد و به طور پیشفرض روی گامای سفارشی BenQ 1.8 یا 2.0 تنظیم میشد.
TH690ST کنترلهای استانداردی را برای تنظیم مقیاس خاکستری و مدیریت رنگ در همه حالتهای تصویر موجود ارائه میدهد. تنظیمات تعادل سفیدی مقیاس خاکستری با استفاده از کنترلهای دو نقطهای RGB برای Gain و Offset انجام میشود. سیستم مدیریت رنگ (CMS) امکان تنظیم فضای رنگ را با تنظیمات Hue، Saturation و Gain برای رنگهای اولیه و ثانویه و همچنین سفید (WRGBCMY) فراهم میکرد. گزینههای گاما همگی مقادیر از پیش تعریف شدهای هستند که از ۱.۸ تا ۲.۶ متغیر هستند و یک انتخاب گامای سفارشی BenQ نیز وجود دارد. گاما دقیقاً مطابق آنچه در منو مشخص شده بود، ردیابی نشد، اما نزدیک به آن بود: ۲.۳ در واقع به ۲.۲ نزدیکتر بود، بنابراین گزینههای گاما همگی ۰.۱ از هدف مورد نظر فاصله داشتند.
حالتهای تصویر OOTB که برای استفاده بدون هیچ تنظیمی ایدهآلترین بودند، Living Room، Game و User برای SDR بودند، در حالی که حالتهای تصویر HDR HDR Game یا HDR10 هر دو به یک شکل کار میکردند. خطاهای درون رنگ و همچنین اشباع بیش از حد قابل مشاهده بودند، اگرچه خطاهای رنگ بسیار قابل مشاهده بودند و احتمالاً بیشتر از اشباع بیش از حد به چشم میآمدند زیرا خطاهای رنگ باعث میشدند رنگها به وضوح اشتباه باشند. TH690ST از کالیبراسیون بهره میبرد و من متوجه شدم که پس از کالیبراسیون میتواند بسیار دقیق باشد، اگرچه برای کسانی که ترجیح میدهند کالیبراسیون نکنند، پیشنهاد میشود از Living Room، Game یا User برای حالتهای تصویر SDR و HDR10 برای HDR استفاده کنند. استفاده از حالت Eco برای تنظیم توان لامپ، تقریباً 15fL در یک صفحه نمایش 100 اینچی با بهره 1.3 ارائه میدهد و کاهش کنتراست به تقریباً 25-30 تنظیم، برش سفید در انتهای بالاتر مقیاس خاکستری را کاهش میدهد. استفاده از گامای ۲.۳، ردیابی را به ۲.۲ نزدیکتر میکند و بهترین تصویر را ارائه میدهد و بیشترین جزئیات را در انتهای پایینی تصویر بدون از بین بردن بیش از حد رنگ سیاه یا بالا بردن بیش از حد کف سیاه، نمایش میدهد. همچنین توصیه میشود که رنگ آبی، ارغوانی و زرد را به صورت چشمی تنظیم کنید تا رنگها طبیعی به نظر برسند.
من TH690ST را با استفاده از نرمافزار کالیبراسیون Calman Ultimate از Portrait Displays، یک اسپکترورادیومتر Colorimetry Research CR-250، یک رنگسنج Colorimetry Research CR-100 و یک ژنراتور Murideo 8K Seven کالیبره کردم. همانطور که اشاره شد، ویدئو پروژکتور روی صفحه نمایش Stewart Filmscreen با نسبت تصویر ۱۰۰ اینچ و نسبت تصویر ۱۶:۹ با بهره ۱.۳ کالیبره شد. اندازهگیریهای قبل از کالیبراسیون، مشاهدات مشاهده شده در مشاهده اولیه OOTB را تأیید کردند. اندازهگیریهای قبل از کالیبراسیون SDR خطاهای dE (DeltaE) بسیار بزرگی داشتند که معیاری برای تعیین خطای قابل مشاهده است. مشخص شده است که هر چیزی بیش از dE برابر با ۳ قابل مشاهده است، هر چیزی بیش از ۲.۳ برای چشمهای آموزش دیده تفاوت قابل توجهی است و هر چیزی کمتر از ۲.۳ در حالت ایدهآل نباید با چشم دیده شود، مگر در مقایسه مستقیم با سایر دستگاههای نمایش.
