فناوری CinematicColor بنکیو رنگها را با همان غنا و درخشندگی مورد نظر کارگردان فیلم به تصویر میکشد
تنها رنگهای واقعی میتوانند احساسات عمیق انسانی را انتقال بدهند
رنگهای واقعی با حفظ اصالت تصویر، احساساتی مانند غم، شادمانی، عشق و هیجان را بر میانگیزند. ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی بنکیو تجسمی از تعهد این شرکت مبنی بر پخش واقعیترین رنگها و انتقال عمیقترین احساسات به بیننده هستند. مهندسان متخصص THX و ISF این شرکت با هدف ایجاد هماهنگی و غنای رنگی همه جانبه و تمام عیار، امکان نمایش کامل طیف رنگی Rec. 709 را فراهم آوردهاند.
پروژکتورهای رده بالای بنکیو قابلیت نمایش طیف گسترده رنگی DCI-P3 را نیز دارند و فقط بنکیو است که گزارش کالیبراسیون ویدئو پروژکتورهای خود را منتشر میکند: این گزارش اثبات میکند که عملکرد Delta E ویدئو پروژکتورهای بنکیو کمتر از 3 است و لذا این ویدئو پروژکتورها دقیقاً همان رنگهای اصلی فیلمهای هالیوودی را در برابر دیدگان بیننده قرار میدهند.
Delta E: تفاوت رنگی
Delta E تفاوت بین یک رنگ معیار با رنگ واقعی ویدئو پروژکتور را بر مبنای مدل رنگ الایبی (L*a*b*) محاسبه کرده و میسنجد. ارقام Delta E نشان دهنده تفاوت در ادراک رنگها هستند؛ به این ترتیب که عدد 1.0 کوچکترین تفاوت رنگی قابل تشخیص توسط چشم انسان است و ارقام زیر 1.0 توسط چشم انسان قابل تشخیص نیستند.
منظور از دقت رنگ (Color Accuracy) چیست؟
نحوه درک رنگهای مختلف در انسانها متفاوت است؛ در حالیکه یک رنگ از دید عدهای قرمز به نظر میرسد، هیچ بعید نیست که عده دیگری در صورتی بودن رنگ مورد نظر تردیدی نداشته باشند. با هدف کسب اطمینان از اینکه همه تجهیزات و دستگاههای HD، از جمله مانیتورها و دستگاههای پخش DVD و بلوری از طیف رنگی، رزولوشن، فریم ریت و مشخصات ویدئویی یکسانی استفاده میکنند، استاندارد رنگی Rec. 709 توسط ITU (اتحادیه بین المللی مخابرات) معرفی شده است.
فضای رنگی Rec.709
Rec. 709 با استفاده از رنگهای دقیق قرمز، سبز و آبی و illuminant D65 یا D65 درخشان (6500k) برای نقطه سفید (white point) یک فضای رنگی استاندارد ایجاد کرده و گستره رنگی و حالت سیاه و سفید (Grayscale) دقیقی را تولید میکند.
فضای رنگی DCI-P3
DCI-P3 یک فضای رنگی RGB متداول برای پخش فیلمهای دیجیتال است که از طرف صنعت فیلمسازی آمریکا معرفی شده است. محدوده رنگ DCI-P3 (که اغلب با عنوان wide gamut یا گستره گسترده از آن یاد میشود) 26 درصد از sRGB / Rec.709 بزرگتر است. انتظار میرود که DCI-P3 به عنوان یک قدم رو به جلو برای استفاده از Rec. 2020 (که طیف بسیار گستردهتری دارد) در سیستمهای تلویزیونی و سینمای خانگی بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد.
D65: روشنایی استاندارد روز
D65 درخشان که به عنوان نقطه سفید برای Rec. 709 به کار میرود یکی از استانداردهای رایج است که به منظور نمایش میانگین روشنایی روز با یک دمای رنگ متناسب نزدیک به 6500k توسط کمیسیون بین المللی روشنایی (CIE) تعریف شده است.
فناوری پیشرو برای منبع نور با آنالیز نمودار زمانی
احساس از واقعیت جان میگیرد. فناوری CinematicColor با بهره برداری از تمامی جزئیات و امکانات سخت افزاری مرتبط با تصویرسازی، امکان تولید خالصترین رنگها را فراهم میکند. تیم تحقیقات و توسعه بنکیو به منظور کسب اطمینان از تولید رنگهای دقیق طیف Rec. 709 در دمای رنگ نور منتشر شده، از یک فناوری پیشرو و جدید با آنالیز دقیق نمودار زمانی (waveform) بهره میگیرد.
