1- شدت روشنایی: که با واحد لومن اندازهگیری میشود. میزان نور مناسب و مطلوب برای یک ویدئو پروژکتور تجاری نباید کمتر از ۲۴۰۰ لومن باشد.
البته باید همواره این نکته را مدنظر قرار داد که یک ویدئو پروژکتور مناسب الزاما دارای میزان روشنایی یا مقدار لومن بیشتر نیست، زیرا در اکثر موارد میتوان با تنطیم نور محیط از قبیل خاموش کردن چراغها یا کم نور کردن فضای اتاق یا حتی کشیدن پردهها به میزان روشنایی مطلوب جهت تماشای تصویر دست پیدا کرد.
2- رزولوشن یا وضوح تصویر، یعنی تعداد پیکسلهایی که یک پروژکتور برای نشان دادن تصویر ایجاد میکند. ضریب آن با وضوح تصویر و همچنین افزایش قیمت دستگاه رابطه مستقیم دارد. به عبارتی، هرچه رزولوشن بالاتر باشد، وضوح، کیفیت و نشان دادن جزئیات تصویر بیشتر است و از طرفی قیمت پروژکتور هم بالاتر میرود.
3- نسبت کنتراست: تفاوت بین روشنترین قسمت تصویر به سیاهترین قسمت تصویر را نسبت کنتراست گویند. مثلا نسبت کنتراست 1000:1 یعنی سطح سفید تصویر ۱۰۰۰ برابر روشنتر از سطح سیاه و تیره است. نسبت کنتراست رایج برای ویدئو پروژکتورهای تجاری بین 4000:1 تا ۱: ۱۰۰۰۰ است.
4- فاصله پرتاب یا همان فاصله دستگاه تا صفحهی نمایش. به سه دسته تقسیم میشود: فوق کوتاه، کوتاه و معمولی. برای ویدئو پروژکتورهای تجاری، فاصله پرتاب کوتاه بهمنظور کاهش سایهها (سایههای ایجادشده ناشی از عبور افراد ) بیشترین کاربرد را دارد.
هرچه فاصله دستگاه از صفحه نمایش بیشتر باشد، تصویر بزرگتری نمایش داده میشود. اما این نکته در اتاقهای کوچک میتواند به یک مشکل اساسی تبدیل شود، زیرا دستگاه باید در نزدیکی صفحه نمایش قرار بگیرد. به همین دلیل تصاویر، دیگر بزرگ و شفاف نخواهند بود، برهمین اساس ویدئو پروژکتورهای تجاری با برد فاصله کوتاه و فوق کوتاه بهخوبی توانستهاند در رفع این مشکل برآیند.
5- گزینهها و درگاههای اتصال: بسته به نوع و برند دستگاه، تعداد درگاههای ورودی متفاوت است. اما رایجترین درگاههای اتصال در اینگونه ویدئو پروژکتورها پورتهای VGA - HDMI - VIDEO - USB - AUDIO - RS232 و غیره است.
6- عمر لامپ: برخورداری لامپهای ویدئو پروژکتور از عمر طولانی (ساعات استفاده طولانی) باعث میشود که هزینههای جانبی کاهش یابد و از طرفی دستگاه، مدت زمان طولانیتری در اتاقهای کنفرانس یا سالنهای همایش روشن است و از آن میتوان بیشتر استفاده کرد.
7- قابلیت صدا: اگر موارد مصرف پروژکتور تجاری تنها اسناد و فایلهای متنی و پی دی اف باشد، در آن صورت نیازی به بررسی کیفیت صدا نیست. اما در محتواهای تصویری و صوتی باید حتما فاکتور صدا را درنظر گرفت.
به طور کلی تمام ویدئو پروژکتورهای تجاری از امکانات پیشرفته اسپیکر داخلی بهرهمند نیستند یا اینکه اسپیکر باکیفیتی ندارند. بنابراین باید پروژکتوری انتخاب کرد که علاوه بر نمایش تصاویر واضح و شفاف، از بلنگو و کیفیت صدای مطلوبی برخوردار باشد.