اندازهگیریهای پیش از کالیبراسیون خاکستری در حالت کاربر، خطاهای dE در تمام ۳ را نشان داد که برای ۱۰۰٪ سفید به ۵.۴۷ dE میرسید. خطاهای طیف رنگ برای فضای رنگی Rec. 709 تا ۱۰.۸ dE بالا بود، که عمدتاً به دلیل خطاهای اشباع و رنگ ذکر شده در بالا بود. اندازهگیریهای پیش از کالیبراسیون HDR خطای متوسط ۵.۵ dE در مقیاس خاکستری و ۱۵.۵ dE در رنگ داشت.
با استفاده از کنترلهای گین و آفست ۲ نقطهای ارائه شده برای تنظیمات، نقطه سفید خاکستری خنثی استاندارد صنعت تولید D65 را هدف قرار دادم. پس از آن، کالیبراسیون کامل CMS (سیستم مدیریت رنگ) برای رنگهای اولیه و ثانویه RGBCMY نیز انجام شد.
پس از کالیبراسیون برای SDR منجر به کالیبره شدن کاربر برای حداکثر ۱۵.۳۹ fL/52.73 نیت در اتاق تاریک سینمای من شد. پس از کالیبراسیون HDR در حالت تصویر HDR10 در ۳۳.۳۲ fL/114.18 نیت اندازهگیری شد.

باید به TH690ST امتیاز داد، کالیبراسیون آن بسیار خوب بود و خطاهای DeltaE پس از کالیبراسیون بسیار کم بود. من یک ColorChecker بزرگ روی دستگاه اجرا کردم که منجر به میانگین 0.8 dE و حداکثر 2.0 dE شد، و Grayscale حداکثر 1.7 dE داشت به استثنای حدود 4 امتیاز که حدود 1.1-1.3 dE بودند، بقیه موارد زیر dE 1 بودند. نتایج پس از کالیبراسیون برای HDR، میانگین DeltaE برای grayscale 4.7 dE و برای رنگ 5.2 dE بود. (Calman ColorChecker دقت را در طیف وسیعی از نمونههای رنگی مربوط به رنگ پوست، آسمان آبی و غیره اندازهگیری میکند.)
دستگاههایی که من برای بررسی کالیبراسیون محتوا پس از کالیبراسیون استفاده کردم AppleTV 4K، FireTV، پخشکننده Blu-ray Oppo UDP-203، پلیاستیشن 5 و ایکسباکس سری X بودند.
بازی
تصمیم گرفتم برای آزمایش TH690ST روی بازیهای کنسولی تمرکز کنم و با Halo Infinite شروع کردم. ایکسباکس سری ایکس را طوری تنظیم کردم که اجازه 4K را ندهد و وضوح تصویر را روی 1080p/120Hz تنظیم کردم. این کار Halo را برای بخش داستانی با کیفیت 1080p/120Hz نمایش میدهد. من از جایی شروع کردم که مستر چیف برای اولین بار به دنیای باز میرسد. مبارزات فشرده و واکنشگرا بودند و در هیچ لحظهای احساس نکردم که از نظر ورودی به اکشن روی صفحه عقب ماندهام. تصمیم گرفتم به آموزش بروم و چند سلاح را آزمایش کنم و در این مدت واقعاً چند دستاورد را آزاد کردم. با توجه به اینکه تأخیر ورودی برای 1080p/120Hz بسیار کم است، بازی روی ویدئو پروژکتور واقعاً یک گزینه است. از نظر کیفیت تصویر، بازی خوب به نظر میرسید. به دلیل اجرای بازی در حالت SDR، همه چیز به درستی اشباع شده بود و روشنایی در اتاق تاریک سینمای من خوب بود. انفجارهای نارنجکهای پلاسما و همچنین شلیک اسلحهها از سلاحهای پلاسما، جلوه زیبایی داشتند. در کل، تجربه لذتبخشی بود.