حذف پاشیدگی نور با ساختار نوری-مکانیکی بنکیو
نور میتواند تصاویر زیبایی را پدید بیاورد؛ اما در عین حال میتواند رنگها را نیز به هم بریزد. تیم تحقیق و توسعه بنکیو با هدف دستیابی به کنتراست انسی بهتر و تصاویر سه بعدی با عمق بیشتر، پاشیدگی نور پخش شده توسط ویدئو پروژکتور را کاملاً از میان برد تا عمق رنگ سیاه اساساً بهبود پیدا کند.
ساختار نوری-مکانیکی (Opto-Mechanical) بنکیو با تضمین رسیدن کل نور ساطع شده از منبع نور به تراشه DMD و لنز، از رنگ مات مقاوم در برابر گرما و لنزهای صیقل خورده با ظرافت بالا استفاده میکند تا تمامی الزامات طیف رنگی Rec. 709 برآورده شود.
افسانهای به نام کنتراست بالا
درک انسان از کنتراست در هنگام تماشای فیلمهایی که از طریق ویدئو پروژکتور پخش میشوند جلوهای است که توسط مجموعهای از فریمهای مجزا ایجاد میشود. کنتراست انسی در قیاس با نسبت کنتراست رایج FOFO، کنتراست یک مجموعه از تصاویر را با کارآمدی و دقت بسیار بهتری ارزیابی میکند. از آنجایی که احتمال تغییر تصویر از حالت کاملاً سیاه به کاملاً سفید در شرایط معمولی بعید است، ویدئو پروژکتوری که انسی کنتراست بالایی داشته باشد عمق میدان و جلوههای سه بعدی بسیار بهتری را به تصویر میکشد.
چرخه رنگ RGBRGB
چرخه رنگ از میان همه اجزا و مؤلفههای ویدئو پروژکتورهای DLP بیشترین تأثیر را بر رنگ ایجاد میکند. دستیابی به تعادل کامل بین دقت رنگ و روشنایی مستلزم دقت بسیار بالا و کنترل کیفی جدی و سختگیرانه است. از آنجایی که حتی تغییرات نانومتری باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در طیف رنگ میشوند، در فناوری CinematicColor بنکیو با استفاده از معیارهای دقیق نانومتری، بیش از 20 ترکیب مختلف از زوایا و پوشش چرخه رنگ امتحان میشود. هر چرخه رنگ با پوشش رنگ بسیار خالص و دقیق تولید میشود تا الزامات گستره رنگ Rec. 709 برآورده شود و رنگهای واقعی فیلمهای هالیوودی تولید گردد.
آیا پخش ویدئو پروژکتور در حالت سینمایی باید تا جایی که امکان دارد روشنایی بیشتری داشته باشد؟
روشنایی مفرط با هدف ایجاد حالت سینمایی در منزل میتواند باعث کاهش کنتراست دینامیک و همچنین کم شدن عمق رنگ سیاه و غنای رنگ شود. روشنایی مناسب به روشنایی محیط، فاصله از پرده نمایش، راحتی چشم و عملکرد و میزان عمر ویدئو پروژکتور بستگی دارد.
بر طبق استنتاج جامعه مهندسان تصاویر متحرک و تلویزیونی (SMPTE) و با توجه به آنچه که در سالنهای سینما استفاده میشود، روشنایی در دامنه 12 تا 22 fL (فوت-لامبرت) یک روشنایی ایده آل محسوب میشود. روشنایی بهینه برای ویدئو پروژکتورهای خانگی دارای پردههایی با gain 1.0 در ابعاد 120 اینچ، بین 1000 تا 2000 انسی لومن خواهد بود.
تنها بنکیو گزارش کالیبراسیون کارخانه ارائه میکند
تک تک ویدئو پروژکتورهای CinematicColor با استفاده از تجهیزات و نرمافزارهای مخصوص برای ارزیابی تولید دمای دقیق رنگ D65، گاما، عمق سیاه و سفید، خاکستری خنثی، وضعیت رنگ RGBCMY، فام، غلظت رنگ، روشنایی و خروجی از interface های مختلف مبتنی بر ITU-R Rec. 709 مورد آزمایش قرار گرفته و تنظیم میشوند.
بنکیو با جمع آوری تمامی اطلاعات لازم به منظور ارائه گزارشهای کالیبراسیون کارخانه (Factory Calibration Report) برای تمامی ویدئو پروژکتورهای CinematicColor، تنها برندی محسوب میشود که چنین استانداردهای بالایی را برای کالیبراسیون طیف رنگ و گاما رعایت میکند و حتی از استانداردهای Rec.709 نیز فراتر میرود.