کنترلها در بازی Halo که با کیفیت 1080p/120Hz در TH690ST اجرا میشد، سریع و پاسخگو بودند. (منبع عکس: 343 Industries)
بازی بعدی که در لیست من برای آزمایش قرار داشت، بازی مبارزهای Guilty Gear Strive روی پلیاستیشن ۵ بود. Guilty Gear یک بازی بومی با وضوح ۴K/60Hz است که HDR ندارد. این یک بازی بسیار رنگارنگ، روشن و پر جنب و جوش و همچنین بسیار سریع است. در طول بازی، از شخصیتهایی که بیشتر با آنها آشنا هستم استفاده کردم و ابتدا برای امتحان کردن چند کمبو به تمرین رفتم. توانستم اکثر کمبوهایی را که امتحان کردم بدون هیچ مشکلی اجرا کنم. تعداد کمی را که از دست دادم، میتوانم به خاطر تمرین نکردن بدانم. Guilty Gear یک مکانیک بازی به نام لغو رومی دارد که به بازیکن اجازه میدهد حملهای را لغو کند تا کمبوی خود را گسترش دهد و نیاز به فعال کردن این مکانیک در چند فریم از حمله دارد. من توانستم بدون هیچ مشکلی از این مکانیک استفاده کنم، که با توجه به اینکه این بازی روی یک ویدئو پروژکتور پخش میشود و اجرای این مکانیک نیاز به زمانبندی بسیار دقیقی دارد، عالی است. رنگها خوب به نظر میرسیدند، اگرچه برخی از پر جنب و جوشهایی که به دیدن آنها عادت داشتم، واقعاً وجود نداشتند، اما به دلیل نور کلی ویدئو پروژکتور، واقعاً نمیتوان جلوی این را گرفت. تصویر همچنین تا حدودی تار به نظر میرسید، که با توجه به اینکه ویدئو پروژکتور سیگنال ورودی را به 1080p کاهش میدهد، قابل انتظار بود. اما باز هم، این یک تجربه دلپذیر دیگر بود.
تماشای 1080p/SDR.
بعد از جلسات بازیام، شروع به تماشای محتوای مختلف کردم و تصمیم گرفتم بنشینم و فیلم «شبگرد» را از طریق Oppo UDP-203 روی بلوری تماشا کنم. صحنهای که واقعاً روی آن تمرکز کردم جایی بود که لویی (جیک جیلنهال) ماشین جدیدش را گرفت و او و ریک در پمپ بنزین بنزین میزنند. صحنه عالی به نظر میرسید. چلنجر لو رنگ قرمز صحیحی داشت، اشباع رنگ صحیحی که در دستگاههای نمایش مختلف به یاد دارم، ارائه شده بود. در صحنه دیگری، جایی که آنها به سمت تصادفی میروند که لو در نهایت برای گرفتن عکس بهتر صحنهسازی میکند، خوشبختانه چراغهای خیابان هیچ نواری از خود نشان ندادند و جزئیات سایه خوبی در صحنه وجود داشت. بعد از اینکه لو برای تحویل ویدیو میرود، او در حال مکالمه با نینا (رنه روسو) است و من واقعاً روی رنگ پوست و همچنین رنگی که روی صحنه در پیشزمینه نمایش داده میشود، تمرکز کردم. نینا رنگ پوست طبیعی داشت و صحنه در پیشزمینه روشن بود و رنگ خوبی داشت. TH690ST با محتوای SDR واقعاً خوب عمل میکند و این موضوع آن را به خوبی نشان داد.
تماشای سهبعدی با کیفیت 1080p/SDR.
برای تماشای سهبعدی، تصمیم گرفتم مگامایند را روی بلوری سهبعدی از طریق Oppo-203 تماشا کنم. TH690ST حداقل میزان تداخل را نشان داد؛ وجود داشت اما بیش از حد شدید نبود. تصویر روشن بود و عینکهای فعال هرگونه تغییر رنگی را که هنگام تماشای تصویر بدون عینک وجود داشت، جبران میکردند. حس عمق خوبی وجود داشت، هرچند نه در همه چیز. چند صحنه برجسته زمانی بود که روکسان ربوده شد و عنکبوت قبل از اینکه به صورت مگامایند برخورد کند، جلوی او افتاد. صحنه دیگر زمانی بود که مترو من به صفحه نمایش اشاره میکرد. این حالت در طول فیلم ادامه داشت، جایی که اگر چیزی درست جلوی یک شخصیت قرار میگرفت، حس عمق بیشتر قابل توجه بود.
تماشای UHD/HDR.
برای برخی از محتوای UHD/HDR، تصمیم گرفتم چیزی را که اخیراً در LG G2 OLED خود تماشا کرده بودم، تماشا کنم - House of the Dragon S1: E2 همانطور که در HBO Max از طریق AppleTV 4K دیده شده است. آن تجربه هنوز در ذهنم بسیار تازه بود و صحنههایی را به یاد آوردم که فکر میکردم ممکن است برای BenQ چالش برانگیز باشد. صحنه اول زمانی بود که رینیرا و آلیسنت درست قبل از اینکه آلیسنت از رینیرا بخواهد با او دعا کند، صحبت میکردند. این صحنه به طور بالقوه میتوانست در پسزمینه خیلی تاریک باشد، اما تعداد زیادی شمع نیز صحنه را روشن میکرد، بنابراین رنگ بسیار مشخصی به تصویر و لباس و چهره شخصیتها میداد. در این صحنه خاص، مجبور شدم با کنترل روشنایی HDR بازی کنم. تنظیم ۱ خیلی روشن بود و پسزمینه را محو میکرد، در حالی که ۰ تقریباً مقدار مناسبی از جزئیات پسزمینه را برطرف میکرد اما به دلیل نور شمع، هنوز هم روی شخصیتها خیلی محو بود. تنظیم -۱ رنگ نور شمع را ثابت میکرد، اما جزئیات زیادی را در پسزمینه از بین میبرد. بنابراین، هیچ پاسخ تنظیم کاملی برای این مشکل وجود نداشت. اما به دلیل فوکوس سنگین روی نور شمع، در -۱ برایم بسیار خوشایند بود.
تنظیمات کنترل روشنایی HDR برای بهینهسازی در صحنههای مختلف در سریال House of the Dragon نیاز به کمی تغییر داشت.
صحنه بعدی را بررسی کردم، که مربوط به زمانی بود که رینیرا برای بازیابی تخم مرغ رفت. مجبور شدم دوباره روشنایی HDR را تغییر دهم تا صحنه به بهترین شکل بهینه شود و برای این صحنه روی 0 قرار گرفتم. تنها مشکل دیگری که اینجا توجه من را جلب کرد، کمبود رنگ در Caraxes (اژدهای دیمون) بود. تصویر مقدار مشخصی از رنگ قرمز و یک رنگ قابل توجه نسبت به رنگ قرمز Caraxes که در سایر دستگاههای نمایش که این صحنه را تماشا کردهام دیدهام، نداشت. با این حال، بد به نظر نمیرسید و مهم است که بگویم فقط کمی از رنگ خارج شده بود و مقدار مشخصی از درخشندگی مورد انتظار من را نداشت. این موضوع در رندر آسمان توسط TH690ST نیز صادق بود، که آن هم فاقد برخی جزئیات بود. تصویر به دلیل کاهش کیفیت 1080p ملایم بود، اما در کل، از هر چیزی که دیدم راضی بودم.
آخرین فیلمی که تصمیم به تماشای آن گرفتم، فیلم دیگری بود که آن هم تازه بود، Prey در Hulu از طریق FireTV. صحنهها از نظر تنظیمات HDR مناسب، دوباره کمی نامنظم بودند. وقتی نارو به همراه برادرش برای نجات یکی از جنگجویانشان در شب رفت، به روشنایی HDR روی ۰ نیاز داشت، اما در صحنههای روز، مانند صحنه خرس که نارو برای اولین بار با شکارچی روبرو میشود، روشنایی روی ۱ مناسبتر بود. همان نرمی که در سایر محتوای ۴K دیده میشود نیز قابل مشاهده بود، اما تصویر در کل خوب به نظر میرسید.

با این حال، دو صحنه از جلوههای ویژه، ضعف ویدئو پروژکتور در HDR را نشان داد. یکی از آنها استتار فعال شکارچی بود وقتی که با خرس میجنگد و آن را بالای سر خود میبرد. یک جلوه تا حدودی نارنجی رنگ وجود دارد که هنگام مبارزه آنها اتفاق میافتد و تمام آن شور و نشاطی را که من به دیدنش عادت دارم، از دست میدهد. میشد این جلوه را دید؛ فقط تا حدودی کسلکننده بود. صحنه دوم زمانی بود که شکارچی از دید حرارتی خود استفاده میکرد که به دلیل کمبود روشنایی، ظاهری تا حدودی کسلکننده داشت. با توجه به اینکه صحنههای این فیلم اغلب با توجه به APL (سطح تصویر متوسط) تغییر میکردند، احساس کردم این صحنه بدون نیاز به استفاده زیاد از روشنایی HDR، در حالت SDR بهتر دیده میشد.
نتیجهگیری
BenQ TH690ST در جایگاه نسبتاً عجیبی قرار دارد و در انتهای خط TH قرار دارد. قیمت آن حدود ۲۰۰ دلار بیشتر از نزدیکترین برادر خود، TH685i با ۳۵۰۰ لومن است. این پول اضافی، یک منبع نور LED حالت جامد و یک لنز پرتاب کوتاه را برای شما فراهم میکند، هرچند به قیمت روشنایی قابل توجه و پلتفرم پخش تلویزیون اندروید TH685i. بنابراین، ارزش کلی آن در مقایسه با سایر محصولات خانواده TH جای سوال دارد. و با قیمت ۱۰۹۹ دلار، به خاطر داشته باشید که این مدل، یک پله پایینتر از سری TK است که وضوح ۴K UHD را ارائه میدهد.
از طرف دیگر، برای یک ویدئو پروژکتور ارزان قیمت 1080p، هر کاری که TH690ST انجام میدهد، در واقع به خوبی انجام میدهد. به عنوان یک ویدئو پروژکتور مخصوص بازی، انتخاب خوبی است و برای سینمای خانگی نیز مناسب است. دقت اولیه آن عالی نبود، اما اگر مایل به کالیبره کردن دستگاه باشید، بازتولید رنگ بسیار دقیقی داشت. از نظر عملکرد کلی، به نظر من SDR عالی و HDR قابل قبول بود، با یک نمایش HDR قانعکننده که فاقد درخشندگی کلی ویدئو پروژکتورهای روشنتر بود و با محتوای 4K از کمی نرمی مورد انتظار رنج میبرد. در نهایت، فکر نمیکنم کسی از SDR ناامید شود، اگرچه ممکن است کمی بیشتر برای HDR بخواهید.
در نهایت، ممکن است به نیازها و آنچه برای شما مهم است، بستگی داشته باشد. اگر احتمال عدم تعویض لامپ در یک ویدئو پروژکتور کوتاه برد با قیمت مناسب و قابلیتهای بازی خوب و عملکرد SDR قوی برای شما جذاب است، TH690ST قطعاً ارزش بررسی دارد.
اندازهگیریها
روشنایی
BenQ TH690ST دارای روشنایی ۲۳۰۰ انسی لومن است. روشنترین حالت تصویر در SDR، Bright و برای HDR، حالت تصویر HDR10 بود. در SDR، حالت تصویر Bright، روشنایی ۱۷۶۲ انسی لومن را نشان داد که ۷۶.۶٪ از مشخصات انسی بنکیو و ۳.۴٪ کمتر از تلرانس ۲۰٪ مشخصات ISO21118 است. در طول بررسی صحت نتایج، بنکیو متوجه شد که این عدد کمتر از تلرانس مورد انتظار کارخانه است و در حال بررسی صحت نتایج ما است.
تنظیمات حالتهای Lamp Power در ECO و SmartEco، روشنایی را در مقایسه با تنظیمات Normal، ۲۹.۷٪ کاهش داد.
BenQ TH690ST ANSI Lumens
Eco |
SmartEco |
Normal |
SDR Mode |
1239 |
1239 |
1762 |
Bright |
636 |
636 |
905 |
Living Room |
644 |
644 |
916 |
Game |
657 |
657 |
934 |
Sports |
664 |
664 |
945 |
Cinema |
|
658 |
658 |
936 |
|
HDR Mode |
658 |
658 |
936 |
HDR10 |
657 |
657 |
934 |
HDR Game |
کاهش نور لنز زوم.
کاهش نور BenQ TH690ST هنگام تغییر از عریضترین حالت زوم به طولانیترین حالت تلهفوتو، ۴.۷۲٪ بود.
یکنواختی روشنایی.
BenQ TH690ST با نمایش یک تصویر مورب ۱۰۰ اینچی، منجر به یکنواختی روشنایی اندازهگیری شده ۶۷٪ در حالت زوم زاویه باز و ۶۷٪ در حالت زوم تلهفوتو شد. روشنترین قسمت صفحه نمایش، بخش میانی مرکز و کمنورترین قسمت، قسمت بالای سمت راست بود. تفاوت روشنایی در یک صفحه سفید کامل چندان قابل توجه نبود و در مشاهده محتوای واقعی دیده نشد.
صدای فن.
بنکیو میزان صدای فن را در حالت عادی ۳۳ دسیبل و در حالت اکو ۲۸ دسیبل برای سطح صدای معمول ارزیابی میکند. با استفاده از نرمافزار Room EQ Wizard و میکروفون Umik-1، کف صدای محیط اتاق سینمای من ۳۳.۳ دسیبل است. BenQ TH690ST در حالتهای روشنایی زیر، هم برای SDR و هم برای HDR، دسیبل زیر را اندازهگیری کرد. تمام اندازهگیریها در فاصله تقریبی ۴.۵ فوت از هر طرف واحد انجام شد.
SDR/HDR (تمام حالتهای تصویر):
جلو، چپ، عقب، بالا: ۳۹.۳ دسیبل
راست: ۴۰.۱ دسیبل
سطح نویز با استفاده از حالت ECO و SmartEco:
جلو، چپ، عقب، بالا: ۳۷.۶ دسیبل
راست: ۳۸.۲ دسیبل
تأخیر ورودی.
اندازهگیریهای تأخیر ورودی در حالت تصویر بازی به شرح زیر بود:
1080p/60: 18ms
1080p/120: 10ms
2160p/60: 18ms
اتصالات

HDMI 2.0b (x2; HDCP 2.2)
RS232
3.5mm Mini Jack Audio Out
3.5mm Mini Jack Audio In
SPDIF (Optical Out)
USB 2.0 Type A (2.5A power delivery, no media playback, Service)
تنظیمات کالیبره شده
تنظیمات تصویر کالیبره شده از هر شخص ثالث، پتانسیل قابل توجه برای تغییرات نمونه به نمونه، و همچنین اندازهها و مواد مختلف صفحه نمایش، نورپردازی، استفاده از لامپ یا سایر عوامل محیطی که میتوانند بر کیفیت تصویر تأثیر بگذارند را در نظر نمیگیرد. ویدئو پروژکتورها همیشه باید در فضای شخصی کاربر کالیبره شوند و برای شرایط مشاهده مورد انتظار تنظیم شوند. با این حال، تنظیمات ارائه شده در اینجا ممکن است برای برخی نقطه شروع مفیدی باشد. همیشه قبل از انجام تنظیمات، تنظیمات فعلی خود را ثبت کنید تا بتوانید در صورت تمایل به آنها بازگردید. برای آشنایی با هر کالیبراسیون، به بخش عملکرد مراجعه کنید.
SDR
Picture Mode: User
Brightness: 49
Contrast: 27
Sharpness: 5
Advanced Color Settings
Gamma Selection: 2.2
Color Temperature Tuning
Color Temperature: Normal
R Gain: 99
G Gain: 99
B Gain: 102
R Offset: 257
G Offset: 256
B Offset: 255
مدیریت رنگ
Gain |
Saturation |
Hue |
|
210 |
193 |
232 |
R |
178 |
185 |
239 |
G |
175 |
210 |
140 |
B |
211 |
206 |
247 |
C |
201 |
157 |
251 |
M |
207 |
171 |
133 |
Y |
B Gain |
G Gain |
R Gain |
|
200 |
200 |
200 |
W |
حالت منبع نور: اقتصادی
HDR
Picture Mode: HDR10
Brightness: 50
Contrast: 52
Sharpness: 5
Advanced Color Settings
Gamma Selection: BenQ
Color Temperature Tuning
Color Temperature: Normal
R Gain: 99
G Gain: 98
B Gain: 102
R Offset: 257
G Offset: 254
B Offset: 252
مدیریت رنگ
Gain |
Saturation |
Hue |
|
038 |
198 |
210 |
R |
190 |
114 |
150 |
G |
144 |
181 |
270 |
B |
166 |
046 |
278 |
C |
188 |
190 |
158 |
M |
160 |
180 |
207 |
Y |
B Gain |
G Gain |
R Gain |
|
200 |
200 |
200 |
W |
Light Source Mode: Normal
HDR Brightness: 1